Vad säga till barnet?

Hur håller du en odling hemlig? Odlings- och datasäkerhet.

Moderator: Trestor

Forum rules

Tobak
41
9%
82
18%
158
34%
158
34%
26
6%

Total votes: 465

reaper
Lieman

Vad säga till barnet?

Postby reaper » 2005-03-22 22:59:54

Eftersom jag har barn som går i skolan (lågstadiet) är jag lite fundersam över vad jag ska säga den dag barnet frågar vad det är för sorts växter som växer i klädkammaren. Mitt barn är ju där inne och kollar en del men har aldrig frågat mig vad det är för sorts plantor. Nu är ju nästan hela mitt hem fyllt med olika växter så det är kanske inte så konstigt med det.

Är lite orolig att det skulle slippa ur i skolan, till kompisar eller lärare att hemma finns det plantor, lampor och annat grejs i klädkammaren. Ska man ljuga och säga att det är tobak eller vad fan? De är ju inte helt dumma i huvet de små liven.

Draken
Avstängd
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Draken » 2005-03-22 23:09:20

..jag röstar inte på något. Jag tycker inte du ska odla inför dina barn. (Ja, jag har 3 barn).

Thc-Junkie
Ganjafanatic
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Thc-Junkie » 2005-03-22 23:27:00

Hur gör du då draken ? Håller det hemligt eller har du lagt av ?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-22 23:27:01

Jag håller med draken om att du borde lägga av med att odla tills kidsen blivit iallafall upp till högstadet eller nåt.

Edit:
Jag missuppfattade draken. Men jag tycker fortfarande att du borde lägga ner odlingen.
Last edited by reaper on 2005-03-22 23:37:39, edited 1 time in total.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-22 23:32:15

Jag satt faktiskt och funderade häromdan på hur du hade presenterat det där för barnet...

Han/hon/det (barnet) är för gammalt för att du ska kunna göra som jag gjorde. Min son visste ju (som jag har berättat i en annan tråd) vad jag gjorde långt innan han var i den åldern. Jag erkänner att jag indoktrinerat honom...

Tycker det är bäst att mörka totalt. Om jag var du skulle jag inte ens tala om att jag rökte.

Och du som är trädgårdsmästare kan ju hävda att det är sommarblommor för utplantering. Du kan ju säga att det är till jobbet och inte till kolonilotten...

Draken
Avstängd

Postby Draken » 2005-03-22 23:33:55

[quote="Thc-Junkie"]Hur gör du då draken ? Håller det hemligt eller har du lagt av ?[/quote]

..i dom djupaste källarhålorna, du vet[img]http://www.emotipad.com/newemoticons/Hypocrit.gif[/img]

Loffe
Odalman

Postby Loffe » 2005-03-22 23:48:38

...
Last edited by Loffe on 2005-05-12 0:59:17, edited 1 time in total.

Thc-Junkie
Ganjafanatic

Postby Thc-Junkie » 2005-03-22 23:53:23

Jag tänker så här ... hålla hemligt tills barnet själv tar upp cb på samtalsmenun :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-22 23:58:40

Precis, det får bli när barnet själv tar upp frågan...

Man ska för allt i världen inte ta något "blommor och bin-snack" typ " -Kom nu lilla Nisse så ska pappa tala lite allvar med dig. Jo du förstår att det finns något som heter cannabis bla bla bla"...

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-23 0:59:56

Hmmm... det var en hård nöt att knäcka. Har ju ingen lust att skicka plantorna jag har, de är ju rätt fina. Det är ju inte första gången jag odlar men barnet är ju lite äldre nu, men verkar se det som naturligt att odla i garderoben. Det var barnet som tyckte jag skulle "bygga växthus" i garderoben igen och odla passionsfrukt och annat. Nu blev det just ingen passionsfrukt... Barnet bor inte hos mig hela tiden heller.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-23 1:27:25

[quote="GardenGnome"]Hmmm... det var en hård nöt att knäcka. Har ju ingen lust att skicka plantorna jag har, de är ju rätt fina. Det är ju inte första gången jag odlar men barnet är ju lite äldre nu, men verkar se det som naturligt att odla i garderoben. Det var barnet som tyckte jag skulle "bygga växthus" i garderoben igen och odla passionsfrukt och annat. Nu blev det just ingen passionsfrukt... Barnet bor inte hos mig hela tiden heller.[/quote]

