Är slutet nära?

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Big-box
Gräsfläckar på knäna
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Är slutet nära?

Postby Big-box » 2010-04-16 14:41:43

Allså alla naturkatastrofer som har hänt nu runt om kring världen på väldigt kort tid. Jag tror detta är början på slutet
Det har hänt så mycket så det knappt tas upp på nyheterna längre.
Jag har en känsla av att det kommer att hända nått riktigt allvarligt snart och jag är inte den som bruka nojja över sånt här.

Vad säger ni kära vänner ska vi tända så många joppar vi kan och låta allt ske eller tror ni det finns en lösning?
"I Do Because I Can, I Can Because I Want To, I Want To Because You Said I Couldn't"

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-04-16 14:49:10

Jag sitter och kollar på filmen 2012 när jag läser detta.
Thats freaky!!

Men du har helt rätt, har ju hänt en hel den dom senast 10 åren!

Mvh // TuBen

DXTR
Gräsfläckar på knäna

Postby DXTR » 2010-04-16 15:20:14

Jag tror det är bäst att ta det lilla lungan och nojja ner..

"Det finns så mycket vi inte kan förklara, det finns krafter vi inte kan rå på.. Men kontrollen blinkar blå, en signal för det säkra." -Adolphson å Falk

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-04-16 15:33:16

Ja...vad vet man? Jag har också den där otrevliga känslan i maggropen.
Jag tror att jorden utsätts för REGELBUNDET återkommande katastrofer av global karaktär. Undergångskonceptet finns i stor sett varje religions myter, översvämningshistorier som är mycket snarlika varandra osv. Jag är för min egen del övertygad om att det har sin grund i faktiska erfarenheter för våra förfäder. Jag är övertygad om att vi upplever "chrustal displacements" och att detta fenomen är den sanna anledningen till de sk istiderna.

[img]http://www.globalwarmingart.com/images/b/bf/Vostok_Plot.png[/img]
Iskärneborrprov från Vostok, Antarktis. Begrunda var vi befinner oss tidsmässigt.

Jag kommer att anlägga ett stort trädgårdsland i år med mycket potatis så att jag kan fylla min jordkällare med mat för mig och min familj under nästa vinter utan att vara bunden till mataffärer. Om ingen katastrof kommer...skönt; då har jag iaf egen organiskt odlad mat. :)
Lägga upp ett fröförråd ska jag också göra, har faktiskt redan börjat! I matväg blir det mestadels rotfruktsfröer. I gräsväg så blir det mango, lowryder och pure powerplant :D
Handverktyg (icke elektriska) har jag utrustat mig med och ska se över mina första-hjälpen-kunskaper till sommarn.

Om det är upptakten till ragnarök vi ser nu...ja. Då får man väl hålla i sig, ha yxan slipad, bössan laddad och hoppas på det bästa. Sedan återstår väl att be.

Efter att jag bekantade mig med Hapgoods och Velikovskis idéer så känns "undergången" helt enkelt inte så långsökt. Better to be safe than sorry. I övrigt är jag nöjd med att bo långt ifrån kusten på 300 meters höjd.

Eventuella skeptiker får göra sig roliga över mig och mina tankar om de vill. Noas grannar lär ha skrattat när han byggde sin ark också 8)

Nota bene: Jag säger inte att det är Gudars skymning vi ser inledningen på. Jag är ingen profet. Jag ser bara till att vara så beredd jag kan, utan att sätta mitt vanliga liv på undantag. Jag uppmanar Er övriga att göra detsamma.

razer
Älska din nästa

Postby razer » 2010-04-16 15:46:58

Jag har några mycket nära vänner som är så pass insatta i detta så dom tror stenhårt på att jorden kommer att förinta sig själv och börja om på nytt år 2012. Jag å andra sidan är lite mer skeptisk, visst kommer moder natur att "nolla" allting, och sedan börja om igen, precis som naturen har gjort i alla tider. Det är bara det att nu har människan förstört så mycket av våran planet att den här gången kanske det inte kommer någon fler gång, planeten kanske rent utav förintas totalt ? vem vet, men en sak är då säker! Jag betvivlar att vi inom våran tids era kommer att få vara med om detta. Jag skulle tro att det är några hundra, kanske tusen år bort! :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-04-16 17:11:46

Jepp stora sol-stormar och vulkanutbrott på Island. Själv har jag också någon konstig magkänsla när jag tänker på framtiden, men jag vill ändå uppmana att inte att gräva ner sig i sådant. Klart att man ska vara förberedd som [b]MrBurns[/b] men det ska men väl alltid vara.

Prognos att Sverige blir drabbat av aska och kvicksilver:

Kanske dax att ta fram munskyddet och gasmasken :D
[img]http://media1.break.com/dnet/media/2006/8/16/142384_bf5ee4b6-abe7-405e-9aef-8fb866bf35c1_prod.jpg[/img]

Må gott alla!

anybodysmoker
Ganjaman

Postby anybodysmoker » 2010-04-16 17:16:32

Googla Victor Zammit
Googla Life After Death Research.

'nuf said.

Let the catastrophes come! :D

Skämt åsido, helst inte, men man behöver inte vara rädd ifall man lär sig vad forskare säger är fakta kring livet efter döden.

- anybodysmoker

ProZack
Garderobssnille

Postby ProZack » 2010-04-16 17:49:26

Eller rapporterar media mer om naturkatastrofer för det ligger lite i tiden just nu? :?

The_Ghost
Småodlare

Postby The_Ghost » 2010-04-16 18:16:15

*lyfter på foliehatten och ser att:
-ojsan himmelen sitter där den ska...*

backish
Småodlare

Postby backish » 2010-04-16 18:30:48

ja tror inte de kommer hända nånting speciellt faktiskt :P inte mer än vanligt
Yes I have a nick name for my penis. Its called the Octagon, but I also nick named my testes - my left one is James Westfall and my right one is Doctor Kenneth Noisewater. You ladies play your cards right you just might get to meet the whole gang.

vanmakt
Småodlare

Postby vanmakt » 2010-04-16 18:33:38

Trots allt är det ju inte så att det sker mer naturkatastrofer i vår tid än någon annan, snarare att det bor mer och mer folk i drabbade områden som rapporterar och mäter på det som händer..
Chicken pot pie... Those are my three favourite things...

snoddas
Avstängd

Postby snoddas » 2010-04-16 19:11:37

[img]http://farm1.static.flickr.com/32/283979764_7f86e010c4.jpg[/img]

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-04-16 19:17:41

Känns det bättre nu Snoddas?

snoddas
Avstängd

Postby snoddas » 2010-04-16 20:36:02

^ Det kändes bra innan, under och efter. Ta det inte personligt, jag har bara roligt. :D

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-04-16 21:34:02

Ingen fara Snoddas; jag tar inte illa upp.

När jag var liten pojk så cirkulerade ett mycket populärt skämt som roade oss 5-6-åriga knattar. Det gick så här:

[i]Varför dog alla mammutar ut?
-För att det fanns inga papputar![/i]

Men...vad hände egentligen med mammutarna? Varför ligger det tiotusentals välbevarade mammutar infrusna i permafrosten i Sibirien och Alaska? Inte bara mammutar...mastodonter, sabeltandade tigrar mm.
De blev nedfrysta så snabbt att köttet och pälsen inte ruttnade. De finns i sådana mängder att det från Ryssland exporterades elfenben från infrysta mammutar till hela världen. Mammutköttet har i vissa fall varit så välbevarat att det gått att äta. Slädhundar har matats med mammutkött utan negativa hälsoeffekter.
Man har hittat växter, hemmahörande i tempererat klimat, i svalg och magar på dessa djur.

