Kommer ni ihåg Pogs?

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Vesslan
Avstängd och inte välkommen tillbaka
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Kommer ni ihåg Pogs?

Postby Vesslan » 2010-02-05 20:08:33

Hade en hel del när man va yngre :D Nostalgi helt klart.

Swecan: Ett forum som numera styrs av fascister och icke cannabis entusiaster.

Mystiska_Mackan
Nyfrälst och hög

Postby Mystiska_Mackan » 2010-02-05 20:22:41

oooja, pogs i hockey kort.

La själv aldrig några pengar på dom, men lekte allt med dom ändå, hade polare som la ner ofantliga pengar på dessa flugor,

precis som folk håller på med internet idag, denna fluga....

Mvh Mackan
[quote="statictattoo"] cccccccccccccccc [/quote]
[quote="statictattoo"] hahahahahAhah the above post was done in my sleep!!!!!!!
I rolled over onto the keyboard Muahahaha [/quote]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-05 20:42:53

Pogs hade jag aldrig (tror jag var för gammal när de kom) men hockeykort hade jag. Jag var som besatt av de där korten och lade alla mina pengar jag hade på att köpa kort, pärmar och plastfickor - det blev en hel del kan man säga. Kommer fortfarande ihåg lukten av nya hockeykort, vilka minnen. :lol:

ProZack
Garderobssnille

Postby ProZack » 2010-02-05 21:12:41

Har aldrig sett det där. Är jag för gammal eller för ung? :oops:

Andreas
Gräsfläckar på knäna

Postby Andreas » 2010-02-05 21:51:40

Ojoj det var länge sen, hehe. Exakt hur länge sen? Någon som kommer ihåg?

vanmakt
Småodlare

Postby vanmakt » 2010-02-05 22:32:51

Hmm. Det måste ha varit -94 -95 nånstans där. Jag fick som vanligt inga av de koola flugerna som de och hockeybilder. Så går det med cyniska föräldrar. Farsan köpte lego istället, så han kunde vara med och bygga. :)

Annars var nog Pog en bra ingång till ett tidigt spelberoende. Flera spelade bort hela sina samlingar under en enda eftermiddag på gatan kommer jag ihåg. Tider det. :D
Chicken pot pie... Those are my three favourite things...

smokepoke
Småodlare

Postby smokepoke » 2010-02-06 19:59:09

Pogs :) nostalgin är på topp :)

Grabben
Garderobssnille

Postby Grabben » 2010-02-07 13:55:05

Fanns inte nåt bättre än lukten av hockeykorten :D
"Oneness is achieved by recognising your self"

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-07 22:52:43

Pogs var populära runt 94-95 om jag inte minns helt fel. Kom ihåg att det tom kom ett set där man kunde göra sina egna olika pogs.

Man bytte och spelade med de små runda bilderna.
Minns att man använde en pog som var lite tjockare och ofta tillverkad i plast för att flippa upp de uppochnervända spelpogsen. Man turades om om vem som skulle flippa. Tror att man singlade slant med "slammern"(som den tjockare plastpogen hette) om vem som skulle börja.
Den som fick upp en pog så den visade rätt sida upp vann den. o så höll man på på alla raster man hade.

Flugan som kom efter dem tror jag var Tamagotchi, det lilla elektroniska husdjuret alla skulle ha. Fastnade aldrig för den, utan tyckte att de var allmänt störande. Alla dessa flugor man kommer ihåg...

Nostalgi.!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-07 23:15:05

AAAH! Sweet nostalgi!

I min umgängeskrets kallades de för "Caps" istället.

Jag hade ett par riktigt coola i 3D, och några med bilder från Batmanfilmerna.

Fritz
Ganjaman

Postby Fritz » 2010-02-08 3:35:10

Oh, den där "såg-blads-pogen" med biljardbollen på får nostalgin att skjuta i höjd! :D

Kom precis på att tänka på dom där Poggsen i guld med runda kanter, till skillnad från biljardpogen, som man "slog" med! :lol:

sticklingen
Ganjaman

Postby sticklingen » 2010-02-08 10:07:40

När jag var liten var det Garbage Pale Kids som gällde. :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Garbage_Pail_Kids
http://www.imdb.com/title/tt0093072/

[img]http://www.jairoboudewyn.com/iconeando/imagenes/garbage.jpg[/img]

Vesslan

Postby Vesslan » 2010-02-08 16:33:12

Haha omg, det där måste vara gammalt, väääääääääldigt gammalt 80 tal ser jag :D Född på bronsåldern eller? :lol:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-08 21:32:35

[quote="Vesslan"]Haha omg, det där måste vara gammalt, väääääääääldigt gammalt 80 tal ser jag :D Född på bronsåldern eller? :lol:[/quote]

Tyyyyyst! Jag känner mig gammal. Jag kommer också ihåg dessa korten..

