Hemlös/bostadslös vad göra?

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Användarvisningsbild
jamaicanrastafari
Garderobssnille

Hemlös/bostadslös vad göra?

Inlägg av jamaicanrastafari » 2011-08-22 8:24:36

Tjena.
Ska berätta lite kort om mitt liv eller vad som har hänt med mitt liv.
Har haft LÖJLIGA problem med social tjänsten sen ICKE VUXNA åldern endast pga att jag röker det ni röker :D
De har satt mig här o där, olika fosterhem, behandlingshem osv.

Nu sitter jag här några år senare SOC SKADAD, skulle ha kommit in i de vuxna livet men kan ej. Har blivit allt för van att NÅN ANNAN ska ta hand om mig och ge mig allt.
Efter alla dessa år röker jag fortfarande tills idag.
Jag har rökt varenda DAG sedan sommaren började.
Besökt chriss för första gången, rökt budder för första gången UTAN ATT HOSTA ;D

Det känns som att tiden har bara gått förbi o jag har inte gjort ett skit med mitt liv. Det känns väll helt ok tycker jag. Vill inte nå så mycket här i livet. Tar det som det kommer lixom. Men klart att man vill göra det, besöka det, köpa det osv... Men det tar man sen.

Iaf här kommer vi till det jag ville komma fram till.
När sommaren började så, flyttade jag från en kommun till en annan ( skulle få sitta på ett LVM hem för att jag VAR VUXEN och att soc inte litade på mig ) Skulle ha bott där i 1 månad men jag sket i det för att man skulle pissa där och om man var positiv skulle man inte få bo där.

Jag sket i pisseprovet, sa att jag inte vill vara där och stack därifrån.
Jag röker bara CANNABIS så jag tyckte samtidigt det var väldig äckligt o sitta där med tjackisar, alkisar osv... Jag umgås icke med såna personer och vil gärna inte träffa nån sådan.
Ok, socialen sa ingenting eftersom mitt LVU gick bort samma dag så jag var en fri man igentligen.

Men vad hände sedan? Jag var i min hemstad som jag inte har besökt på några år. Alla vännerna har växt upp, många har man brytit kontakt med.
Så vad gör man?
Jag fick tag på mina STONER polare och JA. Vad tror ni vi har gjort varje dag hela sommaren? JUST DET, bara rökt o rökt.

Nu har jag varit bostadslös i en hel sommar. Bor just nu hos en polare. Har varit här i en månad ungefär och det känns som att han börjar tröttna på mig. ( Han bor med sina föräldrar hehehe )
I genomsnit så har jag ätit 1 gång per dag o det är inte mkt jag tar allt jag får lixom. Gått ner 7 kilo :(

Jag är skriven i en kommun, befiner mig i en annan, vill bo i det kommun där jag inte är skriven. Hur går man tillväga om man har 0KR då menar jag verkligen 0KR.
Soc? De vill ha adress ändring, vart fan ska jag ändra min adress till om jag inte vet nån som bor själv o kan ta emot alla mina 1000 brev.
Soc, hjälper inte med bostad.

Så detta är vad jag gjorde, gick till socialtjänsten o typ överlämnade mig själv o sa att jag vill ej längre hålla på med CANNABIS o sa att jag är nästan hemlös o har inga pengar osv...
Hon sa att de kan lägga in mig på ett LVM hem men jag måste pissa först o sedan måste de ta reda på resultatet innan jag kan flytta in ditt så att de har kontroll och ser att jag inte forsätter röka genom att kola på värderna osv osv deras skit ni vet.

Ni som är lite mer erfarna ge mig tips på vad en som man som mig kan göra i detta sits.

Trodde fan aldrig att man lämnade ungdomarna på gatorna bara så där.
Kanske mitt eget fel, borde ha sökt hjälp hos soc tidigare. Men ändå hjälper dem mig inte med bostad.
Känner mig totalt nere, hungrig, deprimerad lite, fryser helatiden, tappar hår pga nånting omedvetet WTF jag vill ej dö elelr hamna på gatan !!!
Skulle aldrig våga göra brott bara för att åka in i arresten eller finkan bara för att få bostad.

Ok thanks for reading and plz reply i need your help REALLY!
Användarvisningsbild
WhiteRasta
Garderobssnille

Re: Hemlös/bostadslös vad göra?

Inlägg av WhiteRasta » 2011-08-22 9:29:55

får du i dig ordentligt med mat? hårtappning kan vara tecken på näringsbrister (b12 vitamin brist ger ex. upphov till sådant) men givetvis också stress o andra mentala påfrestningar.

Vilken del av Sverige befinner du dig i? norr/mellersta/södra?
Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.
Användarvisningsbild
frilansaren
Ganjaman

Inlägg av frilansaren » 2011-08-22 9:42:17

Min första tanke är att du kanske borde lägga ner rökandet ett tag, styra upp allt runt omkring dig, med LVM, boende osv, ibland får man bita i det sura äpplet och ta den "långa" vägen, även om det många gånger känns lönlöst och som en evighet. Jag har själv suttit i den sitsen du är i, för min del blev räddningen ett lite längre fängelsestraff. I det långa lopper var det det som räddade mig, där kunde jag styra upp lösa trådar, fixa med att ha sysselsättning och eget boende vid frigivning osv.
Tolka mig rätt nu, men man kan inte be om/kräva hjälp utan att själv dra sitt strå.

All lycka till dig min vän.

-lance
Användarvisningsbild
jamaicanrastafari
Garderobssnille

Inlägg av jamaicanrastafari » 2011-08-22 10:24:14

Nej, äter det som kommer det jag får tag i via andra lixom.
Drar vi till en kompis så frågar jag efter mackor. Alla som har godis, frågar jag snällt om jag får tag, trycker i mig de mesta som är gratis lixom.
Nej, äter ca 1 kanske 2 gånger om dagen och det är inte fulla mål heller.
Killen som jag bor med är på gränsen till anorektiker eller vad det kallas ;D
Han kan klara sig med 4 mackor om dagen lixom o kanske en natt macka.
Varje gång jag frågar honom om vi kan LAGA RIKTIG MAT när vi e hemma hos honom, så säger han chilla vänta bla bla bla, sen har det gått 2 timmar o man e så jävla hungrig.
Då går killen in i köket o hämtar nåt litet som tex, kex choklad.
Fan man blir inte mätt på GODIS o socker det förstår hela magen o lusten o äta lixom.

Beffiner mig i hallands län ;D

Nej jag har inte LVM, men pga det stället endast jobbar med vuxna så tänker jag att många av dem har LVM.
Ja, bara jag jag får ett place o vara på ( lite mer stabilt än hos min polare o hans mamma ) så skulle jag lugna ner mig o börja tänka lite straight.
Från imed idag ska jag inte röka mera tills vidare...

