[quote="Spinoza"][quote="wakeup"]Jag finns för att bli rik och ta hand om mina nära och kära ute på nån paradisö i tropikerna och sola och bada til' the [b]end of times!....[/b]....
Varför finns [b]DU[/b]?[/quote]
För att det visade sig vara möjligt att jag kunde finnas och tärningen rullade min väg.[/quote]
Men det var inte det du frågade. Du vill ha en mera poetisk förklaring. Mitt personliga mål med mitt liv måste bli att vara lycklig så gott det går. Och att försöka uppskatta och förstå hur osannolikt det är att jag finns. Se det såhär: Jag är släkt med den första cellen som förökade sig själv och blev mig. Alla däggdjur t ex är släkt med varandra via urcellen, och jag är släkt i rakt nedstigande led till urcellen (och indirekt till allt annat) och om vid något tillfälle den kedjan mellan mig och urcellen skulle brutits -- en anfader/moder för 1000 år sedan dött utan att få barn exempelvis -- så hade inte jag existerat. Och den kedjan sträcker sig tillbaka inte bara 1000 år, utan som sagt hela vägen tillbaka till början. Det är ganska otroligt.
Fundera över den saken ett slag.