Vad säga till barnet?

Hur håller du en odling hemlig? Odlings- och datasäkerhet.

Moderator: Trestor

Forum rules

Tobak
41
9%
82
18%
158
34%
158
34%
26
6%

Total votes: 465

Loffe
Odalman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Loffe » 2005-10-28 12:52:40

[quote="werecat"]Jag förstår inte att ni kan odla och röka inför era barn(om de inte är över 18 dvs). Det är ju trots allt olagligt med innehav, framställning och bruk. I eventuella vårdnadstvister kan dessutom bruk av cannabis tas upp och jag kan lova att tingsrätten/hovrätten inte har samma idealistiska syn som ni har på cannabis för det kommer att tas upp.

Jag ser hellre att mina framtida(?) barn snor lite sprit av mig, gömmer lite folköl i skogen och dricker vid väl valda tillfällen än att de sitter hemma med en hashspliff i truten.[/quote]

Instämmer. :)
Ett skäl till att jag lagt odlingen på hyllan och numera endast konsumerar lagliga droger. :D
Ha de bäst!

Yogi
Ganjaman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Yogi » 2005-10-28 13:12:59

Va fan Loffe?! Det var ju bara några veckor sen du skrev att du skulle dra igån värsta SoG:en? Vad har hänt, skall du bli farsa? Grattis i så fall! :D

För övrigt så räcker det knappast med att motparten i en vårdnadstvist hävdar att man röker cannabis, det krävs förhoppningsvis någon form av "bevis" också. T ex en tidigare dom. Annars är det väl bara att kontra med morsan silar horse. :wink:

Annars ser det ut som vanlig här på swecan. Moralister och dubbelmoral i överflöd. Hur fan kan man röka själv, vara för en legalisering samtidigt som man inte tycker att ens (framtida) barn har rätt att ta sig en puff då och då? 8O

Kattspya
Gräsfläckar på knäna

Postby Kattspya » 2005-10-28 18:51:58

Det riktigt farliga med att odla när man har barn som är under 10-12 år gamla är att om de vet vad det är som odlas så kommer de att berätta det för kamrater. Jag kommer själv ihåg hur lättvindlig jag var med för föräldrar pinsamma "hemligheter" jag vet dock inte hur jag hade betett mig om föräldrarna odlat CB. Antingen får man gå in stenhårt med motinfo innan ANT och på så sätt riskera att barnen häver ur sig korrekt information och sedan blir utfrågade var ifrån de fått infon.Om man inte ger någon motinfo finns risken att ungarna köper propagandan och av omtänksamhet anger sin misbrukarförälder eftersom drogträsket är hemskt- titta bara på Conny som föreläste om hur hemskt hasch är. Jag skulle förmodligen inte våga odla öppet om barnen var under femton och inte våga odla hemligt om de är äldre än sex.

Utöver risken att åka dit ser jag inga problem med att vara öppen med att man odlar, men man bör försöka förmedla att överdriven cannabiskonsumtion inte är något för ungdomar (eller ens överhuvudtaget).

stilnoct
Småodlare

Postby stilnoct » 2005-10-29 11:23:53

Jag tycker du ska mörka så mkt du bara kan o sen lite till.
visst beror det på föräldrarna hur ens barn kommer att hantera saker och ting när det kommer till droger och dylikt.

Man skulle kunna ha en dialog med sitt barn om det och det skulle kunna funka bra.
Men det kan lika gärna gå åt andra hållet.

Så varför utsätta sig själv och sitt barn för en potenciell "fara"

Bättre att mörka det så länge det bara går.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-11-07 11:30:54

jag har ett barn (5år),jag odlar på balkongen på sommaren och har gjort så ett par år, ... har undrat vad för plantor det är och jag har svarat "maria" som det kallas i spanien,... sa aha och sen var det inget mer med det.
... frågade även varför dom stoppas i burkar och sparas.
svarade för att ha till fester som cigaretter ungefär.
nu ska sägas att jag och min fru endast röker lediga kvällar och fester. endast på kvällen när ... sover.
jag skulle aldrig uppmana ... att röka eller supa!
jag tror dock inte på dubbelmoralen att det är okej att jag röker men inte mitt barn.
jag tror om man vill legalisera maria så måste man nog ta bort ljuget om plantan och informera barnen att all MISSBRUK av alkohol och maria är dåligt men en rimlig konsumtion som ett par glas vin till helgmiddagen och/eller en joint efter middagen inte har närheten av samma sociala/fysiska/psykiska effekt på en person om nu denna vill dricka eller röka.
... har aldrig sätt mig full eller rökt och jag har tänkt att hålla den linjen sen får som alltid alla ha sin åsikt och göra som denne vill.