Vad säger barnets mamma, eller vet hon inget!?
Barn pratar ju ganska mycket ibland..
Du får väl odla lite annat också, sånt som barn gillar - smultron, kiwi etc så tycker det nog inte att det verkar så konstigt!
Skulle banret prata om det så låter det bättre om pappa har smultron som växer hemma istället för nässlor i garderoben, särskilt om någon fröken eller någon kompis förälder skulle höra..

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2005-03-23 5:32:15

[quote="Loffe"]Hehe. :lol: Men om man ska "mörka" för sina barn, hur länge ska man vänta med att berätta? :) När de är 10, 15, 20? Eller om det kommer till en diskussion om droger, ska man då "röja sig"? Hur gör man när barnet blivit vuxet?

Någon som har lite äldre barn som har en lösning på problemet, ska man aldrig berätta? :roll: :P[/quote]

Jag har tonårsbarn och man lurar sig själv om man tror att man kan dölja något för dom, här gäller det att ha en mycket bra diskussion med dom om vad cannabis är. Mina äldre barn vet, ett av dem röker själv och är dessutom medlem här...

Nesta

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-23 15:12:21

dobidobido skrev:
[quote]Vad säger barnets mamma, eller vet hon inget!?[/quote]

Ärligt talat tror jag att hon inte vet. Hon vet ju att jag odlat förr, i början av min odlingskarriär bodde vi ihop, och så har det blivit några gånger efter det. Men jag tror inte mitt barn sagt något, jag har inte heller sagt något om det.

Det där med smultron lät lite kul, det ska jag nog ta och testa, månadssmultron är ju lättodlat.

Jag får helt enkelt ta det som det kommer.

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2005-03-23 18:12:03

Hmm...
Alla dessa barn som avslöjar sina föräldrar borde få dig att kanske tänka om. Det är inte helt ovanligt med historier om barnen som ritar marijuanablad i skolan, berättar hur man bygger en bong på "show and tell"-timmen, eller påpekar för fröken att "min pappa odlar i garberoben" i USA där hemodling är vanligare. Tänk på att barn kan glömma dina förmaningar om att inte berätta, i synnerhet om dom inte upplever det som något dramatiskt utan som helt naturligt.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-23 19:28:18

Funderar lite på hur många här som är i samma situation som mig här. Jag borde inte vara helt ensam om att odla och ha barn hemma, känns det som. Börjar däremot bli lite fundersam över mitt tilltag att odla i garderoben. Får väl köra klart och lägga ner sen. :( Jag har ju inte plöjt ner så mycket pengar på det så... Men det suger ju ändå.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-23 19:45:30

Hmm... Fan vad svårt.. Nesta kanske har några bra tips?

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2005-03-23 19:59:11

[quote="Kiwi"]Hmm... Fan vad svårt.. Nesta kanske har några bra tips?[/quote]

Nja, som flera sagt tidigare så tycker jag att det är bäst att mörka så mycket det går för de små barnen....ett bra lås på garderoben är ett måste anser jag.
Småbarn pratar glatt om det mesta på dagis och till vänners föräldrar, jag tror absolut inte på att inviga dem i någon slags "hemlighet" vad det gäller vad pappa/mamma har i garderoben...det är jobbigt för små barn att ha hemligheter. Äldre barn, tonåringar och äldre barn vet man när det är dags att berätta.

Nesta

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-23 20:51:09

Vore det inte bättre att flytta odlingen till t.ex en Robin-garderob från IKEA eller liknande, ljustäta osv så barnet inte märker odlingen alls!?
Odla du klart det du har i garderoben men köp lite andra plantor som intresserar barnet så länge, senare kan ni ju plantera ut dom på balkongen eller utomhus och så får du vl säga något i stil med "Nu skall pappa inte ha några mer frukter där inne"..
Försök att avdramatisera det hela så mycket som möjligt om barnet tyckte det var kul med plantor där inne, kanske skicka med smultron i kruka åt barnet hem till mamma som det får sköta själv & kanske låta det ha någon smultronplanta kvar hemma hos dig som är "barnets"..

