Många som e arbetslösa ?

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
dumelaka1337
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Många som e arbetslösa ?

Postby dumelaka1337 » 2009-11-03 22:55:42

tjenare ! Jag har gått blitt arbetslös nydligen och livet suger HÅRT..
fler som sitter i samma sitts ?
MVH Dumelaka1337

42nord
Småodlare

Postby 42nord » 2009-11-03 23:21:42

Var arbetslös från december till september och jo det sög balle + att det tog a-kassan ca 5 månader att ge mig a-kassa. Så var totalt utblottad, men nu har jag börjat plugga eb trädgårdsmästar utbildning :D

dumelaka1337
Garderobssnille

Postby dumelaka1337 » 2009-11-03 23:24:25

[quote="42nord"]Var arbetslös från december till september och jo det sög balle + att det tog a-kassan ca 5 månader att ge mig a-kassa. Så var totalt utblottad, men nu har jag börjat plugga eb trädgårdsmästar utbildning :D[/quote]

jag hann aldrig jovbba så länge så jag får ingen a kassa :(
MVH Dumelaka1337

UrbanGrower
Nyfrälst och hög

Postby UrbanGrower » 2009-11-03 23:39:37

[quote="dumelaka1337"]

jag hann aldrig jovbba så länge så jag får ingen a kassa :([/quote]

That sucks! Lider verkligen med dig. Är själv arbetslös men skall börja plugga efter jul.
Semester ser jag det som. 8)

Ps.

Men det är otroligt viktigt att ta det med en klackspark. Okej jag är arbetslös just nu men jag är inte en värdelös tattare. Njut av tiden du har till att göra saker du tycker är roligt i livet. Hitta dig själv eller whatever för sooner or later så sitter man där, fast i rutiner och man hinner inte tänka.
Where were you when we were getting high?

dumelaka1337
Garderobssnille

Postby dumelaka1337 » 2009-11-04 13:03:30

That sucks! Lider verkligen med dig. Är själv arbetslös men skall börja plugga efter jul.
Semester ser jag det som. 8)

Ps.

Men det är otroligt viktigt att ta det med en klackspark. Okej jag är arbetslös just nu men jag är inte en värdelös tattare. Njut av tiden du har till att göra saker du tycker är roligt i livet. Hitta dig själv eller whatever för sooner or later så sitter man där, fast i rutiner och man hinner inte tänka.[/quote]

det är piss, men licksom man kan inte görta så mkt om man inte har pengar till det :(
MVH Dumelaka1337

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-11-04 13:12:02

Känner igen mig. Arbetslös och utan a-kassa. Socialbidrag går inte heller då jag bor i ett hus. Helt utan inkomst de senaste månaderna. Livet är hårt mot dom mjuka.

Svårt att se tillvaron som semester då man inte har råd att köpa mat eller har pengar till de mest grundläggande behoven.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-11-04 13:50:49

Haha själv blev man arbetslös den 1 october så jävla nice alltså.
Tyvärr han jag inte vara med i A kassa i ett år men har jobbat över ett år så antagligen för jag ut pengar ändå återstår och se.

Men FYFAN va skönt det är att inte jobba, vet inte vad ni jobbat med avslöjar kanske för mkt nu men skit samma.

Jobbat som ställningsbyggare i över ett år och det är fan inte roligt nånstans alltså! tungt och jävligt hahaha men nu kan man ligga och bara gotta sig i sängen hur länge som helst LOVE IT!

Ha det bra hahah :D

PEACE

UrbanGrower
Nyfrälst och hög

Postby UrbanGrower » 2009-11-04 14:02:14

[quote="Toothpick"]
Tyvärr han jag inte vara med i A kassa i ett år men har jobbat över ett år så antagligen för jag ut pengar ändå återstår och se. [/quote]

Räkna inte med det du. Det är inte så att de skänker bort pengar direkt!

dumelaka1337
Garderobssnille

Postby dumelaka1337 » 2009-11-04 14:08:17

Jag tycker abtolut inte det ett dugg ball och va arbetslös länge, kryper i tårna som fan..
jag e en fucking arbetsmyra haha..
funderar stark på att flytta utomlands...
MVH Dumelaka1337

