TV-tips 11/3 22.00

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

TV-tips 11/3 22.00

Postby reaper » 2009-03-11 19:47:14

-tips

DocK
Småodlare
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby DocK » 2009-03-11 20:00:45

Låter intressant. Tyvärr har jag varken TV eller TV3 just nu. :(
Men.... tack o lov finns Pirate Bay så det blir dokumentären ändå om någon timme. :D

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-11 20:09:06

Misstänker att det är den som ska visas.

backish
Småodlare

Postby backish » 2009-03-11 20:33:35

ja det är den som ska visas
Yes I have a nick name for my penis. Its called the Octagon, but I also nick named my testes - my left one is James Westfall and my right one is Doctor Kenneth Noisewater. You ladies play your cards right you just might get to meet the whole gang.

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2009-03-11 20:59:04

Gillar inte hennes coffee shop debut alls.... Men den var intressant att se.
Bra för att visa hur det kan gå när inte haspen är på. :D

Sevärd enligt mig.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-11 22:14:13

Tumstock
Garderobssnille

Postby Tumstock » 2009-03-11 23:27:22

Har sett dokumentären nu och jag tyckte att det var kul att hon vågade vidga sina vyer så mycket att hon testade att röka och lyssna på folk som använder sig utav cannabis.

Men filmen kändes ändå inte helt ny, mycket utav det som det talades om tycker jag att jag hört andra uppgifter om...

Jaja ingen idé att sura för det, kul att kanal 3 vågade visa en dokumentär som inte rakt igenom svor över det onda dödsknarket, jag tycker att det börjar bli mycket sådant nu(lite mer öppna dokus menar jag då) och det finner jag positivt iaf :D

backish
Småodlare

Postby backish » 2009-03-11 23:49:52

ja tyckte den va helt okej men hon får ju skylla sig själv ändån när hon sneade i början , expeterna sa åt henne å röka 2-3 bloss å vad gör hon ? hon tar 25 bloss haha
Yes I have a nick name for my penis. Its called the Octagon, but I also nick named my testes - my left one is James Westfall and my right one is Doctor Kenneth Noisewater. You ladies play your cards right you just might get to meet the whole gang.

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2009-03-11 23:56:37

Den var väl intressant och så men lite vriden om ni frågar mig...

Dendär asiatiska läkaren t.ex. som påstod att en joint är som 3 cigaretter och hänvisade till en person som åkt till sjukhus med "hål i lungorna"... är detta ens möjligt om man BARA röker cannabis? jag har aldrig hört talas om nåt sånt... Kan det ha varit grit weed han rökt för mycket av?

Katten "Bowie" på dampkring var bara för skön alltså :) nån som varit där och sett den IRL?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-12 0:19:52

[quote="Maroxx"]
Dendär asiatiska läkaren t.ex. som påstod att en joint är som 3 cigaretter och hänvisade till en person som åkt till sjukhus med "hål i lungorna"... är detta ens möjligt om man BARA röker cannabis? jag har aldrig hört talas om nåt sånt... Kan det ha varit grit weed han rökt för mycket av?
[/quote]

Det där reagerade jag också på. En (1) 22-åring som förmodligen råkade vara överkänslig mot cannabis och råkade illa ut. Man kan dö av en Magnecyl....

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2009-03-12 0:21:59

[quote="Bom_Shankar"][quote="Maroxx"]
[/quote]

Det där reagerade jag också på. En (1) 22-åring som förmodligen råkade vara överkänslig mot cannabis och råkade illa ut. Man kan dö av en Magnecyl....[/quote]

Jo, men nu tror jag att cannabis inte var skurken ihuvudtaget... nu spekulerar jag bara men skulle inte "grit weed" kunna orsaka dylika skador på lungorna?

Wayne
Ganjaman

Postby Wayne » 2009-03-12 0:31:18

Det kan ju också vara soapbar som är boven. Dåligt hasch alltså.
Men ni vet ju om att det är fruktansvärt onyttigt att dra ner rök i lungorna.
Man kan säkert få sådana skador utav enbart cannabis.

Cannabis är en drog och den passar inte alla.

DocK
Småodlare

Postby DocK » 2009-03-12 0:47:59

[quote="Maroxx"]Den var väl intressant och så men lite vriden om ni frågar mig...

Katten "Bowie" på dampkring var bara för skön alltså :) nån som varit där och sett den IRL?[/quote]
En smula vriden.. jaaaaa :roll:

Visst, cannabis passar absolut inte alla. Så är det även med andra droger, som sprit. Och att hon fick tuppjuck första gången hon rökte var ju inte så konstigt. Hade hon gjort som tjejen i coffeshopen sa från början så hade hon sluppit paniken.