Det är ett ganska svår dilemma du har där, jag har tänkt på det själv eftersom jag kommer vara i samma sits själv om ett par år..
Förhoppningsvis har vi hus vid det laget så man kan låsa en del avkällaren!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-23 22:14:02

Har funderat på att bygga en odlingskammare isf att köpa en garderob för att få det optimalt. Eh, jag har ju hela hemmet fullt med växter redan, i alla rum. Det är väl ett 50-tal olika. Barnet har också en del egna växter och jag brukar se till att låta barnet ta sticklingar av sina pelargoner, så fröer och plantera om och sånt. Ibland skickar jag med växter hem till mamma också, när det blir över.

LoneWolf
Garderobssnille

Postby LoneWolf » 2005-03-24 10:41:26

Har inga barn själv, men en lillebror som verkar vara i ungefär samma ålder som dina barn. Och jag tror att dom barn som berättar sånt är dom som har fått vibbar eller förmaningar om att inte säga nått. Om du har växter i hela huset och dessutom lite andra växter i klädkammaren så lär det vara rätt lugnt. Det är ju vad vi gör det till ändå. Jag sa att det var tomatplantor till min bror.
"Yeah I'm a lone wolf and I no longer run with the pack.
Yeah I am a lone wolf.I don't ever look back.
Hey I am a lone wolf out here on the prowl and most of us have been penned
up but I'm still running wild."
Bocephus

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-24 23:04:48

Får mig att tänka när en av mina polares son var på studiebesök hos polisen och farbror blå visade en hembränningsapparat,han sa inget till polisen, han berättade när han kom hem, och sa till polaren den där maskinen får du göra dig av :lol: med sådom inte kommer hit :lol:

DR BIG

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-04-09 22:40:58

[quote="Nesta"]
Jag har tonårsbarn och man lurar sig själv om man tror att man kan dölja något för dom, här gäller det att ha en mycket bra diskussion med dom om vad cannabis är.
Nesta[/quote]
Kan du inte berätta lite mer om den här diskussionen som du skriver om? Jag har en dotter som är två år gammal så det dröjer antagligen ett par år innan vi ens kommer att inleda en liknande typ av diskussion. Trots det är jag väldigt nyfiken på hur din roll har sett ut i dialogen med dina barn, vad du har sagt, hur de har reagerat och allt annat du kan dela med dig av (ifall du känner för att skriva något). Har ni haft liknande diskussioner kring andra "droger"? Det hade varit cool om någon annan också hade velat svara på hur ni "gör hemma hos er".

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-05-10 17:51:01

Jag skulle berätta för mina barn men förklara för de att det här var allvarligt och att de på inga vilkor fick antyda något.

Men och andra sidan har jag aldrig haft barn.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-12 11:45:23

*garv*
Det är lätt hänt att ditt barn skryter på sandlådan: MIN PAPPA ODLAR TOBAK I GARDEROBEN!

lite jobbigt att förklara för anhöriga till dit barns kompisar att "jo jag odlar tobak i garderoben" :?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-12 13:19:21

Jag anser att det är förargligt att odla i hemmet där det finns barn som t.om har tillgång till att titta in och se plantorna.

Phreakish

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-12 13:25:48

Bra förebild..... Barn tar över sina förebilders intressen.... tänk om eran kanske 12 årige son/dotter vill vara som sin far/mor.... börja röka när man är så ung finns inget positivt att säga om..... börja fundera vad som ni värdesätter mest.....

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2005-10-13 9:05:11

[quote="windmaker"]Bra förebild..... Barn tar över sina förebilders intressen.... tänk om eran kanske 12 årige son/dotter vill vara som sin far/mor.... börja röka när man är så ung finns inget positivt att säga om..... börja fundera vad som ni värdesätter mest.....[/quote]

Din tankegång haltar betydligt anser jag, det är ju upp till föräldrarna att se till att barna inte börjar nyttja droger, inte börjar alla tolvåringar dricka för att föräldrarna använder alkohol t.ex.
Min **-årige son vet om att jag röker cb, jag döljer inget, däremot så är det upp till mig som förälder att göra det på ett ansvarsfullt sätt.
Gör jag det är jag en bra förebild, och jag skulle vara den förste som upptäcker om han skulle börja röka innan han har åldern inne.
Anser jag, som hellre ser att mina barn använder cb istället för alkohol (när de har rätt ålder inne, dvs 18+), och dessutom för den diskussionen med dem.

