När kommer hampan rädda världen?

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

När kommer hampan rädda världen?

Postby reaper » 2008-09-16 14:53:43

Odling och försäljning av cannabis sativa är förbjudet för att "the man"/bilderberg-gruppen/NWO/ZOG (take your pick) vet att den i princip helt kommer att ersätta alla fossila bränslen och andra energikällor, plus att det finns tusentals andra saker som hampa skulle ersätta. Typ så brukar det låta...
Nåja nu har "the man" förlorat slaget, hampa är inte bara legalt att odla utan subventionerat i en väldans massa länder. Når får vi se den perfekta hampa-världen?

maja
Ganjaman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby maja » 2008-09-16 15:22:01

Den dagen du ger upp att svamla och gör något kontruktivt kanske? :lol: (ironi)

Känner att jag kan vara rätt kvinna att yttra mig i den här tråden pga våra och andras tidigare diskussioner, som kommit i omgångar, och som nu kanske borde vara till ända?

Vad är din poäng egentligen? Finns det inte nog med skittrådar om ingenting.

Tala om något nytt och spännande istället, swecan växer ju igen med gamla diskussioner snart! :(

Är det många som har nämnt "den perfekta hampa-världen" på sistone eller lever du bara i det förflutna?

Roligt att se dig kvar här iaf och att du fortfarande har tid och orkar. :)8) Peace
"Expressing opposition of society through actions speaks louder than the words that no one listened to" // Tucker

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-16 16:25:40

[quote="maja"] Den dagen du ger upp att svamla och gör något kontruktivt kanske? :lol: (ironi)

Känner att jag kan vara rätt kvinna att yttra mig i den här tråden pga våra och andras tidigare diskussioner, som kommit i omgångar, och som nu kanske borde vara till ända? [/quote]

Jag har uppenbarligen gjort större intryck på dig än vad du har gjort på mig då jag inte har en aning om vem du är.

[quote="maja"] Vad är din poäng egentligen? Finns det inte nog med skittrådar om ingenting.
[/quote]

Min poäng är att att i årtionden har det sprungit runt en massa hippies och spridit konspirationsteorin om att braj är förbjudet eftersom den industriella användningen av hampa skulle förändra världen.
Nu när jag har eu-subventionerade hamp-fält utanför min stad undrar jag när detta kommer att ske.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-16 16:29:45

prokunin: förmodligen hade hippissarna fel.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-16 16:52:34

Shirt, är det alltid så här dålig stämning på Swecan nu för tiden? 8O Var och var annan tråd svämmar ju över av invektiv och tjafs.

Sorry för OT, men jag känner inte igen mig efter att ha varit borta en längre tid.

Lagens_brutna_arm
FlowerPower

Postby Lagens_brutna_arm » 2008-09-16 17:04:11

[quote="Yogi"]Shirt, är det alltid så här dålig stämning på Swecan nu för tiden? 8O Var och var annan tråd svämmar ju över av invektiv och tjafs.

Sorry för OT, men jag känner inte igen mig efter att ha varit borta en längre tid.[/quote]

Nej då, inte alltid... Bara när prokunin är aktiv.. :wink:

Ang hampan är det fortfarande en mycket bra gröda att odla, nån revolution är väl inte på gång men det är på frammarch och kommer nog att växa och iaf användas som biobränsle i större skala..

EDIT: Nä förresten.. Vi kommer ju inte att behöva biobränsle när vi kan få all energi från evighetsmaskinerna..

EDIT2: Ironi om nån inte fattade det.. (ibland kan det krävas att vara övertydlig)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-16 17:12:46

[quote="Lagens_brutna_arm"][quote="Yogi"]Shirt, är det alltid så här dålig stämning på Swecan nu för tiden? 8O Var och var annan tråd svämmar ju över av invektiv och tjafs.

Sorry för OT, men jag känner inte igen mig efter att ha varit borta en längre tid.[/quote]

[b]Nej då, inte alltid... Bara när prokunin är aktiv[/b].. :wink:

Ang hampan är det fortfarande en mycket bra gröda att odla, nån revolution är väl inte på gång men det är på frammarch och kommer nog att växa och iaf användas som biobränsle i större skala..[/quote]

Ja lite så är det, det är väldigt provocerande med människor som ifrågasätter flumteorierna här uppenbarligen.
Tror man inte på evighetsmaskiner får man genast det här slängt i ansiktet;
" är du totalt förälskad i ett konsumerande samhälle där vi ska supa fredag och lördag när vi inte arbetar? "

Lagens_brutna_arm
FlowerPower

Postby Lagens_brutna_arm » 2008-09-16 17:24:56

Det jag menar är inte vad du säger utan på vilket sätt du framför det.. Jag håller med om mycket av det du säger, men ditt sätt att säga det är så nedlåtande.
Alla är barn i början, vissa längre än andra, somliga för evigt.. Prata med barn på ett sätt som de förstår utan att känna sig dumma. Då kommer nog folk sluta slänga tillbaks det som sägs i ansiktet ditt... :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-16 20:04:05

[quote="Yogi"]Shirt, är det alltid så här dålig stämning på Swecan nu för tiden? 8O Var och var annan tråd svämmar ju över av invektiv och tjafs.

