Freden kommer!

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Teslakid
Ganjaman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Freden kommer!

Postby Teslakid » 2010-06-17 18:50:33

En tanke slog mig precis nu när ja ligger och kollar på nyheterna å dom pratar om krisen i EU nu..

Dom sa att stödet för alla ledarna är rekord lågt i nästan alla länder.

Så då slog mig tanken att krisen kanske beror delvis på att folk på en global skala slutat lita på politiker och insett att systemet inte kan hålla som det är nu å därför slutat bry sig :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=BS3QOtbW4m0

Just nu, FÖRSTÅR jag denna låten 8O

Rygel
Gräsfläckar på knäna

Folkligt motstånd

Postby Rygel » 2010-06-18 16:15:10

Häromdagen lyssnade jag på en mp3 av Filosofiska rummet om .

Då (2005) nämnde programgästen Göran Greider i förbifarten de nyliberala tendenserna i samhället vilket fick mig att tänka på hur unga inte automatiskt antar att "förslag" från makten är hederliga och alltid det bästa för den enskilde eller samhället.

Äntligen har många insett att politiker inte prioriterar folkets bästa.
"I'm Rygel the sixteenth, Dominar to over 600 billion people. I don't need to talk to you."

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2010-06-18 19:59:15

History repeats itself.. Det är inte första gången exakt samma sak händer och det är inte den sista. Det enda som förändras med tiden är skalan det sker i.
Även chimpanser störtar gruppens ledarskap emellanåt, det var där vi började en gång i tiden vi också. Det ligger i våran natur att aldrig vara nöjda med det vi har.
Om ni tänker efter så har vi ganska många styren runt om i världen som införts eftersom folket störtat det förra systemet och med tiden duger inte det nya heller.
Vissa kallar detta ett steg frammåt som medför förbättring, vissa klagar på människans natur. Själv har jag gett upp och tänker inte spendera mitt liv med att gnälla och gnöla över politik som inte gagnar mig, all tid man lägger på att klaga på styret kan man lägga på att umgås med nära och kära, göra saker man tycker om och ta vara på den korta tiden man har.

Meh, just my two cents..

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-06-18 20:14:20

[quote="Jultomten"]Själv har jag gett upp och tänker inte spendera mitt liv med att gnälla och gnöla över politik som inte gagnar mig, all tid man lägger på att klaga på styret kan man lägga på att umgås med nära och kära, göra saker man tycker om och ta vara på den korta tiden man har.

Meh, just my two cents..[/quote]

Precis, och när alla (eller tillräckligt många) gör det så klarar inte systemet att stå av sig själv längre :hippie:

drolli
Nyfrälst och hög

Postby drolli » 2010-06-19 9:35:29

[quote="Teslakid"][quote="Jultomten"]Själv har jag gett upp och tänker inte spendera mitt liv med att gnälla och gnöla över politik som inte gagnar mig, all tid man lägger på att klaga på styret kan man lägga på att umgås med nära och kära, göra saker man tycker om och ta vara på den korta tiden man har.

Meh, just my two cents..[/quote]

Precis, och när alla (eller tillräckligt många) gör det så klarar inte systemet att stå av sig själv längre :hippie:[/quote]

Är det inte lite tvärtom, dvs tystnad == samtycke?

Jag menar på att ju fler som skiter i vad ledarna pysslar med desto fler korkade förslag går igenom (tänk FRA, korkade droglagar och lagrande av internetsökningar).

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-06-19 12:21:58

Jo men menar att de kvittar hur många korkade förslag som kommer igenom om det inte finns stöd bland folket för dom så kommer dom inte upprätthållas.

Bara för det finns en lag så kommer ju inte alla att följa den.

Så ja tror dom lagarna kommer bara för att politikerna känner att dom börjar tappa makten så dom får panik när alla gamla mallar för hur saker funkar inte stämmer längre, så då pressar dom nya desperata lagar för att kunna få uppmärksamhet igen.

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-06-19 20:52:06

Jag delar inte Din optimism Teslakid. När ledarskiktet känner folkets missnöje så är kriget närmare än någonsin. Jag vill tvärtom hävda att det är den vanligaste metoden för att leda folkets missnöje mot någon yttre fiende.
Äldsta knepet i boken...

På Swecan finns en skepsis mot media samt den politiska adeln för vi tillhör sedan länge en grupp som räknas till samhällets fiender; de som nyttjar växter som förbjudits av riksdagen. Vi känner i högre grad igen lögner när de serveras av pressen än vad Medelsvensson gör. De flesta människor man möter på arbetsplatser och IRL i övrigt, är hopplöst bortkollrade av brödet och skådespelet.

