Den borgerliga pressen (och propagandan mot de rödgröna)

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Elcapitano
Gräsfläckar på knäna

Den borgerliga pressen (och propagandan mot de rödgröna)

Postby Elcapitano » 2010-05-06 19:08:41

Är det bara jag som märker hur pressen kör någon sorts höger propaganda mot vänstern nu inför valet?

"SÅ HÖG BLIR SKATTEN OM DE RÖDGRÖNA VINNER"

"RÖD GRÖNA VILL HÖJA DIN BENSINSKATT"

"NU ÄR ALLIANSEN STÖRST"

Osv Osv....vad har hänt....var inte aftonbladet socialdemokratisk?
jäkla borgare...låt inte dom förstöra 4år till i världens mest utvecklade välfärdsstat

Drullper
Ganjafanatic
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Den borgerliga pressen (och propagandan mot de rödgröna)

Postby Drullper » 2010-05-06 19:42:21

Hank_Moody
Ganjaman

Postby Hank_Moody » 2010-05-06 19:47:43

Att skriva om folks egna privatekonomi säljer lösnummer. Att skriva om andras pivatekonomi säljer inte lika mycket. Allmän skatt och bensinpriset är stora faktorer på de flestas privatekonomi. Själv läser jag inte skvallerblaskorna. Fungerar utmärkt mot högt blodtryck och vredesutbrott. :)
Last edited by Hank_Moody on 2010-05-06 20:39:48, edited 1 time in total.
Think! It is not yet illegal.

Laban-Labolina
Garderobssnille

Postby Laban-Labolina » 2010-05-06 20:20:50

Om Ssocialdemokraterna styrt nu så skulle vi inte ha haft något kvar ut av Sverige. och Mona Muslim har inget förtroende ut av väljarna. Röstar man på henne kan man lika gärna rösta på NSF eller liknande.

Kolla på resten ut av Europa och värden där klemar man inte med folk och folk kan gå hemma på bidrag och inte göra något.
Där går folk och jobbar fast dom är sjuka och jobbar obekväma arbetstider. Och inte klagar dom som man skall göra i Sverige.

Nej problemet med Sverige är att folk inte får kämpa för saker och ting som i andra länder. Och då går det åt helvete som det har gjort.

Jag skäms över att vara Svensk och allt gnäll man får höra ifrån andra Svenskar.
Nej skall man göra rätt i valet så röstar man på SD eller Moderaterna så blir det något kvar ut av Sverige i alla fall.

fimpenbet
Nyfrälst och hög

Postby fimpenbet » 2010-05-07 23:34:48

[quote="Laban-Labolina"]
Kolla på resten ut av Europa och värden där klemar man inte med folk och folk kan gå hemma på bidrag och inte göra något.
Där går folk och jobbar fast dom är sjuka och jobbar obekväma arbetstider. Och inte klagar dom som man skall göra i Sverige.
[/quote]

Och du menar att det har gått mycket bättre för resten världen då eller? Fattar inget.
Reagerade också på "Alliansen störst igen". Klart att pressen står på högerns sida. Utan borgarklassen skulle vi inte ha nån fri press och ingen demokrati heller för den delen. Nackdelen är att förstås att jämlikheten och rättvisan gör halt så fort den börjar inkräkta på borgarnas privilegier.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-05-08 0:15:42

[quote="Laban-Labolina"]Om Ssocialdemokraterna styrt nu så skulle vi inte ha haft något kvar ut av Sverige. och Mona Muslim har inget förtroende ut av väljarna. Röstar man på henne kan man lika gärna rösta på NSF eller liknande.

Nej problemet med Sverige är att folk inte får kämpa för saker och ting som i andra länder. Och då går det åt helvete som det har gjort.

Jag skäms över att vara Svensk och allt gnäll man får höra ifrån andra Svenskar.
Nej skall man göra rätt i valet så röstar man på SD eller Moderaterna så blir det något kvar ut av Sverige i alla fall.[/quote]

Håller med.

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-08 0:23:57

[quote="fimpenbet"][quote="Laban-Labolina"]
[/quote]

Och du menar att det har gått mycket bättre för resten världen då eller? Fattar inget.
Reagerade också på "Alliansen störst igen". Klart att pressen står på högerns sida. Utan borgarklassen skulle vi inte ha nån fri press och ingen demokrati heller för den delen. Nackdelen är att förstås att jämlikheten och rättvisan gör halt så fort den börjar inkräkta på borgarnas privilegier.[/quote]

Hur menar du?

Det har gått bra för Sverige hittills i krisen för att Borg skött den ekonomiska politiken bra.
Men en majoritet av den Svenska pressen är väl åt vänster? Bara för att det kommer några positiva rubriker om Alliansen så står det en hel del negativa om dom också.

Det är dock fakta att Måna har fuskat mer själv är dom i Alliansen som avgått. Och hon är dum på riktigt (fast det är nog mer min persionliga åsikt).
Fast hon visar gång på gång att hon inte har nån förståelse för hur ekonomi funkar..

Om nått ska göras är de inte att höja skatterna änu mer för att jaga ut änu fler företag ur landet, utan göra den byrokratiska, gigantiska, pengaslukande koloss vi har här mer effektiv. Men det vill varken blå eller röd/gröna göra.

fimpenbet
Nyfrälst och hög

Postby fimpenbet » 2010-05-08 14:34:05

[quote="Teslakid"][quote="fimpenbet"][quote="Laban-Labolina"]
[/quote]

Reagerade också på "Alliansen störst igen". Klart att pressen står på högerns sida. Utan borgarklassen skulle vi inte ha nån fri press och ingen demokrati heller för den delen. Nackdelen är att förstås att jämlikheten och rättvisan gör halt så fort den börjar inkräkta på borgarnas privilegier.[/quote]

Hur menar du?

Det har gått bra för Sverige hittills i krisen för att Borg skött den ekonomiska politiken bra.
Men en majoritet av den Svenska pressen är väl åt vänster? Bara för att det kommer några positiva rubriker om Alliansen så står det en hel del negativa om dom också.

Det är dock fakta att Måna har fuskat mer själv är dom i Alliansen som avgått. Och hon är dum på riktigt (fast det är nog mer min persionliga åsikt).
Fast hon visar gång på gång att hon inte har nån förståelse för hur ekonomi funkar..