Så för 7000-11000 år sedan så gick mammutar (och andra djur med för den delen) och betade i ett frodigt stäpplandskap i godan ro. Välnärda djur i fin form. Plötsligt så händer något som gör att tiotusentals djur fryses ned på bara några dagar, och har inte tinat upp sedan dess! Vad det än var som hände så gick den klimatförändringen mycket mycket snabbt. Det måste handlat om dagar snarare än veckor i annat fall hade kropparna hunnit ruttna. Vilken mekanism skulle kunna förklara detta?

Ta en titt på grafen jag postade i mitt första inlägg. Fundera på om det är rimligt att anta att de cykler som pågått de senaste 400000 åren (minst!) med stor regelbundenhet, inte kommer att inträffa mer.

[color=darkred]
*EDIT 2010-04-17:
För Er som ej känner till Hapgood och Velikovsky:
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Hapgood
http://en.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Velikovsky

Ps. Jag bör väl tillägga att det är omstritt huruvida historierna om mänskligt förtärande av mammutkött är sanna eller ej. Men faktum kvarstår att man funnit mammutar i mycket gott skick i enorma mängder. Det handlar om tusentals och åter tusentals djur.
Här kan Ni köpa prylar gjorda av mammut-elfenben:
http://www.mammothivory.info/
[/color]
Last edited by MrBurns on 2010-04-17 8:58:12, edited 1 time in total.

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2010-04-17 1:01:27

Jag tycker det är spännande som satan, och ärligt talat är jag inte särskilt orolig. Händer det så händer det, tråkigt självklart, men samtidigt väldigt spännande

Ligger definitivt nåt i det du säger, har varit mycket katastrofer/naturgrejer på senare tid... men det kan som sagt även bero på att det är "inne" med sånt.

Oavsett vad kommer nedräkningen till 21a december 2012(rätt datum va?) vara lite pirrig

Humlan
Garderobssnille

Postby Humlan » 2010-04-17 2:04:14

Klart världen går mot sitt slut, det har ju redan hänt 1 gång? Jag menar istiden kommer igen. Temperaturen ska man inte underskatta. Det hände i Haiti, Nu idag läste jag att jordskalv i Kina. Island fick vulkan utbrott. Det är FÖR mycket mer kommer det bli. Så låt oss säga att vi får ett händelserikt liv och kanske verkligen kommer få kämpa i framtiden. Vem vet. Hinner nog dö innan det. Men brister kommer det att göra helt övertygad.

Fridens.

anybodysmoker
Ganjaman

Postby anybodysmoker » 2010-04-17 9:51:40

[quote="vanmakt"]Trots allt är det ju inte så att det sker mer naturkatastrofer i vår tid än någon annan, snarare att det bor mer och mer folk i drabbade områden som rapporterar och mäter på det som händer..[/quote]

Har du någon substans bakom det uttalandet?

Fler naturkatastrofer sker på senare år som drabbar människor än vad som skett tidigare men så ökar populationen också samt våra sätt att föra statistik: http://www.unisdr.org/disaster-statisti ... entury.htm

- Vi mäter mer och mer och har fler stationer än tidigare.

Jag vet inte om det blir mer, men en sak vet jag: Vi lever ohållbart och vi skapar vår egna undergång om vi inte ändrar vårt levnadssätt till ett hållbart perspektiv emot oss själva samt vår natur (vår jord).

- anybodysmoker

Big-box
Gräsfläckar på knäna

Postby Big-box » 2010-04-17 15:29:34

Det jag tycker känns mest oro väckande är att det har hänt så mycket på så kort tid och att det har hänt på så många olika ställen i världen.
Det som hände nu på island, tänk hur mycket det har påverkat oss igenligen.
Snart är efter effekten här när all is smälter pgr av vulkanen, och vatten nivån höjs mycke snabbare än vad forskarna har räknat med. Sen kanske det kommer ett nytt jordskalv ute i havet på något oväntat ställe.
Det är bara en tidsfråga innan en olycka kommer att hända där det finns något kärnkraftverk eller kärnvapen.
its time too pray (better safe then sorry)
"I Do Because I Can, I Can Because I Want To, I Want To Because You Said I Couldn't"

Chillum
Nyfrälst och hög

Postby Chillum » 2010-04-17 16:04:35

Om det nu kommer en spontan istid "på en vecka" eller en månad, vilket som, så kan ni som känner för det då sitta i er källare och knapra på kålrötter i ett år, men sen då. Om det väl är en istid så är det rätt kört ändå.

2012: Upplysning undergång eller ingenting, det kvittar, lev för dagen.

[quote]Klart världen går mot sitt slut[/quote]
Ja och nej, bara för att det kommer en istid så går inte "världen mot sitt slut". Okay om mänskligheten går under, må så vara, men liv kommer att finnas/födas på nytt och jorden kommer åter att repa sig.

Jag är så "pessimistisk" att jag tror att en undergång krävs för att "allting ska bli bra" igen.
Jag är ändå redan ett med allt, ni med vare sig ni vet det eller ej så låt det komma! ;)

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-04-17 16:33:21

[quote="Chillum"]Om det nu kommer en spontan istid "på en vecka" eller en månad, vilket som, så kan ni som känner för det då sitta i er källare och knapra på kålrötter i ett år, men sen då. Om det väl är en istid så är det rätt kört ändå.
[/quote]
Det beror ju lite på vad man tror att en istid är. Jag tror för min del att istider som sagt beror på att jordens skenbara rotationsaxel skiftar plats med några tusen års mellanrum. Om den teorin är riktig så är det alltid istid på jorden, dvs just nu är det Grönland, norra sibirien och antarktis som har istid, men att det kommer att ändras och en annan del av världen kommer att hamna på extrem nordlig eller sydlig breddgrad och därmed hamna i arktiskt klimat.

Kålrötter är förresten jättegott och nyttigt. Kålrötter, rödbetor, potatis, älg-och rådjurskött kommer jag ha så jag klarar mig hela året :)
Bubblehash gjort på Papaya med det...ja...inte så dumt. Jag bor dessutom nära fina fiskevatten! Självhushållning rules!

Tippar Skandinavien iväg norrut så är det ju förstås kört med oss Swecannare. Då går det för oss som med mammutarna. Men med lite tur kanske vi hamnar på typ Spaniens breddgrader. Då blir det utomhusodling!!!

Jag gillar Din avatars hatt Chillum :D En cylinderhatt hade varit fint.

Förresten vill jag bara meddela att efter 6månaders cannabisuppehåll så har MrBurns pure powerplant i blodomloppet just nu...världen är underbar!! Ahhh....jag skulle väl väntat tills 20 April istället för att ta det idag...men...njae 8)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-04-17 16:43:24

[quote]Är slutet nära?[/quote]Ja Gudskelov :pleased: Det skulle vara på tiden att vi, jordens avskum försvinner härifrån.Vi besudlar jorden som vi dessutom ser som våran :lol:
Jag tror iof inte att det blir mer än en av mega vulkanerna som tex Yellowstone som smäller till, men det räcker ju till en början.Så skulle Dollarn brinna upp.Gott MOS.
Det gäller att passa på att vara.

billball420
Ganjafanatic

Postby billball420 » 2010-04-17 17:03:48

Hellre dö tillsammans med 6000000000 andra människor i en katastrof, än ensam och dreglande tyna bort på långvården.:wink: (Där får man inte CB ens på sin födelsedag).

bill

Vesslan
Avstängd och inte välkommen tillbaka

Postby Vesslan » 2010-04-17 18:14:07

Men om det blir en ny istid, kan man överleva den eller är alla dödsdömda? Har försökt hitta fakta om hur kallt det blir utan resultat men jag antar att det blir kallt och att en Canada Goose inte är till någon nytta då :wink:
Swecan: Ett forum som numera styrs av fascister och icke cannabis entusiaster.