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2009-11-04 15:25:40

Själv har jag passat på att skaffa mig utbildningar så fort jag blivit arbetslös. Men nu är tamejfan orken slut, jag vill bara ha ett jobb men det finns inga, har sökt alla som jag skulle klara av att arbeta med och nu är jag ute på praktik men det känns mest som att jag blir utnyttjad som gratis arbetskraft på den här praktikplatsen, blir säkert avtackad efter ett halvår.. Ingen vågar ju ens anställa inom den sektorn jag har mina utbildningar, det är helt åt helvete. Lever just nu på 5000kr i månaden och de eventuella svartjobben jag kan göra, men det är fan en tidsfråga innan jag bryter ihop.. :roll:

Sen är det pisshöstväder
jag är förkyld
gräset är slut..

Det är fan svårt att överleva det här.

Corey
Garderobssnille

Postby Corey » 2009-11-04 17:03:48

Jag har blivit utpetad ur systemet tack vare psykvården.. kort och gott! Får iofs ersättning.. men kan inte leva fullt ut ändån, känner mig bojjad! Som någon sa, funderar starkt på att flytta utomlands. Det innebär tyvärr en hel del "jobb", måste säga upp lägenheten, och för att kanske få en del mediciner med mig..

Hade helst haft medicinsk cannabis som medicin, men verkar inte som jag kan få det här i Sverige.

Min flirt har en bulle i ugnen och det är inte min..

Vaknade 15.00 idag..

Hopplöst!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-11-04 17:06:47

Jo det mesta är piss o skit. 5000kr i månaden låter i o f som en lyx. 0

0 kr i månaden
slut gräs (husslad på 1500 kr senast)
förkyld
deprimerad.

Blir väl praktik för mig också. Får då 4000 kr i månaden. Vår tids slaveri. Uppmuntrar verligen arbetsgivare att uttnyttja oss samt tvingar en till svartjobb.

Åt helvete med allt! Känner med dig jultomten.

henkweeder
Småodlare

Postby henkweeder » 2009-11-04 22:13:52

Ingen som tycker att det känns så extremt JÄVLA tungt när man ska ha med a-kassor och dylikt att göra ? .. Man förstår ju att de vill ha in arbetsgivarintyg, ev. andra intyg osv men det är ju alltid något papper som fattas eller att man skrivit fel..

HALLÅ! Vi lever ju på 2000 talet (hatar den meningen!) och de kan inte ens använda mail? Nä, då ska de skicka papperna så fort man skrivit en bokstav fel så att det tar ytterligare två månader för att få några pengar.. Om man ens får några!

Facket. A-kassan. Fuck it! Tänk vad skönt när alla 40-talister stryker med och de kommande generationerna får säga sitt! Kaos. Kaos vill ja ha! Näven i bordet.

Vi är människor, inga maskiner som ska slita röven av sig för inga pengar alls. Jag är fan helt emot praktikplatser där man jobbar helt utan lön.. "Lära upp sig" kallar dom det.. Visst, Dolly sover på mage..
Det är inte mänskligt att man inte ska få socialbidrag om man blivit arbetslös och råkar ha ett hus ?!! Wtf. Det är väl lika dyrt med lägenhet.. Om inte ännu dyrare då de allra flesta ockrar även på hyror..

Ännu en skön mening. "Vi har det ju så bra, vi bor ju i Sverige"...

Ursäkta min negativa attityd, men vafan.. Människor som blivit arbetslösa eller inte kan jobba pga sjukdomar etc är också människor. Alla jävla skattepengar.. Vart tar dom vägen? Jo, det är ju viktigare med statyer, nya feta äckliga jävla kommunalhus, ännu högre löner till höjdarna än att hjälpa sig själv, dvs sina medmänniskor.

HORA FÖR DITT LEVEBRÖD!

Men vi får inte glömma kommande textrad ---->

[b]Smoke it, feel it & love it[/b]

Vesslan
Avstängd och inte välkommen tillbaka

Postby Vesslan » 2009-11-04 23:49:52

Har varit arbetslös över ett år. :/
Swecan: Ett forum som numera styrs av fascister och icke cannabis entusiaster.