Om nått ska göras är de inte att höja skatterna änu mer för att jaga ut änu fler företag ur landet, utan göra den byrokratiska, gigantiska, pengaslukande koloss vi har här mer effektiv. Men det vill varken blå eller röd/gröna göra.[/quote]

Mm, ok. Det blev många frågor nu. Vad gäller pressen så är det hela inte så enkelt som några enkätsvar om partisympatier. Den fria pressen, och hela den offentliga sfär vi tar för givet i västerländsk demokrati, är ju en produkt av borgarklassens krav på inflytande, på makt. Vilket förstås var helt riktiga krav ur en rättvisesynpunkt. Adeln, de kungliga och de landägande, bestämde ju allt, kunde styra och ställa som de ville. Det var borgarna som införde det vi kallar demokrati, det var borgarna som skapade den fria pressen. Pressen är således ett barn av borgerligheten, liksom hela det västerländska demokratiska systemet. Därmed inte sagt att det skulle vara helt förkastligt och värdelöst, men faktum kvarstår: det är borgerligheten som håller i tyglarna. Så fort något av deras intressen blir attackerade - d.v.s. det demokratiska system som håller kapitalismen om ryggen, kapitalismen som sådan, osv - ja, då kan man inte förvänta sig annat än motstånd, oavsett om hotet kommer från höger eller vänster.

Och även om partisympatierna hos journalister ligger lite åt vänster så är det ju ägandeförhållandena som avgör: alla stora dagstidningar är liberala, moderata, borgerliga och har politiska ledarsidor därefter. För att de ägs av borgare, givetvis. (Den "vänster" som avspeglas i undersökningen ovan, eller i partisystemet för den delen, är ju heller inte som vill avskaffa förutsättningarna för borgerlighetens makt, nämligen kapitalismen.)

Vad gäller Anders Borg, det är förstås omöjligt att bedöma, finns ju knappast något att jämföra med förutom krisen på 90-talet då moderaterna styrde, vilket som bekant inte gick så bra. Men även om Borg och co. gjort ett bra jobb - varför blev det en kris överhuvudtaget? Många menar, och jag tror de har rätt, att krisen beror på just den nyliberala syn på ekonomi som styrt stora delar av världens ekonomi, framförallt den amerikanska. Alan Greenspan, som var ordförande för USA:s centralbank, har till och med erkänt att han fått ändra sin ekonomiska filosofi på avgörande punkter, att krisens mekanismer bröt mot de "lagar" han trodde att ekonomin skulle följa. Han har till och med sagt, inför kongressen, att den ideologi som han och centralbanken praktiserade, bröt ihop. (Se Slavoj Zizeks Först som tragedi, sedan som fars. Den är bra.) Det kapitalistiska ekonomiska system är beroende av statligt ingripande, annars kollapsar det. Sen finns förstås bra och dåliga sätt att ingripa, men klart är att det alltid är skattebetalare som får stå för kostnaden, på ett eller annat sätt. Borg och co. har ju valt att låta spara in på till exempel sjukförsäkring och andra offentliga kostnader, alltså låta folk med normala eller dåliga inkomster betala. Skatterna för de rika har man ju tagit bort, och alla stöd till banker, företag osv. går ju direkt till den rika klassen, samma klass som orsakat krisen.

Så, hur "ekonomi funkar" är en fråga om ideologi. Och så länge de kapitalistiska villkoren gäller är det inte mycket man kan göra, förutom att mildra effekterna av systemet. Att inte "jaga ut" företag ur landet med skyhöga skatter kanske kan vara en sån åtgärd, även om Sverige, som haft det högsta s.k. skattetrycket i världen, har gjort rätt bra ifrån sig vad gäller företagande...

Och vad gäller pressens rapportering:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2759336

Adam
Nyfrälst och hög

Postby Adam » 2010-05-08 15:39:24

Är det bara jag som saknar balans?

Jag får känslan att de rödgröna vill ha en överdriven bidragspolitik. De vill höja taken så at de som redan har en hygglig inkomst får MER än lågavlönade vid sjukdom, arbetslöshet etc. Hur rättvist är det? Jag anser att man som arbetslös eller sjuk ska ha en lägre inkomst, det är trots allt någon annan som betalar. Pizza och utlandsresor är ingen självklarhet när andra betalar. En högre inkomst för de som arbetar är och förblir ett viktigt incitament. Utan den drivkraften så kommer det aldrig bli balans.

Alliansen saknar också balans. Folk blir utförsäkrade. Det är givetvis bra i många fall men många far också väldigt illa. Detta har skapat fattigdom. Det har blivit svårare att vara ensamståebde förälder. Jag vill ha en bidragspolitik som motverkar fattigsom men som fortfarande belönar arbete. Samhället bygger trots allt på att folk arbetar. Jag tror alliansen medvetet prioriterar bort denna grupp människor, eftersom de vet att de ändå inte kommer rösta på dem.

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-08 17:24:05

[quote="fimpenbet"]
Vad gäller Anders Borg, det är förstås omöjligt att bedöma, finns ju knappast något att jämföra med förutom krisen på 90-talet då moderaterna styrde, vilket som bekant inte gick så bra. Men även om Borg och co. gjort ett bra jobb - varför blev det en kris överhuvudtaget? Många menar, och jag tror de har rätt, att krisen beror på just den nyliberala syn på ekonomi som styrt stora delar av världens ekonomi, framförallt den amerikanska. Alan Greenspan, som var ordförande för USA:s centralbank, har till och med erkänt att han fått ändra sin ekonomiska filosofi på avgörande punkter, att krisens mekanismer bröt mot de "lagar" han trodde att ekonomin skulle följa. Han har till och med sagt, inför kongressen, att den ideologi som han och centralbanken praktiserade, bröt ihop. (Se Slavoj Zizeks Först som tragedi, sedan som fars. Den är bra.) Det kapitalistiska ekonomiska system är beroende av statligt ingripande, annars kollapsar det. Sen finns förstås bra och dåliga sätt att ingripa, men klart är att det alltid är skattebetalare som får stå för kostnaden, på ett eller annat sätt. Borg och co. har ju valt att låta spara in på till exempel sjukförsäkring och andra offentliga kostnader, alltså låta folk med normala eller dåliga inkomster betala. Skatterna för de rika har man ju tagit bort, och alla stöd till banker, företag osv. går ju direkt till den rika klassen, samma klass som orsakat krisen.
[/quote]

Sverige har dock klarat sig bättre än övriga europa och eftersom vi har en global ekonomi nu för tiden vore det väldigt konstigt om lilla Sveriges ekonomisk politik skulle skydda oss till 100% mot allt som händer utanför landets gränser. Vi är trots allt ett export beroende land så när det går dåligt för dom länder vi säljer till så går det också dåligt för oss.
Det man menar med att Sverige klarat sig bra genom krisen är för att underskotten är mindre än för dom flesta andra länder.

Vad gäller Allan Greenspan och Bill Clintons idéer som starta allt genom att låna ut pengar utan säkerhet så folk skulle kunna köpa hus så va det många som varnade för att de skulle gå åt helvete, men ingen som lyssnade på det eftersom vinsterna blev så stora.