Spinoza
Garderobssnille

Postby Spinoza » 2010-04-17 21:23:09

[quote="Vesslan"]Men om det blir en ny istid, kan man överleva den eller är alla dödsdömda? Har försökt hitta fakta om hur kallt det blir utan resultat men jag antar att det blir kallt och att en Canada Goose inte är till någon nytta då :wink:[/quote]

Problemet är inte kläder .. problemet är nummer 1): mat och nummer 2): mat och nummer .. 3): Mat.

WhiteRasta
Garderobssnille

Postby WhiteRasta » 2010-04-18 9:09:19

är det frågan OM det lir en ny istid? jag har mer intrycket "när" kommer nästa istid?
och människan har överlevt istid förr så skulle inte se varför vi inte kan det nu..

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-04-18 9:12:55

Planera som om du skulle leva för alltid - lev som om du skulle dö imorgon.

Fightkuk
Småodlare

Postby Fightkuk » 2010-04-18 14:37:52

Jag o min tjej har faktiskt pratat lite om det där.
Det är ju en _jävvvvla_ massa jordbävningar..
känns som att det inte rapporterats om såhär många tätt inpå så länge jag kan minnas.

Lite skrämmande är det. Jag hoppas bara att OM jorden går under 2012 eller tidigare så går det fort, och på nåt sätt, fridfullt till :(

Det ultimata vore att samla sina vänner o älskade, tända en holk på en varm fin strand och se det komma, och sen somna.

WhiteRasta
Garderobssnille

Postby WhiteRasta » 2010-04-20 8:32:36

att vi har högre aktivitet från jorden nu kanske är lite "nytt" för oss i denna tid men knappast för människans som art och absolut inte för jorden som planet.. :P

Det e bara o ta det med ro.. Det bästa som kan hända är att jorden hjälper oss o bli av med det här ruttna monetära systemet för jag skulle tro det absolut inte är byggt för o palla av alla naturkatastrofer då det kostar dom pengar hela tiden..
Kanske kan det här bli våran chans o införa ett system som ex. RBE (Resource Based Economy) istället för det här ruttnande systemet som idag råder.

Drsnuggels
Nyfrälst och hög

Postby Drsnuggels » 2010-04-20 21:56:10

Big-box
Gräsfläckar på knäna

Postby Big-box » 2010-04-23 9:16:07

[quote="Drsnuggels"]http://www.youtube.com/watch?v=g7cylfQtkDg[/quote]

Mycket intressanta klipp som stämmer enligt mig

xgrower
Gräsfläckar på knäna

Postby xgrower » 2010-04-23 9:59:35

En sak som också är bevisad är att Jordens väder och beteende har vart otroligt lugnt den senaste tiden, freaky lugnt...om något så är de senaste händelserna mer åt det normala hållet bara att människor är så självcentrerade och tänker så trångsynt. Vi och våra ynkliga liv är så otroligt små när man börjar kolla på vår planets ålder och hur den brukar bete sig normalt sätt. 1000 år i jordens liv går inte ens att jämföra proportionellt med en människas liv och vi alla vet ju hur mycket vårt humör kan svänga från dag till dag.

Jag tror inte på Jordens undergång, om vi utplånas totalt är det apophis 2036, rymdstenen på ca 300+ meter i längd som skulle skapa direkt död till allt liv på marken och på vattnet + totalt kaos i många år på vår stackars planet. Dock så tror jag lätt att vi har tekniken till att knulla sönder en fet sten om 26 år, särskilt om vi har nån form av bas på månen vid det laget då uppskjutningar inte kräver nån power där. Om apophis inte går att förstöra är ju frågan om det går att bygga ministäder på havsbottnen eller bo i rymdbaser ett par år tills det går att flytta hem igen?...

I övrigt kan vi nog vänta oss fler katastrofer framöver då vid vissa tidpunkter så kommer kontinentalplattorna i särskilda lägen då det märks en aning mer. Vulkaner och jordbävningar hör ju ihop. De har alla samma ursprung.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2010-04-23 17:40:15

När jag ser och hör alla likartade diskussioner tänker jag ungefär såhär: meh.

Vad ska vi göra åt det? Det kanske är påväg att gå åt helvete, det har det gjort förut och det kommer det att göra igen, om vi ska dö medelst istid så hoppas jag i varje fall att jag få uppleva de första riktiga våldsvintrarna. Gud vad jag älskar kyla och snö. Kan man inte se det roliga i vår hjälplöshet så är man väldigt olik mig, vi lever i ca 70-80 år, vad fan bryr världens undergång oss. Egentligen? Eller tja, undergång och undergång, planeten som sådan kommer att klara sig alldeles utmärkt utan oss, utan träd och utan blommor, djur, kärlek och tänkande, utan stoners och svenska staten. Så hav förtröstan :lol:

WhiteRasta
Garderobssnille

Postby WhiteRasta » 2010-04-26 10:51:30

undergången är inte mer än man gör den till.
Naturkatastrofer kommer bara kunna bräcka de som är så slaviskt fasta i det nuvarande monetära tänkandet att de inte kan se en utväg om katastrofer händer på bakgården.

De människor som ser det större perspektivet som anpassar sig hellre än att ge upp, det är dom som kommer klara sig igenom eventuella svårigheter framöver.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2010-04-26 20:59:25

[quote="WhiteRasta"]undergången är inte mer än man gör den till.
Naturkatastrofer kommer bara kunna bräcka de som är så slaviskt fasta i det nuvarande monetära tänkandet att de inte kan se en utväg om katastrofer händer på bakgården.

De människor som ser det större perspektivet som anpassar sig hellre än att ge upp, det är dom som kommer klara sig igenom eventuella svårigheter framöver.[/quote]

Haha, jag dör, skulle vilja se dig förklara detta för tusentals föräldralösa barn i Haiti :lol:

WhiteRasta
Garderobssnille

Postby WhiteRasta » 2010-04-27 9:05:30

[quote="Jultomten"][quote="WhiteRasta"]undergången är inte mer än man gör den till.

De människor som ser det större perspektivet som anpassar sig hellre än att ge upp, det är dom som kommer klara sig igenom eventuella svårigheter framöver.[/quote]

Haha, jag dör, skulle vilja se dig förklara detta för tusentals föräldralösa barn i Haiti :lol:[/quote]

well, det behövs knappast för så som jag ser det har de redan accepterat läget alltså anpassat sig och flesta av dom försöker göra det bästa av situationen numer.. man kan inte göra så mkt annat om en vill fortsätta leva.

Skumbanan
Gräsfläckar på knäna

Postby Skumbanan » 2010-05-01 16:29:56

Okunnigheten här inne är smått skrämmande. 8O

wilden
Småodlare

Postby wilden » 2010-05-01 23:28:40

allt kan hända..men tror inte jorden försvinner på många år.. hoppas iaf att barnen hinner få barn innan dess åtminstånde 8) ..

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2010-05-02 10:55:00

[quote="Skumbanan"]Okunnigheten här inne är smått skrämmande. 8O[/quote]

Vilken okunnighet menar du? Det finns ju inte mycket att vara kunnig om vad gäller det här ämnet, om man inte är tidsresenär och redan har upplevt framtiden dvs?
Det finns galet många sätt som mänskligheten kan gå under på, egentligen är det skrämmande i det hela att vi fortfarande är kvar.

Meteoriter
Kometer
Virus
Vulkanaska i stratosfären
Växthuseffekten
Globalt kärnvapenkrig
kedjereaktioner vid stora tektoniska rörelser
Att honungsbiet dör ut
.. Ja, att vi fortfarande är kvar är nästan underligt.