UrbanGrower
Nyfrälst och hög

Postby UrbanGrower » 2009-11-05 0:33:45

[quote="henkweeder"]

[b]Smoke it, feel it & love it[/b][/quote]

Dagens sanning! Utan cannabis hade min framtid sett rätt så mörk ut, eller ja kanske inte min framtid men min inställning till den. Antagligen hade jag utbildat mig vidare inom ekonomi men tack vare mitt dagliga intag av röka så har jag äntligen tagit tag i min barndomsdröm att plugga historia och samhällvetenskap på högskola. Hurra för att slippa en massa siffror! 8)

bonecracker
Nyfiken Grön

4månader..

Postby bonecracker » 2009-11-05 2:19:36

Jo visst är jag arbetslös :/

Just då, när jag fick reda på det, var jag lycklig, solen sken o det var fest. fick min sista lön och semesterersättning och man var kung. Tänkte inte så mkt på det där med att jag inte hade a-kassa osv. Trodde det var chill att söka alfa-kassan o få lite bidrag :)

Men nu har jag inga pengar kvar, fått flytta hem till morsan igen.. DEPRESSION säger jag bara.

Söker fan alla jobb som finns nästan, har vart uppe i oslo o sökt, samt sökt jobb över hela sverige, men det ser inte ljust ut :/

dumelaka1337
Garderobssnille

Re: 4månader..

Postby dumelaka1337 » 2009-11-05 2:37:11

blir att samla ihop 100k och dra utomlands ett år.
försöka resa osv..
pallar inte med detta har nyss suttit och spelat xbox i 18h non stop..
omfg !
MVH Dumelaka1337

dumelaka1337
Garderobssnille

Postby dumelaka1337 » 2009-11-05 2:39:52

Det här med praktik plaster hit och ditt. sänka ungas lön för att öka fler arbete.
Jag kan räkna ut med lill tån att kriminalliteten kommer öka nåt fruktansvärt i detta land. Vi är som sagt ett rov djur, vi gör allt för att över leva.
Därfinns säkert många här som lever på att utnyttja sina gröna fingrar för att klara sig.
MVH Dumelaka1337

shakakaw
Gräsfläckar på knäna

Postby shakakaw » 2009-11-05 10:21:47

folkhögskola
I eat roadkill

Bluntman
Zappaist

Postby Bluntman » 2009-11-05 10:47:22

Vem fan vill anställa en som inte kan ett jävla skit, och bara sitter och väntar på att någon ska visa hur man gör =
Fattar ni vad det kostar att lära upp folk ? först ska en lön utbetalas, plus att en gubbe ska lära upp puckot :roll:
Med alla avgifter och skit och med nedsatt produktion så kostar det 100 000 :-/mån. minst!
Men det är ju klart, dela ut typ reklam kanske inte behöver en praktikplats :wink:

Företag är inte en välgörenhetsinrättning :o

Om man vill ha jobb får man nog lägga manken till! Företagare är inte dummare än, att en som visar att man vill jobba får jobbet, dvs har tagit en massa skitjobb och visar att man är duglig! även en med fet utbildning behöver visa framfötterna!!!!!
Dags och vakna eller ligg kvar, det är ditt val 8O

Bluntman morrar
have i ever lie to you,have i ever seen you before.

dumelaka1337
Garderobssnille

Postby dumelaka1337 » 2009-11-05 10:52:15

[quote="Bluntman"]Vem fan vill anställa en som inte kan ett jävla skit, och bara sitter och väntar på att någon ska visa hur man gör =
Fattar ni vad det kostar att lära upp folk ? först ska en lön utbetalas, plus att en gubbe ska lära upp puckot :roll:
Med alla avgifter och skit och med nedsatt produktion så kostar det 100 000 :-/mån. minst!
Men det är ju klart, dela ut typ reklam kanske inte behöver en praktikplats :wink:

Om man vill ha jobb får man nog lägga manken till! Företagare är inte dummare än, att en som visar att man vill jobba får jobbet, dvs har tagit en massa skitjobb och visar att man är duglig! även en med fet utbildning behöver visa framfötterna!!!!!