tack för mig/macke 8)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-12-26 1:32:33

om ungen frågade så hade jag sagt att det är cirka-tobak och så hade jag berättat om riskerna med det.

rizzla
Garderobssnille

Postby rizzla » 2006-03-24 12:06:28

Det är ju helt fel att säga att cannabis är skadligare än sprit, bara för att det är olagligt.. men å andra sidan, vem fan bryr sig.. lagen lär ju knappast ändras i det här pottsork-landet.

Ursäkta att jag är lite pessig men när ja tänker på att sprit&cigg är lagligt blir ja bara förbannad. :?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-03-24 22:30:07

Jag är uppväxt med en farsa som odlade under min uppväxt.
Det första han sa när han visade den för mig var "Det här är hampa, sånnt man gör rep och snören av."
Och då brydde jag mig inte alls om vad det var eller varför den stod där, i garderoben. Var kanske 10-12 år då.
Sen när jag var 13 år fick jag ett häfta om hur man odlade cannabis av farsan. Han kastade den typ på mig och sa att det var värt att läsa.
Då visste jag att det var en drog, men inte att den var specielt olaglig, eller något om buds och sånt. Likadant här så brydde jag mig inte specielt mycket.. sen har man aldrig riktigt brytt sig om lagen. Inte när man var mindre i alla fall.
Lite senare runt den här tiden så gav han mig några cannabis frön. Så jag testade att odla upp dem. Men farsan tog dom ifrån mig när hade blivit någon decimeter långa.
När jag var 14 år sa han att han rökte, vilket jag visste.
Han bjöd mig när jag var 16 år.
Rörde det inte igen förens jag var 18 år.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-03-25 0:10:45

Såg den här tråden för första gången nu med nya inlägg, och måste bara kommentera lite av vad som sagts (mkt intressant läsning förresten):

Vissa här verkar tycka att statens lagar står över personlig moral. Vad jag menar är åsikten att man ska tvinga barn att följa lagen fast man själv tycker lagen är felaktig.

Och till de som tycker att det är så fruktansvärt mkt problem med att röka gräs, varför slutar ni inte själva? Det är ju inte som att det är beroendeframkallande... :P :wink:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-04-23 12:05:33

Både jag och min sabo är uppväxta i en missbrukarmiljö (alkohol), och vet hur mycket det kan skada barn. Vi skulle aldrig få för oss att tex. båda skulle vara onyktra när vi ha våra barn. Ska en av oss dricka är den andre nykter.

Låter kanske riktigt moraliskt korrekt,men med den erfarenheten som vi båda har så vet man hur det känns som barn att känna rädsla osäkerhet när man ser sina förälrar påverkade. För mig är det en fucking skyldighet mot mina barn, att de ska ha trygghet.

När det kommer till val av rus så väljer jag marry jane över alkohol, men skulle aldrig vara påverkad när mina barn finns vid min sida. Det får vara när mamma och Pappa har "vuxenkväll" och mina barn är hos mor och far föräldrarna. (som för övrigt vet min ställnig till MJ, och accepterar den )

Samma gäller odling, skulle aldrig få för mig att låta mina barn titta på när jag rotar i min lilla grow area. När de är äldre och självständiga individer så ser jag fram emot att diskutera med dem ang. rätt eller fel, bryta mot samhälls normer ect.

Barn är smartare än var man tror, förra helgen rökte jag en tobaks sigg. och mutade min son med en tablettask för att han nte skulle berätta för min sambo som har slutat....Hur länge höll han det? :lol: Den #¤¤% startade med utpressning istället!!!..sådan far...

Så låte era barn vara barn, de ska inte behöva tänka på vad e får säga och inte får säga. Kan man inte hålla sig till att njuta av MJ när sina barn inte är hemma så kanske man får sätta sig ner och ta en funderare om sitt bruk har blivit missbruk..