Heh, universum kanske slutar fungera imorgon? En enorm reva i rymdtiden som sliter sönder all materia och medium.. Vem fan vet, vi har ingen aning om hur allt egentligen fungerar, det mesta är spekulation och teori. Det fanns en tid när vi trodde att jorden var platt, hade det här forumet varit uppe då så hade någon säkert klagat över okunnighet så fort någon spekulerade i att den kanske är rund. På 50-talet fanns ingenting som hette global uppvärmning, och det var bara 60 år sedan..

Skumbanan
Gräsfläckar på knäna

Postby Skumbanan » 2010-05-02 11:29:21

Det som slog mig mest är hur folk tror att en istid kan slå till över en natt även om de flesta kanske tror att det sker på några år. Det enda fakta pekar på är att medeltemperaturen successivt minskar med intervaller om tusentals år. Okunskapen borde kanske inte förvåna mig med tanke på att filmer som Day after tomorrow och 2012 fortsätter att sagga över våra biografer med sina feta budgetar men lövtunna manus. Saker som "insatta kompisar" och "världens undergång 2012" går inte ihop riktigt i mitt huvud.

2012 hysterin är till att börja med helt jävla stendum. Kalendern är uppdelad i olika långa cykler och bara för att den längsta cykeln tar slut så betyder det endast att Mayafolket ville att alla cykler skulle passa i varandra. Som kanske inte alla vet *host* så är inte alla nummer direkt delbara med varandra och kräver betydligt fler multiplikationer för att bli jämt delbara med varandra. Att mayafolket var besatta av tidräkning och ungefär lika religiösa som de flesta andra idioter som inte tänkt lite längre är ju ett helt annat bekymmer.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2010-05-02 15:45:22

[quote="Skumbanan"]Det som slog mig mest är hur folk tror att en istid kan slå till över en natt även om de flesta kanske tror att det sker på några år. Det enda fakta pekar på är att medeltemperaturen successivt minskar med intervaller om tusentals år. Okunskapen borde kanske inte förvåna mig med tanke på att filmer som Day after tomorrow och 2012 fortsätter att sagga över våra biografer med sina feta budgetar men lövtunna manus. Saker som "insatta kompisar" och "världens undergång 2012" går inte ihop riktigt i mitt huvud.

2012 hysterin är till att börja med helt jävla stendum. Kalendern är uppdelad i olika långa cykler och bara för att den längsta cykeln tar slut så betyder det endast att Mayafolket ville att alla cykler skulle passa i varandra. Som kanske inte alla vet *host* så är inte alla nummer direkt delbara med varandra och kräver betydligt fler multiplikationer för att bli jämt delbara med varandra. Att mayafolket var besatta av tidräkning och ungefär lika religiösa som de flesta andra idioter som inte tänkt lite längre är ju ett helt annat bekymmer.[/quote]

Jaha, [i]den[/i] okunskapen :) Då förstår jag :)

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-05-02 15:56:21

[quote="Skumbanan"]Det som slog mig mest är hur folk tror att en istid kan slå till över en natt även om de flesta kanske tror att det sker på några år. Det enda fakta pekar på är att medeltemperaturen successivt minskar med intervaller om tusentals år.[/quote]

Fakta? Vilka fakta? Det Du läste i NO-böckerna på högstadiet och gymnasiet? Var kommer dessa fakta ifrån?

Det vi "vet" om istider är teorier som grundar sig på geologiska spår, exempelvis; landhöjning, moränsammansättning, rullstensåsar, skrapmärken i landskapet etc.

Vi har ingen aning om vilken jordens medeltemperatur var för 100000 år sedan. Vi har gissningar baserade på syreisotopfördelningar i isborrprov. Det finns inget som säger att jordens GLOBALA medeltemperatur ändrats enligt de mönster som man ser i graferna baserade på dessa mätdata. De interpoleras utifrån ett flertal olika antaganden som är just; antaganden.

Klimatologer har under det senaste århundradet arbetat utifrån en arbetshypotes om att de geografiska polerna i stort sett befunnit sig på samma ställe under de senaste 400000 åren. Det är en hypotes. Den kan vara riktig och den kan vara felaktig. Vi kan ingalunda tala om det i termer om "fakta" eller "vetande".

Din oförmåga att problematisera kring vetenskaplig metodik, mätdata och de slutsatser man drar från dessa, visar snarast att det är Du som är den djupt okunnige herr Skumbanan.
Flera av Sveriges universitet ger utmärkta kurser i Vetenskapsteori. Jag rekomenderar att Du läser en 8)

Skumbanan
Gräsfläckar på knäna

Postby Skumbanan » 2010-05-02 16:19:27

[quote="MrBurns"][quote="Skumbanan"]Det som slog mig mest är hur folk tror att en istid kan slå till över en natt även om de flesta kanske tror att det sker på några år. Det enda fakta pekar på är att medeltemperaturen successivt minskar med intervaller om tusentals år.[/quote]

Fakta? Vilka fakta? Det Du läste i NO-böckerna på högstadiet och gymnasiet? Var kommer dessa fakta ifrån?

Det vi "vet" om istider är teorier som grundar sig på geologiska spår, exempelvis; landhöjning, moränsammansättning, rullstensåsar, skrapmärken i landskapet etc.

Vi har ingen aning om vilken jordens medeltemperatur var för 100000 år sedan. Vi har gissningar baserade på syreisotopfördelningar i isborrprov. Det finns inget som säger att jordens GLOBALA medeltemperatur ändrats enligt de mönster som man ser i graferna baserade på dessa mätdata. De interpoleras utifrån ett flertal olika antaganden som är just; antaganden.

Klimatologer har under det senaste århundradet arbetat utifrån en arbetshypotes om att de geografiska polerna i stort sett befunnit sig på samma ställe under de senaste 400000 åren. Det är en hypotes. Den kan vara riktig och den kan vara felaktig. Vi kan ingalunda tala om det i termer om "fakta" eller "vetande".

Din oförmåga att problematisera kring vetenskaplig metodik, mätdata och de slutsatser man drar från dessa, visar snarast att det är Du som är den djupt okunnige herr Skumbanan.
Flera av Sveriges universitet ger utmärkta kurser i Vetenskapsteori. Jag rekomenderar att Du läser en 8)[/quote]

Så du menar på att det finns fakta som pekar på att det har hänt inom loppet av några år och INGEN fakta som antyder att det bör ta tusentals att utveckla en istid? Kan bara gratulera att du sitter på såna unika kunskaper i så fall.

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-05-02 17:32:04

[quote="Skumbanan"]
Så du menar på att det finns fakta som pekar på att det har hänt inom loppet av några år och INGEN fakta som antyder att det bör ta tusentals att utveckla en istid? Kan bara gratulera att du sitter på såna unika kunskaper i så fall.[/quote]

Din raljerande ton hjälper Dig föga. Faktum är att kunskapen jag sitter på inte ens är särskilt unik inom det aktuella forskningsläget i klimatologin. I flera år har olika forskargrupper hittat diskrepenser som inte låter sig förklaras på ett tillfredsställande sätt med tidigare klimatmodeller. Om Du skulle hålla Dig à jour med forskningen så vore detta knappast någon nyhet för dig. Glaciologer från ett flertal länder har visat stor enighet i sin forskning kring isborrprojektet NordGRIP, där de kommer till slutsatsen att den senaste istiden slutade tvärt, inom mindre än ett år, för 11712 år sedan.

Man behöver inte besitta mer unika kunskapskällor än Sciene, nature, Illustrerad vetenskap m. fl. för att ta del av sådana forskningsrön.

Läs tex Illustrerad vetenskaps artikel "Istiden slutade på ett år" (Illustrerad vetenskap n.o 5 2009, sid.24-29)

Det finns ingen koncenus kring vilka mekanismer som skulle kunna ligga till grund för denna mycket snabba klimatförändring.
Men Du kan ju fundera på det faktum att ungefär vid samma tid så dog flera djurarter ut en masse. Mammutar, mastodonter, sabeltandade tigrar mm, djupfrystes ned och har bevarats nedfrysta till vår tid.