Mvh// Nesta
Last edited by Nesta on 2005-12-15 16:38:47, edited 2 times in total.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-15 16:39:13

Jo, allting handlar ju till slut på sin egen syn på CB. :roll:

Vi kommer aldrig att få ett samhälle som accepterar CB,
om man måste dölja och hemlighålla och ge CB ett knarkstämpel.

Dock dock, skall man inte ljuga för sina barn när man kommer till
kritan. Jag tycker att man kan vänta tills barnen är så pass stora, att
man kan ha en öppen dialog där båda parterna är med på
noterna. Sedan skall man prata om CB.

Jag själv, anser att alkohol är ett mkt tyngre drog än CB, och det gör visst en hel drös människor med mig. Trots det så dricks det en hel del framför barnen i dagens samhälle, och yngre och yngre börjar konsumera alkohol.
Barn far illa pga sina föräldrars alkohol konsumtion, de misshandlas och utnyttjas... Men sådant tar man inte upp när man skall tala om drogernas påverkan i samhället. Vi som föredrar CB framför alla andra "berusningsmedel" blir stämplade som pantade haschflummare som förstört sina liv för länge sedan. Vandrande zombies, tickande bomber som när som helst är på kritan med en smutsig spruta i armvecket. :cry:

Jag är ledsen och bedrövad för att vi lever i Sverige. I ett samhället som styrs av människor som uppforstrats under tryck och press. Ett samhälle som om och om misshandlar och utnyttjar sina barn. Ett samhälle som inte vågar se att vi är annorlunda, och att våra liv styrs inte av karriär och makt.

Vi är för freden och kärleken. Och vi är civiloffer i det här knarkkriget.

Prata med ditt barn sedan du vet att han/hon är med på noterna.
Förklara, och glöm inte att visa ditt barn att det inte finns någonting som är viktigare än hon/han.

Jag drömmer vidare om ett samhälle som accepterar att vi är annorlunda, om ett samhälle som är fri från misshandel och förtryck.
Ett samhälle som ömtåligt skyddar sina barn från allt ont. Samhälle
där man kan odla på almänna platser, röka på framsidan och inte dölja alla fina örter som växer i naturen.
Ett samhälle, som fortfarande bara är en dröm. :roll:

Nu ska jag gå och ta hand om min kille som
älskar att dansa till finska KompostGäng.
Han har rytmen i blodet, han är producerad med påverkade
spermier. Och han är världens snällaste barn som kallar sin pappa
för snubbe.
Han ska inte röka före hans kropp och psyke är mogen för det. Sedan är det upp till han. Men jag kommer alltid att stötta han i hans beslut.

Fred&Kärlek :lol:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-15 16:50:57

[quote]Anser jag, som hellre ser att mina barn använder cb istället för alkohol (när de har rätt ålder inne, dvs 18
Mvh// Nesta[/quote]

Vilket samhälle vi lever idag om föräldrar, fel att säga uppmuntra men att acceptera och respektera att sitt barn börjar bruka cb.... Vilket är olagligt

Spelar ingen roll vad jag som förälder skulle tycka om svenska lagar.... Skulle aldrig acceptera att mitt barn bröt mot lagen och absolut inte respektera tanken....

Tänk över era tankar en gång till, om dagen kommer eran son/dotter torskar för innehav, kanske grovt tillochmed... fängelse kanske väntar... Kom och skriv ett inlägg i denna tråden så att jag får veta om det var värt det... Jag menar att acceptera att sitt barn puffar....

Vill inte hamna OT men det jag menar är att det kan inte finnas något positivt att odla öppet för sina barn/ Windmaker

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-15 17:50:38

Jag håller med dig till viss del. Odla framför sina barn är inte bra. Det tror jag inte heller, iallafall så länge det är olagligt. Och förändringar på den fronten blir väl inte.

