Har ett fröproblem.

Nybörjare? Första odlingen? Börja här.

Moderatorer: Hr Sanders, YriLuvan

Användarvisningsbild
Dytree
Gräsfläckar på knäna
Kontakt:

Har ett fröproblem.

Inlägg av Dytree » 2003-04-29 13:17:18

Jag la i 6 blueberry frön i ett glas vatten igår vid 22 tiden och nu när jag kollade i glaset så ligger alla frön på ytan och skvalpar så jag pillade lite på dom, då la dom sig på botten i typ 5 minuter och sen så lägger dom sig på ytan igen. Kan det vara att dom har legat i vattnet för kort tid eller är dom bara inte grodugliga?

/F.
[i]Turn on, Tune In, Drop Out.[/i]
Användarvisningsbild
Dytree
Gräsfläckar på knäna
Kontakt:

Inlägg av Dytree » 2003-04-29 13:54:04

green pufff skrev:jag gjorde samma sak i för går det spelar inte så stor roll om dom sjunker eller inte men dom borde ha öppnat sig tycker jag kan du inte se några små vita groddar titta nog men om det inte är några vänta en dag till sedan om dom inte har öppnat sig då är dom dåliga vet inte riktigt men oanvändbara skulle jag säga. Men det årnar sig nog se till att fröna står mörkt (där det inte är nåt ljus) och kolla så att vattnet inte är för kallt det är bra om det är typ 25- 29 grader C inte för varmt bara.mvh

Ok, tack för att nån brydde sig! :D Så jag kan dom ur vattnet nu, dom har sugit åt sig tillräckligt med vatten?
[i]Turn on, Tune In, Drop Out.[/i]
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-04-29 13:58:08

Lade ett par Durban Poisson i blöt i nästan ett dygn. De flöt som korkar efter det, men dom grodde bra ändå.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-04-29 17:28:58

aa, dom fröna jag har grot i vatten har också flytit upp, men då har jag bara bytt vatten och tänkt att det kanske va slut på syre eller liknande...
men dom funka iaf fint.. :D..
Användarvisningsbild
Carlse
Trollkarl

Frön som flyter eller sjunker

Inlägg av Carlse » 2003-04-29 17:52:01

Det är missuppfattning att fröna ska sjunka eller flyta, och man kan inte utifrån detta avgöra fröets groförmåga.

Vad som händer när man lägger ett frö (oavsett vilken planta som fröet kommer ifrån) är att ytterdelen av skalet suger åt sig vatten, varefter en biokemisk process startar igång groprocessen. Beroende på fröets storlek, ytterskalets tjocklek och andra faktorer så kommer fröet att flyta eller sjunka.

Vitsen med att lägga frön i ett glas vatten är att påskynda fröets absorption av vatten. Om man planterar frön direkt tar det helt enkelt längre tid för fröet att gro.

Vad som är viktigt att komma ihåg, är att inte låta fröna få ligga alltför länge i vatten. Som en grov regel gäller 1 dygn. Orsaken är helt enkelt det att groprocessen har startat igång och det går inte fortare av att låta fröna ligga kvar längre i vatten. I värsta fall så kan fröna dö av syrebrist eller ruttna.

Efter ett dygn i vatten planterar man fröna, helst i ett poröst material typ torvbriketter eller i såjord (som är en porös form av jord anpassad just för att så frön i).

Om man har ett få antal frön av en växt som man vill vara säker på att den ska gro och inte dö i ett tidigt skede så bör man först sterilisera (döda alla mikroorganismer) vattnet/jorden/torvbriketterna/krukorna. Det senare gör man genom att helt enkelt lägga in det i ugnen på 200 grader i en timma. Vatten kokas istället. En inte alltför ovanlig orsak till varför många frön inte gror eller att de späda plantorna dör tidigt är helt enkelt angrepp av mikroorganismer.

Det kan också vara en bra idé att låta de översta centimetrarna jord vara steriliserad för att på så sätt skydda plantorna mot ohyra (som ofta finns i form av ägg och som kläcks av fukt och värme). Dock får inte all jord för en växande planta vara steriliserad, detta eftersom många nyttiga mikroorganismer måste finna si jorden för att bryta ned organiskt material till näringsämnen som rötterna kan suga upp.

Torvbriketten eller såjorden ska vara fuktig men inte blöt, och för att bibehålla fukten i jorden sätter man lämpligtvis en plastpåse över. De ska också stå varmt,och ett bra ställe är ovanför ett element.
Skriv svar