Alltså; istiden slutar tvärt för ca 11000 år sedan. Samtidigt så massutrotas flera djurarter. Tiotusentals mammutar fryses ned så snabbt att de inte ruttnat sönder på denna tid.
När man konfronteras med moderna mätdata och geologiska fynd så ställs man inför en paradox:
Istiden slutade tvärt; inom loppet av ett år. Ungefär samtidigt fryses mammutar, mastodonter, ullhåriga noshörningar ned så snabbt att det fortfarande 11000 år senare går att identifiera att mammutarna hade smörblommor i svalg och magsäck.
Hur går det ihop? Vilken förklaringsmodell förklarar dessa data bäst? Jag anser att 'earth chrustal displacement' förklarar det bäst.

Vilken förklaringsmodell vill du föreslå?

Skumbanan
Gräsfläckar på knäna

Postby Skumbanan » 2010-05-02 18:34:42

[quote="MrBurns"][quote="Skumbanan"]
Så du menar på att det finns fakta som pekar på att det har hänt inom loppet av några år och INGEN fakta som antyder att det bör ta tusentals att utveckla en istid? Kan bara gratulera att du sitter på såna unika kunskaper i så fall.[/quote]

Din raljerande ton hjälper Dig föga. Faktum är att kunskapen jag sitter på inte ens är särskilt unik inom det aktuella forskningsläget i klimatologin. I flera år har olika forskargrupper hittat diskrepenser som inte låter sig förklaras på ett tillfredsställande sätt med tidigare klimatmodeller. Om Du skulle hålla Dig à jour med forskningen så vore detta knappast någon nyhet för dig. Glaciologer från ett flertal länder har visat stor enighet i sin forskning kring isborrprojektet NordGRIP, där de kommer till slutsatsen att den senaste istiden slutade tvärt, inom mindre än ett år, för 11712 år sedan.

Man behöver inte besitta mer unika kunskapskällor än Sciene, nature, Illustrerad vetenskap m. fl. för att ta del av sådana forskningsrön.

Läs tex Illustrerad vetenskaps artikel "Istiden slutade på ett år" (Illustrerad vetenskap n.o 5 2009, sid.24-29)

Det finns ingen koncenus kring vilka mekanismer som skulle kunna ligga till grund för denna mycket snabba klimatförändring.
Men Du kan ju fundera på det faktum att ungefär vid samma tid så dog flera djurarter ut en masse. Mammutar, mastodonter, sabeltandade tigrar mm, djupfrystes ned och har bevarats nedfrysta till vår tid.

Alltså; istiden slutar tvärt för ca 11000 år sedan. Samtidigt så massutrotas flera djurarter. Tiotusentals mammutar fryses ned så snabbt att de inte ruttnat sönder på denna tid.
När man konfronteras med moderna mätdata och geologiska fynd så ställs man inför en paradox:
Istiden slutade tvärt; inom loppet av ett år. Ungefär samtidigt fryses mammutar, mastodonter, ullhåriga noshörningar ned så snabbt att det fortfarande 11000 år senare går att identifiera att mammutarna hade smörblommor i svalg och magsäck.
Hur går det ihop? Vilken förklaringsmodell förklarar dessa data bäst? Jag anser att 'earth chrustal displacement' förklarar det bäst.

Vilken förklaringsmodell vill du föreslå?[/quote]

Men det är ju ingen erkänd eller verifierad teori! Vet du vad en teori är?
Du kan ju lika gärna läsa tabloiderna i kiosken om du skall ta till dig det där. Diskutera inte med mig, jag behöver inte övertygas. Prata med en geolog som ÄR "a jour" med updaterade vetenskapliga rön. Detta säger ju allt om "Teorin" du håller högt; "Lack of evidence alone does not disprove a theory" ...låter som samma argument som religiösa har som favorit.

En teori är en teori för att det finns verifierad fakta som kan mätas och granskas av alla som det berör och som i sin tur stödjer Teorin i fråga. Brist på motbevis bekräftar inte en teori. Det har jag lärt mig av att debatera alla kristna freaks där ute. Jag har inte läst många böcker men 'Ett utsökt universum' och 'The god delusion' är ett par av de få, så jag vet åtminstone vad som krävs för att bygga en teori. Finns det inte mätbar fakta så finns det heller ingen anledning att göra ett antagande. Jag har inte gjort ett enda antagande här utan lutar mig på riktiga teorier som är byggda på fakta som verifierats och godkänts av åtskilliga forskare tills teorin godkänts av det vetenskapliga samfund (samma som vi får våra NO-böcker godkända av) alla som nu kan kalla sig för vetenskapsmän måste rätta sig efter (nej inte Hapgood). Sen kommer du o viftar med massa snudd på blogg-inlägg som har jag-vet-inte-hur-många lösa antaganden i sig. Give me a break. Men hur mycket kunde jag förvänta mig av en snubbe som är beredd att köpa 2012 som en möjlighet. Jag skrattar nog inte åt att du gör dig beredd för det värsta, jag skrattar åt anledningen. Världsekonomin kan gå åt helvette och få konsekvenser men det är ju den mänskliga faktorn det.

Vilken teori JAG anser vara korrekt? Jadu, jag är nog inte ensam om att hoppa på tåget om att formen på jordens bana och axels lutning skulle spela en rätt avgörande roll. Jordens bana går i cykler och påverkas av andra himlakroppar i solsystemet. Banan varierar mellan rund och eliptisk samtidigt som jordens utgångspunkt i rotationen runt sin egen axel förskjuts något varv vart nåntingnånting hundrade år (kom inte ihåg siffran) Sen varierar jordaxelns lutning också. Istid förekommer alltså när allt sammanfaller så att de nordligaste och sydligaste bredgraderna får som minst soltimmar och vi har flera dagar mer vinter än sommar så istäcket inte hinner smälta bort mer än vad det fryser på under sommar resp vinterhalvåren.

Säkerligen kan saker som meteoritnedslag och annat jag inte kan komma att tänka på nu påverka klimatet mer drastiskt men senaste istiden berodde inte på en meteorit utan teorin jag just refererade till som är en riktig teori och inte bibeln, koranen eller din "teori" som vars trovärdighet bygger på brist på motbevis. Problemet med såna som dig är att ni fortsätter att gräva upp dynga och hävda hur rätt ni har även om så hela världen äger upp eran lilla tes som ni så stolt har hittat tillsammans med en annan liten minoritet och stämplat som Teori. Oj vad fint det blev när vi putsade DEN bajskorven. Jo tjena. Illustrerad vetenskaps? Jo men hej, som att de inte skriver rätt mycket som inte har med fakta att göra. Läs mellan raderna så skall du få se att de gömmer sig bakom rätt mycket citat och "Förnamn Efternamn påstår/hävdar". En nyhet för dig... Illustrerad vetenskap är inte direkt referensmaterial.

Och min "Raljerande ton" (vem fan pratar så) håller jag väl för att jag knappast behöver vara pretentiös eftersom jag inte försöker få nån slags pseudovetenskap att börja ta fart. För övrigt var det ju du som började fnysa och hålla upp lillfingret mot mig först då mitt första inlägg var rätt allmänt riktat, men att ta saker lite för personligt verkar inte vara nytt för dig. Man blir ju rent utav förbannat till slut, som på en inavlad retarderad greve som säger åt bonden hur han skall mjölka kon. Men här är lite bondförnuft till dig; Har någon en ny teori så ligger alltid bevisbördan på han/henne och det tar rätt många år att bekräfta en teori så "a jour" med vetenskapen är ett rätt diffust begrepp som kan ta rätt många år innan i stort sett alla är överens. Den enda som gör antaganden här är du, både när det gäller vad som är etablerade teorier och vilken kunskap jag sitter på.