Har inte kommunerna akuta placeringar för dem utan boende?! Om inte så är det sjukt!
Användarvisningsbild
Teslakid
Ganjaman

Inlägg av Teslakid » 2011-08-22 10:36:33

Låter nog hård nu, men vill man ha nått måste man göra nått.

Du säger du har vart nöjd med dit liv och att inte göra nått, då är de dax att få tummen ur röven och börja göra nått av livet.
Oavsätt utgångspungt eller läge så finns de bara ett sätt att komma nånstans, de blir genom att se var man är, vart man vill vara, och sen jobba röven av sig tills man kommer dit.

Om du inte har nån utbildning, försök få ta på nån praktisk eller iaf truckkort så finns de alltid nått jobb..

Men som sagts ovan, skulle knappast skada om du ligger lågt med rökat ett tag till du fått lite rull på livet och inte längre behöver leva på andra.

Edit: va gäller boende så tvivlar ja på att alla komuner ens kan (har råd) erbjuda gratis boende till folk som saknar en.. De är lixom inte gratis att ha ett antal lägenheter bara för att låna ut dom till folk.
Användarvisningsbild
WhiteRasta
Garderobssnille

Inlägg av WhiteRasta » 2011-08-22 12:16:58

Well, jag kommer inte lägga mig i hur du vill leva ditt liv. Jag förstår fullständigt att inte alla vill hamna i detta ruljans med arbete, bostad, räkningar. MEN när det gäller mat och sånt så måste du finna ett sätt att lösa det på för din egen skull utan att givetvis bli en som en parasit.
Du kan inte leva på kexchoklad o mackor.

Om du inte är ngn slacker som så utan kan tänka dig att bo i kollektiv och hjälpa till på hemfronten o som tack få mat o tak över huvudet borde du kolla runt lite efter sånt. Det finns ändå en del kollektiv där man kan få bo "gratis" och som tack så städar/diskar man eller så.

Hoppas det löser sig för dig.

ska också tillägga om det är b12 vitamin brist du börjar få (håravfall kan man givetvis få av andra näringsbrister än just b12, MEN jag tycker du ska vara uppmärksam på din hälsa), så måste du få ordning på detta, brist på b12 leder till, om det går utan åtgärd, att kroppen inte kan producera ordentligt med röda blodkroppar vilket leder till att kroppen inte kan transportera syre ordentligt i blodet.
Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.
Användarvisningsbild
Totoro
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av Totoro » 2011-08-22 12:37:09

Du kommer aldrig få någonting serverat åt dig.

Min första spontana tanke är att du får sluta med rökat på en gång.
Du kan inte skita i allt vad livets skyldigheter heter osv och bara slappa
för att sen tro att allt ska ordna sig? Om du ska få hjälp av soc så får du faktiskt
bevisa att du är att lita på! Klart som fan det går som det går när du skiter
i allt, slappar o röker.

Om du vill ha en egen bostad så är första steget att sluta röka, bevisa att
du inte gör det genom att pissa etc, och börja söka jobb.

Sen när det gått en tid, om allt går som det ska, så har du kanske ett jobb,
får tag i egen bostad, och DÅ kan du ta ett par bloss till och från om du ska.

Men i din situation just nu så tycker jag att du gör som dom säger.
Pissa > LVM > vidare. Ingen svår matematik.

Lycka till.
Bild
Användarvisningsbild
DoctorDoom
Ganjaman

Inlägg av DoctorDoom » 2011-08-22 12:51:37

Kan inte annat än hålla med. Ditt beteende är missbrukar beteende, ditt bruk har fått negativa konsekvenser på ditt privata liv!

Förutsatt att du kan svenska utan brytning finns det jobb åt dig. Handlar om att leta efter någon som kan ta in dig. Skickar ett pm med lite tips :)

Men sluta rök, lägg all din vakna tid på att försöka förbättra din situation så kommer det gå snabbt.
Bild
Sandmellant
Småodlare

Inlägg av Sandmellant » 2011-08-22 18:33:17

jag känner igen mig i det du säger.
Jag har som dig ett missbrukar betende.

MEN jag missbrukar inget.. skulle jag pissa nu eller dom senaste 8 åren skulle det komma ut helt rent.
(i mitt fall så hoppas jag att cannabis ska hjälpa mig)

och till er som skriver, jag tror grabben har förstått att bara han kan göra en ändring, han undrar bara hur han ska gå tillväga.

här är min lista:
1.
gå till ett "härbärge" och fråga om mat, Svenska kyrkan vet jag också kan ha "mat kuponger" till tex ica.

2.
rök inget mer.
varje gång du ser en joint tänk "underbart, fast NU kan jag inte, jag vill ha ett egetboende och jag vill äta när jag vill... jag kan röka sen när jag har bevisat för soc att jag är ren".

3.
gå till soc och upplys dom att DOM bryter mot svensk lagen som inte ger dig pengar, alla har enligt lag rätt till hjälp av soc.

sen vet jag faktist inte om dom har en laglig rätt att ge dig uppehälle+bistånd om du bryter mot lagen, men jag vet att det finns iaf 1 fall där en vanlig kille utan missbrukar problem stämmde SOC och vann (han ville helt enkelt inte söka arbete)

PS. vill bara förtydliga att det är helt fel att tänka "jag ska sluta med röka, aldrig mer!" tänker man så har man redan misslyckats.

man ska däremot tänka "jag behöver detta mer än röka... just nu är det så, om det ändras i framtiden så finns ju rökat kvar!"
Användarvisningsbild
Cokeman
Småodlare

Inlägg av Cokeman » 2011-08-22 19:14:30

Mitt tips till dig är att du göra allt soc ber dig om, blir säkert behandling mot ditt hasch rökande (extremt stort slöseri på skattepengar att rehabilitera potheads, inget illa menat mot dig) sedan kontaktar du arbetsförmedlingen och kodar dig för att du har ett socialt handikapp (missbruk) och sedan söker du OSA. Om du får ett OSA sedan så har man praktik en månad, sedan får man anställning och lön (ca 13000kr efter skatt) i 6 månader vid speciella omständigheter kan man få 12 månader. Förr fick man alltid 12 månader, men tror dom blev snåla. Detta är även A-kassa grundande. För att få mer utförlig information och hjälp kontakta AF. Arbetsplatsen måste även tillhöra kommunen.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
fractal-256
Småodlare

Inlägg av fractal-256 » 2011-08-23 8:17:58

Om du bor hos någon annan och lever på det som de kan ge dig har du ingen rätt att begära att de skall ställa upp med mat. Det är bara att förstå att du är en pundare som behöver rycka upp sig. Kontakta socialen och gå med på alla krav de ställer eller lös det på egen hand.

Skaffa ett jobb så slipper du bo hos polare eller leva på socialen och hur kan du röka om du inte har pengar till mat?

