Jag lyckades åtmistone så ett frö i en motståndare

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
brumbrum
Småodlare
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Jag lyckades åtmistone så ett frö i en motståndare

Postby brumbrum » 2010-04-13 20:07:28

Som topic lyder, jag hade nyss en diskussion med en medlem av RNS(Riksförbunddet Narkotikafritt Samhälle), vilket jag även haft flera gånger förrut.
Människan i fråga är naturligvis en rabiat propagandafylld person, som alla andra medlemmar av samma och liknande organisationer.

Vad lyckades jag med då? jo, tillslut fick jag henne att inse/erkänna att förbudet av cannabis är riks-hyckleri, alltså att alkohol och nikotin är lagligt medan cannabis inte är det.
Hon drog naturligvis till med att det är dumt att avkriminalisera ännu en drog när dom som redan är legala skapar så mycket elände, då kontrade jag med att många människor faktiskt vill ha ett mindre skadligt alternativ. Jag såg tydligt att hon tänkte till och inga mer mothugg kom.
Samtalet var slut ungefär här, å nu sitter jag här och är ganska nöjd faktiskt.

Anledningen till det är att går det så att säga plantera ett sånthär tankefrö i en helt rabiat RNS-individ så, tror jag, att det faktiskt går att få folk i allmänhet att öppna ögonen inför en avkriminalisering.

Hoppet är det sista som lämnar människan sägs det, min hoppfullhet ökade åtminstone några milliprocent i afton.

Är det någon annan som lyckats få in nån helt oväntad person på lite andra tankar? vore intressant att höra!

ps. hoppas det icke var en helt otydlig text ds.

fridens so long
When i get shot with an AK-47, she becomes a White Widow

Amram
Garderobssnille

Postby Amram » 2010-04-13 21:41:36

Det är gott så! Droppen urholkar stenen.

///Amram.

klirr
Gräsfläckar på knäna

Postby klirr » 2010-04-14 11:42:18

Att så frön är nog det effektivaste sättet att omvända omedvetna människor, enligt min egen erfarenhet.

En gemensam nämnare för förbudsivrare är att de för länge sen "bestämt sig" en gång för alla att marijuana ÄR farligt.
Detta efter att i deras ungdom kanske ha sett ett (1) enda vinklat inslag på nyheterna.
Med stolliga föräldrars hjälp som bott instängda och domesticerade i en skokartong, så kan den unga individen inte skilja på programmering
och "eget" tänkande, varvid den snedvridna åsikten är född. Med de otänkande föräldrarnas "omsorgsfulla" hjälp
cementeras åsikten därefter fast i den unge individens påverkbara sinne.....som i sin tur överför det till sina kommande barn.

Ett tydligt exempel är att barn som är födda i sossefamiljer går och röstar på sossar. Likadant för moderater, centerpartister etc. etc...

När man genom att så sitt frö hjälper dem att komma igång att "tänka själv", så brukar det klarna.

Som många andra cb-brukare så dricker jag inte "lösningsmedel".
När jag t.ex. diskuterar för och emot så brukar jag trycka hårt på att kalla alkohol vid dess rätta namn "lösningsmedel", vilket det ju självklart är.
De brukar bli väldigt eftertänksamma och fromma när de själva får reflektera över vad de [b][i]egentligen[/i][/b] sväljer ned.

Sen brukar jag hänvisa till de fakta som faktiskt finns mitt framför näsan på alla - att si och så många har dött av alkohol, och att det
inte finns en enda som dött av cannabis bara genom att bruka det.

Ett tydligt och andvändbart argument är också att 10% av befolkningen lider av direkt alkoholism, men det som det aldrig talas om är

mörkertalet av medberoende/misshandlade/slagna och miljöförstörda barn/svartsjukemord/gatuvåld/våldtäkter/bla,bla,bla....
som enligt forskning bevisats uppgå till ytterligare 40% drabbade individer.

Jag upplever också att det är lättare att påverka 1 och 1 individ, istället för ett sällskap eller en grupp människor när man vill få fram budskapet.

Att välja sina strider är därför direkt avgörande för det syfte man vill uppnå.
Snyggt jobbat, brumbrum 8)

hälsn klirr
Run from the cure..

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2010-04-15 0:58:45

Härligt att höra :D Jag har väl -kanske-(förhoppningsvis) ändrat någons inställning(har iallafall fått minst en person att börja debattera, enligt honom själv, som inte röker)

Annars har jag i princip övertygat en kompis som har varit rätt anti, vi enades till slut om att beroendet var det värsta, och jag tror inte att han är särskilt anti längre

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2010-04-15 6:44:04

Om du inte ägnat all denna tid åt den rabiata RNS människan utan ägnat dig åt personer som varit neutrala i utgångsläget eller smått positiva men inte fullt ut tagit ställning för en avkriminalisering/legalisering. Hur många frön skulle du hunnit så med motsvarande tid/energi?

Vi vinner inte genom den enskilde, vi vinner genom massan. Men ett steg framåt är ett steg i rätt riktning. Att tysta motståndare är också bra, det gör man dock inte bäst genom att krossa dem utan att häckla och ifrågasätta deras förebilder. Många gånger lyckas man bara stålsätta personen i fråga eller göra dem än mer rabiat. Att fullt ut tillämpa intellektuell hederlighet är svårt, jag har själv varit rabiat en gång i tiden. Det tog mig nästan 3-4 års regelbundna samtal och debatter för att jag skulle svänga, nu är jag taliban åt andra hållet istället.

DXTR
Gräsfläckar på knäna

Postby DXTR » 2010-04-15 9:12:55

Jävligt bra jobbat Brumbrum!!!!!

"En vänsterjabb, en högerjabb och en uppercut"
Knarkrigaren ligger nere för räkning....

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2010-04-15 11:49:12

[quote="Drullper"]Om du inte ägnat all denna tid åt den rabiata RNS människan utan ägnat dig åt personer som varit neutrala i utgångsläget eller smått positiva men inte fullt ut tagit ställning för en avkriminalisering/legalisering. Hur många frön skulle du hunnit så med motsvarande tid/energi?

Vi vinner inte genom den enskilde, vi vinner genom massan. Men ett steg framåt är ett steg i rätt riktning. Att tysta motståndare är också bra, det gör man dock inte bäst genom att krossa dem utan att häckla och ifrågasätta deras förebilder. Många gånger lyckas man bara stålsätta personen i fråga eller göra dem än mer rabiat. Att fullt ut tillämpa intellektuell hederlighet är svårt, jag har själv varit rabiat en gång i tiden. Det tog mig nästan 3-4 års regelbundna samtal och debatter för att jag skulle svänga, nu är jag taliban åt andra hållet istället.[/quote]

Fast... i mina ögon är en RNS-människa lika mycket värd som 5 svenssons, rent bedriftmässigt... Ponera att denna RNSare sprider dessa tankar vidare bland Sina kollegor? Långsökt och otroligt kanske... men ändå

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2010-04-15 12:25:35

[quote="Maroxx"]Fast... i mina ögon är en RNS-människa lika mycket värd som 5 svenssons, rent bedriftmässigt... Ponera att denna RNSare sprider dessa tankar vidare bland Sina kollegor? Långsökt och otroligt kanske... men ändå[/quote]

Ja, bedriften är stor, frågan är nyttan. Förhoppningsvis är RNS människan en sådan representant som "tystats" då är mycket vunnet. Bäst är om det gjorts i närvaro av andra.

//D

Return to “Coffeeshopen”