Och den asiatiske nissen, vilken propaganda pajas. Att bara slänga ur sig standard myterna sådär gör ju att man tappar trovärdighet. Nog kan det finnas skadeverkningar, men forska i så fall objektivt och utan någon agenda för att ta reda på dom.

Jag har för övrigt sett en annan dokumentär (minns inte vilken) där en professor i medicin på Harvard universitet sa att antalet fall där man kan koppla cannabis och marijuanarökning till lungcancer är 0 (noll), världen inräknat. Däremot har man sett fall av lungcancer när man blandat ut med tobak. Men det är ju knappast konstigt.

En annan sak med asiaten. Jag har sett någon rapport om att rökning av cannabis hjälper personer med astma. Så alltså, en drog som är så farlig för lungorna (enligt asiaten alltså) hjälper personer med lungsjukdom. Vilken paradox.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-12 0:50:38

[quote="Maroxx"]
Jo, men nu tror jag att cannabis inte var skurken ihuvudtaget... nu spekulerar jag bara men skulle inte "grit weed" kunna orsaka dylika skador på lungorna?[/quote]

Visste först inte vad grit weed var. Nu vet jag. GW skulle säkert kunna orsaka såna skador. Men i fallet med killen så tror jag han var överkänslig. Det finns ju dom som tagit ecstasy en gång och fått svåra skador. Det finns säkert dom som bara tagit en jordnöt och dött också.Man kan dö av allt.

backish
Småodlare

Postby backish » 2009-03-12 2:29:46

han asiaten hade ju forskat om de , i 8 år :P

Knugen
Ful i mun och väldigt avstängd

Postby Knugen » 2009-03-12 3:57:58

Det finns de som har forskat och det finns de som har FORSKAT.

De läkarutlåtanden som presenteras i filmen låter mest som ren och skär anticannabispropaganda. Jag har läst så mycket vetenskaplig litteratur som omkullkastar såna myter. Möjligt att en joint är 3 gånger farligare för lungorna än en cigg( om det nu verkligen stämmer) , men en stoner röker ju inte mer än 2-3 jointar om dan, medan en rökare röker ca 20 cigg om dan.

Andra forskare menar att cannabisrökning är mindre cancerframkallande än rökning. Men programmet visar inte olika läkares eller forskares syn på saken, vilket de flesta cannabisbrukare förstått att de skiljer sig radikalt åt.
Därför är programmet tämligen ensidigt och slutar med att alkohol är nog bättre trots allt.
Det säger programledaren som tycks ha glömt sina sköna kickar av cannabis och som inte tycks förstå att det tar en tid innan man lär sig att använda en drog på rätt sätt.
Hon minns tydligen inte hur det var att bli full för första gången.

Vilket jävla bra utbud de hade på den coffeeshopen förresten, måste åka dit nån gång.
En stor eloge till katten Bowie som har sett det mesta och som står ut med all rök.

perrotta
Småodlare

Postby perrotta » 2009-03-12 11:29:59

Intressant ändå att det är sån skillnad på ren thc och thc med cbd (eller var det cbn)
Man kan ju undra vilken dos hon fick av ren thc tror inte det motsvarar en joint iaf utan mycket högre.
Visst har man känt sig lite nojig ibland efter man rökt men inte så det blivit läskigt och för min del har det berott på dess illegala status, i Amsterdam fanns ingen nojja alls för min del.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-12 14:44:16

Ja det var lite intressant faktiskt. Har altid tänkt att ju högre thc-halt i gräset desto bättre, och strävat efter rena sativor, men... som det verkar har de andra cannabinoiderna mkt positiv effekt också även om man kan bli åt det trötta hållet med mkt cbd.. Jag tror på feta indikor under UV-ljus för hög THC halt och mkt av de andra cannabinoiderna också!

vanmakt
Småodlare

Postby vanmakt » 2009-03-13 14:35:00

[quote="Knugen"]Det finns de som har forskat och det finns de som har FORSKAT.

De läkarutlåtanden som presenteras i filmen låter mest som ren och skär anticannabispropaganda. Jag har läst så mycket vetenskaplig litteratur som omkullkastar såna myter. Möjligt att en joint är 3 gånger farligare för lungorna än en cigg( om det nu verkligen stämmer) , men en stoner röker ju inte mer än 2-3 jointar om dan, medan en rökare röker ca 20 cigg om dan.