För att göra analogin med det berömda grodkoket:
Teslakid är en av grodorna i kastrullen som upptäckt att vattnet börjar bli obehagligt varmt. Jultomten märker det också men hoppas att de andra grodorna i kastrullen ska göra något åt saken för han vill inte slösa bort sin tid; medan buljongen börjar brännas tänker han fortsätta sina glädjeämnen medan tid finnes.
Dr knark har också lagt märke till att det är lite väl så varmt och klagar på att grodor är överklassmat.
Anybodysmoker utbrister att vattnet visserligen är varmt men så länge som grodorna sprider kärlek och kommer till frids med att allt är ett och att vi kan tänka bort situationen eftersom allt är en illusion; kocken och grodorna är av samma väsen.
Drullper suckar lakoniskt och förklarar för de övriga att endast foliehattsbärare klagar på att vattnet är för varmt och att vedträna som läggs in i vedspisen under oss är något som inte har med temperaturen att göra.
MrBurns försöker kravla upp på en morotsslant som flyter i ytan och få de andra grodorna att känna efter hur varmt det är. Men de andra grodorna bryr sig mest om det stora bröllopet mellan grodprinsessan och gymgrodan och hur det går för fotbollsgrodorna.
Några grodyngel tittar på Idol och de unga grodflickorna vill inte tänka på nåt så trist som vattentemperatur när det finns Daringrodan och andra söta popgrodor att tråna efter. FI-grodorna tycker det är varmt men skriker åt kocken att lägga mer ved i spisen så kanske de förtryckande grodpatriarkatet försvinner...
Nationalistgrodorna tycker att invandrargrodorna gör att vattnet blir onödigt varmt. Invandrargrodorna kastar pepparkorn på de andra och säger att det var för varmt i kastrullen bredvid och att de vill hämta sina kusiner och brushur också.
Reinfeldtgrodan lovar att vattnet minsann känns mindre varmt än när de rödgröna grodorna vann popularitetsomröstningen. Sahlingrodan vill höja skatten...

Bah...

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-06-19 21:36:28

haha älskar analogin :lol:

Men ja vill ändå påstå att en lite större del börjat inse och/eller tappat förtroendet för systemet och dess hållbarhet såpass mycket så dom fattar att det inte räcker att bara rösta på andra blocket nästa år, utan att det är sättet system är på och hur det funkar som är problemet inte att tex skatterna är för höga eller låga.

Tror inte heller det går att föra krig om soldaterna på båda sidor båda insett att det är politikerna och generalerna som är fienden och inte han på andra sidan slagfältet.

anybodysmoker
Ganjaman

Postby anybodysmoker » 2010-06-20 21:55:59

So what we're one. Jag arbetar utifrån min organism och min organism får ont om den t.ex. slår sig. Även om jag är ett med det jag slår mig på. Jag lever trots allt i en matris i brist på bättre ord om jag inte ska säga verklighet som är en matris i sig.

Underbart underhållande och sann text MrBurns, men jag vill inte betona det spirituella och att vi alla hör samman även om det även pratas om det inom vetenskapen (speciellt inom den subatomära forskningen).

Parapsykologisk forskning har funnits sedan 1800-talet, men den har förtryckts till viss del av människans skeptism.

Mer on topic: Jag är lika optimiskt om inte mer optimistisk än Teslakid. Jag ser en otroligt ljus framtid där systemet ändras så det skapar ett samhälle med rättvisa och fri vilja för alla.

Men jag vet att många inte kan förstå det, så därför skapas den världen åt oss, och sen när vi väl är där så kommer vi vara medskapare. Vilket vi är till denna världen bara att de flesta av oss hellre bryr oss om ett kungligt bröllopp än de som skrikigt sanningen om korruptionen sedan dag 1. Detta att många blundar för sanningen gör att de godkänner den och ger medgivande till "gangstrarna" att styra världen.

4 presidenter och 1 kung har i samband med reformer som ska göra livet mer rättvist för alla mördats. 1 president utsattes för mordförsök när han gjorde samma sak men överlevde.

1900-talet och framåt har verkligen varit en mörk tid gömd i utveckling baserat på oljan. Vilket gjorde bland annat cannabis olagligt.

Som en forskare som idag är pensionerad sa till mig: "Höger- och vänsterpolitik är en skenmanöver". Hans arbete genom sin livstid har resulterat i en objektiv vetenskaplig förklaring på hur vi borde leva.

När vi lever i ett system som gynnar alla - ett slags paradis - kommer denna tiden att ses som det som lärde oss förstå hur vi inte behöver vara manipulerade och kontrollerade. Idag är vi manipulerade så djupt att the matrix framstår som en solskenshistoria. Men någon gång slutar det, och den gången är nu.

peace brothas and sistas!
- anybodysmoker, [i]YES, Im bringin what I've been saying to life.[/i]

Return to “Coffeeshopen”