[quote=Sandmellantårna]gå till soc och upplys dom att DOM bryter mot svensk lagen som inte ger dig pengar, alla har enligt lag rätt till hjälp av soc. [/quote]
Socialen måste inte ge ut pengar till alla som kommer och vill ha det. De kan ställa upp nästan vilka krav de vil för att hjälpa någon. Om det var möjligt att bara få pengar av socialen skulle jag kunna vandra mellan olika kontor och casha ut ett par tusen per kontor och leva som en kung.
Användarvisningsbild
Cokeman
Småodlare

Inlägg av Cokeman » 2011-08-23 8:37:26

fractal-256 ingen ska behöva vara hemlös eller leva under existens minimum i Sverige. Självklart kan man ju inte heller gå från ett social kontor till ett annat och ansöka om bidrag för då är det ju inte existens minimum längre.
Användarvisningsbild
Teslakid
Ganjaman

Inlägg av Teslakid » 2011-08-23 10:30:51

Ingen borde väl kunna få pengar utan att prestera något heller?

Om de stämmer att nån vann mot soc bara för han inte VILLE söka jobb så är det nått som är fel.

Visst har alla rätt till ett värdigt liv osv, men att jag ska tvingas jobba 40timmat i veckan och sen ge halva lönen i skatt bara för att nån annan inte vill jobba?! Var är rättvisan i det?

Inget personligt mot TS eller nån annan. Men man ska inte gå runt och förvänta sig hjälp av andra utan att göra nått själv.
Användarvisningsbild
fractal-256
Småodlare

Inlägg av fractal-256 » 2011-08-23 11:01:26

Cokeman skrev:fractal-256 ingen ska behöva vara hemlös eller leva under existens minimum i Sverige. Självklart kan man ju inte heller gå från ett social kontor till ett annat och ansöka om bidrag för då är det ju inte existens minimum längre.

Om killen knallar till socialen kommer de att hjälpa han! Jag tror inte att han kommer få kontanter så han kan gå ut och köpa en femma för att röka på lite. Vad jag förstår har han möjigheten att bo på LVM hem och varför tar han inte den? Väljer han att röka på är det hans sak, men han skall inte låta socialen betala för rökandet.

Killen är en klassisk pundare som vill att någon annan skall sitta och betala för rökandet, får han bostad av socialen kommer han att röka bort den! Klassiskt beteende hos många som röker på dagarna i ända. Killen får bo på soffan hos en vän och klagar på att han inte får ett par mål mat om dagen! Varför köper han inte egen mat och lagar om han är så hungrig? Just det, han har inga pengar för att han köper röka istället och är pank för att han inte skaffat ett jobb!
Användarvisningsbild
Daffy
Nyfrälst och hög

Inlägg av Daffy » 2011-08-23 11:49:14

fractal-256 skrev:Killen är en klassisk pundare som vill att någon annan skall sitta och betala för rökandet, får han bostad av socialen kommer han att röka bort den! Klassiskt beteende hos många som röker på dagarna i ända. Killen får bo på soffan hos en vän och klagar på att han inte får ett par mål mat om dagen! Varför köper han inte egen mat och lagar om han är så hungrig? Just det, han har inga pengar för att han köper röka istället och är pank för att han inte skaffat ett jobb!

Precis min tanke också!

Sen är det såna som han som ger Cannabis ett dåligt rykte, en drog som förstör människors liv vilket inte har någonting med Cannabis överhuvudtaget att göra utan det ligger hos individen själv.
"A new age has begun. An age of freedom, and all will know, that 300 Swecans gave their last breath to defend it!"
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2011-08-23 12:33:29

WTF???
:shock:

Tyvärr! Jag är ledsen men jag kan bara inte sympatisera med dig. Folk med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och liknande brukar åtminstone försöka göra rätt för sig även om de inte alltid lyckas. Dem kan jag sympatisera med.

Men du har parasiterat dig genom livet och vill fortsätta parasitera. Jag kan inte sympatisera med det. :blrrt:
DuiDui48
Garderobssnille

Inlägg av DuiDui48 » 2011-08-23 12:35:05

Daffy skrev:
fractal-256 skrev:Killen är en klassisk pundare som vill att någon annan skall sitta och betala för rökandet, får han bostad av socialen kommer han att röka bort den! Klassiskt beteende hos många som röker på dagarna i ända. Killen får bo på soffan hos en vän och klagar på att han inte får ett par mål mat om dagen! Varför köper han inte egen mat och lagar om han är så hungrig? Just det, han har inga pengar för att han köper röka istället och är pank för att han inte skaffat ett jobb!

Precis min tanke också!

Sen är det såna som han som ger Cannabis ett dåligt rykte, en drog som förstör människors liv vilket inte har någonting med Cannabis överhuvudtaget att göra utan det ligger hos individen själv.

Dags att fejsa verkligheten och en bra hjälp på vägen är kyrkan..Sen biblioteket,har datorer,böcker och CD skivor för olika Fonder du kan söka hjälp från.
Om du nu har så risigt ställt som du säger,då behöver du en "Privat rådgivare"och där kommer kyrkan in..Allt du säger stannar där,mycket säkrare än jiddra med folket på Soc.

Knacka dörr i villa områden,erbjud vad somhelst mot lite pengar/mat..Knacka dörr hos företag..dagshjälp..Inget får vara tabu..bara lägga ner rökandet och ta tag i livet..för ingen kommer att vilja vara din "sponsor"som polaren du bor hos nu..han är less på dej..OCH DU VET DET MEN FLYTTAR ÄNDÅ INTE..va fasen är fel med dej.

"Sen är det såna som han som ger Cannabis ett dåligt rykte, en drog som förstör människors liv vilket inte har någonting med Cannabis överhuvudtaget att göra utan det ligger hos individen själv.

Skulle inte vara kul omn någon Aftonblarra fick tag på dej och gjorde en djupintrevju...vad var vi sa..Cannabis ÄR INTE SALLAD...CANNABIS är och kommer att föbli en drog,en drog som en del folk kommer att missbruka som du gör..

Men det bästa med livet är att du kan vara en total looser ena dagen,nästa dag kommer och du har bestämt dej...nu är det dags för mej att BLI VUXEN och ta ansvar.Och du kommer aldrig att titta i backspegeln igen.

God bless..
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2011-08-23 12:37:20

jamaicanrastafari skrev:Har inte kommunerna akuta placeringar för dem utan boende?! Om inte så är det sjukt!
Nej. Hade vi haft det så skulle vi inte ha uteliggare i Sverige. :wall:
jimpa
Småodlare

...

Inlägg av jimpa » 2011-08-23 13:56:42

...
Senast redigerad av 1 jimpa, redigerad totalt 2012 gånger.
Användarvisningsbild
frilansaren
Ganjaman

Inlägg av frilansaren » 2011-08-23 14:35:15

jimpa skrev:Eller leta åt kommunens storkök och kolla deras sopor, ofta hittar man matlådor där som slängts. Ica å sådana affärer slänger ofta även utgångna produkter i sina konteinrar (även fast de eg inte ska göra det längre). Finns hur mycket gratis mat som helst om du inte är rädd för att klättra över ett par stängsel.