Andra forskare menar att cannabisrökning är mindre cancerframkallande än rökning. Men programmet visar inte olika läkares eller forskares syn på saken, vilket de flesta cannabisbrukare förstått att de skiljer sig radikalt åt.
[/quote]

Jag har inte gjort några systematiska undersökningar på ämnet, men väl i religionshistoria. Det man måste tänka på vad gäller alla de tillfrågade forskarna är ju bara något så enkelt som deras förförståelse och teorianknytning till deras undersökningar. Jag kommer inte ihåg hur hon asiaten som verkade lite gnällig presenterades, men hon kan för exempel vara skolad lungforskare och vill mäta skador på lungor såväl som intresserad av psykoser på något sätt. Det gör ju då att hon letar efter träffar överallt och att alla träffar hon får automatiskt är en negativ träff.

Är man själv personligen intresserad av att finna bevis för ens teori är man ju självklart mer uppmärksam på träffar än på missar vid mätningar eller observationer. Ibland händer det självklart att sådana felslut - som också kan vara helt utan intentioner - missas av granskare under för exempel en disputation av en doktorsavhandling.

Självklart behövs båda synsätten, några som letar efter fördelar och några som letar nackdelar och i slutändan några som försöker skriva sekundärlitteratur eller på annat sätt försöker sammanfoga de två bilderna till någon slags mänskligt subjektivt mänsklig sanning.

Hur liberal man än vill se sig angäende cannabis - och jag är ju självklart högst liberal - måste man ju ändå vara högst medveten om alla effekter av substanserna för att förstå vad man gör och vad som händer med en. Därför så får man ju såklart akta sig för att inte bli som protektionisterna och helt ignorera de resultat man inte vill veta av.

Under de fyra år jag rökt minst en gång i månaden har jag precis nu fått koll på vilka mängder jag behöver för att uppnå den effekt jag vill ha och vad jag kan uträtta under ruset och inte, så jag kan planera mina dagar efter det. Dock har jag ingen som helst aning om långtgående effekter på mig själv såklart.

Jag är ledsen för det överdrivet saqkliga språket, men jag tog precis en paus i rapportskrivandet. :lol:

Knugen
Ful i mun och väldigt avstängd

Postby Knugen » 2009-03-13 22:03:34

Det ligger nåt i det du säger...

jamaicanrastafari
Garderobssnille

Postby jamaicanrastafari » 2009-03-14 21:42:31

Riktigt bra va den.
Tråkigt att hon blev paranoi första gången hon rökte!

tokuno
Garderobssnille

Postby tokuno » 2009-03-15 0:23:44

[quote="jamaicanrastafari"]Riktigt bra va den.
Tråkigt att hon blev paranoi första gången hon rökte![/quote]

Tråkigt? Tyckte de va askul. Påminner mig om the old days!

Tokuno

Gevalia
Gräsfläckar på knäna

Postby Gevalia » 2009-03-15 0:47:43

Repris på trean klockan klockan 02.10 (i dag, natt till söndag).

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-15 1:39:43

Glöm inte bort att doktorn som funnit detta hål i en 22-årings lungor också sade att mycket av debatten kring just cannabis är ideologisk och inte vetenskaplig.

Gevalia
Gräsfläckar på knäna

Postby Gevalia » 2009-03-15 3:23:31

Det var inte samma doktor.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-15 18:21:59

[quote="Gevalia"]Det var inte samma doktor.[/quote]

Var det inte? Har just för mig att han sitter i sin stol på kontoret framför skärmen och säger just det. Men jag kan ju såklart ha fel...

Gevalia
Gräsfläckar på knäna

Postby Gevalia » 2009-03-15 18:34:58

Jag vill minnas att det var en läkare med engelsk accent och asiatiskt utseende som talade om hålen i lungorna (han med åtta års forskning), och (lite mer mot slutet, efter experimenten med syntetisk THC och CBD) en storväxt skotsk läkare som talade om vitt skilda ideologier och ovetenskapliga låsta positioner. Klippen kan finnas på Youtube.

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2009-03-15 21:40:03

[quote="Maroxx"]Katten "Bowie" på dampkring var bara för skön alltså :) nån som varit där och sett den IRL?[/quote]

Japp :D

Har inte sett dokumentären som tråden handlar om, så jag vet inte om det är samma katt. Men när jag var där (Dampkring) runt 2002 så hade dom en "hus-katt" som var vitgrå, mager och lite småskabbig som låg däckad på bardisken. Så jäkla najs det var att klappa den. Men den var tjockt stenad och rörde knappt på sig.

Vi tog kort på den. Ska lägga upp en bild om jag lyckas hitta en. (Har tjockt med gamla kort på hårddisken och tyvärr ingen vidare struktur på dem...)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-16 7:48:53

Såg dokumentären igår kväll. Jag och tjejen skrattade gott när hon sneade, när hon flippade ut under interjvuer etc. Helt klart sevärd, även om den som sagt är lite snedvriden på sina ställen. Plus att de intervjuar värsta stålfarmor i pothead-format! Någon som vet mer om henne, någon dokumentär eller liknande?

