Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Sverige så trångsint Reply To: Sverige så trångsint

  • anybodysmoker

    Member
    2007-11-04 at 00:50
    Quote:
    Varför är Cannabis fortfarande olagligt i Sverige?
    För att det är farligt, eller bara för att politikerna skrämmer föräldrar och barn med propaganda som inte stämmer?

    Cannabis har blivit olagligt pga flera orsaker. Dem som tjänade på att cannabis blev olagligt var oljebolagen, bomullsindustrin, pappersindustrin samt USA:s regering som kunde kontrollera mexikanarna. Detta var då oljan hade sin boom och mexikanare kom in i USA.

    Faktan som finns visar att cannabis är mindre farligt än dem lagliga drogerna, och alkohol är inte alls hälsosamt. Cannabis öppnar sinnet, alkohol gör dig mer passiv. Och vi får ju anta att dem som styr oss inte är dumma för annars hade vi haft revolution för lääängesedan. Och då vet dem detta, och det kanske är därför USA:s regering (FBI tror jag) vägrar tillåta forskning på cannabis. Och den första statliga rapporten som gav en för “positiv” bild av cannabis gömdes undan.

    Så orsaken är en samling av olika händelser i vår historia. Man gjorde också många propaganda filmer som visade sig ha helt fel, men det satte sig i folks huvuden och därför är många äldre så helt emot cannabis. Det är en form av hjärntvättning.

    Quote:
    Jag är så trött på att inte få kunna röka fet en trevlig fredags eftermiddag med mina vänner, det skadar ju ingen!?

    Precis, det skadar ingen förutom dig själv isåfall, och så borde det vara. Idag så ser staten det som sin skyldighet att värna om våran hälsa, men det är dem uppenbarligen inte kapabla till, och ju snabbare vi säger ifrån ju snabbare kommer det bli bättre.

    Quote:
    Är ganska ny inom detta ämne när det gäller diskussion och har börjat inse Cannabis harmlöshet, men förstår ändock inte varför det är olagligt.
    Kan inte fatta, mår dåligt när jag tänker på det.
    Sverige har ju dubbelmoral!

    Dem har dubbelmoral, och för att förstå det måste vi gräva djupare i samhället och uppbyggnaden av det. Cannabis är olagligt på falska grunder tack vare propagandan. Men fakta spridningen börjar få genomslag så om Sverige inte ändrar sig så kan det bara bero på 2 orsaker.
    1. Dem är ignoranta och vägrar erkänna fel, och då borde vi göra revolt, det är ju psykopatiskt, och ska vi låta dem bestämma över våra liv?
    2. Dem styrs genom lobbyism, personer som inte vill se cannabis lagligt ser till att fortsätta låta det vara så. Detta kan vara t.ex. oljeindustrin, tobak och alkoholindustrin, läkemedelsindustrin (framförallt) osv.

    Quote:
    Varför är alkohol och ciggaretter lagligt?
    Det är ju livsfarligt både och!
    Ciggaretter är nästan bara rent gift!
    Alkohol förstör kroppen avsevärt!
    Förstår att tyngre droger är olagliga, men dom är ju livsfarliga, men varför Cannabis!?

    Jag tror du börjar få en bild av varför det är olagligt? Annars fortsätt fråga så jag kan förklara det du inte förstår :) Det finns inga dumma frågor – bara svar!

    Quote:
    Man kan ju förstå att Sverige har en “alkohol kultur” (Supa och dö).
    Jag menar, det är ju alltid kul att dricka så man mår dåligt, spy, göra bort sig, få ångest, få baksmälla och inte vara sig själv.. *ironi*

    Men seriöst nu, ge mig 1 skäl till varför Cannabis borde vara olagligt när det inte skadar någon

    Varför super man? För att andra gör det.. Och varför röker man inte istället? För då kan man inte vara med andra som inte accepterar det.. Och det finns betydligt många fleer som inte accepterar det ju större gruppen är.. Cannabis legalisering är bra hälsomässigt (medicinskt), samhällsmässigt och ekonomiskt när vi tänker på den lilla människan, speciellt arbetarklassen, du och jag med andra ord, så det finns massor av skäl. En som är påläst kan inte förlora i debatten om cannabis, det finns bara en sanning i slutändan. Problemet är att man matats med så mycket propaganda ifrån källor man tror på (TV, massmedia, föräldrar). Detta gör att det är svårt att tro något annat om man inte får hela bilden uppmålad med hur det verkligen fungerar. Där är problem nummer 2, att få klart bilden är väldigt svårt och man bör vara frågvis och vilja veta framförallt :). Sen är det inte lättare när dem som drar i spakarna faktiskt inte vill ta upp debatten över huvudtaget..

    Jag rekommenderar denna för att förstå varför vi borde legalisera alla droger:
    http://www.anybodysmoker.com/cops-says-legalize-drugs/

    Och vill även påpeka att det är BARA vi vanliga MEDBORGARE som kan ÄNDRA detta SAMHÄLLET. Vi måste bara SLUTA ATT TRO på vad MASSMEDIA samt REGERINGEN säger till OSS. Den ENDA sanningen vi kan lita på är OSS SJÄLVA. Dig själv helt enkelt, det du har erfarenhet av, allt annat kan vara något påhittat. Man tar helt enkelt och väger alla argument emot varandra och väljer att följa det som är bäst tills någon kommer med ett bättre.

    Och där kan man fråga sig, varför styrs inte Sverige på detta sättet? Svaret är enkelt: Vi har ett korrumperat system, för mycket byråkrati, för många rika giriga personer som har på tok för mycket inflytande. Allting går att se om man skrapar lite på ytan utav massmedia. Om man läser lite historia. Hur många av er kommer ihåg göteborgskravallerna? Många antar jag, men hur många kommer ihåg vad regeringen sa på EU toppmötet? Det jag kommer ihåg var i princip bara kravallerna. Och igår läste jag om just göteborgskravallerna och tydligen så hade polisen använt en kontraproduktiv taktik när dem omringade Hvitfeldska. Man sa att dem inne på Hvitfeldska förberedde brott såsom skadegörelse, men det finns inga konkreta bevis på detta. Varför har inte media rotat djupt och berättat sanningen om detta? Som t.ex. att intervjuva alla demonstranterana… Så när människor börjar vakna och vilja veta svaren på sina frågor så kommer dem få det. Den som har problem ställer en fråga, när man får svar på frågan så har man svar på sitt problem, så sa Sokrates som ni alla säkert hört talas om :).

    – anybodysmoker
    tellin’ the truth from his heart