Såg en liten dokumentär om just detta, tror det var från gbg, iaf några kollektivboende som endast åt "hittad" mat. Och det är fullt ok mat, utgångsdatum är inte när produkten är dålig, bara att den inte får säljas.
Användarvisningsbild
jamaicanrastafari
Garderobssnille

Inlägg av jamaicanrastafari » 2011-08-23 14:40:09

Ska läsa igenom allt ni har skrivit lite senare.
Men jag må säga tack till min soc som fixade tillfälig boende ;D

BTW. Killen som skrev parasit till mig.
Är inte parasit, men alla vi människor är människor.
Varje gång jag hadde nåt i sommras cash, cigg osv... Har jag bjudit tbx har jag en cigg delar jag med min kompis osv...
Jag känner mig som världens snällaste person, jag delar med mig av allt oavsett hur mkt jag har osv...

En gång hadde jag fett lite mat hemma, en polare kom hem o han ville ha en macka, klart jag gav honom.
Jag vet hur det känns att inte få en godis bit, så jag ger till alla snälla personer osv...
Kan skriva mera senare eller redigera inlägget för jag har lite brått om.

TACK FÖR ALLA ERA SVAR, Känns bra när nån snackar med mig osv....

E STRESSAD NU HÖRS SEN!
Användarvisningsbild
HexLax
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av HexLax » 2011-08-23 15:29:15

Kan man vara stressad fast man inte har nåt att göra?eller är det bristen på nåt att göra som stressar..hmm..

On topic..

Cowboy the fuck up.
Dags att bli man nu inte vara barn längre.
Sandmellant
Småodlare

Inlägg av Sandmellant » 2011-08-23 16:21:03

som jag antydde i mitt första inlägg så är alltså inte problemet CB, som endel har förstått. Men jag är ledsen alla 40-70 talister
pedagogiken har ändrats, nu är det alltså inte piskan som gäller utan moroten!

det är bra att han iaf vill ha hjälp, att han tar första steget här?
skräm inte iväg han med att han är en "parasit och en jävla pundare"

jag tror han inser själv att hans situation inte är hållbar? eller tror ni bara han har tråkigt och sitter här o skriver massa skit, som jag?

kom med konkreta förslag ist för att trycka ner.

sofar har vi kommit fram till att du måste, för att få ett bra liv:
ta en rök-paus, ju längre desto bättre
gå/ring till soc, prata med dom och säg att du vill ha hjälp. Gå med på alla deras villkor, du ska leva länge det finns faktist tid för att göra vad du känner för senare i livet!

Okay jag känner att jag måste rensa upp era inlägg lite, enbart för jag är narcesism och vet bäst ;)
(kan dock inte stava det kan ni, så YAAY for you!)

fractal-256 skrev:Socialen måste inte ge ut pengar till alla som kommer och vill ha det. De kan ställa upp nästan vilka krav de vil för att hjälpa någon.

Här har du fel. jag vet att det är sådär soc ser på sig själva, men dom bryter mot svensk lag.
dom får inte ställa orimliga krav, och alla har rätt till existens minimum, typ en av dom första reglerna som står i den aktuella balken

oftast kan inte dom svaga slås för en själva, något som "systemet" utnyttjar RIKTIGT mkt, den som lever i tron att svenska sociala skyddsnätet är bra är hjärndöda/ouppdaterade
(du verkar vara en sån människa som tror att sveriges inrikes politik "funkar")

Teslakid skrev:Visst har alla rätt till ett värdigt liv osv, men att jag ska tvingas jobba 40timmat i veckan och sen ge halva lönen i skatt bara för att nån annan inte vill jobba?! Var är rättvisan i det?

jag vet inte, sån är lagen iaf.. flytta om du inte gillar det?

jag själv är ganska stolt att vi har det så, tror du verkligen "alla jävla bidragstagare" bara VILL sitta hemma och uggla med 3000 kr att leva för?

man får inte ha någon ekonomisk tillgångar(bil,besparingar)
3200 kr per månad (oftast mindre än 2400kr efter bredband/telefon,busss) om ska gå till ALLT tror du det är något jävla lyxliv, eller något som man ens VILL?
ps. tycker du ska läsa på lite, om du tror att mer än 2% av din skatt går till "sociala skyddsnätet" så har du fel.

friggs skrev:
jamaicanrastafari skrev:Har inte kommunerna akuta placeringar för dem utan boende?! Om inte så är det sjukt!
Nej. Hade vi haft det så skulle vi inte ha uteliggare i Sverige. :wall:

kommuner har akuta placeringar, dock så är dom istortsätt alltid fulla.. men det GÅR att ordna någonstans, i värsta fall härberge. eller i bästa fall(för dig) hotell, förstår ni nu att det faktist är en LAG som gör att snålfittorna på soc betalar en "pundare" att bo på ett hotell??

att vi har uteliggare i sverige beror på så mkt, dom flesta vill inte ha hjälp.
och det är här sveriges vård politik är så jävla sämst
man kan bli omhändertagen för vård tex om man är en fara för sig själv eller andra...droger, deprimerad OSV.

SEKUNDEN MAN ERKÄNNER att man har ett missbruk/självmordsbenägen.

så hamnar man på ett öppet behandligshem och då är vården helt och hållet frivillig, och dom kan skriva ut sig själva och gå och knarka eller ta sitt liv.
ps. det här är inte så allmänt känt för "vanliga" va? det kanske inte riktigt ses som ett problem i samhället?
och ni tror fortfarande att vi har ett bra socialt skyddsnät.......
Smallplanet
Bröt mot reglerna en gång för mycket.
Kontakt:

Inlägg av Smallplanet » 2011-08-23 17:09:42

jamaicanrastafari skrev:Ska läsa igenom allt ni har skrivit lite senare.
Men jag må säga tack till min soc som fixade tillfälig boende ;D

BTW. Killen som skrev parasit till mig.
Är inte parasit, men alla vi människor är människor.
Varje gång jag hadde nåt i sommras cash, cigg osv... Har jag bjudit tbx har jag en cigg delar jag med min kompis osv...
Jag känner mig som världens snällaste person, jag delar med mig av allt oavsett hur mkt jag har osv...

En gång hadde jag fett lite mat hemma, en polare kom hem o han ville ha en macka, klart jag gav honom.
Jag vet hur det känns att inte få en godis bit, så jag ger till alla snälla personer osv...
Kan skriva mera senare eller redigera inlägget för jag har lite brått om.

TACK FÖR ALLA ERA SVAR, Känns bra när nån snackar med mig osv....

E STRESSAD NU HÖRS SEN!