Mvh/fdstoner

Spinoza
Garderobssnille

Postby Spinoza » 2009-03-16 21:07:35

[quote="fdstoner"]Såg dokumentären igår kväll. Jag och tjejen skrattade gott när hon sneade, när hon flippade ut under interjvuer etc. Helt klart sevärd, även om den som sagt är lite snedvriden på sina ställen. Plus att de intervjuar värsta stålfarmor i pothead-format! Någon som vet mer om henne, någon dokumentär eller liknande?

Mvh/fdstoner[/quote]

Hon har dykt upp i en annan dokumentär faktiskt, det vet jag för jag såg den för några år sedan, men vad den heter .. ingen aning, sorry.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2009-03-16 21:18:04

[quote="Spinoza"][quote="fdstoner"]Såg dokumentären igår kväll. Jag och tjejen skrattade gott när hon sneade, när hon flippade ut under interjvuer etc. Helt klart sevärd, även om den som sagt är lite snedvriden på sina ställen. Plus att de intervjuar värsta stålfarmor i pothead-format! Någon som vet mer om henne, någon dokumentär eller liknande?

Mvh/fdstoner[/quote]

Hon har dykt upp i en annan dokumentär faktiskt, det vet jag för jag såg den för några år sedan, men vad den heter .. ingen aning, sorry.[/quote]

Hon heter Pat Tabram. Hon syns bland annat i dokumentären "Stoned in Suburbia", vilket förövrigt är en av de bättre dokumentärerna jag sett. Intervjuer med "vanliga" människor som röker cannabis och lever vanliga alldagliga liv. Även en hel del ovanliga människor intervjuas, bl a Howard "Mr Nice" Marks. Rekommenderas.

Spinoza
Garderobssnille

Postby Spinoza » 2009-03-16 21:21:18

[quote="Jesus"][quote="Spinoza"][quote="fdstoner"]Såg dokumentären igår kväll. Jag och tjejen skrattade gott när hon sneade, när hon flippade ut under interjvuer etc. Helt klart sevärd, även om den som sagt är lite snedvriden på sina ställen. Plus att de intervjuar värsta stålfarmor i pothead-format! Någon som vet mer om henne, någon dokumentär eller liknande?

Mvh/fdstoner[/quote]

Hon har dykt upp i en annan dokumentär faktiskt, det vet jag för jag såg den för några år sedan, men vad den heter .. ingen aning, sorry.[/quote]

Hon heter Pat Tabram. Hon syns bland annat i dokumentären "Stoned in Suburbia", vilket förövrigt är en av de bättre dokumentärerna jag sett. Intervjuer med "vanliga" människor som röker cannabis och lever vanliga alldagliga liv. Även en hel del ovanliga människor intervjuas, bl a Howard "Mr Nice" Marks. Rekommenderas.[/quote]

Ja just så hette den. Håller med, den var bra. Minns att dom tom besökte hemodlare på en vind .. å Mr Nice var med också. Som sagt, en bra dokumentär. Klart sevärd! Tack Jesus :D

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-16 21:40:19

[quote="Jesus"]
Hon heter Pat Tabram. Hon syns bland annat i dokumentären "Stoned in Suburbia", vilket förövrigt är en av de bättre dokumentärerna jag sett. Intervjuer med "vanliga" människor som röker cannabis och lever vanliga alldagliga liv. Även en hel del ovanliga människor intervjuas, bl a Howard "Mr Nice" Marks. Rekommenderas.[/quote]

kan man se dokumentären.

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2009-03-16 23:58:02

[quote="JimRob"][quote="Maroxx"]Katten "Bowie" på dampkring var bara för skön alltså :) nån som varit där och sett den IRL?[/quote]

Japp :D

Har inte sett dokumentären som tråden handlar om, så jag vet inte om det är samma katt. Men när jag var där (Dampkring) runt 2002 så hade dom en "hus-katt" som var vitgrå, mager och lite småskabbig som låg däckad på bardisken. Så jäkla najs det var att klappa den. Men den var tjockt stenad och rörde knappt på sig.

Vi tog kort på den. Ska lägga upp en bild om jag lyckas hitta en. (Har tjockt med gamla kort på hårddisken och tyvärr ingen vidare struktur på dem...)[/quote]

Hmm, den såg inte så skabbig ut i TV... men det kanske är annat nr man ser den i verkliga livet

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-17 0:29:18

Aight, ska kolla in Stoned in Suburbia imorgon kväll!

Mvh/fdstoner

Return to “Coffeeshopen”