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-08 21:53:05

...
Last edited by reaper on 2010-03-23 1:45:25, edited 1 time in total.

Snoris
Ganjaman

Postby Snoris » 2010-02-08 22:17:41

Haha, pogs var ju lyx!! var nog 96 - 97 jag hade sånna har jag för mig.

Mystiska_Mackan
Nyfrälst och hög

Postby Mystiska_Mackan » 2010-02-08 23:12:45

[quote="Atlas"]Blev pappa 90 tal :lol: När jag var liten spelade vi med hårdplast eller som vi sade "gem"Det var bokstäver som man satt ihop eller spelade solo med :D Kastade brunn osv.hade tusental :twisted:[/quote]

Hum, kunde man typ göra långa halsband av dom? har nått svagt minne av dom tror jag. Men va nog för ung då igentligen.

Mvh Mackan
[quote="statictattoo"] cccccccccccccccc [/quote]

[quote="statictattoo"] hahahahahAhah the above post was done in my sleep!!!!!!!

I rolled over onto the keyboard Muahahaha [/quote]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-08 23:55:25

....
Last edited by reaper on 2010-03-23 1:45:44, edited 1 time in total.

Gringho
Nyfrälst och hög

Postby Gringho » 2010-02-08 23:57:18

hehe ja det var verkligen nostalgi :D
har nog kvar dom på vinden somewhere, hoppas dom går och råkar bli antika och värdefulla bara :twisted:
och jusst ett sånt GRÖNT rör som på bilden har jag också kvar 8)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-10 16:50:14

Jag hade en bunt när det begav sig, tyckte om de lite hårdare 'Mortal Kombat' pogsen mer än de andra, men minns att jag tappade bort dem under min barndom tyvärr.

MrGurka
Nyfrälst och hög

Postby MrGurka » 2010-02-13 15:00:01

[quote="Atlas"]Inte för att tala om ärtrören, de var roligt med gårdskrigen :twisted: Men det har väl runnit ur tiden.[/quote]

Ärtrör användes flitigt när jag var mindre också, och jag är uppväxt på 90-talet :) Fan jag tror till och med att vi använde dem tills vi började högstadiet :lol:. Men kul var det! :D Tänk vad skäll vi fick av tanter och gubbar som bara råkade vara på fel ställe vid fel tillfälle :oskyldig:

Är det föresten någon som minns något som kallades "Gogos" (tror de hette så), små plastfigurer som man "sköt" iväg med fingret mot motståndarens uppställda figurer? Det var riktigt populärt ett tag, sent 90- tidigt 2000-tal tror jag. Det spenderade man många raster med! :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-14 12:01:07

[quote="Atlas"]Inte för att tala om ärtrören, de var roligt med gårdskrigen :twisted: Men det har väl runnit ur tiden.[/quote]
Ja, det var tider det. Hittade en sådan galge som man tog ärtrören ifrån i garderoben härom dagen - jag blev allt lite sugen på att köpa mig ett paket ärtor. ^^

En annan härlig leksak man hade var ju den man gjorde med en tom toarulle, tejp och ballong. Sen var det bara ut och skjuta sten på allt man såg. Det var många sura miner och trasiga lampor när jag och mina kompisar hade varit ute på en skjut-turné. :lol:

MrGurka
Nyfrälst och hög

Postby MrGurka » 2010-02-14 16:17:39

[quote="BlazeIt"]

En annan härlig leksak man hade var ju den man gjorde med en tom toarulle, tejp och ballong. Sen var det bara ut och skjuta sten på allt man såg. Det var många sura miner och trasiga lampor när jag och mina kompisar hade varit ute på en skjut-turné. :lol:[/quote]

Oh de kommer jag ihåg! Det var roligt, men satan vad skäll vi fick haha. Kommer inte ihåg vad de kallades, vi hade något speciellt namn på dem...

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-15 2:10:00

[quote="MrGurka"][quote="BlazeIt"]

En annan härlig leksak man hade var ju den man gjorde med en tom toarulle, tejp och ballong. Sen var det bara ut och skjuta sten på allt man såg. Det var många sura miner och trasiga lampor när jag och mina kompisar hade varit ute på en skjut-turné. :lol:[/quote]

Oh de kommer jag ihåg! Det var roligt, men satan vad skäll vi fick haha. Kommer inte ihåg vad de kallades, vi hade något speciellt namn på dem...[/quote]

Vi kallade dem "fluppa". Vi sköt rönnbär med dem.. hahaha

Vesslan

Postby Vesslan » 2010-02-15 3:04:05

Vi kallade dem ballongskjutare :lol:. Många fönster rutor fick ta stryk när man va i farten kommer jag ihåg.

cainite
Småodlare

Postby cainite » 2010-02-15 4:29:44

vi använde kondomer å toarullar, kallades kådis-bellor :P men satan va kul man hade. sköt körsbär och ärtor och småsten och allt annat smått man hittade :)
Machines have less problems.
i'd like to be a machine,
wouldn't you?