Vet att jag låter som en moraltant men när det kommer till barn så är vissa saker för mig självklara.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-05-01 19:04:31

jag tycker att du gör och tänker helt rätt Sarley!

Har man skaffat barn får man prioritera om, sånt är bara livet.

jag ska troligen riva mitt growroom efter denna skörden, mitt barn fyller iofs bara ett nu till sommaren. Men jag har svårt att motivera det risktagandet för mig själv. Och självklart även för min fru (som även hon är införstådd och röker hon med)

Inte kul för barnet om pappa sitter i fängelse eller är vad samhällsnormerna kallar "dömd narkoman" när dom kommer till skolan/dagis. Sånt sprider sig ju fort och så får de inte komma på några barnkalas eller vara med alla de andra barnen o grilla äpplen på vintern för att deras pappa/mamma är KNARKARE.

Det skulle bara kännas så otroligt orättvist mot dem att behöva börja livet med de förutsättningarna.

Nu börjar säkert en hel del av er tänka "fegis, du viker dig för samhället o sv" ja jag gör det men inte för min egen skull, jag skulle kunna tänka mig att sitta i fängelse (eller åtminstone ta mitt straff o stå för att jag röker) men mitt barn har inte valt det, det är ju jag.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-05-01 21:23:10

Känns redan som om vi med många andra har bevisat en sak, nämligen. Vi sk. "missbrukare" kan ha en väldigt kreativ debatt om detta.

Försök samma med heronister, alkoholister ect.

Detta visar at vi inte har alla dessa "hachproblem" som en användare ska ha, vi har våra prioriteringar i livet, och ser marry jane som en kreativ stimulant, precis som ett gott glas vin eller en monte cristo no 4 (cigarr). Detta är något för Steffo att ta upp i sin bok om njutning.

När man blir förälder så tänker man på ett annat sätt, och förstår varför sina egna föräldrar inte tyckte det var en bra idé att man hängde i centrum..*LOL*.

Och ja, vi blir kanske lite av en moralpredikare. Därför ser jag med skeptisk ibland på vissa inlägg när det ges råd till personer som man kan ana inte är myndiga..det gagnar inte vårt mål. Men det är en helt annan story.

Den dagen, då vi vågar berätta att vi röker MJ, den dagen kommer lagen att ändras. Folk kommer att tänka" jasså, Jonas som är ekonom och så trevlig anänder MJ..Då kan inte allt stämma om detta... "

torparn
Garderobssnille

Postby torparn » 2006-05-02 11:25:00

Jag sitter med samma tankar kring barn och cb. Har en som inte fyllt 1 år och en annan som är runt 7. Den äldre satt med mig när jag planterade cb och har sett dom börja växa, men när jag planterade cb så planterade han smultron och lite blommor i ett annat minidrivhus. Försöker få det så naturligt som möjligt. Kommer bara driva upp ett antal olika sorter hemma för att senare ta kloner och flytta hela odlingen där han inte kan se "tomaterna".

Anser oxå att det är bättre dom använder cb om alternativet är alkohol. Kan nämna att jag aldrig röker eller är påverkad framför mina barn. Röker enbart när dom sover, men samvetet är ändå ganska kasst då det känns som man gör något hemskt fast man vet att det inte är det. När man använder olagliga substanser kommer man alltid vara distansierad till det övriga samhellet.

Skulle hellre se att det blev förbjudet med alkohol än att cb blev lagligt... tänk på alla barn och fruar/flickvänner som blir misshandlade både fysiskt och psykist av supande idioter. Även om man missbrukar cb så blir man aldrig så elak. Det som oftast händer är att man totalt försummar barn och tjej och lever sitt liv enbart för sig själv. Det är givetvis åt helvete det med, men i mina ögon bättre än våld..

peace
I hit the bong so hard they call med three-lungs

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-05-03 21:08:53

Om du redan har så mkt växter hemma kan du väl ha dina CB plantor ute bland dom andra. Då blir det ju bara några i mängden, lite lurigt med ljus fläktar men det går nog att lösa...

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-06-18 16:48:26

Haha! Era knasbollar! :lol:

Anledningen till att ni är emot att era barn skulle röka cannabis/supa har ingenting med dubbelmoral att göra. Det är [i]omvårdnadsinstinkten[/i] som tar del.

Men om ni tänker lite djupare, kanske ser det från sonens/dotterns vinkel, kanske ni förstår.

