Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Odla AF – Rött/Blått ljus? Reply To: Odla AF – Rött/Blått ljus?

  • thc-junkie

    Member
    2011-12-15 at 20:40

    På den gamla goda tiden så fanns det odlingsjämförelser mellan dessa förhållanden på overgrow. Sedan dess har jag inte letat men jag har för mig jag sett länkar till icmag i trådar som handlat om just detta mellan 18/6 vs 20/4 vs 24/0.

    Och hade vi inte här på swecan en egen medlem som jämförde i hans bilddagbok? Någon som kommer ihåg nåt sånt?

    Min personliga åsikt, som även slutsatsen av overgrowtråden, är att 24/0 leder till snabbast tillväxt. Men att 20/4 verkade ge mer välmående plantor och skillnaden på tillväxt mot 24/0 är liten. Detta är dock enbart för vanlig strains och deras vegg men borde kunna appliceras på AF strains.

    Dock så har vi en till faktor. Breeders, som tex Joint Doctor, rekommenderar att man odlar deras AF strains i 18/6. Vi kan då göra en kvalificerad gissning och tänka oss att de använder samma dygnsrytm under aveln. Det tillsammans med den ändå rätt hyggliga mängd klagomål på att AF strainen inte blommar som dom ska så skulle jag välja 18/6 för AF strainets blomningstid.
    Det säkra före det osäkra helt enkelt.

    Så 20/4 under AF strainets veggtid
    och 18/6 för blomningen.

    Eller bara köra 18/6 från start. KISS-metoden ;)