Återkommande hastiga synvillor

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
RodTjur
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Återkommande hastiga synvillor

Postby RodTjur » 2008-09-23 17:06:12

Nu när odlingen är upprökt och jag är ren sen 5 dagar tillbaka börjar jag hela tiden se saker, det är inga konkreta hallisar utan det kan vara att om man stirrar på teven kan man få sån där skarp syn man får när man är beng, dock varar det endast några sekunder... Jag ser även små vita fält som blinkar fram under en sekund om jag vänder blicken etc...

Jag känner inget speciellt sug efter cb:n, trots att jag rökte i stort sett dagligen under en månads tid (med några undantag)... Jag vet inte om det här är något jag upplevde innan rökningen, men jag började uppmärksamma det i förrgår.

Detta är inget jag direkt störs av, ville bara fråga om det är andra som upplever samma sak?

Puss & kram

Ändrade rubriken var lite förhastat skrivet, hallis var inte rätt ord inser jag i efterhand.
Last edited by RodTjur on 2008-09-23 19:22:45, edited 1 time in total.
"The reason that drugs kill people is that drugs is drug"
-Sofia Modigh [KD]

Who need drugs when there is weed?

Snoris
Ganjaman

Re: Återkommande små hallisar

Postby Snoris » 2008-09-23 18:23:05

[quote="RodTjur"]Jag ser även små vita fält som blinkar fram under en sekund om jag vänder blicken etc... [/quote]

Det har hänt mig med några gånger att det blinkar lite vita prickar. Kommer lite snabbt bara.

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-09-23 18:47:14

[quote="RodTjur"]... Jag ser även små vita fält som blinkar fram under en sekund om jag vänder blicken etc...[/quote]Om det kommer ofta bör du faktiskt se till att komma till läkare och få det utrett. Det finns en rad otäcka sjukdomar med det symptomet. Har du andra symptom som yrsel och domningar eller bara problem med synen?

Och snälla ändra rubriken, för det där är verkligen inte frågan om några hallucinationer. Kalla det visuella fenomen eller vad som helst, men inte hallisar. :x

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-23 19:03:16

[quote="friggs"][quote="RodTjur"]... Jag ser även små vita fält som blinkar fram under en sekund om jag vänder blicken etc...[/quote]Om det kommer ofta bör du faktiskt se till att komma till läkare och få det utrett. Det finns en rad otäcka sjukdomar med det symptomet. Har du andra symptom som yrsel och domningar eller bara problem med synen?

Och snälla ändra rubriken, för det där är verkligen inte frågan om några hallucinationer. Kalla det visuella fenomen eller vad som helst, men inte hallisar. :x[/quote]

Friggs har rätt, slutar det inte kan det vara någon sjukdom, vet en som hade en tumör bakom ögat som fick synrubbningar och "slackande" bild. h*n kollade upp det i tid som tur är.

Kan vara psykiskt också du tänker på att "hallisarna" finns och därför. Tex letar du efter dem och "ställer" in dig på dem.

förlåt om jag skrämde upp dig det kanske inte är något men kolla upp det för säkerhetskull om det inte försvinner!

må väl

RodTjur
Garderobssnille

Postby RodTjur » 2008-09-23 19:25:28

Tvivlar på att det är någon sjukdom, dels upplever jag varesej yrsel eller domningar och sen började det ju komma upp just nu efter en intesiv rökperiod, när jag är beng brukar jag se vita fält och så, fast då är det ju lite intensivare, det jag upplever nu är väldigt hastiga och oklara saker

-Sofia Modigh [KD]

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2008-09-23 20:48:11

Det är nog inget att bry sig om, kan ju vara skiftningar i blodtryck etc. Brukar uppleva samma symptom om jag sitter/står/ligger i en statiskt ansträngande ställning så att jag ligger och spänner mig. Om jag då slappnar av eller skiftar blicken kan jag få de där små vita fälten eller få såntdär riktigt stoner tunnelseende. (alltså det man får när man sitter och glor intensivt på tex. tv:n och ser den skitskarpt men i utkanten av seendet är det lite mer myrornas krig om ni förstår vad jag menar?) Sen är det väl så att cannabis påverkar trycket i ögonhålan? Efter en intensiv rökperiod borde ju trycket i ögonhålan ha sjunkit och byggs sen upp igen med allt vad det innebär som följd?

( ta inget jag säger som fakta, jag gissar hejvilt :P )

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2008-09-23 21:06:18

Upplever samma sak ibland med vita eller svarta fält som rör sig i ögonvrån. I mitt fall har jag kommit fram till att det troligtvis rör sig om trötthet eller något annat helt ofarligt. När jag är riktigt trött kan jag uppleva det som att små vita lamm eller svarta katter kilar förbi i ögonvrån. Fett med gratis trippar :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-23 21:14:12

Det finns inga bevis på att Cannabis har någon som hälst negativ innvärkan på synen. Deremot är det en mycket effektiv medicin mot grön starr.

När det gäller blinkande vita fält kan detta vara tecken på näthinneavlossning, jag föreslår att du omedelbart går till en läkare och får det undersökt. Om man inte åtgärdar det i tid kan man faktsikt bli blind.