De kommer inte råka mer illa ut änn ni har gjort.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-09-01 20:20:48

har själv ett barn på 1-3 år (hemligt värre :wink: )...

Jag har mycket ångest över det här med mina vanor, mitt brottstregister där jag är dömd för narkotikabrott och framtida straff jag kan tänkas få. Jag mest rädd för husrannsakan, att 10 arga (och KORKADE) poliser stormar lägenheten med dragna vapen mot mitt barn det är INGET jag vill ska hända! :cry:

Det är HELT JÄVLA SJUKT att polisen faktiskt kan göra så mot nån för nån planta. Men det har dom gjort förr och lär ju göra det igen om jag fortsätter. Vill jag verkligen utsätta mitt barn för det? Ska jag ge upp mitt största intresse i livet för att ge mitt barn en tryggare uppväxt? Ska staten och meningslösa regler få vinna över mig själv som person och mina egna erfarenheter och åsikter?

[b]Ska jag GE UPP nu?[/b]

Jag vet inte...förmodligen tar jag med mig familjen och flyttar till holland. Där vi får leva i frid.

Kom ihåg, det är inte DU som gör allt det här mot ditt barn, det är LAGEN som gör det!

[b]DET FARLIGASTE MED CANNABIS ÄR LAGEN OM DEN![/b]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-09-22 9:42:51

Jag håller med lets_pretend men även många andra som förespråkar för att inte odla om man har barn. Det är ett stort samtalsämne och alla har vi olika åsikter..

Men lets_pretend säger något som jag tyckte var intressant, det är inte vi som gör såhär mot våra barn.. Det är faktiskt lagen som gör detta.

Jag har många vänner som röker CB och jag själv är inte tillräckligt gammal för att ha barn. Men den generation som jag är uppvuxen med så har jag allt att skylla på staten, polisen och socialtjänsten. Har vänner som sitter på hem med heroinmissbrukare och han själv är bara 17 år! Är det såhär vi ska ta hand om våra egna barn när dom är 15-18 år? Sätta dom på hem med folk som har tunga missbruksproblem till skillnad från ditt barn som har rökt två jointar?

Det är här vi måste bryta, min generation (förstagångsväljare i valet) och äldre generationer med barn och barnbarn så denna lagen inte kan skada våra familjer och dom vi verkligen bryr oss om. Jag vet att det är svårt, detta kommer ta lång tid innan Sverige accecpterar CB men det är förbättring påväg, ge det tid och våga stå för saker och ting. Jag själv har suttit i möte med en på socialtjänsten som var ganska ung och jag berättade mina erfarenheter av CB och sa att de är kränkande om jag inte kan välja ett hälsosammare medel än alkohol och efter dess har dom accepterat att jag röker då och då. Så länge jag sköter mitt jobb och vardagsliv normalt så har jag inte ett missbruk.

I min ålder har dom flesta testat CB, tyvärr annat också. Men en liberalare syn håller på att träda fram, det är bara dom äldre generationerna som är totalt hjärntvättade av den propaganda som förts. Det staten säger kan vara långt ifrån sanningen vi kan komma! Kom ihåg att socialstyrelsen på 70-talet påstod att homosexualitet var en psykisk sjukdom.

Jag respekterar er föräldrar som säger att ni inte vill att era barn ska se det, fortsätt så. Barn är barn och låt dom vara barn så länge som tiden räcker till! Själv "missbrukar" jag CB men har däremot inga barn, skulle jag haft ett skulle jag inte heller rökt i deras närvaro.

Till er som odlar hemma och har barn osv. Good luck to you! Jag önskar era barn och er en underbar framtid som familj och hoppas att lagen på iallafall bruk har ändrats innan era barn blir vuxna.

Att bli stämplad som kriminell för en joint och ha på papper är skrämmande men roligt, för innerst inne kommer vi, det svenska folket att acceptera CB som andra länder gör det. Vi måste bara träda fram!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-10-03 0:21:04

Jag började odla i en garderob i sovrummet när min son var 9. När skåpet var klart visade jag honom det med en smultron och en tomatplanta i. Sedan planterade jag en planta av ädlare sort! Det gick bra ett tag, men sedan började lukten krypa ut, och han frågade vid ett senare tillfälle: vad odlar du egentligen pappa?