Bluntman morrar[/quote]

tro mig man kan visa mkt men ändå inte fått ett skit.
har nyss kommit upp 100st jobb sökta. har skrivit cv (syrran e svensklärare så hon har hjälpt mig)
på de 4 6 senaste månader har jag tagit ALLT jag har fått vaktmästare,flytt tjänst, maskin försäljare, uppackare i butik så fuck detta
MVH Dumelaka1337

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-11-05 11:00:45

[quote="dumelaka1337"]Vi är som sagt ett rov djur, vi gör allt för att över leva.
[/quote]

Det verkar inte så.Ingen överlever ju :lol: Deppa inte ner er ni som är arbetslösa, inte så mycket tröst kanske men ändå.Försök att ta tillvara på dagen ändå, gör saker som ni inte skulle kunna göra om ni satt på jobbet.Som jag tex, har varit ute nu på morgonen och gått en lång runda i skogen med min vovve, plockade trattkantareller och så fick jag syn på gula.Blir lite som ett jobb fast utan fast lön då :wink: men man kan sälja svampen ju, man kan sälja massor med saker.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-11-05 13:43:25

[quote]Fattar ni vad det kostar att lära upp folk ? först ska en lön utbetalas, plus att en gubbe ska lära upp puckot
Med alla avgifter och skit och med nedsatt produktion så kostar det 100 000 :-/mån. minst! [/quote]

Tjenare. En praktikplats kostar inte företaget en krona. Den enda kostnaden är möjligen tidsbortfall för att hjälpa praktikanten att komma igång. Att den summan skulle bli 100.000 i månaden har jag väldigt svårt att se. Tidsbortfallet har ju företaget igen ganska snabbt i o m att dom får helt gratis arbetskraft i upp till ett halvår sedan praktikanten lärt sig rutinerna. Vilket man ofta lär sig på någon dag. Är ju inte som raketforskare man erbjuds praktik allt som oftast.

Men din inställning till utsatta och svagare individer är rätt tydlig. Vi som har har det kämpigt och tvingas att ta praktikplatser är ju tydligen bara lata "puckon"

Vad det är för avgifter och skit du syftar på har jag inte en aning om. Men det har knappast du heller då dom inte existerar.

Praktikplats är egentligen inte så dumt. Men det utnyttjas av småföretag som gratis arbetskraft i några månader. Det jag stör mig mest på är ersättningen. 4000 kr för heltidsarbete?

Jag gör gärna praktik för att komma ut i arbetslivet och lära mig något nytt. Få lite rutiner och öka självkänslan. Fylla dagarna med något.

Men ge mig då i a f 7000 kr så att man har råd att betala räkningarna och överleva. Man borde väl i a f få existensminimum? Vem kan leva på 4000 kr i månaden i dagens sverige? Hur är det tänkt att man ska överleva då?

glad påsk

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-11-05 16:33:51

Haha självklart inte, men hur som hälst så har jag rätt till vissa pengar eftersom jag kvalificerar vissa greterier, kanske inte a kassa men finns andra oengar att få där! :D

Peace

[quote="UrbanGrower"][quote="Toothpick"]
Tyvärr han jag inte vara med i A kassa i ett år men har jobbat över ett år så antagligen för jag ut pengar ändå återstår och se. [/quote]

Räkna inte med det du. Det är inte så att de skänker bort pengar direkt![/quote]

Gringho
Nyfrälst och hög

Postby Gringho » 2009-11-05 16:51:41

Foten är bruten och blev därmed arbetslös och sjukskriven, då jag inte kunde byta jobb....
Verkar som att jag inte får nån sjukpenning ifrån f-kassan (nazi-kassan) då dom troligtvis anser att jag kan ta ett jobb ändå.
Och mina a-kasse dagar förbrukades (nya regeringens beslut...) när jag hade praktik :O
helt sjukt enligt min mening..... :?