Sen en sak till (edit)... Du har inte funderat på att början av en istid (det vi pratade om först) och slutet på en istid (det du övergick till att prata om) kan ske lite olika? Jag är rätt säker på att så fort golfströmmen får strömma fritt så kan nog medeltemperaturen här i norden öka rätt snabbt i slutet. Kan du vetenskapens man hålla dig till vad JAG pratar om när du svarar så slipper jag skriva så långa svar innan jag kommer på att det inte ens var det vi pratade om från början.

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-05-02 20:06:27

[quote="Skumbanan"]

Du kan ju lika gärna läsa tabloiderna i kiosken om du skall ta till dig det där. Diskutera inte med mig, jag behöver inte övertygas. Prata med en geolog som ÄR "a jour" med updaterade vetenskapliga rön. Detta säger ju allt om "Teorin" du håller högt; "Lack of evidence alone does not disprove a theory" ...låter som samma argument som religiösa har som favorit.

En teori är en teori för att det finns verifierad fakta som kan mätas och granskas av alla som det berör och som i sin tur stödjer Teorin i fråga. Brist på motbevis bekräftar inte en teori. Det har jag lärt mig av att debatera alla kristna freaks där ute. Jag har inte läst många böcker men 'Ett utsökt universum' och 'The god delusion' är ett par av de få, så jag vet åtminstone vad som krävs för att bygga en teori. Finns det inte mätbar fakta så finns det heller ingen anledning att göra ett antagande. Jag har inte gjort ett enda antagande här utan lutar mig på riktiga teorier som är byggda på fakta och som verifierats och godkänts av åtskilliga forskare. Sen kommer du o viftar med massa snudd på blogg-inlägg som har jag-vet-inte-hur-många lösa antaganden i sig. Give me a break. Men hur mycket kunde jag förvänta mig av en snubbe som är beredd att köpa 2012 som en möjlighet. Jag skrattar nog inte åt att du gör dig beredd för det värsta, jag skrattar åt anledningen. Världsekonomin kan gå åt helvette och få konsekvenser men det är ju den mänskliga faktorn det.

Vilken teori JAG anser vara korrekt? Jadu, jag är nog inte ensam om att hoppa på tåget om att formen på jordens bana och axels lutning skulle spela en rätt avgörande roll. Jordens bana går i cykler och påverkas av andra himlakroppar i solsystemet. Banan varierar mellan rund och eliptisk samtidigt som jordens utgångspunkt i rotationen runt sin egen axel förskjuts något varv vart nåntingnånting hundrade år (kom inte ihåg siffran) Sen varierar jordaxelns lutning också. Istid förekommer alltså när allt sammanfaller så att de nordligaste och sydligaste bredgraderna får som minst soltimmar och vi har flera dagar mer vinter än sommar så istäcket inte hinner smälta bort mer än vad det fryser på under sommar resp vinterhalvåren.

Säkerligen kan saker som meteoritnedslag och annat jag inte kan komma att tänka på nu påverka klimatet mer drastiskt men senaste istiden berodde inte på en meteorit utan teorin jag just refererade till som är en riktig teori och inte bibeln, koranen eller din "teori" som vars trovärdighet bygger på brist på motbevis. Problemet med såna som dig är att ni fortsätter att gräva upp dynga och hävda hur rätt ni har även om så hela världen äger upp eran lilla tes som ni så stolt har hittat tillsammans med en annan liten minoritet och stämplat som Teori. Oj vad fint det blev när vi putsade DEN bajskorven. Jo tjena.

Och min "Raljerande ton" (vem fan pratar så) håller jag väl för att jag knappast behöver vara pretentiös eftersom jag inte försöker få nån slags pseudovetenskap att börja ta fart. För övrigt var det ju du som började fnysa och hålla upp lillfingret mot mig först då mitt första inlägg var rätt allmänt riktat, men att ta saker lite för personligt verkar inte vara nytt för dig. Man blir ju rent utav förbannat till slut, som på en inavlad retarderad greve som säger åt bonden hur han skall mjölka kon. Men här är lite bondförnuft till dig; Har någon en ny teori så ligger alltid bevisbördan på han/henne och det tar rätt många år att bekräfta en teori så "a jour" med vetenskapen är ett rätt diffust begrepp som kan ta rätt många år innan i stort sett alla är överens. Den enda som gör antaganden här är du, både när det gäller vad som är etablerade teorier och vilken kunskap jag sitter på.[/quote]

Var kommer jag "viftande med massa snudd på blogg-inlägg som har jag-vet-inte-hur-många lösa antaganden i sig"??
Var det referensen till artikeln i Illustrerad vetenskap?
Vill Du ha en mindre 'blogg-inläggsaktig' referens? Vad sägs om
att läsa tidsskriften Nature-Geoscineces från 2008? Som dessutom handlar om att en istid kan BÖRJA snabbt.
Jag hittar inte artikeln online men väl en referens på escience:
[quote]"01.08.2008 | Potsdam: In an article in the scientific magazine Nature – Geosciences, the geoscientists Achim Brauer, Peter Dulski and Jörg Negendank, (emeritus Professor) from the GFZ German Research Centre for Geosciences, Gerald Haug from the DFG-Leibniz Center for Surface Processes and Climate Studies at the University of Potsdam and the ETH in Zurich, and Daniel Sigman from the Princeton University prove, for the first time, an extremely fast climate change in Western Europe. This took place long before man-made changes in the atmosphere, and is causatively associated with a sudden change in the wind systems. The proof of an extreme cooling within a short number of years 12 700 years ago was attained in sediments of the volcanic lake "Meerfelder Maar" in the Eifel, Germany. The seasonally layered deposits allow to precisely determine the rate of climate change. With a novel combination of microscopic research studies and modern geochemical scanner procedures the scientists were able to successfully reconstruct the climatic conditions even for individual seasons. And so it was particularly the changes in the wind force and direction during the winter half-year, which caused the climate to topple over into a completely different mode within one year after a short instable phase of a few decades."[/quote]
http://esciencenews.com/articles/2008/0 ... te.changes
Om inte annat så motsäger det Din anförda åsikt att istider byggs upp under flera tusen år.

Nature's tidsskrifter är "Peer Reviewed" alltså granskade av forskare inom samma forskningsfält innan publicering. Det innebär inte ett absolut bevis för sanningshalten men smäller lite högre än Din luddiga referens till " att Du faktiskt läst The God delusion"...

Tycker Du att uttryck som "raljerande ton" är ett för avancerat språkbruk? Pretentiöst? Du förknippar det med retarderade grevar? Det säger nog mer om Dig än om mig. Kanske Du helt enkelt borde läsa lite mer för att utöka Ditt vokabulär och Din förmåga att formulera Dig.

Översittarattityden initierade Du helt och hållet själv med Din första kommentar: "Okunnigheten här inne är smått skrämmande".
Det bästa Du kan prestera för att styrka Dina åsikter är prat om putsade bajskorvar och utsagan:"
Jadu, jag är nog inte ensam om att hoppa på tåget om att formen på jordens bana och axels lutning skulle spela en rätt avgörande roll. Jordens bana går i cykler och påverkas av andra himlakroppar i solsystemet. Banan varierar mellan rund och eliptisk samtidigt som jordens utgångspunkt i rotationen runt sin egen axel förskjuts något varv vart nåntingnånting hundrade år (kom inte ihåg siffran) Sen varierar jordaxelns lutning också. Istid förekommer alltså när allt sammanfaller så att de nordligaste och sydligaste bredgraderna får som minst soltimmar och vi har flera dagar mer vinter än sommar så istäcket inte hinner smälta bort mer än vad det fryser på under sommar resp vinterhalvåren.
"
Hur kan de nordligaste och sydligaste breddgraderna samtidigt få "minst soltimmar"? Detta är en geometrisk omöjlighet. Om den nordliga sidan får mindre soltimmar så får den södra desto mer.

