Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Säkerhet VARNING: eventuellt ip fiske via pm (fråga om lowryder frön) Reply To: VARNING: eventuellt ip fiske via pm (fråga om lowryder frön)

  • cthullu

    Member
    2012-03-21 at 19:07

    conehead, du har inte förstått fördelen med heldisk kryptering eller hur det fungerar.

    Jag skriver in ett 10+ långt lösenord varje gång jag startar datorn, det enda som är okrypterat är den lilla snutten kod som mottager lösenordet. (bootsektorn typ)
    Sen går lösenordet genom en jävla massa bitars lösenordsförstärkning och hela disken är all info krypterad, dvs det går inte att läsa utan att känna till mitt lösenord.

    Det förstärkta lösenordet är alltså inte bara en “spärr för att komma vidare” utan det är alltså även själva krypteringsnyckeln så det går inte för varken min egen dator eller någon annan dator att få ut en enda vettigt tecken ur burken utan det.

    Detta sker också långt ifrån någon vanlig loginprompt och annat trams som inte ger äkta skydd.

    De har alltså inte en chans om de tar hela datorn, eller ens startar den på plats.
    Kan tillägga att huvudströmbrytaren är bredvid dörren och att jag aldrig har datorn på när jag inte här hemma.

    dessutom är hårddisk nummer två också heldisk krypterad, med ett annat lösenord, den låses endast upp vid behov, dvs kortare stunder.

    /ps, i övrigt är det tvärtom, dvs bios lösen är inte så bra då man helt enkelt kan plocka ur disken och läsa den i en annan maskin, jag rekommenderar alltså alla att använda heldisk kryptering så är datorn och allt på den helt säkert om man får besök av grisen /ds

    Har sett en annan mod sporadiskt, samt så är det iaf en admin som slitit för att avbryta och begränsa attacken och säkra swecan och nu lagt upp framsidan. (antar att det är han iaf)
    Anledningen att just den adminen ligger lågt offentligt och det då bara blir jag som då komunicerar är att även han är lite nervös av denna attack och är rädd att vara en mumsig måltavla i egenskap av admin ungefär.

    Själv är jag väl lite luttrad och litar på min egen it-säkerhet 100% så jag är kolugn :)

    och ja, swecan borde göras så säkert som möjligt utan att forumet blir trist att vara på, men det är fortfarande om/när så skett precis lika viktigt som innan att ha en bra säkerhet över sin egen uppkoppling och beteende.
    Borde ha varning om det alltid på framsidan, att senare gå ut och säga “nu är swecan säkert” skulle invagga folk i falsk säkerhet då ett forum inte kan garantera eller ansvara för användarnas säkerhet åt dem.