Jag var inte redo att avsluta odlingen, så jag körde på, men jag skaffade ett litet hänglås på skåpet. Problemet var att sonen kom in då och då i mitt rum för att hämta kläder från torkstället, och när det då står en garderob i farsans sovrum, som brummar, lyser och luktar, så är det inte speciellt bra. Min garderob var inte speciellt stealth... Med hänglåset på blev det nog ännu mer suspekt. Jag blev också nojig för att min son skulle säga till sina lärare eller mina föräldrar att: ja pappa odlar tomater och smultron i sovrummet i en garderob. Och det luktar ganska mycket... Skulle inte tro att någon på allvar skulle tro på det...

Så en dag när jag kom hem, hade någon flyttat på skåpet. Jag tror att det var min grabb och hans kompis. De försökte nog kolla in vad det var för något i. Den dagen fick jag paniknoja och rev ut hela skåpet och avslutade odlingen.

Jag måste säga att det gjorde väldigt ont i mig att behöva avsluta den bästa hobbyn jag nånsin haft! Jag funderade ofta på hur jag kunde dra igång det igen. Att jag inte kunde odla min enplantas odling gjorde att jag fick vända mig till skumma dealers och fick ofta skitdålig röka.

Två år senare kom jag äntligen på den perfekta platsen att odla. Min son och hans kompisar går aldrig ut på balkongen. Så jag byggde ett förråd med låsbar dörr och stoppade garderoben däri. Perfekt resultat: luktfri lägenhet, och förrådsväggarna isolerar ljud och ljus inifrån. Förrådet värms upp med värmeelement på vintern. Jag ska även installer kolfilter.

Nu känns det som att jag kan odla utan att behöva noja för att sonen upptäcker det, eftersom utifrån sett ser det bara ut som ett vanligt förråd.

Så detta är en lösning jag kan rekommendera till andra föräldrar här på swecan, om ni bor i lgh och har en passande balkong till ändamålet. Ända problemet med det som jag kan tänka mig är om nyfikna grannar ser dig gå in i ett litet förråd och komma ut en 5-10 min senare... haha! de tror väl i bästa fall att du har en tidsmaskin därinne! Men som sagt med en passande balkong så är detta en bra lösning att hålla barnen och även andra gäster ovetande om sin underbara hobby.

(Min setup är förresten 250hps+200wLE för blom samt 2x20wLE för vegg, alla lampor är på samtidigt från början av odlingen till slutet, 50 liters kruka, 2 st Jock Horror från Nirvana)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2006-11-12 21:07:33

För ungefär 2 år sedan fick jag reda på att min pappa hade en odling i sitt sovrum. Eftersom jag själv röker, och gjorde då med så blev jag minst sagt jävligt förvånad att han hade ett gäng plantor inne på sitt rum. Det var mamma som kände sig tvungen att "skvallra" eftersom jag skulle vara ensam ett par dagar och hade berättat att jag skulle ha fest och hon gjorde det [b]väldigt[/b] tydligt att dörren in till pappas rum skulle hållas stängd till varje pris och att detta var oerhört hemligt. I den totala chocken berättade jag bara timmar senare för en av mina bästa vänner vad mamma hade visat.. Men det tar inte slut här, när pappa sen skördat sina buds så kommer jag på honom med att stå och klippa dom i köket och det blev ganska uppenbart att han nog skulle ha något att röka den närmaste tiden. Mamma gjorde senare vid väl valda tillfällen sitt bästa för att övertyga mig om att detta bara va ett dumt påhitt som bara hände en gång och att pappa faktiskt inte brukade röka, för han hade tydligen inte rökt sedan jag var runt 10 år gammal, vilket även det kom som en chock! Jag har hela mitt liv varit mycket väl medveten om att mina föräldrar varit hippies och att de rökt på 60/70-talet, men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att min pappa rökt under tiden jag växte upp.. Vilket faktiskt kändes förjävligt.

Det kanske räknas som hyckleri att inte vilja att en av ens föräldrar odlar eller röker när man växer upp och bor under samma tak, eftersom man själv rökte under tiden vi bodde tillsammans och nu när man bor ensam planerar att odla, men jag tror att det handlar om en uppfattning om vad man som förälder ska hålla på med. Jag är medveten om att cannabis har betydligt mkt färre skadeverkningar än alkohol, men det handlar fortfarande om att utsätta sig för en risk eftersom vi talar om såväl kriminaliserat bruk som planta i sig och i det här fallet var det inte bara han själv som var utsatt för en risk att bli trakasserad av polis utan hela min familj. Jag tycker att om man som individ inte skadar någon med sitt bruk så är det fritt fram, men saker och ting blir så pass annorlunda i en familjesituation, speciellt som förälder.

