#79771

reaper
Member

hydrlizr: Luften tar man utifrån och leder in till pumphuvudets luftinsug, via en slang. Så ny luft kommer in i systemet på det viset.

Carlse: Jag kanske är lite otydlig i mina formuleringar för du verkar inte förstå min fråga. Min fråga är: Hur många mer gram buds producerar en planta i ett system med bubblare (där bubblaren är arrangerad på bästa tänkbara sätt), än samma planta under lika förhållanden fast med pumphuvud (där pumphuvudet är utnytjat på bästa tänkbara sätt) istället för bubblare för att syresätta reservoar vattnet? Vet du svaret på denna fråga. Ifall du svarar ja eller nej eller gissar, spelar ingen roll; jag är mycket intresserad av ditt svar i alla fall. Men det hade varit bra ifall du kunde svara på frågan istället för att svara på vad som är det mest optimala för det har ju redan diskuterats tidigare i tråden.

Att använda en separat reservoar för att kontinuerligt tillföra vatten
(eftersom vatten kontinuerligt måste tillföras) är en klart intressant
idé, och jag har sett att flera av dessa hydro-eller aerosystem också
fungerar enligt denna princip.

Tyvär räcker det inte med enbart att tillföra nytt vatten. Exempelvis det salt som byggs upp i reservoaren försvinner inte bara för att man tillsätter nytt vatten. Under tiden kommer det byggas upp ett lager av ämnen som gör att koncrtrationen av icke fördelaktiga ämnen blir direkt skadlig. Ifall det skall bli användbart med att cirkulera en mindre mängd vatten måste antingen vattnet i reservoaren renas eller kan man som i det system jag använder, låta den externa vatten reservoaren ha en ständig vattenförbindelse med det vatten som finns i den huvudsakliga resvoaren. Fast man kan ju tvätta ur och fylla på helt nytt vatten lite då och då hela tiden. Notera att jag här pratar om mindre system där en liten vattenmängd avser mindre än 10 liter vatten. Vid en större vattenmängd råder det andra förhållanden och vad som gäller då kan jag inget om.