Svårt att komma igång (lite hjälp?)

Nybörjare? Första odlingen? Börja här.

Moderators: YriLuvan, Hr Sanders

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Svårt att komma igång (lite hjälp?)

Postby reaper » 2007-10-10 12:34:06

Tjena tjena.
har läst en massa guider men tycker inte nån är riktigt komplett och får oftast fler frågor efter än vad jag hade innan :). så här ser ialla fall min situation ut. jag har börja bygga på en stealthbox, 1meter hög och 50cm i area. men jag har fastnat, kan lixom inte bestäma mig vad jag ska ha. HPS, LE, LED? 100-200-300-400w? Vad ska man ha om man helst inte vill göra av med för mycket ström men ändå vill ha en riktigt bra lampa som funkar till en och helst några fler plantor. Jag har ingen aning vad jag ska ha för fläktar heller jag tänkte kopla utblåset till en ventil under fönstret (med kolfilter såklart) ska jag då ha en fläkt som tar in luft en som blåser på plantan och en som tar ut luft?.. vilka fläktar är bra och ha (om det ska vara stealthbox bör man ju ha flektar som inte låter allt för mycket). Jag frågade lite i chatten vad jag ska köpa för näring och de enda svaret jag fick var typ att jag skulle skita i att köpa en massa speciella närings produkter och bara köpa en blåkorn för det funkar lika bra är det sant? Läste lite men fatta ingenting om de där med själv blommande fröer vad menas? Och om jag sätter ett frö hur lång tid tar det innan jag ser om det är en hane eller en hona? Varit inne på varenda handelsträdgård och var enda trädgårds affär men hittar inte ett skit jag behövde på nån utav ställena. Jag tog blom jord och blanda 15% perlit och 15%vermikulit funkar det bra eller borde jag ha tagit nått annat. Letar fortfarande efter vit matt plastduk till att reflektera ljuset bra, hittar det ingenstans finns det nått annat som funkar lika bra eller nån som har ett tips om var man kan köpa sånt. Jag kommer säkert upp med 100till frågor och skulle vara glad om jag kunde få hjälp igenom min första odling?
:wink:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-10-11 20:36:28

tjena.. ja e förstagångsodlare på de här.. men ja byggde en ganska simpel garderob.. eftersom din skåp inte kommer va mer än en meter hög får du hitta plantor som lowrider eller nått.. ja har byggt in 6 LågenergiLampor 23Watt.. köpte de högsta dom hade på harald nyborg.. men dom funkar bra.. lågenergi e bra om du tänker på miljön ;)
ja fick 6 fina jack flash blommor av 10 frön..
ja använder en badrumsfäkt som insug, också inhandlad på nyborg..
I min blomjord använde ja leca på botten, sen orkideejord.. och emellanåt har ja tatt orkideenäring..
mina plantor e ganska stora.. men ja har fortfarande probllem åh se va de e för kön.. ja tror när man sätter den i blommningstadium så ser man de ( 12 timmar mörker / 12 timmar ljus)
fast de olika från olika sorter..
när du snackar om att reflektera ljus så e de ju att de antingen ska va vitt.. eller så kan du klä in skåpet me sån matfolie.. me den matta sidan ut..
ja har lite bilder på hur mina växter ser ut som ja kan lägga ut.. ^^

reaper
Lieman

..

Postby reaper » 2007-10-11 20:51:09

tack för tipsen men jag skulle vilja bygga lite profsigare och ha lite mer avanserade prylar .. jag har pengar för att bygga men jag vet inte hur jag ska bygga och jag vill inte att det ska lukta så mycket å det där såg ut som att det kommer lukta ganska mycket. tack endå :D

Shimasonti
Humorist
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Shimasonti » 2007-10-17 12:26:29

hej jag hade sett till at beställa hem grejorna först innan jag planerade sizen på lådan.

om du inte vill att det ska lukta är ett kolfilter ett måste, och en fläkt som orkar driva det.

en bra lampa som jag kan rekkomendera är http://eurobatteries.com/sitepages/desc ... %20Compact
finns både i vitt och rött spektra. köp en av varje.har du gott om pengar så köp fler, både effektiva och billiga. får båda för under 500 med frakt.

strain hade jag nog valt en lowryder, medium jord, näring hesis näringspaket http://www.swedish-growsystems.se/main.html, där finns oxå tecu krukor.. en phmätare är nästan oxå ett måste.

KageMusha
Garderobssnille

Re: ..

Postby KageMusha » 2007-10-17 18:28:02

Return to “Cannabisodling”