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2007-10-19 1:13:04

hittade denhär tråden nyss och det är mycket intressant läsning :) om, och isåfall När jag skaffar barn och om jag då odlar kommer jag gömma det så länge jag kan (borde inte vara SÅ svårt ändå, om min farsa hade odlat hade jag inte haft en susning om det... jag rotar helt enkelt inte i hans garderober :P ... om han odlade NU skulle jag nog märka iallafall, även om jag inte rotar i hans garderober så är jag i farsan och plastmors rum ibland och skulle nog märka ett låst skåp)

och sen vid 15-16 års ålder då alkohol och dyligt börjar bli intressant, och jag misstänker/märker av att barnet har rökt gräs så skulle jag då prata med honom/henne om risker, för- och nackdelar mm. , och om jag måste skulle jag förse denne med mitt egna hellre än att han/hon köper det av nån skum person i centrum... och göra mitt bästa för att se till att bruket hålls på en "lagom" nivå(istället för månadspeng får han/hon "månadsgräs" :P *skämt*)... "dålig förälder" skulle vissa säga, men hellre att jag vet Vad och hur mycket han/hon berusar sig med än att han/hon kommer i kontakt med kriminella, det tycker iallafall jag

även om jag inte har rökt cannabis själv(än) så ser jag hellre att mina eventuellt framtida barn röker cb än cigaretter och dricker alkohol. Har barnet inget intresserade av cannabis före 18 års ålder kommer jag inte prata om det... såvida jag inte misstänker att ett missbruk av nåt annat preparat

Fick jag reda på att min farsa röker cb skulle jag nog tycka det var rätt tufft :P det skulle jag dock inte gjort för typ 1-2 år sedan

Frome
Småodlare

Postby Frome » 2007-11-22 23:59:06

Nu så har jag inte orkat att läsa allt i tråden men jag är 19, bor med min holk rökande fader. jag har då sen jag var 14-15 vetat att min far röker annat än vanliga cigg. när jag börja röka vid 18 år ålder så rökte jag aldrig hemma utan bara ute. men när jag en gång rökte hemma så dagen efter så ville min far prata med mig och han sa som de va att han vet att jag röker och han kan inte säga mycket själv efter som han röker, så vad han gjorde de va att ge mig råd och fick mig att känna mig säker på att om jag förlora kontrollen över mitt rökande så skulle jag kunna gå till han. och så gav han mig följande tips/regler
1. skaffa kompisar som inte röker också.
2. rök inte på söndagar och skoldagar.
3. rök aldrig mer än 2 dagar i rad
4. blanda inte röka med alc

och jag och min far har en bra relation och måste vara ärlig när jag säger att jag har inte kännt mig så nära min far som nu :pleased:

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2007-11-23 12:12:02

jäklar vilken farsa! jag tror att många farsor skulle tro att det var undergången om de fick reda på att deras barn rökte dödsknark, jag tror att det bästa en far(och mor också för den delen) kan göra är att göra precis som din farsa; ge tips och stöd utan att försöka förbjuda dig

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-01-06 14:09:09

[quote="Frome"]Nu så har jag inte orkat att läsa allt i tråden men jag är 19, bor med min holk rökande fader. jag har då sen jag var 14-15 vetat att min far röker annat än vanliga cigg. när jag börja röka vid 18 år ålder så rökte jag aldrig hemma utan bara ute. men när jag en gång rökte hemma så dagen efter så ville min far prata med mig och han sa som de va att han vet att jag röker och han kan inte säga mycket själv efter som han röker, så vad han gjorde de va att ge mig råd och fick mig att känna mig säker på att om jag förlora kontrollen över mitt rökande så skulle jag kunna gå till han. och så gav han mig följande tips/regler
1. skaffa kompisar som inte röker också.
2. rök inte på söndagar och skoldagar.
3. rök aldrig mer än 2 dagar i rad
4. blanda inte röka med alc

och jag och min far har en bra relation och måste vara ärlig när jag säger att jag har inte kännt mig så nära min far som nu :pleased:[/quote]