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2009-11-05 17:09:19

Jo visst kostar de endel att ha en praktikant.. även om han går fort att sätta i arbete så behöver man ha mer koll på honom eftersom företaget har ansvaret för att det han gör blir gjort rätt.

Antar att det säkert är lite arbetsgivaravgift på dom 4000kr också?
Om den är som vanligt skulle de bli ca 7000kr om den slopades..

Men jag tror mer på att arbetgivaravgiften skulle sänkas för att skapa jobb.. på mitt jobb där fulllön ligger på ca 156kr i timmen om ja inte minns fel så betalar iaf företaget 250kr i timmen + pengar för arbetskläder osv..

Sen alla andra överdriva skatter! Om alla dom skippades eller minskades väldigt mycket skulle företagen ha råd att anställa fler och folk som jobba skulle ha mer pengar att handla för vilket skulle ge mer jobb osv osv...

Så ett stort tack till sossarna för hela skiten!
(men med det inte sagt att alliansen är så mycket bättre)

UrbanGrower
Nyfrälst och hög

Postby UrbanGrower » 2009-11-05 20:33:42

Tycker det är rätt bra att de har sänkt arbetsgivaravgiften till 15,49 % för de som är under 25 år. Tycker det är fel att sitta här och gnälla på alliansen för att de har sänkt ersättningen o.s.v. Poängen var ju att skapa fler arbetstillfällen och göra det enklare och billigare för småföretagare att kunna anställa personal. Men som vi alla vet så kom ju finanskrisen.

Allt handlar om hur vi vill att vårt samhälle ska se ut. Ett socialdemokratiskt samhälle där bidrag är moroten eller ett samhälle där jobbtillfällen skapas med sänkta avgifter istället för höjd ersättning. Det är bara att välja!

Socialdemokratin har allt för länge våldtagit och förstört vårt land.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2009-11-05 22:29:25

[quote="Bluntman"]Vem fan vill anställa en som inte kan ett jävla skit, och bara sitter och väntar på att någon ska visa hur man gör =

Bluntman morrar[/quote]

Visst är det sant att man måste visa framfötterna, ligger man bara på sofflocket och väntar på att någon annan ska trixa fram ett jobb åt en så går det inte särskilt bra. Detta säger ju sig självt. Vad värre är så spelar det ingen större roll hur mycket man visar framfötterna i dagsläget, jag har sökt otaliga jobb. Verkligen många. Alla krokar är ute bland vänner och bekanta..
Men efter intervjuerna har det allt som oftast inte blivit något av. Jag har goda vitsord från större företag och andra ställen där jag jobbat och varit omtyckt, detsamma gäller praktikplatser.
Jag har även en drös certifikat och är inte kräsen av mig vad gäller arbeten, jag har jobbat med allt från latrinhantering till måleri och som tekniker och robotoperatör etc. Jag har goda betyg och måste nog säga att jag är en ganska trevlig och positiv människa.
Säg mig då, är min situation som arbetslös självförvållad? Är jag ett [i]pucko som sitter och tar emot välgörenhet[/i] när jag sliter arslet av mig varje dag på praktiken för att i slutändan få ut lång under existensminimum utan hopp om fortsatt arbete?

Nä du gubbe, jag tycker bestämt att du har en lite skev bild av arbetsmarknaden. Jag gör vad JAG kan, om du sen är bättre än mig betyder det fortfarande inte att jag är dålig nog att vara arbetslös. :(

Bluntman
Zappaist

Postby Bluntman » 2009-11-06 12:54:32

Det jag menade va, om man skulle anställa en med full lön när man inte kan ett jota
Då tillkommer arb. avg. och andra skatter som ska betalas.
Två fulla löner som ska beskattas till en lägre produktion
Praktikplatser är väldigt bra för att komma ut på arbetsmarknaden!
Sen att 4000:- är en låg ersättning är en annan sak (vem det nu är som ska betala ut den).
Som någon sa, det måste produceras för att det ska sprättas pengar så att det blir lite tillökning i skattepåsen

Bluntman
have i ever lie to you,have i ever seen you before.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-12-06 7:52:51

[quote="Bluntman"]
Sen att 4000:- är en låg ersättning är en annan sak (vem det nu är som ska betala ut den).
Bluntman[/quote]

Det är arbetsförmedlingen som gör det. Att ha en praktikant kostar ingenting för företaget, i rena pengar.