Kapitalism är i sig inget dåligt system, bara en ekonomisk variant av djungels lag, det är när regeringar börjar blanda sig och räddar banker och företag eftersom dom anses för stora för att falla som allt går åt helvete som de gjort nu eftersom det snedställer konkurensen för dom stora företagen och alla risker för dessa försvinner så dom inte längre behöver bry sig om att vara konkuranskraftiga.

edit:

Håller med Adam i hans inlägg. Jobb ska löna sig, annars är det ingen som vill jobba. Som det är idag är det på gränsen att det lönar sig, är man dessutom höginkomst tager så tvingas man lägga mer än halva lönen i skatt och det är inte ok, utan gör bara att många rika flyttar utomlands och kvar här blir låginkomsttagare och arbetslösa. Finns ingen som tjänar nått på det, mer än sossarna som vinner röster och får behålla makten.

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2010-05-09 8:23:19

[quote]Håller med Adam i hans inlägg. Jobb ska löna sig, annars är det ingen som vill jobba.[/quote]

Jo, och det är så höger bedömer världen de utgår från sig själva och de motiveras enbart av lättja och girighet. De kan inte rå för det, i deras samhälle finns inget annat.

Jag har inte fått betalt på 6 månader. Jobbar ändå, lata jävla liberaler.
[b]Born to loose, Live to win![/b]

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-09 11:06:55

[quote="Doktor_Knark"][quote]Håller med Adam i hans inlägg. Jobb ska löna sig, annars är det ingen som vill jobba.[/quote]

Jo, och det är så höger bedömer världen de utgår från sig själva och de motiveras enbart av lättja och girighet. De kan inte rå för det, i deras samhälle finns inget annat.

Jag har inte fått betalt på 6 månader. Jobbar ändå, lata jävla liberaler.[/quote]

Hur skulle det funkar om det inte lönar sig att jobba?
Det har inte med girighet att göra, varför ska jag spendera större delen av mitt liv på ett jobb om jag ändå får ut mer av att spela sjuk?

Varför inte skaffa ett annat jobb isf? Sök jobb i nån annan stad eller nått annat land om det inte finns nått där du bor. Om du har familj eller inte kan flytta av nån anledning så kan man få jobb i tex Norge där man jobbar tex 2 veckor och sen är ledig i 3.

Men fattar inte vad detta har med liberaler att göra...

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2010-05-09 11:38:58

Teslakid:

Jag jobbar mer än 40 timmar i veckan utan lön. Jag tillhör nämligen sveriges största bidragstagare, företagarna.

Min familj bor dessutom 40 mil ifrån mig.

Liberaler är lata för de hela tiden rapar upp mantrat, "det skall löna sig att arbeta", vilket antyder att liberaler arbetar enbart av girighet och om de kunde så skulle de inte göra ett skit.

Att de flesta liberaler är dåliga på att ta till sig av deras moderna ekonomiska teorier säger gör inte heller saken bättre. (Exempelvis är arbetslöshet nödvändig för lönsamt företagande, därför skall företagen också betala arbetslöshet för de är de enda som tjänar på den. Bara en av många liberalekonomiska rön som ignoreras. Men slutsatsen var såklart min.)

EDIT: Du talar om att jag skall flytta? Det är en sak som liberalerna aldrig förklarat, var är denna plats man kan flytta till där det inte finns arbetslöshet? Du som liberal vet, (iom liberal ekonomisk teori borde vara något du kan), vem som är den enda som tjänar på att jag konkurrerar om ett jobb med de som bor på orten.

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-09 12:17:46

[quote="Doktor_Knark"]Teslakid:

Jag jobbar mer än 40 timmar i veckan utan lön. Jag tillhör nämligen sveriges största bidragstagare, företagarna.

Min familj bor dessutom 40 mil ifrån mig.

Liberaler är lata för de hela tiden rapar upp mantrat, "det skall löna sig att arbeta", vilket antyder att liberaler arbetar enbart av girighet och om de kunde så skulle de inte göra ett skit.

Att de flesta liberaler är dåliga på att ta till sig av deras moderna ekonomiska teorier säger gör inte heller saken bättre. (Exempelvis är arbetslöshet nödvändig för lönsamt företagande, därför skall företagen också betala arbetslöshet för de är de enda som tjänar på den. Bara en av många liberalekonomiska rön som ignoreras. Men slutsatsen var såklart min.)

EDIT: Du talar om att jag skall flytta? Det är en sak som liberalerna aldrig förklarat, var är denna plats man kan flytta till där det inte finns arbetslöshet? Du som liberal vet, (iom liberal ekonomisk teori borde vara något du kan), vem som är den enda som tjänar på att jag konkurrerar om ett jobb med de som bor på orten.[/quote]

ahaa, då fattar jag :) Fick för mig att du gick till ett "vanligt" jobb utan att få lön.

Men hur blir företagarna som största bidragstagarna? Vad jag vet är skatterna änu högre på företag + en massa avgifter osv osv..

Annars håller jag med om att de måste finnas en vis del arbetslöshet för att kunna hålla en balans. Flyttar gör man för att dom som bor där inte vill eller kan ta jobbet/jobben som är lediga pga olika krav.

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2010-05-09 12:52:10

Jösses va grinig jag är innan lunch. Ursäkta den rabiata tonen.

Vi har mängder med bidrag till företagande, mängder med bra bidrag i olika former. ALMI, nutek och gud vet allt, som stödjer nyföretagande, innovationer, uppfinnare. Vi har starta eget bidrag som jag har en del åsikter om men bra och dåligt om det. Men sedan har vi de som får mest av almi och staten, too big to fail, banker och storindustri får mängder med olika bidrag, subventioner och lösa krediter (exportkrediter osv osv) nästan alla SIDAs pengar går tillbaka in i svensk storindustri. Dessa är de dåliga bidragen, de håller dålig industri under armarna och kväver effektivare och innovative utmanare. Allt är således inte svartvit med bidrag till företagande heller, jag måste ändå hävda att I DETTA SAMHÄLLET så är vissa bidrag till kapitalister bra.

Vad gäller att det skall löna sig att arbeta så tycker jag att desto fortare du släpper den drömmen desto mer bitterhet kan du bespara dig. Det är så oerhörda skattesänkningar som krävs för att arbete ens skall nå samma nivå i lönsamhet som inkomster från ägande, ägande har en bråkdel av skatten arbete har. Arbetar du är du en sucker, så kommer det att förbli oavsett hur man röstar.