Men att acceptera CB för sina barn, och rädslan om att de en dag börjar röka då de dock är vuxna för det är lika samma som att lägga sig ner och acceptera att man själv som föräldrer är totalt misslyckad, och att man är en lagförbrytare och knarkare som inte förtjänar att vara föräldrer. :roll:

Det är dock min åsikt om att legalisering av CB kommer aldrig att gå sin väg, om vi inte får en öppnare och positivare syn på denna växt.

Dock så skall inte barn blandas i sådana här saker, då de inte har någonting att göra nära en sådan växt när det är olagligt.

Men att vara mot lagarna, och systemet är en del av samhället. Vi lever i ett så kallat demokratiskt land, och det finns alltid plats för åsikter. Men att allting är så strikt och kontrollerat, att människorna lever i en bur och blir matade den maten som systemskötarna själva vill och står för, är fel.
Vi blir manipulerade, och dag för dag mera deras slavar.

Jag ser Alkohol som farligare än CB, och hoppas och ber att om mina barn en dag skall välja vad de ska använda för preparat för att relaxa och ha kul med, så hoppas jag att de väljer CB. Men om det hänger på det så hoppas jag att de kan vara Natural High, utan några tillsattser.
Jag kommer dock inte att "pusha" mina barn att använda varken CB eller Alkohol, men de är ju upp till dem sedan när de är myndiga.

Svenska lagar är bra, men det finns saker som kan förändras.
Jag är inte för anarki, eller att man accepterar allting i samhället. Utan
det jag ber om är positivare syn på CB. Och så vill jag förstås att bensinskatten sänks, eller om det inte gör det så använder man en större del än en promille av bensinskatterna till naturen.
Och ett bevis på att vi blir bedragna och manipulerade av dagens makthavare är att de leker med statistik för att vi ska bli lugna, och att de har argument mot allting men de förklarar inte vad det innebär. Som Göran sa här om veckan att; det är bara titta ut genom fönstren och se att klimatet har ändrats på senaste tiden, och det förändras om man inte gör någonting åt saken. Varför då sänka bensinskatten? Det han inte sa var att endast en promille/per liter av bensinskatten går till naturen. Var går resten? Det får vi inga svar på.

Så visst, jag är inte alls för dagens samhälle. Och det står jag för.
Alla CB rökare går vidare till tyngre droger.
FEL FEL FEL!
Det finns människor som har lätt att hamna dit, och de hamnar dit även utan CB.

Gott folk, jag blir så arg, så jag tänker inte tänka på det här mer.
Man blir inte klokare, det här är ju åsikter. Precis samma saker som homosexualitet. Det finns folk som är mot, och för. Samma gällande deras adoption av barn. Folk som är för, och folk som är mot.
Men att godkänna CB som normalt som man har gjort med Homosexualitet kommer nog inte att ske innom närmaste tio åren om vi inte KÄMPAR som alla homosexuella oxå har gjort.
Det här handlar ju bara om att puffa, inte på vem man ska sätta på, eller ska man ha två pappor, eller två mammor. Vridet-

peace&love

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-15 18:00:22

Tycker Matte verkar ha rätt vettiga åsikter, medans Windmaker ser det hela lite svart och vitt, själv är jag tyst och tänder en spliff... :kimblah: :hippie:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-16 0:32:52

[quote="Nesta"][quote="windmaker"]Bra förebild..... Barn tar över sina förebilders intressen.... tänk om eran kanske 12 årige son/dotter vill vara som sin far/mor.... börja röka när man är så ung finns inget positivt att säga om..... börja fundera vad som ni värdesätter mest.....[/quote]

Din tankegång haltar betydligt anser jag, det är ju upp till föräldrarna att se till att barna inte börjar nyttja droger, inte börjar alla tolvåringar dricka för att föräldrarna använder alkohol t.ex.
Min 15-årige son vet om att jag röker och odlar cb, jag döljer inget, däremot så är det upp till mig som förälder att göra det på ett ansvarsfullt sätt.
Gör jag det är jag en bra förebild, och jag skulle vara den förste som upptäcker om han skulle börja röka innan han har åldern inne.
Anser jag, som hellre ser att mina barn använder cb istället för alkohol (när de har rätt ålder inne, dvs 18+), och dessutom för den diskussionen med dem.