Istället för socialen kan du ju lika gärna tacka oss direkt. Vi som arbetar står för notan vet du. Och de där mackorna du ger bort, hur fick du pengar till dom?
Pucko
Användarvisningsbild
Teslakid
Ganjaman

Inlägg av Teslakid » 2011-08-23 17:22:45

Sandmellantårna skrev:
Teslakid skrev:Visst har alla rätt till ett värdigt liv osv, men att jag ska tvingas jobba 40timmat i veckan och sen ge halva lönen i skatt bara för att nån annan inte vill jobba?! Var är rättvisan i det?

jag vet inte, sån är lagen iaf.. flytta om du inte gillar det?

jag själv är ganska stolt att vi har det så, tror du verkligen "alla jävla bidragstagare" bara VILL sitta hemma och uggla med 3000 kr att leva för?

man får inte ha någon ekonomisk tillgångar(bil,besparingar)
3200 kr per månad (oftast mindre än 2400kr efter bredband/telefon,busss) om ska gå till ALLT tror du det är något jävla lyxliv, eller något som man ens VILL?
ps. tycker du ska läsa på lite, om du tror att mer än 2% av din skatt går till "sociala skyddsnätet" så har du fel.

Jag syfta mest på det någon skrev om nån som lyckats vinna mot soc i domstol men som inte ville jobba.
TS säger ju själv att han inte orkat eller viljat göra något? Varför ska någon med den inställnigen FÅ pengar och boende gratis av det allmänna?

Jo mer än 2% går till div offentligt som inte har med sjukvård, skola osv.
Mängder med förtidspensionärer och vet ett par som går på div bidrag pga smärta dom fått/får av att inte sköta sin kropp.

Sossarnas välfärdsstat är inte vad dom vill få folk att tro den är...
Men visst, största delen av pengarna gå till att försörja den halvan av befolkningen som jobbar inom det offentliga..

Men för alla dom som verkligen inte kan klara sig och allt skitit sig pga otur, inte lathet, där har ja inget emot att betala..

Här har du fel. jag vet att det är sådär soc ser på sig själva, men dom bryter mot svensk lag.
dom får inte ställa orimliga krav, och alla har rätt till existens minimum, typ en av dom första reglerna som står i den aktuella balken

Är det inte lite läskigt isf att vi har en lag som ger en persion rätten till någon annan pengar utan att behöva göra något? Är inte meningen med lagar att i grund och botten försvara allas rättighet till sitt eget liv och egendom?

Sverige har inget 100%igt skyddsnät, men ett av dom större och dyraste i världen... För min del tror ja inte det är bra med ett för bra skyddsnät eftersom gör folk lata, oödmjuka/själviska och dumma när dom börjar förvänta sig att någon annan ska lösa alla problem åt dom..
Senast redigerad av 2 Teslakid, redigerad totalt 2011 gång.
Sandmellant
Småodlare

Inlägg av Sandmellant » 2011-08-23 17:31:36

Smallplanet skrev:
Istället för socialen kan du ju lika gärna tacka oss direkt. Vi som arbetar står för notan vet du. Och de där mackorna du ger bort, hur fick du pengar till dom?

problemet är ju att han INTE lever på soc...

så för att vara rättvis mot snubben tycker jag att du ska ge honom pengar, då har du rätt att vara irriterad på honom.

ni är förbannade för att ni betalar för honom, när ni egentligen inte gör det... och skickar han till ett ställe som ni betalar för... wtf ?
snälla svara hur ni tänker ?

hur försvarar ni erat -i mina ögon- helt omotiverat och ologiska hat?

there is just no winning against you guys, huh

Ni verkar leva i ett sverige där tid & pengar till vård och omsorgs finns, där det är en prioriterad fråga bland politikerna, där alla som vill ha hjälp får det. och allt hänger på individen själv. mkt hänger på idividen, men långt ifrån allt.

har sett fall på båda soc och a-kassan där orimliga krav har ställts på dom svaga, bara så dom ska misslyckas och inte vara berättigad till något, det är inget nytt, det är vardagsmat.

PS. känns som jag spyr ner denna tråd med MIN bitterhet och rejält offtopic.. sen att folk inte vill se den verkligheten för vad den faktist är, kan inte jag göra något åt. detta blir mitt sista inlägg i denna tråd
lycka till TS, och alla i hans sits

psst.. teslakid, någon som inte vill jobba... du tycker inte att den personen kanske/troligtvis har något fel? och därmed infaller i "vården"?

att vårat skyddsnät är stort eller "bra" mot andra länder, säger inget, lägger man också till att den är "stor, bra men inte förebyggande" så blir den direkt motverkande,bara stor och dyr.
läs instruktion på en brandsläckare, och förstå den... så förstår du mig.

vi ska inte(?) vara djur som lämnar våra skadade bakom för att dö en smärtsam död.
dom ingår också i samhället. om nu någon enstaka skulle vara helt sund sinnad men fortfarande inte vill jobba, vad gör det om någon sån "glider" förbi med ett lyxliv på hela 2500kr /månaden?
är det inte ett billigt pris att betala för en social säkerhet för dig?

visst favorit ämnet är att klaga på sitt jobb för många, men var ärlig nu, vilka här vill inte ha någon sorts sysselsättning?
Användarvisningsbild
Teslakid
Ganjaman

Inlägg av Teslakid » 2011-08-23 18:07:51

Vet inte vad de va för fel på honom i det fallet, men att inte vilja jobba är aldrig någon ursäkt. Jag vill inte heller jobba men inte fan betalar nån mig för de? ;)

Men tror du missuppfattat lite.... det jag med fler gnäller på är när någon (TS eller nån annan) förväntar sig att folka ska fixa allt utan att göra något själv och att han beter sig som en riktigt pundare genom att inte bry sig eller orkat bry sig om att ändra sin livsstil.

Nu sitter inte TS och röker upp alla sina bidrag..
Men du ser väl skillnaden mellan nån som bara utnyttjar systemet och nån som bara behöver det? Tyvärr är det dock så att några kommer i kläm, men det finns båda typerna och den grupp som bara utnyttjar systemet av ren lathet eller självömkan har vart väldigt stor... Men självklart kommer några av dessa att gråta ut i aftonbladet också..

Men även om man ligger i canser så bör de väl kännas bättre att kunna producera något under några timmar i veckan så man själv kan känna att man gör något, än att bara ligga hemma å ruttna bort?
Om man jobbat tidigare i livet och skött sin ekonomi så har man ju en del sparat också..
Smallplanet
Kontakt:

Inlägg av Smallplanet » 2011-08-23 18:39:39

Buhu, Det är så synd om alla de friska människor som inte orkar jobba! lägg ner daltandet sandmellantorna, och tvätta fötterna för i helvete.
Pucko
Användarvisningsbild
Alethea
Garderobssnille

Inlägg av Alethea » 2011-08-23 19:14:15

Smallplanet skrev:Buhu, Det är så synd om alla de friska människor som inte orkar jobba! lägg ner daltandet sandmellantorna, och tvätta fötterna för i helvete.