Captain
Garderobssnille

Postby Captain » 2009-12-06 17:57:07

[quote="nino"][quote="Bluntman"]
Bluntman[/quote]

Det är arbetsförmedlingen som gör det. Att ha en praktikant kostar ingenting för företaget, i rena pengar.[/quote]

För en arbetsgivare, med en praktikant som kanske jobbar inom industrin så kan de se ut såhär:

Arbetskläder med företagsnamn kanske 800:- till 1500:-
El och verktyg till den maskin denne arbetar med (om en svarv, kanske verktyget går sönder, och ett sånt kostar runt 500:- till 1000:- nytt)
Material till produkterna, och med en praktikant utan så mycket erfarenhet så brukar det oftast gå åt mycket av detta..

Har själv vart i ovanstående scenario, men det slutade med ett hej o tillbaka till soc/arbetsformedlingen.

Så visst kan det kosta med praktikanter, men det praktikanten gör för företaget kompenserar dessa kostnader till fullt, tillomed att företaget går plus av en praktikant, beroende på hur lång tid det varar.

Jaja, arbetsmarknaden suger och regeringen lovar nya jobb.
får väl se vad framtiden har att ge, förhoppningsvis mycket röka och ett välbetalt arbete :)

Mvh

herbert
Nyfrälst och hög

Postby herbert » 2009-12-06 19:36:20

Bullshit.
Det ska jäkligt mycket till för att en anställning ska kosta företaget pengar. Glöm inte bort att företaget anställer folk av en anledning. De sysslar som sagt inte med välgörenhet (för det mesta), och har en anledning till ekonomisk vinning i kikaren när de anställer. Att det kostar lite extra i uppstarten är något som tas igen långsiktigt, och det är på lång sikt man räknar.

Det lustiga med praktikantplatser tycker jag är att det funkar genom företag tjänar pengar på anställda, dessa betalar skatt som i sin tur går till att betala människor som jobbar gratis åt samma företag som får en ännu större förtjänst, alltså skattepengar går till att direkt gynna företag. Det känns som att staten borde jobba för att företagen på ett sådant sätt att de drar in pengar TILL statskassan, men vad vet jag.

Men det är ett okej sätt att hålla folk aktiverade och kvar på arbetsmarknaden, men man tycker att om företag har utrymme för att producera mer, så borde de ha utrymme att betala för arbetskraften.

cainite
Småodlare

Postby cainite » 2009-12-07 1:44:01

[quote="henkweeder"]Ingen som tycker att det känns så extremt JÄVLA tungt när man ska ha med a-kassor och dylikt att göra ? .. Man förstår ju att de vill ha in arbetsgivarintyg, ev. andra intyg osv men det är ju alltid något papper som fattas eller att man skrivit fel..

HALLÅ! Vi lever ju på 2000 talet (hatar den meningen!) och de kan inte ens använda mail? Nä, då ska de skicka papperna så fort man skrivit en bokstav fel så att det tar ytterligare två månader för att få några pengar.. Om man ens får några!

Facket. A-kassan. Fuck it! Tänk vad skönt när alla 40-talister stryker med och de kommande generationerna får säga sitt! Kaos. Kaos vill ja ha! Näven i bordet.

Vi är människor, inga maskiner som ska slita röven av sig för inga pengar alls. Jag är fan helt emot praktikplatser där man jobbar helt utan lön.. "Lära upp sig" kallar dom det.. Visst, Dolly sover på mage..
Det är inte mänskligt att man inte ska få socialbidrag om man blivit arbetslös och råkar ha ett hus ?!! Wtf. Det är väl lika dyrt med lägenhet.. Om inte ännu dyrare då de allra flesta ockrar även på hyror..

Ännu en skön mening. "Vi har det ju så bra, vi bor ju i Sverige"...