Mvh// Nesta[/quote]

Nesta .. inte fasiken skulle du ha en chans att få reda på om din son/dotter rökte om denna var helt inställd på att dölja det. Jag har dolt missbruk av tabletter, besök på psyk, besök under ett år på NA, avstängningar från skolan mm från min morsa genom att ha stenkoll på vad hon gör och vad jag själv gör. Då menar du att min morsa är en dålig förebild och en dålig förälder pga av att hon inte upptäckt detta?
Vakta ditt svar på sista frågan. :wink:

Phreakish

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2005-10-16 10:18:24

[b]Phreakish skrev:[/b][quote]
Nesta .. inte fasiken skulle du ha en chans att få reda på om din son/dotter rökte om denna var helt inställd på att dölja det. Jag har dolt missbruk av tabletter, besök på psyk, besök under ett år på NA, avstängningar från skolan mm från min morsa genom att ha stenkoll på vad hon gör och vad jag själv gör. Då menar du att min morsa är en dålig förebild och en dålig förälder pga av att hon inte upptäckt detta?
Vakta ditt svar på sista frågan. Wink

Phreakish[/quote]

Jag försökte bara argumentera mot det som [b]windmaker[/b] skrev, inte attackera dina eller någon annans föräldrar. Jag förstår att det kan vara svårt för föräldrar som inte har erfarenhet av droger att i tid upptäcka om deras barn drogar, skulle inte cb bruk vara så stigmatiserat genom sin illegalitet skulle mycket av problemet vara löst av sig själv. Det jag ville säga tydligt från början är att jag ärligt anser att cb är ett bra mycket bättre alternativ för mina barn än alkohol, även om cb i dagens läge är illegalt och medför större juridiska risker. Och jag anser inte din mamma vara en dålig förebild :wink:

Mvh // Nesta

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-16 11:54:24

Nesta så du anser att cd är bättre för dina barn än
alkohol även om det är illegalt?

Vill bara ha ett tydligt svar....

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2005-10-16 12:18:53

[quote="windmaker"]Nesta så du anser att cd är bättre för dina barn än
alkohol även om det är illegalt?

Vill bara ha ett tydligt svar....[/quote]

Absolut! Och nu snackar vi när de nått 18+. Men det innebär naturligtvis en ganska stor risk för dem att bli lagförda och registrerade som knarkare, men om jag jämför alkoholens direkta och indirekta skadeverkningar rakt av med cb, så är valet enkelt. Till syvende och sist är det ändå deras val...

Mvh // Nesta

PinkHaze
Ganjaman

Postby PinkHaze » 2005-10-16 14:06:23

Bra tråd. Har en syrra som är i tonåren (rejält ;)) och har funderat lite på hur jag ska göra, hon är här o hälsar på ibland o kanske ska bo hos mig på lov o så, täntke sköta odlingen på natten men tidigare har jag rökt på balkongen o inte berättat vad det är jag röker, fast hon frågade vad bongen var o då sa jag bara "det gör så att man kan röka effektivare + att röken blir svalare av is o vatten, o att vattnet kan rena röken lite, fast jag sa inte vad jag rökte så hon antog väl tobak... man kan ju lätt kopla det till vattenpipa.. själv visste jag iofs vad canabis var ganska tidigt (kanske 7, och så 10 när jag började undra varför det inte var lagligt) men det är väl långt ifrån alla som har mina erfarenheter kanske.. var 22 när jag började röka regelbundet testade en gång vid 17 och en gång vid 18. )
om syrran kommer hit hade jag tänkt inte röka bong o kanske bara röka när jag tar promenader eller så... mest av hänsyn för det luktar rätt vidrigt :lol:

jag tycker helt klart att cannabis är mindre skadligt än alkohol speciellt vid regelbundet bruk/missbruk (gränsen är hårfin ibland!)

fast utan grund faller alla...

