Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Att förändra världen Reply To: Att förändra världen

  • jesus

    Member
    2008-09-20 at 08:31
    Sovarn wrote:
    Det är rent av naivt att tro att vi i dagsläget har nått vår maximala kunskapsnivå och i enlighet med filosofin så kan man säga att en teori eller modell är rätt utan endast “tillräcklig” fram tills den kan motbevisas.

    Om vetenskapsmän trodde att vi nått vår maximala kunskapsnivå skulle de väl sluta söka? Jag har på senare tid på detta forum hört argument i stil med:
    -“Vetenskapen kan inte förklara allt, därför är mina egna teorier lika sanna. Förr i tiden trodde folk att jorden var platt och se hur fel de hade! Vad är det som säger att inte dagens vetenskapsmän har fel i sina teorier?!?”

    Vetenskapens styrka är just att den är odogmatisk och hela tiden utvecklas. Newtons teorier fungerade bra, men Einsteins fungerar bättre. Därför dominerar Einstein idag. När vi har bättre teorier kommer Einsteins bli utbytta. Vetenskap kommer aldrig att kunna förklara allt, men teorierna fungerar ändå. Vetenskapen kommer alltid ha de bästa svaren, om än inte de ultimata svaren. De ultimata svaren har ingen.

    Edit:
    Jag märkte att jag svävade bort från topic, borde skrivit detta inlägg i en annan tråd. Sorry.