I Ditt så kallade bondförnuft saknas fortfarande uppenbarligen grundläggande förståelse av såväl vetenskapsteoretiska begrepp som logisk stringens.

*EDIT*
[b]När jag läser igenom mina inlägg så ser jag att jag kanske var onödigt sarkastisk. Jag ber om ursäkt för detta. Det tillför knappast diskussionen ngt av värde att vara elak. Förlåt mig för det. [/b]

Skumbanan
Gräsfläckar på knäna

Postby Skumbanan » 2010-05-02 20:41:39

En teori är en teori för att det finns verifierad fakta som kan mätas och granskas av alla som det berör och som i sin tur stödjer Teorin i fråga. Brist på motbevis bekräftar inte en teori. Det har jag lärt mig av att debatera alla kristna freaks där ute. Jag har inte läst många böcker men 'Ett utsökt universum' och 'The god delusion' är ett par av de få, så jag vet åtminstone vad som krävs för att bygga en teori. Finns det inte mätbar fakta så finns det heller ingen anledning att göra ett antagande. Jag har inte gjort ett enda antagande här utan lutar mig på riktiga teorier som är byggda på fakta och som verifierats och godkänts av åtskilliga forskare. Sen kommer du o viftar med massa snudd på blogg-inlägg som har jag-vet-inte-hur-många lösa antaganden i sig. Give me a break. Men hur mycket kunde jag förvänta mig av en snubbe som är beredd att köpa 2012 som en möjlighet. Jag skrattar nog inte åt att du gör dig beredd för det värsta, jag skrattar åt anledningen. Världsekonomin kan gå åt helvette och få konsekvenser men det är ju den mänskliga faktorn det.

Säkerligen kan saker som meteoritnedslag och annat jag inte kan komma att tänka på nu påverka klimatet mer drastiskt men senaste istiden berodde inte på en meteorit utan teorin jag just refererade till som är en riktig teori och inte bibeln, koranen eller din "teori" som vars trovärdighet bygger på brist på motbevis. Problemet med såna som dig är att ni fortsätter att gräva upp dynga och hävda hur rätt ni har även om så hela världen äger upp eran lilla tes som ni så stolt har hittat tillsammans med en annan liten minoritet och stämplat som Teori. Oj vad fint det blev när vi putsade DEN bajskorven. Jo tjena.

Och min "Raljerande ton" (vem fan pratar så) håller jag väl för att jag knappast behöver vara pretentiös eftersom jag inte försöker få nån slags pseudovetenskap att börja ta fart. För övrigt var det ju du som började fnysa och hålla upp lillfingret mot mig först då mitt första inlägg var rätt allmänt riktat, men att ta saker lite för personligt verkar inte vara nytt för dig. Man blir ju rent utav förbannat till slut, som på en inavlad retarderad greve som säger åt bonden hur han skall mjölka kon. Men här är lite bondförnuft till dig; Har någon en ny teori så ligger alltid bevisbördan på han/henne och det tar rätt många år att bekräfta en teori så "a jour" med vetenskapen är ett rätt diffust begrepp som kan ta rätt många år innan i stort sett alla är överens. Den enda som gör antaganden här är du, både när det gäller vad som är etablerade teorier och vilken kunskap jag sitter på.[/quote]

Var kommer jag "viftande med massa snudd på blogg-inlägg som har jag-vet-inte-hur-många lösa antaganden i sig"??
Var det referensen till artikeln i Illustrerad vetenskap?
Vill Du ha en mindre 'blogg-inläggsaktig' referens? Vad sägs om
att läsa tidsskriften Nature-Geoscineces från 2008? Som dessutom handlar om att en istid kan BÖRJA snabbt.
Jag hittar inte artikeln online men väl en referens på escience:
[quote]"01.08.2008 | Potsdam: In an article in the scientific magazine Nature – Geosciences, the geoscientists Achim Brauer, Peter Dulski and Jörg Negendank, (emeritus Professor) from the GFZ German Research Centre for Geosciences, Gerald Haug from the DFG-Leibniz Center for Surface Processes and Climate Studies at the University of Potsdam and the ETH in Zurich, and Daniel Sigman from the Princeton University prove, for the first time, an extremely fast climate change in Western Europe. This took place long before man-made changes in the atmosphere, and is causatively associated with a sudden change in the wind systems. The proof of an extreme cooling within a short number of years 12 700 years ago was attained in sediments of the volcanic lake "Meerfelder Maar" in the Eifel, Germany. The seasonally layered deposits allow to precisely determine the rate of climate change. With a novel combination of microscopic research studies and modern geochemical scanner procedures the scientists were able to successfully reconstruct the climatic conditions even for individual seasons. And so it was particularly the changes in the wind force and direction during the winter half-year, which caused the climate to topple over into a completely different mode within one year after a short instable phase of a few decades."[/quote]
http://esciencenews.com/articles/2008/0 ... te.changes
Om inte annat så motsäger det Din anförda åsikt att istider byggs upp under flera tusen år.

Nature's tidsskrifter är "Peer Reviewed" alltså granskade av forskare inom samma forskningsfält innan publicering. Det innebär inte ett absolut bevis för sanningshalten men smäller lite högre än Din luddiga referens till " att Du faktiskt läst The God delusion"...

Tycker Du att uttryck som "raljerande ton" är ett för avancerat språkbruk? Pretentiöst? Du förknippar det med retarderade grevar? Det säger nog mer om Dig än om mig. Kanske Du helt enkelt borde läsa lite mer för att utöka Ditt vokabulär och Din förmåga att formulera Dig.

Översittarattityden initierade Du helt och hållet själv med Din första kommentar: "Okunnigheten här inne är smått skrämmande".
Det bästa Du kan prestera för att styrka Dina åsikter är prat om putsade bajskorvar och utsagan:"
Jadu, jag är nog inte ensam om att hoppa på tåget om att formen på jordens bana och axels lutning skulle spela en rätt avgörande roll. Jordens bana går i cykler och påverkas av andra himlakroppar i solsystemet. Banan varierar mellan rund och eliptisk samtidigt som jordens utgångspunkt i rotationen runt sin egen axel förskjuts något varv vart nåntingnånting hundrade år (kom inte ihåg siffran) Sen varierar jordaxelns lutning också. Istid förekommer alltså när allt sammanfaller så att de nordligaste och sydligaste bredgraderna får som minst soltimmar och vi har flera dagar mer vinter än sommar så istäcket inte hinner smälta bort mer än vad det fryser på under sommar resp vinterhalvåren.
"
Hur kan de nordligaste och sydligaste breddgraderna samtidigt få "minst soltimmar"? Detta är en geometrisk omöjlighet. Om den nordliga sidan får mindre soltimmar så får den södra desto mer.