Vi ligger kanske lite i kölvattnet efter en del tråkigheter, och irritationen stiger lite när "man"inte får sitt bloss :wink:
Det är bara att rida ut vågen.

reaper
Lieman

Re: När kommer hampan rädda världen?

Postby reaper » 2008-09-16 20:11:02

[quote="prokunin"] Når får vi se den perfekta hampa-världen?[/quote]

Aldrig = eftersom det som är perfekt för dig är säkerligen långt ifrån perfekt för andra.

Hur ser den perfekta Hampa-världen ut i dina ögon? :hemp:

Blomsterkungen
Gräsfläckar på knäna

Postby Blomsterkungen » 2008-09-17 8:38:24

Ett steg på vägen är att börja tillämpa några av de ca 25.000 sätten som hampa kan användas industriellt på.

http://www.jackherer.com/chapter03.html

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-17 8:48:32

[quote="Atlas"]
Vi ligger kanske lite i kölvattnet efter en del tråkigheter, och irritationen stiger lite när "man"inte får sitt bloss :wink:
Det är bara att rida ut vågen.[/quote]

Aha, jag anar ett beroende och abstinens. :wink: Skämt å sido, du har säkert rätt. Vilka är dessa tråkigheter du nämner? Inget jag känner till.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-17 11:16:28

Jag tror lobbyisterna från DuPont och dom andra gamarna är ganska svåra att få väck med hippie-love.

Att säga att hippie-love är fruktlöst är ju bara tråkigt.

Allt styrs av vad konsumenter köper samt använder. Företag är också konsumenter.

Att avfärda det hela bara för att industrin inte kraschlandat och startat upp igen är väl att blunda för vad som kan komma att ske.

Det är fan bomull och polyester i alla våra plagg, ja ,nästan. Antagligen är det inte lika ansträngande att ta fram dessa typer av tyger som det är att göra något av hampa. Man måste bearbeta fibrerna väl och det tar tid.

Tid är pengar. Pengar är satan.

Klart som fan att satan inte vill det bästa för folket. Men såna som du prokunin är väldigt bra att ha, såna som kommer och synar sömmarna. Men du måste även vara öppnare för andra verkligheter än den du med många andra valt.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-17 11:18:23

Fråga en byggare vad han tror är bäst och vad han vill bygga sitt hus med, ekologisk hampa eller betong, stenull och gips.

Fråga honom samtidigt varför han pillar bort persiljan på sin blodiga biff.

"Men hampan är ju inge bra, den måste säkert tas hand om och skötas om och försvinner tillbaks i naturens kretslopp alldeles för snabbt. Tacka vet jag träplankorna vi doppat i det starkaste gift vi kunde bara så det inte skall ruttna, mmm, det är fint."

Ja, kanske är det så det borde vara med allt.

Vem har gett oss människor rätten att börja samla på oss en ofantlig massa prylar som naturen har jävligt svårt att ta tillbaks när vi är klara med dom.

Det är ju inte direkt som förr i tiden heller, när saker och ting faktisk höll en livstid. Nu för tiden klarar inte ens möbler att bli flyttade mer än ett par gånger om man byter bostad. Allt är uppbyggt kring lathet och ytlighet.

Lathet. Människans lathet leder henne obarmhärtigt till förfall...

Ett klockrent exempel är införandet av hiss i bostäder, snacka om att skjuta sig själv i foten...

Krävs det mindre energi för din kropp att åka till china än att ta en lång skogspromenad. Ja, hur tror du din hjärna ställer sig till skogspromenaden då, om den inte förstår vad som är förnuftigast?

Individualismen i vårt samhälle är bara av ondo. Förr reste någon enstaka till landet långt bort och berättade om det. Nu åker folk själva och tiger om resan istället.

Ingen fin utveckling. Separationen i samhällets alla skikt är fullkomlig.

Segregation råder inte bara inom inkomst men även inom kulturella inriktningar samt åldrar. Vi blir bara mer och mer frånskiljda.

Något måste göras, allt måste ta en helomvändning.

Sen kan vi snacka vidare.

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2008-09-17 22:19:34

[quote="BigBanana"]Fråga en byggare vad han tror är bäst och vad han vill bygga sitt hus med, ekologisk hampa eller betong, stenull och gips.

Fråga honom samtidigt varför han pillar bort persiljan på sin blodiga biff.