Med den politik som förts på sistone där man kör: lite svinn får man räkna, att vissa människor får hamna mellan stolarna, hellre än att man råkar betala ut en krona till en lat. En sådan inställning har alla som livnär sig på lön all anledning att oroa sig för, för de kan alla vara svinnet. Jag vet själv utförsäkrade VDar med 10 års erfarenhet.

Jag har inga fallskärmar, går det långsammare än tänkt för företaget att bli kassaflödespositivt då finns det ingen a-kassa för mig, det finns inget socialbidrag för mig. Då får jag kämpa vidare boendes i min bil. Så jag lever den liberala drömmen. :D

Vi företagare säger inte bara att de som är sjuka och arbetslösa är lata. Ni som får lön är lata jävlar som bara sitter och väntar på att nån skall ordna fram ett jobb åt er. Ni får er lön och gör era 8 timmar och går hem och tar det lugnt går det dåligt och ni blir av med jobbet, då förväntar ni er att nån som oss skall ordna fram ett nytt jobb åt er. :)

Jag menar bara att i det samhälle vi har nu, så är inget svart eller vitt. Även om man är liberal kan man ha anledning att snegla lite på socialliberalerna som kanske ett pragmatiskt alternativ då vi ännu inte lever i den liberala utopin.

Jag är revolutionär socialist, men politik måste också vara för de som lever idag, därför måste jag stödja åtgärder som omedelbart hjälper folk, jag kan inte lita på dynamiska effekter i framtiden. De som lever nu är viktigast! För jag är inte så jävla stolt att jag låter folk fara illa runt mig för att ingen skall kunna kalla mig för hycklare.

Men jag har provat HELA samhället, vart på botten, levt i betongen, utslagen socialbidragstagare utan några som helst framtidsutsikter, bostadslös, student, välavlönad högpresterare, förtagare. Jag vill uppleva hela samhället både det dåliga och det bra. Det har gjort mig ganska pragmatisk, men kanske också naiv. För som jag sa till dig, man ser världen med utgångspunkt från sig själv och visst myglade jag lite, men jag upplevde det aldrig som glassigt, värsta tiden i mitt liv. Därför anser jag att det nog är rätt få som orkar systematiskt mygla och de få må vi fan ha råd med. Men kanske är jag avvikaren och har därmed en skev bild.

OOPS! Sorry, det vart mycket OT. Skall inte diskutera politik när man är lite lurig.

EDIT : fixade det om att arbete aldrig lönar sig.

Elcapitano
Gräsfläckar på knäna

Postby Elcapitano » 2010-05-09 16:19:35

[quote="Laban-Labolina"]Om Ssocialdemokraterna styrt nu så skulle vi inte ha haft något kvar ut av Sverige. och Mona Muslim har inget förtroende ut av väljarna. Röstar man på henne kan man lika gärna rösta på NSF eller liknande.

Nej skall man göra rätt i valet så röstar man på SD eller Moderaterna så blir det något kvar ut av Sverige i alla fall.[/quote]

Du har helt fel på alla punkter

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-09 16:22:16

Håller med dig i det du säger, tängte inte så långt med bidragen till företagen bara.. :P

Men vet att arbete aldrig lönar sig om man jämför med ägande, iaf vad gäller skatt.

fimpenbet
Nyfrälst och hög

Postby fimpenbet » 2010-05-09 19:18:40

[quote="Teslakid"]
Kapitalism är i sig inget dåligt system, bara en ekonomisk variant av djungels lag, det är när regeringar börjar blanda sig och räddar banker och företag eftersom dom anses för stora för att falla som allt går åt helvete som de gjort nu eftersom det snedställer konkurensen för dom stora företagen och alla risker för dessa försvinner så dom inte längre behöver bry sig om att vara konkuranskraftiga.
[/quote]

Tvärtom visar den rådande krisen att kapitalismen faktiskt faller på sina egna grunder; den "fria" marknaden klarar sig inte utan regleringar, det visar sig ju gång på gång och om inte den senaste krisen visar på det så vet jag inte vad som skulle kunna göra det. Men, för att återgå till ämnet, det där är förstås något som borgerlig press inte vill ta i med tång, vilket de heller inte gör.

gr0g
Garderobssnille

Re: Den borgerliga pressen (och propagandan mot de rödgröna)

Postby gr0g » 2010-05-09 21:03:22

[quote="Elcapitano"]Är det bara jag som märker hur pressen kör någon sorts höger propaganda mot vänstern nu inför valet?

"SÅ HÖG BLIR SKATTEN OM DE RÖDGRÖNA VINNER"

"RÖD GRÖNA VILL HÖJA DIN BENSINSKATT"

"NU ÄR ALLIANSEN STÖRST"

Osv Osv....vad har hänt....var inte aftonbladet socialdemokratisk?
jäkla borgare...låt inte dom förstöra 4år till i världens mest utvecklade välfärdsstat[/quote]

Hur är det propaganda att berätta vad rödingarna vill göra?
[size=9]I don't care what you think unless it is about me.[/size]

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-09 21:16:40

[quote="fimpenbet"][quote="Teslakid"]
[/quote]

Tvärtom visar den rådande krisen att kapitalismen faktiskt faller på sina egna grunder; den "fria" marknaden klarar sig inte utan regleringar, det visar sig ju gång på gång och om inte den senaste krisen visar på det så vet jag inte vad som skulle kunna göra det. Men, för att återgå till ämnet, det där är förstås något som borgerlig press inte vill ta i med tång, vilket de heller inte gör.[/quote]

Fel, dagens kris beror på för billiga lån som garanterats av staten. Hela krisen bygger på att grund principen i kapitalism har bryts mot.

I en fri marknad så dör företag som inte kan försörja sig själva. Tyvärr kommer folk i kläm och tappar jobbet när företagen gör det, men precis som i resten av naturen så bygger det på en balans mellan efterfrågan och tillgång. Men så kommer stater och sponsrar företag eller banker vilket stör balansen så större bubblor skapas och risken flyttas från företaget till staten och i sin tur till folket.

Men för att politikerna inte ska tappa i popularitet och få skulden själva så flyttar man fram det oundvikliga genom att bygga upp nya bubblor som blir större och större tills det inte länge går att rädda systemet länge.

Rödgröna vill inte heller ta i detta utan försöker köpa bort allt med bidrag och högre skatter.

Stoppar man inte krisen utan fortsätter pressa in pengar så kommer räntorna en dag att stiga och då har ingen råd att betala sina lån så hela systemet kraschar.

Höjer man räntorna och skatterna nu och börjar betala av alla lån så så kommer ekonomin stanna och system kraschar.