I Ditt så kallade bondförnuft saknas fortfarande uppenbarligen grundläggande förståelse av såväl vetenskapsteoretiska begrepp som logisk stringens.[/quote]

Att saker KAN hända är väl rätt ointressant. Varför kommer vi så lätt ifrån faktumet att istäcket kröp sakta fram och tillbaka under loppet av tusentals år senaste istiden? När jordaxeln saknade lutning under en lång cykel och jordens bana samtidigt var eliptisk så var vinterhalvåret längre och sommarhalvåret kortare både på de nordliga och sydliga breddgraderna. Visste jag något som inte du visste alltså? Vilken shock. Sen förklarar Dawkins väldigt ingående vad kriterierna för en teori är i god delusion. Tyckte det var relevant då du antydde att jag inte var insatt. Hur var det nu med istäcket? Smälte det i hela europa på några år för 11712 år sedan eller vad försöker du få sagt? ;) Du kan inte misstagit tidsperspektiven en aning va? :D

MrBurns
Garderobssnille

Postby MrBurns » 2010-05-02 21:27:09

[quote="Skumbanan"]
Att saker KAN hända är väl rätt ointressant. Varför kommer vi så lätt ifrån faktumet att istäcket kröp sakta fram och tillbaka under loppet av tusentals år senaste istiden? När jordaxeln saknade lutning under en lång cykel och jordens bana samtidigt var eliptisk så var vinterhalvåret längre och sommarhalvåret kortare både på de nordliga och sydliga breddgraderna. Visste jag något som inte du visste alltså? Vilken shock. Sen förklarar Dawkins väldigt ingående vad kriterierna för en teori är i god delusion. Tyckte det var relevant då du antydde att jag inte var insatt. Hur var det nu med istäcket? Smälte det i hela europa på några år för 11712 år sedan eller vad försöker du få sagt? ;) Du kan inte misstagit tidsperspektiven en aning va? :D[/quote]

Nej nu missförstår Du mig med vilje :D Jag ifrågasätter inte att det tar lång tid för is att smälta. Naturligtvis tar det lång tid att smälta Xmiljarder ton is. Det sker inte under ett år. Däremot kan man konstatera att avsmältningen ökat mycket snabbt (och i fallet med de tyska forskarna) nedisningen kan ökat mycket snabbt. Om vi skulle kastas ut i ett arktiskt klimat så tar det ju naturligtvis ändå några tusen år att bygga upp kilometertjocka istäcken. Nederbörden kommer ju inte som en fallande glaciär från himlen.

Mycket snabba klimatförändringar är inte någon "fringe theory" inom klimatologi utan en tämligen brett accepterat till följd av senare års analyser av främst isborrkärneprov.
Det är däremot en kontroversiell teori att förfäkta "earth chrust displacement" som jag gör. Absolut.

Och jo...:
Vinter och sommar beror inte på vårt avstånd ifrån solen utan på jordaxelns vinkel. Faktum är att vi i vår nuvarande, mycket lätt eliptiska bana, befinner oss närmare solen under vår vinter (vi boende på norra halvklotet).
Om vi antar att jordens axel under långa tidsperioder saknar lutning så tappar vi årstidsväxlingarna.

Även om eccentriciteten i omloppsbanan ökar så förklarar det inte istidsfenomenet. Jag citerar engelska wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_eccentricity
[quote]
[b]Climatic effect[/b]
"Orbital mechanics require that the duration of the seasons be proportional to the area of the Earth's orbit swept between the solstices and equinoxes, so when the orbital eccentricity is extreme, the seasons that occur on the far side of the orbit (aphelion) can be substantially longer in duration. Today, northern hemisphere fall and winter occur at closest approach (perihelion), when the earth is moving at its maximum velocity. As a result, in the northern hemisphere, fall and winter are slightly shorter than spring and summer. In 2006, summer was 4.66 days longer than winter and spring was 2.9 days longer than fall.[9][citation needed] Axial precession slowly changes the place in the Earth's orbit where the solstices and equinoxes occur. Over the next 10,000 years, northern hemisphere winters will become gradually longer and summers will become shorter. Any cooling effect, however, will be counteracted by the fact that the eccentricity of Earth's orbit will be almost halved[citation needed], reducing the mean orbital radius and raising temperatures in both hemispheres closer to the mid-interglacial peak."
[/quote]

Jag har läst påståendet ovan även annorstädes men minns inte var.
Nöj Dig med wikipedia!! :D

Nä...nu är det sovdags.
//
Vänligen Burns.

Skumbanan
Gräsfläckar på knäna

Postby Skumbanan » 2010-05-02 21:56:24

Att saker KAN hända är väl rätt ointressant. Varför kommer vi så lätt ifrån faktumet att istäcket kröp sakta fram och tillbaka under loppet av tusentals år senaste istiden? När jordaxeln saknade lutning under en lång cykel och jordens bana samtidigt var eliptisk så var vinterhalvåret längre och sommarhalvåret kortare både på de nordliga och sydliga breddgraderna. Visste jag något som inte du visste alltså? Vilken shock. Sen förklarar Dawkins väldigt ingående vad kriterierna för en teori är i god delusion. Tyckte det var relevant då du antydde att jag inte var insatt. Hur var det nu med istäcket? Smälte det i hela europa på några år för 11712 år sedan eller vad försöker du få sagt? ;) Du kan inte misstagit tidsperspektiven en aning va? :D[/quote]

Nej nu missförstår Du mig med vilje :D Jag ifrågasätter inte att det tar lång tid för is att smälta. Naturligtvis tar det lång tid att smälta Xmiljarder ton is. Det sker inte under ett år. Däremot kan man konstatera att avsmältningen ökat mycket snabbt (och i fallet med de tyska forskarna) nedisningen kan ökat mycket snabbt. Om vi skulle kastas ut i ett arktiskt klimat så tar det ju naturligtvis ändå några tusen år att bygga upp kilometertjocka istäcken. Nederbörden kommer ju inte som en fallande glaciär från himlen.

Mycket snabba klimatförändringar är inte någon "fringe theory" inom klimatologi utan en tämligen brett accepterat till följd av senare års analyser av främst isborrkärneprov.
Det är däremot en kontroversiell teori att förfäkta "earth chrust displacement" som jag gör. Absolut.

Och jo...:
Vinter och sommar beror inte på vårt avstånd ifrån solen utan på jordaxelns vinkel. Faktum är att vi i vår nuvarande, mycket lätt eliptiska bana, befinner oss närmare solen under vår vinter (vi boende på norra halvklotet).
Om vi antar att jordens axel under långa tidsperioder saknar lutning så tappar vi årstidsväxlingarna.

Även om eccentriciteten i omloppsbanan ökar så förklarar det inte istidsfenomenet. Jag citerar engelska wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_eccentricity
[quote]
[b]Climatic effect[/b]
"Orbital mechanics require that the duration of the seasons be proportional to the area of the Earth's orbit swept between the solstices and equinoxes, so when the orbital eccentricity is extreme, the seasons that occur on the far side of the orbit (aphelion) can be substantially longer in duration. Today, northern hemisphere fall and winter occur at closest approach (perihelion), when the earth is moving at its maximum velocity. As a result, in the northern hemisphere, fall and winter are slightly shorter than spring and summer. In 2006, summer was 4.66 days longer than winter and spring was 2.9 days longer than fall.[9][citation needed] Axial precession slowly changes the place in the Earth's orbit where the solstices and equinoxes occur. Over the next 10,000 years, northern hemisphere winters will become gradually longer and summers will become shorter. Any cooling effect, however, will be counteracted by the fact that the eccentricity of Earth's orbit will be almost halved[citation needed], reducing the mean orbital radius and raising temperatures in both hemispheres closer to the mid-interglacial peak."
[/quote]

Jag har läst påståendet ovan även annorstädes men minns inte var.
Nöj Dig med wikipedia!! :D

Nä...nu är det sovdags.
//
Vänligen Burns.[/quote]

Trodde hela attacken mot mitt påstående att istidens utdragna uppbyggnad var att du var oroad över att bli tvungen att åka snöskoter i juli 2013, pga snacket om potatishamstringen. Rubrikerna med istider som försvinner på ett år när istäcket fortfarande täckte hela sverige förutom Skåne tusen år efter istidens så kallade slut tycker jag bara är ett sensationsskribents-fenomen.

Sidnot: Jag vet vad årstidernas växling beror på, jag pratade om intensiteten och kontrasten mellan dem beroende på jordaxelns lutning och eliptisk/rund bana runt solen.

Return to “Coffeeshopen”