//-gd

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-16 14:43:43

[quote="Nesta"][b]Phreakish skrev:[/b][quote]
Vakta ditt svar på sista frågan. Wink

Phreakish[/quote]

Jag försökte bara argumentera mot det som [b]windmaker[/b] skrev, inte attackera dina eller någon annans föräldrar. Jag förstår att det kan vara svårt för föräldrar som inte har erfarenhet av droger att i tid upptäcka om deras barn drogar, skulle inte cb bruk vara så stigmatiserat genom sin illegalitet skulle mycket av problemet vara löst av sig själv. Det jag ville säga tydligt från början är att jag ärligt anser att cb är ett bra mycket bättre alternativ för mina barn än alkohol, även om cb i dagens läge är illegalt och medför större juridiska risker. Och jag anser inte din mamma vara en dålig förebild :wink:

Mvh // Nesta[/quote]

Vad jag menar är att det kanske är bättre i hälsosyn men definitivt inte i samhällsenlig syn. Jag har varit på ca 30 intervjuer detta år och haft 4 prov. Det är mer och mer vanligt att större företag kostar på sig drogtester. Eftersom det är som det är så kommer det inte vara sunt att röka för mina barn även om detta är deras beslut vid 18 år om de vill göra det. Att stämplas, få ett repsheet mm är inte något jag skulle vilja se dem få. Att uppmuntra CB är inget man ska göra eftersom det medför issa risker till social isolering inom jobb mm. En bra förälder enligt mig uppmuntrar inte till brott utan enbart förtydligar den fakta som finns om de olika sakerna som kommer upp. Dvs. Finns det ett intresse av CB. Tala om de goda sakerna men tala för helvete om de dåliga också. För hur man än ser på det så finns det faror med CB också. Även hälsorisker. Haschlunga är något som jag råkat ut för mycket i min umgängeskrets och även jag själv. Kronisk hosta som inte vill försvinna som beror på större intag av tjära och andra ämnen som släpps ner i lungorna pga användandet av öppet filter, dvs. roaches. Det finns massor av bieffekter om tittar mer än till sitt egna intresses håll. Är du rättvis i din fakta är du en bra förälder. Du blir inte bra genom att pusha något med enkelriktad fakta.

Phreakish

canabiz
Satan va me inlägg!!!

Postby canabiz » 2005-10-21 1:44:20

[quote]We believe that a child's first awareness of drugs should come from a better source than the government, the media or drug manufacturers. It's Just a Plant is for parents who want to be involved in discussing and educating their children about the effects, the dangers and the benefits of marijuana. [/quote]

Det är synd att boken inte finns på svenska.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-21 15:35:07

Jag förstår inte att ni kan odla och röka inför era barn(om de inte är över 18 dvs). Det är ju trots allt olagligt med innehav, framställning och bruk. I eventuella vårdnadstvister kan dessutom bruk av cannabis tas upp och jag kan lova att tingsrätten/hovrätten inte har samma idealistiska syn som ni har på cannabis för det kommer att tas upp.

Jag ser hellre att mina framtida(?) barn snor lite sprit av mig, gömmer lite folköl i skogen och dricker vid väl valda tillfällen än att de sitter hemma med en hashspliff i truten.

PinkHaze
Ganjaman

Postby PinkHaze » 2005-10-21 17:07:56

Undrar hur många % av dom ungdomar som dricker som gör det "vid väl valda tillfällen" och så..
själv hade jag tur som hade många äldre runt omkring som tog hand om mig -är inte säker på att alla har samma tur.

röka tar inte bort alla hämningar o förmåga till eftertanke (haha okej då man kanske inte har nån förmåga till eftertanke - men man ORKAR inte ha sex fast man inte vill, stoppa i sig skit man inte vet vad det är osv osv.. IMo iafl)

jag är iofs en av dom som tycker det är ok att bjuda 16åringar på 1dl vin till söndamiddagen. men hellre att dom röker ner sig som fan varje lördag än att dom dricker ett helrör...
/gd

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-21 20:58:05

Greenduo: Alla av mina vänner när jag gick på högstadiet gjorde det. Andra vänner likadant. Visst inträffar det olyckliga grejjer på fyllan, ingen tvivel om saken. Det finns ju måtta på allt, ett helrör är inte samma sak som ett 6-pack 2.8:or. Det var ju dessutom på festerna allt "hände", dvs hade alkoholen en social funktion. De som inte hängde på festerna hamnade lite utanför gemenskapen, tragiskt men sant.