Först efter att allt kraschat kan vi börja om, nu handlar det bara om vilken väg vi ska välja, den första ligger lite längre fram i tiden och fallet blir längre bara. Men inget av blocken vill erkänna att problemet finns där och vad det innebär.

anybodysmoker
Ganjaman

Postby anybodysmoker » 2010-05-10 18:28:39

[size=18]Se till att frågan kring hur[b] pengar skapas [/b]blir lyft! Vi behöver verkligen ta tillbaks makten ifrån den privata sektorn som gynnar några få på bekostnad av oss andra! Pengar borde skapas till största delen gemensamt.[/size]

Idag skapas över 90% av privata banker som dessutom lånar ut dessa pengar och kräver återbetalning.

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-10 18:45:18

Jo nu trycks nya pengar till att betala skulder och låna ut som nya lån, samma sak som man gjorde i Tyskland innan andra ww2... Det ger bara hyperinflation.

Pengar har inte längre något underliggande värde utan skapas ur tomma luften genom nya lån.

WhiteRasta
Garderobssnille

Postby WhiteRasta » 2010-05-10 21:56:13

Jag fattar inte, varför ska folk som du själv gör här jämföra med hur andra människor har det i andra länder? Vad gör det för skillnad på folks misär här i det här landet? Livet här blir inte bättre för dem som har det tufft bara för att folk kan ha det ännu värre i ngt annat land. och jag utgår från att folk i andra länder själva kämpar på mot sina regeringar för att få det bättre i den mån det går.
Att folk går sjuka till arbetet i andra länder visar väl snarare hur illa folk har det överlag, varför ska vi tillåta oss sjunka till samma nivå för?
Vore det inte roligare o bo i ett land där minsann folket mår bättre och har det bättre så det kanske kan smitta av sig på andra länder, där invånarna blir, ursäkta utrycket, ännu mer rövknullade av de styrande än vi blir här?

och skulle ngn av blocken verkligen sätta människan främst, och inte sina egna intressen i det ekonomiska hjulet, borde man överväga medborgarlön redan idag! Alla i arbetsför ålder, arbetslös som arbetande borde ha medborgarlön och slopa alla andra bidrag!

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-05-11 12:05:55

[quote="anybodysmoker"]Se till att frågan kring hur[b] pengar skapas [/b]blir lyft! Vi behöver verkligen ta tillbaks makten ifrån den privata sektorn som gynnar några få på bekostnad av oss andra! Pengar borde skapas till största delen gemensamt.

Idag skapas över 90% av privata banker som dessutom lånar ut dessa pengar och kräver återbetalning.[/quote]
Sanna ord. Tyvärr spelar det ingen roll vilket politiskt parti man röstar på i Sverige för att få rätsida på detta.
Regeringar kommer och går, bankernas makt består.

Tidigare har det funnits en falang inom moderaterna som velat återinföra guldmyntfoten men de har inget stöd inom partiet. Bankerna och storfinansen rånar medborgarna dagligen och de stärker sitt grepp kring våra strupar hela tiden. Är det någon som tvivlar så ta en titt på vad som sker med Grekland.

Inflation är kontinuerlig stöld. Inget sparkontos ränta håller ens undan inflationstakten. Den som vill spara pengar är i allmänhet hänvisad till bankernas fondsparande, där bankerna naturligtvis tar en fast avgift oavsett om de spelar bort din förmögenhet på börsen.
Detta gäller naturligtvis även Ditt pensionssparande...

[img]http://thumbs.dreamstime.com/thumb_229/12012773500Wa4h4.jpg[/img]

On topic så fruktar jag en röd regering eftersom de är så glada i att spendera, mer så än borgarna, men...skillnaden kommer inte bli enorm iom ett eventuellt maktskifte.

Jag förespråkar en FRI marknad. Tyvärr har borgerlig politik handlat mer om pigavdrag och att underlätta för storfinansen, på medelklassens bekostnad. Mitt politikerförakt växer dagligen exponentiellt.

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2010-05-11 15:04:58

[quote]On topic så fruktar jag en röd regering eftersom de är så glada i att spendera, mer så än borgarna, men...skillnaden kommer inte bli enorm iom ett eventuellt maktskifte. [/quote]

Att låna till skattesänkningar åt sina polare skall du också betrakta som lösaktigt spenderande. Så att det finns en skillnad kan du glömma. Det handlar bara om hur villig man är att sätta folk i kläm för att spara en krona. Det vart inte ens i närheten lika stora utredning för att rädda carnegie som för att försäkra en person i försäkringskassan.

Anledningen till att Sverige klarat sig förhållandevis bra hittils är A-kassa, och sociala skyddsnät. Du skall se att krisen kommer till sverige när A-kassan tar slut för de som nu lever på den. Då tvingas de sälja hus och bilar. Då kommer vi se en marknad i frifall här hemma också. Med A-kassa kan man fortsätta betala på sin överprissatta lägenhet, men för soc måste du göra dig av med den.

Sociala skyddsnät gör oss mindre känsliga för marknadens nycker. Med statlig konsumtion blir vi mindre känsliga för marknadens fluktuationer. Så enkelt är det. Men borgarna utraderade överskottet i budgeten som en tidig åtgärd. Så inbilla dig inte att statlig konsumtion är dåligt.

Trestor
Trollgubbe

Postby Trestor » 2010-05-24 21:20:23

[quote="Laban-Labolina"]
Där går folk och jobbar fast dom är sjuka och jobbar obekväma arbetstider. Och inte klagar dom som man skall göra i Sverige.[/quote]

Haha... jag måste bara bestrida denna kommentar. Beklagar om jag är gammal / off topic etc.

Jag bor och jobbar utomlands och tvekar inför att flytta tillbaks till Sverige igen just för att sjukförsäkring, förmåner, arbetsförhållanden etc. är mycket sämre (en hel del är bättre också för all del, men nu var det ovan kommentar det gällde).

Blir jag sjuk påverkas inte min lön, jag har 100% lön från första dagen jag är sjuk. Inga karensdagar eller nedsatt lön. Och det är RÄTT. Vad fan ska jag bestraffas för, för att jag blir sjuk?! Sjukdom drabbar mer eller mindre slumpmässigt, det är inget val att bli sjuk. Det är inte ett annat ord för ledighet, även om det visst relativt kan vara skönare att vara hemma sjuk än slita på jobbet.

Jag förstår inte folk som tar parti för stat och företag istället för individen. Företaget jag jobbar för märker inte ens skillnaden i pengar mina sjukdagar åstadkommer, medan det i min privata budget skulle göra betydligt större svallvågor.

Det är förresten (helt orelaterat till ovan men vagt relaterat till tråden) svårt tycker jag att ha sympati för företag som måste dra ner på verksamheten, kvalitén, lönerna, de anställdas förmåner eller gratis kaffe för att de har gått med vinst... bara inte /tillräckligt stor/ vinst.
Blessed be.

fimpenbet
Nyfrälst och hög

Postby fimpenbet » 2010-05-25 23:31:46

[quote="Teslakid"]

Fel, dagens kris beror på för billiga lån som garanterats av staten. Hela krisen bygger på att grund principen i kapitalism har bryts mot.