:crap:
Användarvisningsbild
Cokeman
Småodlare

Inlägg av Cokeman » 2011-08-23 19:16:54

Jag fattar inte varför folk är så jävla otrevliga mot varandra, grabben ber ju om hjälp inte att ni ska sitta och trycka ner på honom på Internet. Det är ju knappast motiverande att få veta att man är en parasit osv. Ni betalar ju alla kommun anställdas löner också, kanske borde dom ringa och tacka er för att ni är så hyggliga att ni betalar skatt så att dom får lön? Ge honom tips och peppa honom istället för att vara en bunt bitter fittor som är så jävla dömande, kom bara ihåg att när ni står där utan jobb så har jag ingen lust att betala era bidrag!

Till TS lycka till!
Användarvisningsbild
sinsemillan
Ganjaman

Inlägg av sinsemillan » 2011-08-23 19:30:08

Cokeman skrev:Jag fattar inte varför folk är så jävla otrevliga mot varandra, grabben ber ju om hjälp inte att ni ska sitta och trycka ner på honom på Internet. Det är ju knappast motiverande att få veta att man är en parasit osv. Ni betalar ju alla kommun anställdas löner också, kanske borde dom ringa och tacka er för att ni är så hyggliga att ni betalar skatt så att dom får lön? Ge honom tips och peppa honom istället för att vara en bunt bitter fittor som är så jävla dömande, kom bara ihåg att när ni står där utan jobb så har jag ingen lust att betala era bidrag!

Till TS lycka till!

Kanske inte så motiverande men en spark i röven kan vara bra ibland, i Sverige finns en "daltningsmentalitet" med vuxna människor som skiter i sitt eget liv.

Kommunanställda gör i 9 fall av 10 mycket nytta och vårt samhälle skulle varit mycket sämre utan dom, dom är lika värda som privat anställda. Det är en sak med folk som blivit av med sitt jobb en annan med nån som inte ens försökt försörja sig själv och som blir upprörd när vi andra inte bullar upp med lägenhet och pengar till röka och godis.
Senast redigerad av 1 sinsemillan, redigerad totalt 2011 gånger.
"The illegality of cannabis is outrageous, an impediment to full utilization of a drug which helps produce the serenity and insight, sensitivity and fellowship so desperately needed in this increasingly mad and dangerous world." - Carl Sagan
Smallplanet
Kontakt:

Inlägg av Smallplanet » 2011-08-23 19:30:52

Ok, utskällningen är över...

Jag rekomenderar TS att uppsöka närmsta bemmaningsföretag. Visst dom är vidriga på många sätt, men de är också ett bra sätt att komma in på arbetsmarknaden utan tidigare erfarenhet.
Pucko
Användarvisningsbild
sinsemillan
Ganjaman

Inlägg av sinsemillan » 2011-08-23 19:55:50

Läste nu andras svar och såg att det blev lite hetsigt. Mitt långsiktiga tips är att du försöker tänka igenom vad du är bra på och vad du tycker är kul, kan vara vad som helst datorer, musik, bilar etc. Och hitta ett jobb som är inom det du gillar, sätt upp ett mål!

Du kanske inte kan få drömjobbet direkt men om du har ett schysst mål så är det mycket lättare att kämpa sig igenom tuff utbildning, skitjobb etc. för du vet att det bara är ett steg i din plan.

Och till slut sitter du där med ett jobb som du faktiskt tycker det är roligt att gå till och som ger dig pengar att också njuta av livets goda. Jag är där idag men har fått slita på vägen men det går fortare en man tror. Att ha ett mål är så sjukt viktigt för att inte balla ur på vägen.
"The illegality of cannabis is outrageous, an impediment to full utilization of a drug which helps produce the serenity and insight, sensitivity and fellowship so desperately needed in this increasingly mad and dangerous world." - Carl Sagan
Smallplanet
Kontakt:

Inlägg av Smallplanet » 2011-08-23 22:07:22

^ Nonsens. Så du är också en självömkande krake som väntar på att andra ska mata dig.

Systemet må inte vara perfekt, men det har inget med saken att göra.
Som frisk och kapabel har man livet i sina egna händer. Hur framgångsrik du blir är upp till dig.

Det trasiga system du talar om är inte till för sådana som dig eller TS.
Pucko
Användarvisningsbild
fractal-256
Småodlare

Inlägg av fractal-256 » 2011-08-24 6:37:25

Sandmellantårna skrev:
fractal-256 skrev:Socialen måste inte ge ut pengar till alla som kommer och vill ha det. De kan ställa upp nästan vilka krav de vil för att hjälpa någon.

oftast kan inte dom svaga slås för en själva, något som "systemet" utnyttjar RIKTIGT mkt, den som lever i tron att svenska sociala skyddsnätet är bra är hjärndöda/ouppdaterade
(du verkar vara en sån människa som tror att sveriges inrikes politik "funkar")

I det här fallet handlar det om någon som har drogproblem och då kan socialen ställa upp ett krav på att de går med på någon form av vårdinsats. Det verkar som om du inte vet vad du pratar om.

Om vi skulle byta ut cannabis mot heroin skulle alla skriva hors-pundare, i detta fall tror jag att ni ger han för mycket respekt bara för att han råkar röka på cannabis. Det är inte så att killen tar ansvar för sig själv eller låter bli att leva på socialen. Han klagar på att socialen inte vill ge han allt han vill ha. Han är ingen pojken som förtjänar respekt utan skall föraktas. Jag har full förståelse för att det kan finnas de som behöver hjälp av socialen och samhället för att klara sig men i detta fall är det en kille som bara vill ha.
Användarvisningsbild
Teslakid
Ganjaman

Inlägg av Teslakid » 2011-08-24 7:15:40

E ingen som säger att den som vill ha hjälp mot ett missbruk inte ska få det.

Det som jag och andra gnäller på är dom fall då hjälpen missbrukas och tas förgiven.
Tvivlar på att någon har något emot att hjälpa nån som behöver hjälp, men att sponsra någons bruk, oavsätt om de är cannabis eller nått annat är de knappast nån som vill.

Men de vet tydligen TS och därför han inte går hos soc nu utan frågar om hjälp här.
Användarvisningsbild
fractal-256
Småodlare

Inlägg av fractal-256 » 2011-08-24 7:24:57

Om TS vill ha tips på jobb kan jag hjälpa lite:

- Flyttgubbe, betalar bra och är ofta svart. Betalt när dagen är avslutad men är tungt och tänk inte på att sno saker för flyttbolagen ägs inte altid av vanliga svensson som släpper sånt förbi. Ring flyttbolag och säg att du behöver snabba pengar.

- Grovjobbare, river och städar på byggen. Tungt jobb som betalar på dagen och är nästan uteslutande svartjobb. Man kan behöva investera i ett par ordentliga skor men det är aldrig fel att ha. Vanliga kängor räcker så länge man ser till att se var man sätter fötterna. Ring byggbolag och säg att du behöver snabba pengar.