-Andy Warhol

Tumstock
Garderobssnille

Postby Tumstock » 2010-02-15 13:34:05

[quote="cainite"]vi använde kondomer å toarullar, kallades kådis-bellor :P men satan va kul man hade. sköt körsbär och ärtor och småsten och allt annat smått man hittade :)[/quote]

Tomma avsågade filmrullar med de ballonger trädda över bottnen på filmrullen, trycket i dom slog ut tänder och skickade de förskräckliga grannkvartersungarna gråtandes hemmåt :lol:
Vi kallade dom enkelt och fint för ballongskjutare.

Kådisbella för mig är en vanlig slangbella fast med hydralgummi istället för röd cykelslang vilket nog är en bristvara numera.

Har också en gammal glassburk med Garbagekort hemma, tom ett album och några förtorkade tuggummin...

Spelade aldrig pog men jag sålde många till en utvecklingsstörd kille när jag jobbade i leksaksbutik, han var störtcool! alltid inne samma tid i butiken varje dag för att köpa en(dvs 1)pog som han ville ha i en liten plastpåse transporten hem :lol:

Han döptes ganska fort till Pongo vilket var våran lysande ihopblandning av Pog och Mongo.

Ingen annan som spelade Magick the Gathering :?

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2010-02-15 19:38:49

Haha, fy fan vad man längtar tillbaka när man läser trådar som den här.. :( Saker och ting har inte blivit bättre sedan den tiden om vi säger så..
Hittade en bunt hockeykort hemma för några veckor sedan, säkert flera hundra stycken som fallit helt i glömska.
Hur många rönnbär och gula ärtor har man inte avfyrat i sina dagar, och kinderägg med bakpulver och vatten i.. Härliga tider

Någon som minns de där slemhänderna som var jävligt populära ett tag, sånna som man kunde piska iväg så att de fastnade på saker? Som ett långt klibbigt gummiband med en hand längst ut? Jag och två polare hittade sådana i en såndär leksaksautomat som brukar finnas lite här och var utanför butiker och i gallerior senast förra året, kunde inte låta bli att köpa några stycken och leka med dem, precis som på den gamla goda tiden slutade det med att en av oss fick en piskad rakt i ögat så att tårarna rann. :lol:

sweetsativa
Gräsfläckar på knäna

Postby sweetsativa » 2010-02-16 11:16:23

Haha, va sjukt..satt i dimman för några dagar sedan och kom helt in på GARBAGE bilder. Jag hade massvis av detta, speciellt min granne som var några år äldre..feta motiv

MrGurka
Nyfrälst och hög

Postby MrGurka » 2010-02-18 2:59:32

[quote]
kinderägg med bakpulver och vatten i.. Härliga tider
[/quote]

Jag undrar hur mycket bakpulver man gjorde av med egentligen. Härliga tider indeed!

[quote]
Någon som minns de där slemhänderna som var jävligt populära ett tag, sånna som man kunde piska iväg så att de fastnade på saker? Som ett långt klibbigt gummiband med en hand längst ut? Jag och två polare hittade sådana i en såndär leksaksautomat som brukar finnas lite här och var utanför butiker och i gallerior senast förra året, kunde inte låta bli att köpa några stycken och leka med dem, precis som på den gamla goda tiden slutade det med att en av oss fick en piskad rakt i ögat så att tårarna rann. :lol:[/quote]

Haha de minns jag mycket väl! Några sådana har man allt haft, och de lämnade jätteroliga fettfläckar på diverse saker, föräldrar och föräldrars föräldrar tyckte det var mindre kul dock haha. :roll:
Jag vet inte vad det beror på, men det verkar vara ett återkommande fenomen att man ALLTID ska lyckas snärta sig själv eller någon annan (oftast sig själv) i ögat, och det gör faktiskt ont vill jag påpeka! haha :lol:

Tack för att ni (alla som skrivit i tråden) påminner mig om alla dessa kul saker som jag nästan hade glömt av! Blev grymt sugen på att bara spendera en dag med att vara allmänt barnslig och prova på och se ifall allt detta är lika kul som det var när man var yngre!