I en fri marknad så dör företag som inte kan försörja sig själva. Tyvärr kommer folk i kläm och tappar jobbet när företagen gör det, men precis som i resten av naturen så bygger det på en balans mellan efterfrågan och tillgång. Men så kommer stater och sponsrar företag eller banker vilket stör balansen så större bubblor skapas och risken flyttas från företaget till staten och i sin tur till folket.

Men för att politikerna inte ska tappa i popularitet och få skulden själva så flyttar man fram det oundvikliga genom att bygga upp nya bubblor som blir större och större tills det inte länge går att rädda systemet länge.

Rödgröna vill inte heller ta i detta utan försöker köpa bort allt med bidrag och högre skatter.

Stoppar man inte krisen utan fortsätter pressa in pengar så kommer räntorna en dag att stiga och då har ingen råd att betala sina lån så hela systemet kraschar.

Höjer man räntorna och skatterna nu och börjar betala av alla lån så så kommer ekonomin stanna och system kraschar.

Först efter att allt kraschat kan vi börja om, nu handlar det bara om vilken väg vi ska välja, den första ligger lite längre fram i tiden och fallet blir längre bara. Men inget av blocken vill erkänna att problemet finns där och vad det innebär.[/quote]

Fel. Krisen beror tvärtom på väldigt generösa avregleringar (baserade på nyliberal ideologi) av banksektorn, som den uppenbarligen inte klarade av. Kapitalismen förmår alltså inte, som dess försvarare vill hävda, att reglera sig själv. Men du har helt rätt när du hävdar att "i en fri marknad så dör företag som inte kan försörja sig själva". Det var ju precis det som var på väg att hända med bankerna just för att de tilläts göra i princip vad de ville. Men vad säger förespråkarna av den fria marknaden då, när bankerna håller på att gå i konkurs? Då är det plötsligt statliga subventioner, med andra ord bidrag, som gäller. Det är ju absurda summor som stoppas in i bankerna, för det mesta knappast villkorade. Vem sa något om om bidragsberoende? Det här är ju förstås inget annat än socialism, en verksamhet driven med statliga medel. Problemet är bara att ägandeförhållandena kvarstår, de statliga pengarna hamnar i fickan på privata aktörer istället för att åter tillfalla skattebetalare. Men så länge vi har kapitalism får man räkna med ekonomiska kriser, och stoppar man inte in pengar i bankerna så skulle förstås allt kollapsa och lämna arbetarklassen som förlorare.

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2010-05-25 23:53:37

[quote="fimpenbet"]Men vad säger förespråkarna av den fria marknaden då, när bankerna håller på att gå i konkurs? Då är det plötsligt statliga subventioner, med andra ord bidrag, som gäller. Det är ju absurda summor som stoppas in i bankerna, för det mesta knappast villkorade. Vem sa något om om bidragsberoende? Det här är ju förstås inget annat än socialism, en verksamhet driven med statliga medel. Problemet är bara att ägandeförhållandena kvarstår, de statliga pengarna hamnar i fickan på privata aktörer istället för att åter tillfalla skattebetalare. Men så länge vi har kapitalism får man räkna med ekonomiska kriser, och stoppar man inte in pengar i bankerna så skulle förstås allt kollapsa och lämna arbetarklassen som förlorare.[/quote]

Ja, det som har flugit in de senaste 20-30 åren under en "liberal" flagg har bara varit socialism för de rika och kapitalism för resten.

Vad säger en bankir om detta? Detta citatet hittade jag hos bloggaren Carl Norberg

[quote]Det moderna banksystemet tillverkar pengar ur tomma intet. Processen är kanske det mest häpnadsväckande trolleritrick som någonsin har uppfunnits. Bankväsendet avlades i orättvisa och föddes i synd. Bankirerna äger jorden. Ta den ifrån dom, men låt dom ha kvar makten att skapa pengar och de kommer, med bara ett drag av en penna, att skapa tillräckligt med pengar för att köpa tillbaka den. Om man tar ifrån dem denna väldiga makt, så kommer alla stora förmögenheter likt min att försvinna, och då skulle det här vara en bättre och lyckligare värld att leva i. Men, om ni vill fortsätta att vara bankirernas slavar och betala kostnaden för ert eget slaveri, låt då bankirerna fortsätta skapa pengar och kontrollera krediterna.[/quote]

Den som är intresserad hur pengar skapas och hur krediter fungerar kan lära sig mycket på den bloggen.

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2010-05-26 6:26:58

[quote="Doktor_Knark"]Ja, det som har flugit in de senaste 20-30 åren under en "liberal" flagg har bara varit socialism för de rika och kapitalism för resten. [/quote]

Men Gulag kom ju till under "socialistisk" flagg.... 8O

Du kanske ska skilja på "liberal" flagg (dina "" var väldigt talande för skillnaden) och faktiskt liberala idéer.

Det är lite som när man skiljer på gulag och socialism.

Många av problemen idag grundar sig inte på liberalism utan politisk intervention (klåfingrighet) under "liberal" flagg.

//D

Ceterum censeo Coffeeshopen esse delendam - Cato

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-26 6:32:25

[quote="fimpenbet"]
Fel. Krisen beror tvärtom på väldigt generösa avregleringar (baserade på nyliberal ideologi) av banksektorn, som den uppenbarligen inte klarade av. Kapitalismen förmår alltså inte, som dess försvarare vill hävda, att reglera sig själv. Men du har helt rätt när du hävdar att "i en fri marknad så dör företag som inte kan försörja sig själva". Det var ju precis det som var på väg att hända med bankerna just för att de tilläts göra i princip vad de ville. Men vad säger förespråkarna av den fria marknaden då, när bankerna håller på att gå i konkurs? Då är det plötsligt statliga subventioner, med andra ord bidrag, som gäller. Det är ju absurda summor som stoppas in i bankerna, för det mesta knappast villkorade. Vem sa något om om bidragsberoende? Det här är ju förstås inget annat än socialism, en verksamhet driven med statliga medel. Problemet är bara att ägandeförhållandena kvarstår, de statliga pengarna hamnar i fickan på privata aktörer istället för att åter tillfalla skattebetalare. Men så länge vi har kapitalism får man räkna med ekonomiska kriser, och stoppar man inte in pengar i bankerna så skulle förstås allt kollapsa och lämna arbetarklassen som förlorare.[/quote]

Vem är det då som har bestämt vilka regler marknaden skulle spela efter? Vem garanterade alla dom värdelösa lån med gigantisk risk som fick börserna att börja rasa 2008, Fanny Mae och Freddie Mac är båda statliga och skapades för att marknaden själv inte ville låna ut pengar.
Därför skapade politikerna dessa och packade om lånen till olika derivat och delade upp dom samt betalade kredit institut för att ge dessa derivat en hög ranking.
Här i Sverige får man fan dra av på skatten om man har lån men inte för sparade pengar! Vilka signaler ger det egentligen?
Marknaden har bara följt dom regler politikerna sätter fram, så när det nu går åt helvete ska man inte lägga all skuld på marknaden utan hos dom som gav marknaden reglerna och riktlinjerna den skulle gå efter. Det är flera som varnat för riskerna med det man byggt upp till dom senaste åren och även en apa kan ju räkna ut att det går åt helvete om man avreglerar en marknad, det är ju delvis därför vi vill få cannabis legalicerat och reglerat.