Ursäkta min negativa attityd, men vafan.. Människor som blivit arbetslösa eller inte kan jobba pga sjukdomar etc är också människor. Alla jävla skattepengar.. Vart tar dom vägen? Jo, det är ju viktigare med statyer, nya feta äckliga jävla kommunalhus, ännu högre löner till höjdarna än att hjälpa sig själv, dvs sina medmänniskor.

HORA FÖR DITT LEVEBRÖD!

[b]Smoke it, feel it & love it[/b][/quote]

WORD! F'CKING WORD!

jag har vart fången i systemet ett bra jävla tag nu, iom att jag inte har utbildning får jag inte ens betalda praktikplatser, iom att jag är under 25 får jag minskade bidrag etc etc och när man väl får tag på en myndighet så visar de sig att man inte uppfyller nåt annat jävla krav för å få bidrag.

och sist men inte minst pga att jag har en skuld till csn(god knows where that came from) kan jag inte studera eller jag kan studera på ställen där de inte kostar nåt men då kan jag inte heller få bidrag från csn för heltidsstudier iom min skuld till csn.

fuck de här jävla landet, ibland verkar suicide den bästa jävla utvägen...

jag behöver verkligen en joint, en ekonom, nån form av bidrag så jag kan betala mina skulder och en bostad...

cheers johanow
Machines have less problems.
i'd like to be a machine,
wouldn't you?

-Andy Warhol

herbert
Nyfrälst och hög

Postby herbert » 2009-12-07 14:44:54

[quote="cainite"]
[/quote]

Kom igen mannen. Jag vet hur det känns, men sen är det bara att komma ihåg att du aldrig kan veta vad som händer imorgon, eller dagen efter det! Det kan se mörkt ut, men ingenting är mörkare än döden. Glöm inte det.

hälsnigar från en som tyvärr miste en vän på det sättet för inte så länge sedan.

hogfarm
Nyfrälst och hög

Postby hogfarm » 2009-12-07 16:12:06

Vad är arbetslöshet egentligen? för mig är det bara vila mellan jobb.
Har haft runt 20 jobb nu allt från några månader till flera år, är dessutom en
jävel på att köra disken på valfri restaurang.
Jobb finns alltid och så har det alltid varit, ibland får man bita i det sura
äpplet och ta ett skit jobb men möjligheterna finns alltid där.
Mitt första riktiga jobb var det som gjorde att jag valde att leva livet
och inte bli en löneslav vid en maskin resten av livet.
Det var på en verkstad och jag vart satt som ställare på en maskin,
bredvid stod en man i 45 års åldern och han hade stått på samma plats
sen han var 16. Han hade bara jobbet och arbetskamraterna och
det var hans liv. Stod vid min maskin i 2 år sen checka jag ut och det
gav mig möjligheter att resa jorden runt i ett av mina senare arbeten, då
fick man lite perspektiv på livet kan jag säga. Har sett himmel och helvete, fattigdom
och rikedom och i slutändan så är just möjligheten att få se och lära av andra en enorm bonus.

Det mest givande upplevelsen var när jag besökte Sri Lanka på ett jobb
åkte 2 mil varje dag från Colombo till konferens lokalen. Halvägs så var
det en man som sålde kokosnötter som han kapat locket av och stoppat
ner ett sugrör i som han sålde för ca: 1,50. Han hade alltid ett leende på
läpparna och en dag frågade jag var han bodde och vad han tjänade. Han
pekade på ett plåtskjul 100 meter bort och sade att han tjänade typ 15
kronor om dagen. Min nästa fråga var hur han alltid kunde vara så glad och leverera
att leende när han knappt tjänade nåt, och han svara:
Jag äger det jag går och står i och inget av detta kan tas ifrån mig: Sug på den karamellen Reinfelt & Co

cainite
Småodlare

Postby cainite » 2009-12-07 20:15:06

[quote="herbert"][quote="cainite"]
[/quote]

Kom igen mannen. Jag vet hur det känns, men sen är det bara att komma ihåg att du aldrig kan veta vad som händer imorgon, eller dagen efter det! Det kan se mörkt ut, men ingenting är mörkare än döden. Glöm inte det.

hälsnigar från en som tyvärr miste en vän på det sättet för inte så länge sedan.[/quote]

efter några år i samma sits har man svårt att se ljuset...

men jag sa inte att de var en självklar utväg, de bara känns så för alla problem aldrig kommer ensamma. men ja de är bara å vänta å se och hoppas på de bästa. även om de är lite tunt på den fronten med :/

jävla synd å förlora en person på de sättet :/ var nära på att göra de för nåt år sedan men han fullbordade de aldrig som tur var och nu bor jag med han för 200 i månaden :)
Machines have less problems.

i'd like to be a machine,

wouldn't you?