"Men hampan är ju inge bra, den måste säkert tas hand om och skötas om och försvinner tillbaks i naturens kretslopp alldeles för snabbt. Tacka vet jag träplankorna vi doppat i det starkaste gift vi kunde bara så det inte skall ruttna, mmm, det är fint."

Ja, kanske är det så det borde vara med allt.

Vem har gett oss människor rätten att börja samla på oss en ofantlig massa prylar som naturen har jävligt svårt att ta tillbaks när vi är klara med dom.

Det är ju inte direkt som förr i tiden heller, när saker och ting faktisk höll en livstid. Nu för tiden klarar inte ens möbler att bli flyttade mer än ett par gånger om man byter bostad. Allt är uppbyggt kring lathet och ytlighet.

Lathet. Människans lathet leder henne obarmhärtigt till förfall...

Ett klockrent exempel är införandet av hiss i bostäder, snacka om att skjuta sig själv i foten...

Krävs det mindre energi för din kropp att åka till china än att ta en lång skogspromenad. Ja, hur tror du din hjärna ställer sig till skogspromenaden då, om den inte förstår vad som är förnuftigast?

Individualismen i vårt samhälle är bara av ondo. Förr reste någon enstaka till landet långt bort och berättade om det. Nu åker folk själva och tiger om resan istället.

Ingen fin utveckling. Separationen i samhällets alla skikt är fullkomlig.

Segregation råder inte bara inom inkomst men även inom kulturella inriktningar samt åldrar. Vi blir bara mer och mer frånskiljda.

Något måste göras, allt måste ta en helomvändning.

Sen kan vi snacka vidare.[/quote]

Lite roligt där med hissen, sånna som jag, som faktiskt bär skiten folk köper upp till deras lägenhet. Kan bara säga att det är nog snarare att bygga på höjden som är fel. :P

Ang möblerna håller jag med till viss del, för att alla skall kunna ta del av "lyxen" som en soffa faktiskt är egentligen (det mesta alla har idag är ju lyx om man ser till många andra länder, och vad som fanns för 100 år sedan i stugorna).
Så krävs det att man försummar kvalitet, kunskap och välvilja. Man kan inte bygga en svin bra skinnsoffa för varje hem, då skulle ingen ha råd att köpa en.
Som dom billiga sakerna jag ser i min vardag, kommer inte hålla många år. Men dom som köper tror soffan för 11000 kommer hålla sig fin i mer än 3 år :P Blåsta....
Oftast går mina saker sönder lagom efter garanti tiden löpt ut, någon som ser ett samband? :)
Som sagt, välvilja existerar inte i produktions företag.

Men hampan kan ju leda till stora vinster om konsumenterna förstår skillnaden på vad företaget faktiskt gör för miljön samt samhället. Om dom producerar med snabbväxande hampa istället för våra vackra träd.

Har faktiskt lite insatt i hampa nu ett tag, och har själv funderingar på om man inte borde rikta sin energi mot att starta nått som är fokuserat på hampan.

Såg att dom byggt hus med hampa, riktigt bra om man vill ha ett hus som är väl isolerat, fast utan dom farliga fibrerna vi använder idag.
Visste ni att isolering är skadligt för människor? dom som jobbar med det bär skyddsmask.
Tänk om man får läckage av fibrerna ut i ventilationen... Såg några snubbar på Discovery som kallade sig för "byggnads doktorer". Dom hittade fibrer flygandes i ventilationen på ett gammalt hus.
Isolering med hampa skall ju andas bättre med, så huset inte blir lika instängt. Andas är inte lika med att släppa ut värmen.

Jag tror stenhårt på hampan, och jag tror det är en viktig grundsten för legaliseringen av det goda gröna.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-17 23:45:50

Ja jag blir glad bara folk slutar bära polyester och naturvidrig bomull... :)

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2008-09-18 6:47:45

För att svara på frågan som tråden började med så tror jag den kommer börja samma dag som "lagen" går igenom, men det kommer dröjja en generation innan den är helt igenom och en "standard", "massan" behöver tid för att upptäcka alla fördelar osv..

Men va gäller isolering så har man masken för att partiklarna är så små och iritterar luftrören om man utsäts för det ofta... Men annars så kliar det när man krypt runt i skiten på jobbet nån gång, men nu har jag nytt jobb så sipper skiten :D

Men hur som helst så ska ja försöka bygga mitt hus i egenodlad industrihampa sen när jag ska bygga det 8) :hippie:

maja
Ganjaman

Postby maja » 2008-09-19 20:43:36

Ok, jag avstår att uttala mig om ditt minne.