En riktig kapitalist går inte till staten och gnäller om pengar, eftersom det är emot hela principen med kapitalism! Det som händer nu är inte kapitalism utan att höga politiker och företagare är för jävla fega för att ta ansvar för vad DOM SJÄLVA gjort, så därför skyller dom ifrån sig på marknaden och lägger kostnaden på skattebetalarna.

Sen att kvartalsekonomin (eller det systemet vi har nu) är ett i längden ohållbart system är en annan sak.. Men eftersom dom som sitter med makten gör vad dom kan för att hålla ett omöjligt system vid liv så måste det väl bli dom som sitter med ansvaret och inte bara själva systemet i sig?
Det vore ju samma som att skälla på en kamphund bara för att dess ägare uppfostrat den till att slåss..

WhiteRasta
Garderobssnille

Postby WhiteRasta » 2010-05-26 13:09:27

vi som bor i det här har allt bra mkt ansvar själva också.
Vi föder juh det här ruttna genom att hela tiden masskonsumera skräp vi egentligen inte behöver.
Måste man byta mobil varje år för att det kommer en ny med en ny tuff knapp extra? nej det måste man inte, blir man bättre människa för det? nej det blir man inte.

Men ändock sitter folk o gnäller på problemet och fortfarande göder det!
Att det är svårt att inte arbeta för det är juh förståeligt idagsläget men som sagt ens utgifter kan man ta mer kontroll över.
Man kan dra ned med idiotköpen väldigt lätt och då kankse till och med inse att man inte behöver tjäna de pengar man gör och då försöker gå ner o jobba mindre timmar, säg 80% eller kanske 75% och då få ut än mer fritid.

Det finns saker vi kan göra för att inte göda in mer skräp i maskineriet, sen att dessa som varit med o skapat det kaos som idag nu sker att de skyller ifrån sig absolut, det gör dom verkligen, de vill ha kakan och äta den utan tvekan.
Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2010-05-26 19:16:55

[quote="Drullper"]Men Gulag kom ju till under "socialistisk" flagg.... 8O [/quote]
Arbetsföra personer ska krävas på motprestation för att få socialbidrag, föreslår Folkpartiet.
Folkpartiet vill nu ändra Socialtjänstlagen så att alla kommuner blir skyldiga att ställa sådana krav

Straffarbete således, brottet? Fattigdom. Liberaler är nu för att införa en slavekonomi. Så att skrika STALIN så fort man blir kritiserad håller inte.

[quote="Drullper"]Du kanske ska skilja på "liberal" flagg (dina "" var väldigt talande för skillnaden) och faktiskt liberala idéer. [/quote]

Som socialist är jag betydligt liberalare än liberaler. Alla liberala idéer om frihet och humanism innefattas av vår ideologi. Marknadsliberalerna trampar hela tiden på sina värderingar i verkligheten.

Björklund: Halvera lönen för alla under 23 år.
Björklund: Betygshets längre ned i åldrarna, ungdomarna skall således piskas fram.
Andra liberala förslag: Uppfostringsutbildnin för invandrare, klädregler, ungdomar skall inte få lära sig sitt modersmål, listan av illiberalism kan göras lång.
EDIT: Glömde, FRA som Björklund vurmar för.

Det är bara folkpartiet det, tittar vi på vilka liberalerna är villiga att sätta sig i regering med så ser vi än mer antiliberalism.

[quote="Drullper"]Många av problemen idag grundar sig inte på liberalism utan politisk intervention (klåfingrighet) under "liberal" flagg. [/quote]

Tja, liberalerna satt i regeringen här i Sverige på 90-talet vars modell för intervention i det ekonomiska systemet fick vara recept för hela världen.

[quote]En riktig kapitalist går inte till staten och gnäller om[/quote]

Snabbare du inser att du företräder en inställning som är utopisk dess bättre. Den utopiska kapitalismen kommer inte och kan inte inträffa. Du kan inte påstå att liberalerna gör något åt detta? Liberaler prioriterar kapitalets frihet framför individens. Innan man låter kapital flyga fritt över världen, kunde inte vi individer få göra det först? Granskar du de praktiska reformer som liberaler inför så är de sällan till för den individuella friheten.

Från ett rent biologiskt perspektiv uppstod samhällen för att öka tryggheten och möjligheterna till sexuell fortplantning. Bara ett parti talar om den sexuella fortplantningen (KD) och de är för en reglering. Då återstår tryggheten, inga liberaler eller högerfolk gör något för att öka tryggheten. Man kan konstatera att deras samhälle inte är något samhälle ur ett rent biologiskt perspektiv.

fimpenbet
Nyfrälst och hög

Postby fimpenbet » 2010-05-26 19:27:18

[quote="Teslakid"]

Vem är det då som har bestämt vilka regler marknaden skulle spela efter? Vem garanterade alla dom värdelösa lån med gigantisk risk som fick börserna att börja rasa 2008, Fanny Mae och Freddie Mac är båda statliga och skapades för att marknaden själv inte ville låna ut pengar.
Därför skapade politikerna dessa och packade om lånen till olika derivat och delade upp dom samt betalade kredit institut för att ge dessa derivat en hög ranking.
Här i Sverige får man fan dra av på skatten om man har lån men inte för sparade pengar! Vilka signaler ger det egentligen?
Marknaden har bara följt dom regler politikerna sätter fram, så när det nu går åt helvete ska man inte lägga all skuld på marknaden utan hos dom som gav marknaden reglerna och riktlinjerna den skulle gå efter. Det är flera som varnat för riskerna med det man byggt upp till dom senaste åren och även en apa kan ju räkna ut att det går åt helvete om man avreglerar en marknad, det är ju delvis därför vi vill få cannabis legalicerat och reglerat.