-Andy Warhol

Humlan
Garderobssnille

Postby Humlan » 2009-12-08 7:37:54

Jag är arbetslös dagdrivare, ingen hemtelefon, kan inte ringa runt söka jobb heller, svindyrt ringa runt på mobilen, just nu har jag skickat in en ansökan om en utbildning om svets, eller om man skulle plugga på distans upp sina gymnasiebetyg, som jag aldrig gick klart, nu är man 20 år, boendes hemma och en rejäl kunskap ang botanik. Varför finns det inge jobb som botaniker?

Jag ska gå till ett företag där dom packar in saker, idag höra runt om det finns nå jobb, eller nån helg eller om någon är sjuk osv.

Tror inte man kan sitta och ringa, man måste gå dit presentera sig och säga jag vill ha ett jobb, har gått hemma nu 3-4 år.. och jag jag är så trött på det så jag jobbar som f*n. Då lär man få jobb ju :D

seddan
Småodlare

Postby seddan » 2009-12-11 4:29:33

samma historia med mig. sitter och slöar hemma för tillfället. ju mer slö desto mer insnöad blir jag. men men att söka jobb och ta alla jobb jag får gör inte saken bättre. har haft så många jobb sen studenten. bara massa vikarie jobb och timanställningar. vad gör jag för fel? ingenting för det finns faktiskt inte lediga jobb idag. jo det finns jobb men det är alltid nån som är mer kvalificerad( av de få jobben som finns). hade ett bra jobb nyligen med men fick kicken därifrån för att dom hade för många vikarier, så en del fick gå.

har bitit i det sura äpplet sen jag kunde gå och säg inte att jag försöker vilket jag gör och än lever jag i alla fall. mår förhållande vis bra med faktiskt trots det är tråkigt att gå hemma. försöker göra konstruerande grejjer varje dag så livet inte ska kännas så meningslöst. får inte pengar någonstans då jag omfattas av ungdomsgarantin, ( olika kommuner kan ju tolka sociallagen lr vad den heter lite hur dom vill) , denna "jobbgarantin" gör att jag måste arbeta 4 timmar per dag, söka jobb 4 timmar per dag/ skriva cv och dricka lite kaffe för 2 kr muggen( dom satans druren ger folket 20 kr per dag och 10% av ens dagslön går till en kopp kaffe om man kan unna sig den lyxen). 5 dagar i veckan varje vecka hela året. ska jag verkligen göra detta för ynkliga 3000 kr /månad? nej tack faktiskt.
arbetsförmedlingen är för mig ett skämt faktiskt. och inte att snacka om dom vuxendagisarna som arbetsförmedlingarna annordnar runt om i landet , bla malmö och göteborg är ju ett hån mot mänskligheten.

att skylla allt detta på antingen socialdemokraterna eller alliansen är för mig befängt. jag skyllder på båda. DET FUNGERAR INTE, dom kan sluta käfta med varandra och göra sverige till fungerande istället.

det är lätt att snacka när man sitter med ett jobb och ens ungdom var nittonhundrafrösihjäl när sverige florerade och det fanns jobb till alla.

alla mina värdesaker har jag för längesedan sålt. och inte tänker ja mumsa kotte för pengar heller. för mig blir kriminalitet varje dag mer realistisk, men jag antar att det blir vad man gör det till. men pengar måste jag tamejfan ha!

för att göra det ännu roligare så medans min studiegång hade jag ett heltidsarbete samt eget företag. guld och gröna garderober var det på den tiden, mycket slit men fan så roligt det var.

Return to “Coffeeshopen”