Jag blir faktiskt rätt förbannad när folk utan att tänka sig för drar slutsatsen att det är cannabisrökandet som är felet. Visst, cannabis är inte helt ofarligt, men låt nu en läkare undersöka dig först!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-23 22:45:00

Tja!

Jag har ett vad som verkar ha blivit permanent synfel i liknande stil. Jag märker dock endast av det i mörker nu, iom att jag vant mig.

Ljuspunkter släpar efter i mina ögon, om jag vänder blicken fastnar ljuspunkter och ter sig likt kometer. Svansen från en ljuspunkt släpar ofta efter synligt hela vägen från högra till vänstra delen utav mitt synfält eller hur man skall förklara det.

Detta kom till mig helt plötsligt för nu ganska exakt 2 år sedan. Rätt störande men vad gör man, c'est la vie.

/Monkey

Bluntman
Zappaist

Postby Bluntman » 2008-09-24 1:52:01

Börjar också få dålig syn 8O

kan va åldern 8O :evil:

att gå till läkaren är en bra :idea:
själv förnekar jag brister :oops:

Bluntman blir så :x
have i ever lie to you,have i ever seen you before.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2008-09-24 6:38:55

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hallucinog ... n_disorder

Nu säger jag givetvis inte att cannabis skulle kunna ge HPPD, absolut inte, men det är intressant läsning om bla. synstörningar.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-24 11:08:48

[quote="RodTjur"]Tvivlar på att det är någon sjukdom[/quote]

Jo det gör "man"ju, har en kompis som fick ngt problem med näthinnan den lossnade på ngt vis.Han pratade också om att det var ngt skumt med ögat/ögonen men trodde inte heller att han var sjuk på ngt vis.
Rodtjur = Låt doktorn titta efter sjukdomar och på det viset tar du hand om dig.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-24 17:12:28

[quote="Jultomten"]http://sv.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen_persisting_perception_disorder

Nu säger jag givetvis inte att cannabis skulle kunna ge HPPD, absolut inte, men det är intressant läsning om bla. synstörningar.[/quote]

HPPD får man (såvitt jag vet) endast av hallucinogener. Alltså riktiga hallucinogener som svamp, syra etc. En inte helt ovanlig sjukdom bland de som trippar mycket.

RodTjur
Garderobssnille

Postby RodTjur » 2008-09-24 17:43:52

Har aldrig trippat på svamp eller syra, endast använt Spice och cb.. Men jag tvivlar fortfarande på att det är någon sjukdom, jag har ju sett synvillorna 5-6 gånger bara, det är inget som sker fler gånger om dagen direkt...

Men men, jag avvaktar lite, märker jag att det börjar bli överflödigt så blir det nog läkaren nästa!

Om jag skulle gå till läkare skulle det kanske vara bra att berätta att jag haft ett intensivt bruk under en månad, en läkare har väl inte rätt att berätta det för någon? Eller så behöver jag inte dra upp det, vad tycker ni?

Edit: [b]Tystnadsplikt[/b] var ordet jag sökte! :P Tystnadsplikten gäller väl även för drogbruk?
Last edited by RodTjur on 2008-09-24 20:20:18, edited 1 time in total.

-Sofia Modigh [KD]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-24 18:03:03

[quote] en läkare har väl inte rätt att berätta det för någon? Eller så behöver jag inte dra upp det, vad tycker ni[/quote]

Menar du allvar??Sekretess in my a, du vet Drullis ord.

tokuno
Garderobssnille

Postby tokuno » 2008-09-24 19:35:37

[quote="RodTjur"]Har aldrig trippat på svamp eller syra, endast använt Spice och cb.. Men jag tvivlar fortfarande på att det är någon sjukdom, jag har ju sett synvillorna 5-6 gånger bara, det är inget som sker fler gånger om dagen direkt...

Men men, jag avvaktar lite, märker jag att det börjar bli överflödigt så blir det nog läkaren nästa!

Om jag skulle gå till läkare skulle det kanske vara bra att berätta att jag haft ett intensivt bruk under en månad, en läkare har väl inte rätt att berätta det för någon? Eller så behöver jag inte dra upp det, vad tycker ni?[/quote]

Nej, en läkare har tystnadsplikt. Rekomenderar dock inte att satsa på och berätta de utifall att. 8)

Kram

sugar
Småodlare

Postby sugar » 2008-09-24 23:46:02

Jag kan ibland uppleva att något rörde sig snabbt i ögonvrån när jag har tagit en paus ifrån rökat några dagar. Du kanske bara har det tråkigt? Det går nog över... får vi hoppas.
Capax Dei

Humlan
Garderobssnille

Postby Humlan » 2008-09-25 10:28:42

Jag tycker såna där synvillor eller vad ni kallar det, det ser jag ju varje dag, jag menar jag tror bara synen som luras lite, men oftast när jag är tvär bäng, eller jätte trött, annars ser jag bara lite suddigt på långt avstånd, fast har ju glasögon men använder dom inte. :roll:

Fridens.

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2008-09-25 20:14:00

Måste bara fylla på med lite värdelöst vetande apropå "synvillor"...

Utav det du upplever att du ser så kommer endast ca 20% ifrån synintryck (ögonen) och resterande 80% fylls i utav din hjärna.

Return to “Coffeeshopen”