En riktig kapitalist går inte till staten och gnäller om pengar, eftersom det är emot hela principen med kapitalism! Det som händer nu är inte kapitalism utan att höga politiker och företagare är för jävla fega för att ta ansvar för vad DOM SJÄLVA gjort, så därför skyller dom ifrån sig på marknaden och lägger kostnaden på skattebetalarna.

Sen att kvartalsekonomin (eller det systemet vi har nu) är ett i längden ohållbart system är en annan sak.. Men eftersom dom som sitter med makten gör vad dom kan för att hålla ett omöjligt system vid liv så måste det väl bli dom som sitter med ansvaret och inte bara själva systemet i sig?
Det vore ju samma som att skälla på en kamphund bara för att dess ägare uppfostrat den till att slåss..[/quote]

Nu är det faktiskt frågan om sakfel. Fanny Mae och Freddie Mac har varit privata sedan slutet av 60-talet, men tvångsövertogs av den federala staten på grund av den skenande utlåningen som ledde till finanskrisen. 2008 alltså. Sen kan man ju hävda att de från början är skapade genom politiska interventioner, men vad spelar det för roll? Det var ju 40 år sen. De har ju följt en strikt vinstlogik och varit fria från regleringar. Just av detta skäl var staten tvungen att "socialisera" bankerna. Ironiskt kan man ju tycka.
Men vad menar du med att det går åt helvete om man "avreglerar en marknad"? Är det inte just regleringarna som försvarare av kapitalismen menar är roten till allt ont? USA har ju varit bland de länder som gått allra längst vad gäller "fri marknad" och avregleringar. Men, så kommer det en kris och då gäller plötsligt inte de ekonomiska "lagarna" längre...

[quote="Teslakid"]
Sen att kvartalsekonomin (eller det systemet vi har nu) är ett i längden ohållbart system är en annan sak. Men eftersom dom som sitter med makten gör vad dom kan för att hålla ett omöjligt system vid liv så måste det väl bli dom som sitter med ansvaret och inte bara själva systemet i sig? Det vore ju samma som att skälla på en kamphund bara för att dess ägare uppfostrat den till att slåss..[/[/quote]

Varför skulle det vara en annan sak? Det är ju just så kapitalismen funkar, oreglerad. Men du har i rätt i att politikerna gör allt vad de kan för att hålla det i liv, inte genom att låta marknaden spela fritt utan genom att gång på gång genomföra räddningsaktioner. Som exempelvis att förstatliga banker som löper amok.

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2010-05-26 19:47:22

[b]Doktor_Knark[/b] står för en gångs skull på höger sida :arrow: :stfu:

Du pratar fortfarande om "liberaler" och inte liberaler.

Du pratar om folkpartiet som liberalt, jag pratar om folkpartiet som socialfasistiskt.

Men vill du fortsätta att hänvisa till dumma "liberaler" och försöka klumpa ihop dem till en grupp kan jag fortsätta att prata om "socialister" och klumpa ihop dig med namn som Saloth Sar (Pol Pot), Stalin, Mao Zedong.

Eller än bättre, eftersom du fick ihop "folkpartiet liberalerna" med liberaler så kan jag ju trycka dit Hitler på din kompislista (NationalSOCIALISTISKA tyska arbetarepartiet). Vad säg som det? :lol:

Kom igen nu, släpp hörnflaggan och kom in i matchen.

Ceterum censeo Coffeeshopen esse delendam - Cato

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2010-05-26 20:19:09

[quote="fimpenbet"][quote="Teslakid"]

Det vore ju samma som att skälla på en kamphund bara för att dess ägare uppfostrat den till att slåss..[/quote]

Nu är det faktiskt frågan om sakfel. Fanny Mae och Freddie Mac har varit privata sedan slutet av 60-talet, men tvångsövertogs av den federala staten på grund av den skenande utlåningen som ledde till finanskrisen. 2008 alltså. Sen kan man ju hävda att de från början är skapade genom politiska interventioner, men vad spelar det för roll? Det var ju 40 år sen. De har ju följt en strikt vinstlogik och varit fria från regleringar. Just av detta skäl var staten tvungen att "socialisera" bankerna. Ironiskt kan man ju tycka.
Men vad menar du med att det går åt helvete om man "avreglerar en marknad"? Är det inte just regleringarna som försvarare av kapitalismen menar är roten till allt ont? USA har ju varit bland de länder som gått allra längst vad gäller "fri marknad" och avregleringar. Men, så kommer det en kris och då gäller plötsligt inte de ekonomiska "lagarna" längre...

[quote="Teslakid"]
Sen att kvartalsekonomin (eller det systemet vi har nu) är ett i längden ohållbart system är en annan sak. Men eftersom dom som sitter med makten gör vad dom kan för att hålla ett omöjligt system vid liv så måste det väl bli dom som sitter med ansvaret och inte bara själva systemet i sig? Det vore ju samma som att skälla på en kamphund bara för att dess ägare uppfostrat den till att slåss..[/[/quote]

Varför skulle det vara en annan sak? Det är ju just så kapitalismen funkar, oreglerad. Men du har i rätt i att politikerna gör allt vad de kan för att hålla det i liv, inte genom att låta marknaden spela fritt utan genom att gång på gång genomföra räddningsaktioner. Som exempelvis att förstatliga banker som löper amok.[/quote]

Jo ja vet att Freddie Mae va privata, men dom startades eller anlitades genom staten för att låna ut pengar till folk med väldigt låg säkerhet, det va inte marknaden själv som skapade dom.

Menar att kapitalismen eller den diskutonen är lite utanför vad tråden handlade om från början :P
Men jag tror på att om politikerna inte hade blandat sig i skulle krisen inte dragits ut så mycket som den har nu, eller kanske inte ens inträffat eftersom då skulle bo-bubblan i USA som startade allt 2008 aldrig blivit byggd, eller nån av dom nyare som håller på att blåsas upp nu...

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2010-05-26 22:33:31

Drullper,
du röstar alltså på sossarna, det enda socialliberala partiet i riksdagen? Skeptisk, alla som kallar sig liberaler röstar på partier som mer än gärna sätter sig och regerar med ultrakonservativa och nationalister.

Ja, men låt oss ta en debatt utanför denna debatt, som ju handlar om realpolitik. Så kan vi diskutera ideologierna och konsekvenserna av dem. (Min tanke är att liberaler behöver en revolutionär teori.)

Det var inte jag som skrek Gulag.

För att återknyta till ämnet:
När de rödgröna backade 0.8% så var löpet på DN, "De Rödgröna tappar i opinionen."
När de i senaste undersökning gick fram. Då var det inte så stor nyhet, man kunde då läsa om SDs tillbakagång inne i tidningen.

Det är bra att äga media...

Return to “Coffeeshopen”