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2005-10-21 22:14:38

[b]Werecat skrev: [/b][quote]
Jag ser hellre att mina framtida(?) barn snor lite sprit av mig, gömmer lite folköl i skogen och dricker vid väl valda tillfällen än att de sitter hemma med en hashspliff i truten.[/quote]

Fan, det låter på dig som om du jämställer cannabis med narkotika eller något annat farligt 8O

Mvh // Nesta

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-22 20:05:20

Nesta: håller med dig..

Kära människor, ni hävdar och vill hela tiden att cannabis legaliseras,
men med eftertanke så gör ni det bara för att tillfredställa er själv så att ni inte känner er kriminella, eller eran rädsla för att hamna i registret och bli utstötta av samhällets sjukliga ramlagar.

Jag förstår inte varför människorna har så svårt att acceptera cb,
när alkohol ändå har fått så stor plats i vårat samhälle.

Jag kommer inte att "skrämma" mina barn från cb, för att det är
en jävla massa bullshit dom får i sig ändå, det får räcka för dem.

Legaliserig sker endast om vi alla är eniga, och att vi försöker odla en positiv syn om cb, inte att våra barn hellre ska kröka än att röka.

fred å kärlek

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-22 20:16:31

Jag håller fullkomligt med Nesta; jag föredrar också att min son väljer cb före alkohol.

C.

Blomsterkungen
Gräsfläckar på knäna

Postby Blomsterkungen » 2005-10-25 15:39:48

Håller med ovanstående.

/Carl

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-26 21:47:48

instämmer.

förövrigt en otroligt bra diskution eller ska man kalla det olika åskiter som representeras bra.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-27 0:46:01

Vi som är insatta VET ju att alkohol är farligare än cannabis, det är inte fråga
om tycke och smak, it's a fact. Absolut hellre en spliff än alkohol.

Naturligtvis vore det inget vidare om barnet fick polis-problem... men hellre
polis-problem än söp-sig-full-och-blev-alkoholist-eller-misshandlad-
våldtagen-överkörd-eller-mördad-problem.....

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-10-27 2:01:29

Vad pratar vi om för ålder på barn förresten? Är det femtonåringar? Isåfall tycker jag att ni skall ta er en rejäl fundering om ni tänker uppmuntra barnen till något som faktiskt är straffbart. Inte så kul om barnet åker dit, måste förnedras med pissprov, få sitt körkort uppskjutet ett par år, prat med de sociala myndigheterna etc. Listan kan och är lång. Är det något ni vill att era barn blir utsatta för?

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2005-10-27 9:39:26

[quote="werecat"]Vad pratar vi om för ålder på barn förresten? Är det femtonåringar? Isåfall tycker jag att ni skall ta er en rejäl fundering om ni tänker uppmuntra barnen till något som faktiskt är straffbart. Inte så kul om barnet åker dit, måste förnedras med pissprov, få sitt körkort uppskjutet ett par år, prat med de sociala myndigheterna etc. Listan kan och är lång. Är det något ni vill att era barn blir utsatta för?[/quote]

Självklart accepterar jag inte att min 15 årige son röker cb, både av sociala och medicinska skäl, men det innebär inte att jag inte kan diskutera cb:s fördelar och nackdelar med honom.
När han uppnått 18 år, myndighetsåldern, är det hans eget val om han vill använda cannabis eller inte.

Mvh // Nesta

Blomsterkungen
Gräsfläckar på knäna

Postby Blomsterkungen » 2005-10-28 10:35:07

Nja, min son är 2 år gammal, så det tar nog ett bra tag innan diskussionen om cb kommer på dagordningen, förhoppningsvis så är den legala situationen annorlunda då.....

Sedan om han får problem med polisen och myndigheter, så är det ju tråkigt och synd, men stödet har han i alla fall hos sin far, vilket är mycket viktigt tror jag.

Hur är det med er som har äldre barn(sena tonåren), hur tacklar ni "informationen" som era barn får av samhället?

Return to “U| Säkerhet”