Trestor
Trollgubbe

Postby Trestor » 2010-02-18 7:17:29

[quote="Tumstock"]
Ingen annan som spelade Magick the Gathering :?[/quote]

Jag spelade Magic under julhelgen (dvs ca 5 veckor sedan), av en händelse :D
Blessed be.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-18 8:45:15

Haha, underbart! Blir att tänka på hubbabubba och dylikt.
Någon som minns vad de rosa tuggummina hette, de lite större och rektangulära, och så fick man även med ett klistermärke i varje förpackning..? Iaf, jag hade hela min säng full med dessa klistermärken :)
Gnuggisar är ju en annan klassiker :)

Pogs var nog inte nåt som gällde för mig, jag körde på hockeykort. Minns fortfarande mitt finaste - det var ett med tandade silvriga kanter och Sergei Federov poserade så fint i sin Detroit redwings utstyrsel :D
Minns dock inte vad märket på hockeykortet var, det var sådana med en silvrig cirkel i nedre vänstra hörnet.

Sakerna som ungar samlar på nu för tiden verkar ju bara allmänt sinnesförvirrande och skeva :P

Nog kördes det en del oldschool-lekar för mig också. 10 pinnar på ett bräde var en favorit, likaså brännboll/boboll.

Och på tal om att skjuta grejer, era slangbellor kommer inte att slå sig mot den här besten! Jag och mina vänner gjorde som så; vi tog en cykelpump och skruvade/sågade av ventilmunstycket, detta hål som nu uppstått i ena änden hade en perfekt passform för en hagelpatronshylsa av kaliber 12".
Ibland hamnade man på att justera med tepjp... Janå, iaf, efter du dragit ut pumphandtaget, placerat hylsan i hålet så du får det tättslutande och sedan pressar ner pumphandtaget i botten med lite mer kraft så kommer hagelpatronhylsan av skickas iväg med grym fart. Man kan få ett väldigt fint och distinkt ljud utav cykelpumpar i plast :)
Men var försiktiga, om nån tänker prova, för man har lätt sönder grejer med dem då hagelpatronen väger ganska mycket och är av metall i tändhattsänden.
Förresten, Givetvis använde vi tomma hagelpatronshylsor.

Skjut på varann på egen risk, det tar ONT! :twisted:

Vesslan

Postby Vesslan » 2010-02-18 12:51:49

Titta vad man hittade när jag letade bland gamla prylar, inplastade hockey cards i mycket bra skick. :D

Mest målvakter..

sweetsativa
Gräsfläckar på knäna

Postby sweetsativa » 2010-02-18 13:38:29

Vesslan, du är en samlare, haha

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2010-02-18 18:38:01

[quote="sticklingen"]När jag var liten var det Garbage Pale Kids som gällde. :D[/quote]

Då borde vi vara ungefär lika gamla =

[quote="vanmakt"]Hmm. Det måste ha varit -94 -95 nånstans där.[/quote]

Ah åren efter att jag lade ner min första BBS. BBS tidens död, internets födelse, 14400 baud modem, eller då borde 28 8orna ev ha kommit, asci och ansi artisternas höjdpunkt i historien. På den tiden man kunde känna igen ett modem på ljudet och bestämma hastighet på det innan det ens kopplat upp sig till servern.

Den gamla goda tiden.

//datanörd sedan länge.

Ceterum censeo Coffeeshopen esse delendam - Cato

nino_
Småodlare

Postby nino_ » 2010-02-20 22:18:06

Pogs, hockey-kort, kastisar.. visst minns jag. Jag har fortfarande kvar alla
gamla hockeykort i plastfickor i en gammal pärm någonstans.. jag vill minnas
att jag samlade på Toronto Maple Leafs..

[img]http://monopaul.blogg.se/images/2008/nostalgi-005_19135060.jpg[/img]

Kastisar, stora ess!

[img]http://3.bp.blogspot.com/_lS8TSbCZKcM/SMPsljlfpoI/AAAAAAAAACE/O8aRXHvgOyk/s320/image-upload-106-738362.jpg[/img]

Pogs var ganska roliga annars. Man skulle flippa dem och så fick man ta
alla dem som vände sig på rätt håll. Fick ett par enstaka av en kompis
och spelade sedan ihop ganska många, det blev väl närmare tusentalet.
De har dock hamnat på soptippen för länge, längesedan.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2010-02-21 13:36:39

[b]nino_:[/b]
Ja, de där hade jag ju helt glömt av. :D

Väldigt mycket nostalgi i den här tråden - *drömmer mig tillbaka*. :pleased:

Return to “Coffeeshopen”