Va faktiskt lite samma sak för mig och min farsa. Har vetat att han rökt sen jag var typ 16år och innan dess har jag vetat att han rökte i sina unga dar. Men han har aldrig rökt öppet eller visat det för mig. Han gjorde så att han gick över till sin polare som också röker när han ville bli bäng för att inte göra det öppet för mig. Då jag på fyllan på min 20årsdag rökte och drack stod min polare och kollade på sitt nyinköpa gräs då komemr farsan och tittar på det och luktar och frågar om det är bra grejjer. Sen går han iväg och kommer tillbaka med bubbelhasch som han ställde på mig och mina kompisar lät även mig mecka. Så just då var det en dag då både jag och farsan kom ut för varandra vilket var nog bekvämt för oss båda. Dock trodde farsan att jag inte hade nån aning om att han rökte och blev förvånad när jag sa att jag vetat det sen jag började komma i kontakt med drogen själv.

Elcapitano
Gräsfläckar på knäna

Postby Elcapitano » 2008-10-07 19:57:49

om jag hade barn skulle jag aldrig odla framför dom...det känns ansvarslöst...cannabis är faktiskt en drog inte hallonsaft...även om vissa här verkar tycka att det är lösningen på alla problem...

inte heller ska barnet behöva hålla hemligheter..det är som någon skrev säkert jobbigt för barnet och dessutom riskfyllt...

Mayor-Quimby
Gräsfläckar på knäna

Postby Mayor-Quimby » 2008-10-13 18:01:10

De där med farsan, Jag hade ingen aning om att min farsa hade tagit droger i "unga ålder" (när jag var lite mindre) började själv med cannabis och lite andra tyngre. Han fick ju reda på de och de blev ell rätt känslo laddat tal, men han påpekade att jag skulle ta de lugnt och föriktigt inte att jag måste lägga av utan bara ta de lugnt. Har tagit de jävligt lugnt efter de.
Är själv farsa nu och har de svårt att veta vad man ska göra, Men jag håller odlingar gömda,

Men som sagt så är cannabis ingen drog för dej, liksom alcohol inte heller är, de är ett rusningsmedels som man vill ta då och då.

Åller mej till helgsmoking och likaså akoholen. om jag inte blir rockstjärna eller något annat liknade måste ju då hålla mitt rykte på top som Keith Richard.

Man har sen egna uppfattnig om saker och ting.

oj
----------------------------------------Vote Quimby

reaper
Lieman

Re: Vad säga till barnet?

Postby reaper » 2008-12-24 2:23:06

[quote="reaper"]Eftersom jag har barn som går i skolan (lågstadiet) är jag lite fundersam över vad jag ska säga den dag barnet frågar vad det är för sorts växter som växer i klädkammaren. Mitt barn är ju där inne och kollar en del men har aldrig frågat mig vad det är för sorts plantor. Nu är ju nästan hela mitt hem fyllt med olika växter så det är kanske inte så konstigt med det.

Är lite orolig att det skulle slippa ur i skolan, till kompisar eller lärare att hemma finns det plantor, lampor och annat grejs i klädkammaren. Ska man ljuga och säga att det är tobak eller vad fan? De är ju inte helt dumma i huvet de små liven.[/quote]

Vad sägs som att skaffa ett lås? om ditt barn frågar så får du väl improvisera

xgrower
Gräsfläckar på knäna

Postby xgrower » 2010-02-25 18:44:02

Jag skulle ha införskaffat ett mindre skåp av nått slag och satt lås på och ventilerat, odlat i liten skala av den mest diskreta och obesökta delen av lägenheten och alldrig kolla till plantorna medans barnet eller barnen är närvarande.

Vesslan
Avstängd och inte välkommen tillbaka

Postby Vesslan » 2010-02-27 14:18:47

Får man fråga varför inte "Medicin" var med bland valen?
Swecan: Ett forum som numera styrs av fascister och icke cannabis entusiaster.

nino_
Småodlare

Postby nino_ » 2010-03-01 0:35:19

Vad tror du att klassföreståndaren tänker på när barnet i skolan nämner att "pappa odlar <xxx> i garderoben"? Oavsett vad barnet faktiskt benämner det som?

Return to “U| Säkerhet”