- Städjobb, ofta natt jobb och om man är snabb kan man få ett par tusen per natt. Inte direkt tungt men inget för den som går runt och driver i ett par timmar. Vet en kille som arbetade två nätter i veckan och lyfte runt 10k i månaden, han hade 4 större kontor. Han var snabb som satan och fick nog lite bättre betalt för att han kände ägaren av bolaget. Kräver nog lite kontakter men prova att ringa städbolag och fråga efter "nattjobb".

- Leta pantburkar runt festområden. Kan ge en hundring om man städar en plats då ungdommar tycker om att kasta brukarna runt omrking. Inget man kan leva på men väl få lite extra pengar.
Användarvisningsbild
Teslakid
Ganjaman

Inlägg av Teslakid » 2011-08-24 8:02:47

fractal-256 skrev:- Leta pantburkar runt festområden. Kan ge en hundring om man städar en plats då ungdommar tycker om att kasta brukarna runt omrking. Inget man kan leva på men väl få lite extra pengar.

Apropå pantburkar, bor man i en lite större stad borde de inte va några problem att leva på det, nu har dom ju också höjt panten till 1kr/burken ;)

Hittar man div svartjobb också så går de runt utan problem..
För 150-200kr om dagen får man ju lätt 3 mål mat.. Bara räkna lite på vad man behöver för att leva en månad, dela det så man vet vad man minst måste tjäna om dagen och sen dra in detta.

Ett annat tipps är att ta körkort och sammla ihop till en hyfsad skåpbil, billigare boende än så går inte att hitta! + att man blir väldigt rörlig och slipper oroa sig för räkningen varje månad.. Lär man sig fixa med bilen så äldre bilar dessutom skattefria ;)

Gräs går ju att odla ute under sommaren så man klarar sig ett år..
Användarvisningsbild
HexLax
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av HexLax » 2011-08-24 16:31:45

Tänker försöka ta tillbaks denna tråden på topic igen-

Frågan är TS OM du skulle få ett bidrag från soc.

Vad skulle du göra med det?

Mat ok det är väl självskrivet.
Boende?
Röka?
Bärs och cigg?

Faktum är att oavsett du får bidrag eller inte Oavsett du tjänar dina egna pengar eller inte oavsett du jobbar svart eller inte så behöver du en PLAN med ditt liv!

Existens minimum är jävligt olika beroende på Prioriteringar Och om du prioriterar exempelvis röka i första hand så är du i mina ögon en missbrukare..kanske inte i dina.

Men..saken är att det spelar faktiskt inte så stor roll hur du ser dig själv när det är upp till andra att bedömma om du har rätt till bidrag eller inte.
Tänk på det

Jag säger återigen cowboy the fuck up..inte för att vara elak utan för att du om du vill ha en del av samhällets hjälp fgaktiskt får se till att anpassa dig till samhället.
När du står på egna ben och gör din egen rätt för dig oavsett hur det nu går till svart/vitt whatever så kan du VÄLJA att ställa dig utanför samhället igen om det är det du vill.Fram tills dess..ta skeden i vacker hand.

Ska avsluta med ett citat..

"det kommer inte flyga några stekta sparvar in i munnen på dig"
jimpa
Småodlare

...

Inlägg av jimpa » 2011-08-25 13:02:10

...
Senast redigerad av 1 jimpa, redigerad totalt 2012 gånger.
thaistick
Garderobssnille

Inlägg av thaistick » 2011-08-28 4:56:43

duidui:Men det bästa med livet är att du kan vara en total looser ena dagen,nästa dag kommer och du har bestämt dej...nu är det dags för mej att BLI VUXEN och ta ansvar.Och du kommer aldrig att titta i backspegeln igen.

riktigt buddistisk tänkande mkt fint sagt..

rasta: d e lätt att vara "givmild" och "dela med sig" när man alltid är den som ger minst?? en 5a här eller där eller cigg kan inte gemföras med att snylta 1 månads boende hoss någon som inte ens äger huset ni snyltar på, att sedan ens fråga om ni kan laga riktig mat e helt sjuk i min värld.. fan tänkte du inte att maten inte ens e hans att dela med dig???
fan tror du hans mamma pappa vill ha ditt snyltande arse där?

tror efter en månad snyltande att jag inte ens skulle ha kraft att se på dig när jag kom hem från jobbet.. hade du sedan frågat efter "riktig mat" hade jag nog skurit en bit från din säkert väl använda rumpa (sitta på) och lagat dig en steak!..

nämen ärligt gubben jag har rökt lika mkt lika ofta eller kanske dubbla din mängd.. fan man kan jobba o röka.. bara ögon droppar..
men som sagt du har blivit apatisk i ditt sätt att tänka..

men samtidigt är d juh hela världen vi lever i som e fel designad.. kaptialism kan inte överleva utan att skörda offer.. vill man inte delta i Federal reserve's och world bank nytida slaveri så blir man utstött så som alla hoppar på dig nu.. sjukt att vi ens blir upprörda av att han inte vill jobba.. igentligen ska vi alla bara vara fria och ingen skall jobba för att några få familjer på andra sidan jorden ska bli rikare och mäktigare..
det är så djupt dom har satt sina värderingar i oss alla, för att serva deras syfte inget annat.. varför tror vi själva att man ska vara stolt att ha ett "hederligt jobb"? för att dom sagt d till oss.. dom styr tv radio och allt utom delar av internet..
så förlåt oss alla för att vi inte kan se bakom vad dom lärt oss..
vi är alla förtryckta slavar utan att vi ens vet om det...
thaistick
Garderobssnille

Inlägg av thaistick » 2011-08-28 5:01:05

och tro mig en lägenhet kostar inte så mkt om den är ägd av stat och använder staligt vatten och el.. alla skulle säkert kunna bo och äta gratis om dom skippa alla idiotiska val som tullarna i sthlm kostan sjukt.. 50 millar på CB..osv MEN om dom löste alla primära behov en människa har skulle vi inte jobba för att betala skulder som staten fått via dessa banker..och jobbar vi inte så är vi inte längre förslavade.. med denna nyvunna frihet skulle vi kanske se all sanning runt om oss..
Användarvisningsbild
Thornblower
Nyfrälst och hög

Inlägg av Thornblower » 2011-08-28 6:42:47

Förstår din situation då jag befunnit mig i en del liknande lägen själv under mitt liv. Enda egentliga lösningen är att själv förändra sina rutiner, nu är ju det inte alltid så lätt och det är jag fullständigt medveten om men något annat finns egentligen inte.

Tilläggas bör också att man alltid måste komma ihåg att ens liv sker just nu. Många verkar tro att de kan sätta livet på paus tills de blivit den de vill bli (socialt, ekonomiskt eller något annat) och "då skall de börja". I verkligheten är ju transportsträckan dit precis lika mycket en del av ens liv som det som kommer sen, det är ju det som är livet helt enkelt. Om man spenderar det med att vänta på bättre tider eller förändrar det här och nu är upp till en själv.

Du bör definitivt sluta röka tills du styrt upp allt. Cannabis är givetvis inget dödsknark du slutligen sitter och injicerar i ögat men det hade lika gärna kunnat vara ett sjukligt begär av tivolibesök som lade käppar i hjulet för dig nu. I ditt fall handlar det om att sluta (tillfälligt) för att kunna få mer uträttat, spara cash och styra upp din situation. När det är gjort kan du givetvis tända upp en fet på kvällarna efter jobbet igen som alla andra :)

Rent konkret, boendesituationen o.s.v. Kanske får du helt enkelt stå ut med att bo på den adress där du är skriven tills du kommit på fötter igen. Det är skittråkigt, jag vet, men släpp allt som tar fokus och styr upp ditt liv. Du kanske får lägga några år på det (jag fick göra det och jag såg det som priset av en jävligt slapp ungdom) men det är bättre än att aldrig komma fram. Om två-tre år när du styrt allt och har en fast tillvaro med inkomst så kan du flytta till vilken stad du vill, tro mig det är värt det!

Lycka till!
"You might find that smoke blown out cleared your mind of shadows within. Anyway, it gives patience, to listen to error without anger."
Sandmellant
Småodlare

Inlägg av Sandmellant » 2011-08-29 1:09:36

Okay ni har verkligen spårat ur? tror jag? orkar inte läsa allt...

och dessutom så vill jag även säga att!

man kan inte bara hoppa in i ett arbete sådär.. ni säger att snubben ska fixa ett jobb osv.. och ni säger åt han att fixa dom "tuffaste" jobben på arbetsmarknaden..

ni tror någon som inte har klarat av att ta hand om sig själv så här länge, bara kan hoppa på ett jobb som är slitigt, dåligt betalt, dåliga chefer,störde medarbetare..i princip ALLT är dåligt med jobben ..

Ni lever i 2 olika världar.. ni verkar inte förstå det.
thaistick
Garderobssnille

Inlägg av thaistick » 2011-08-29 2:52:47

ni tror någon som inte har klarat av att ta hand om sig själv så här länge, bara kan hoppa på ett jobb som är slitigt, dåligt betalt, dåliga chefer,störde medarbetare..i princip ALLT är dåligt med jobben ..

Ni lever i 2 olika världar.. ni verkar inte förstå det.

helt sant man! kanske e dags att han kliver in i verkligheten för en stund =)

ingen tror eller sa vad jag såg att det kommer vara lätt men alternativen tror jag suger hårdare i längden??

vi 2 har spårat ut för 18 poster sen men vi kommer ta våra filosofiska tankar någon annanstan och bespara all den tråkiga läsningen =)

kram!
isaksson
Nyfrälst och hög

Inlägg av isaksson » 2011-08-29 5:28:31

Är lite tragiskt detta, jag rätade upp mitt liv rejält vid en viss ålder, innan dess rökte även jag dagligen. det är ett stort problem om du ska gå runt stenad dagarna i ända och det är bra att du bestämt dig att ta en paus.

Första steget är att kuva dig soc krav, livet är finemang även utan CB och det är viktigt för dig just nu så du får rätsida på livet. sen det någon sa om att utbilda dig inom något praktiskt är lysande. efter det kommer du inte ha några problem att få jobb i Danmark alternativt Norge, finns got om jobb där borta.

Sen kan du väll titta in på cristiania om du vill ha en rökarhelg någon gång. Men en sak är djävligt viktigt: Bli aldrig slav till CB, låt CB vara slav till dig. under de förutsättningarna har du kontroll och det är det som är fundamentalt.
DuiDui48
Garderobssnille

Inlägg av DuiDui48 » 2011-08-29 8:50:59

[quote="isaksson"]Är lite tragiskt detta, jag rätade upp mitt liv rejält vid en viss ålder, innan dess rökte även jag dagligen. det är ett stort problem om du ska gå runt stenad dagarna i ända och det är bra att du bestämt dig att ta en paus.

Första steget är att kuva dig soc krav, livet är finemang även utan CB och det är viktigt för dig just nu så du får rätsida på livet. sen det någon sa om att utbilda dig inom något praktiskt är lysande. efter det kommer du inte ha några problem att få jobb i Danmark alternativt Norge, finns got om jobb där borta.

Sen kan du väll titta in på cristiania om du vill ha en rökarhelg någon gång. Men en sak är djävligt viktigt:

Bli aldrig slav till CB, låt CB vara slav till dig. under de förutsättningarna har du kontroll och det är det som är fundamentalt.

Du vann isaksson,bra slutplädering...tummen upp..tack för trevlig läsning förresten även om den blev lite "svår"att förstå emellanåt.

Jag summera vad min fostermor sa:

Sopa alltid rent framför din egen dörr innan du börjar sopa framför någon annans dörr.
Användarvisningsbild
Nohoe
Småodlare

Inlägg av Nohoe » 2011-08-30 7:13:26

Kort kan jag bara säga: Lägg ner puffandet direkt, sen behöver du någon som kan guida dig in i vuxenlivet på nåt sätt men det bör finnas hjälp i din kommun, men du måste visa att du vill förändra ditt liv, ärligt. Har sett alltför många unga killar och tjejer hamna i ditt läge, de ger upp och tror att nån annan ska fixa allt eftersom det alltid varit så i deras liv. Men jag önskar dig lycka till och var rädd om dig.
thaistick
Garderobssnille

Inlägg av thaistick » 2011-08-30 7:57:04

Nohoe skrev:Kort kan jag bara säga: Lägg ner puffandet direkt, sen behöver du någon som kan guida dig in i vuxenlivet på nåt sätt men det bör finnas hjälp i din kommun, men du måste visa att du vill förändra ditt liv, ärligt. Har sett alltför många unga killar och tjejer hamna i ditt läge, de ger upp och tror att nån annan ska fixa allt eftersom det alltid varit så i deras liv. Men jag önskar dig lycka till och var rädd om dig.

Bra sagt!

om han seriöst vill förändra så kan swecan guida honom??
Vem förstår honom bättre än swecan?
Användarvisningsbild
jamaicanrastafari
Garderobssnille

Inlägg av jamaicanrastafari » 2011-09-08 11:31:18

Tjena grabbar.
La in mig själv på ett hem :D
Nu har det gått en tid o jag e REN nu.
Känner mig mer klar i skallen.
Ser att man kan inte kan röka hela dagarna o inte göra nånting.
Kommer lägga ner röka tills ALLT känns stabilt.

Skola, utblidning, jobb o en vanlig vardag SEN SKA BONGEN tändas.
Så ingen mer rökande för mig i några år :( Men det känns rätt.

Har inte läst genom allt men kommer göra det när jag har mer tid.

Gått upp 5kg på 2 veckor :D Det va gott o äta normal frukost lunch middag o alla fikor :D :D

Kommer ihåg att det va nån guide här eller på fb ¨HUR MAN BLIR LYCKAD KNARKARE''

LIVET förre drogen så att säga.
Det måste jag lära mig :D

mvh jamras
Skriv svar