Jag förstår då vad du menar, även om det för mig tycktes vara ett i raden av dina ibland väldigt oförnufiga och provocerande uttalande enbart för att säga någonting och inte tänkt igenom det själv först. "Nåja nu har "the man" förlorat slaget" ger väl lite sådana antydningar.

Sorry om jag överreagerade lite och missuppfattade det.

För övrigt tror jag inte den värld du något så när beskriver någonsin kommer finnas, trodde du allvarligt att den skulle det? Det som däremot kommer finnas är en värld där fler produkter är tillverkade av hampa och det nyttjas till människors fördel.

Det är det som har hänt ganska länge, men det går fruktansvärt segt. Jag har också hampafält utanför min stad, i minst 3 små hålor, inskränkna sådana, vad jag vet iaf. Och även på en hel del andra håll i Sverige. Och en hel del produkter tillverkas även idag av hampa, t.ex. byggmaterial som bananen är inne på.

Det har väl varit igång i xx antal år, kommer ihåg ett inslag på gävledala, dvs lokala nyheter i mina trakter, där de talade om ett stort hampafält i gävle tror jag det var. Det var cirka 1.5-3 år sedan, utöver det har också ett antal tidningsartiklar kommit ut, som talat om liknande fält. Och under tiden har iaf jag tyckt mig se en liten ökning av hampaprodukter, fast det kanske bara är jag som hittat fler. :?

Så förändring har det nog blivit, och jag tror iaf att det kommer bli en liten förändring till, men det kommer ta ett bra tag, pratar vi 50 år så är det ju väldigt snabbt, det har ju i princip varit utrensat från marknaden i runt 40 år om inte mer. Och det utan större problem eller klagomål.

Jag skulle gissa på det, att då om 50 år får vi se den mest perfekta hampavärld som det kommer finnas. Om det inte skulle inträffa några större hetsjakter mot cannabisrökare och hampa i övrigt. Fast det tyder ju tråkigt nog på att metoderna blir hårdare och hårdare åt det hemska knarket hasch och haschplantorna som det ser ut nu.

Shit, det här blev ju alldeles för långt. ber om ursäkt för det också, fast det är å andra sidan coffeshopen så suck it up. Jag skyller på Lassin. :oops:

Vad tror du prokunin?

Haha tappade jag nån någonstans?

:roll: :D 8) Peace
"Expressing opposition of society through actions speaks louder than the words that no one listened to" // Tucker

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-19 21:03:26

först kunde jag inte ens ta denna tråd seriöst, för vem tror på fullt allvar att bara för att hampa har blivit legalt så ska allt från furu till rapsolja bytas ut mot hampans motsvarigheter och dessutom på bara 5 år, eller hur länge hampa har varit legalt
och att det skulle leda till fred på jorden + allt vad det innebär

olyckligtvis tror jag folk skulle hitta saker att bråka om även om ingen regnskog höggs ner

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2008-09-19 22:45:21

[quote="maja"]Ok, jag avstår att uttala mig om ditt minne.

Jag förstår då vad du menar, även om det för mig tycktes vara ett i raden av dina ibland väldigt oförnufiga och provocerande uttalande enbart för att säga någonting och inte tänkt igenom det själv först. "Nåja nu har "the man" förlorat slaget" ger väl lite sådana antydningar.

Sorry om jag överreagerade lite och missuppfattade det.

Jag skulle gissa på det, att då om 50 år får vi se den mest perfekta hampavärld som det kommer finnas. Om det inte skulle inträffa några större hetsjakter mot cannabisrökare och hampa i övrigt. Fast det tyder ju tråkigt nog på att metoderna blir hårdare och hårdare åt det hemska knarket hasch och haschplantorna som det ser ut nu.

Shit, det här blev ju alldeles för långt. ber om ursäkt för det också, fast det är å andra sidan coffeshopen så suck it up. Jag skyller på Lassin. :oops:

Vad tror du prokunin?

Haha tappade jag nån någonstans?

:roll: :D 8) Peace[/quote]

Kan säga att jag uppfattade prokunin på exakt samma sätt.
Känns lite som att hela tråden skapades efter ett antal trådar om alternativa teorier dök upp på kort tid. Och prokunin inte fick det medhåll han hoppades på i trådarna.
Om jag har fel så ber jag om ursäkt, men jag uppfattar dig verkligen så just nu prokunin. Dvs barnsligt beteende. Och jag tror inte du är dig själv när du kommer dragandes med försök till provocerande inlägg.

aa maja, du tappade mig för en stund där, vad betyder detta "Jag skyller på Lassin."?

Peace ya'll

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-19 23:14:39

Ay ay captain. Ay ay.

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2008-09-20 9:51:45

[quote="prokunin"]
Min poäng är att att i årtionden har det sprungit runt en massa hippies och spridit konspirationsteorin om att braj är förbjudet eftersom den industriella användningen av hampa skulle förändra världen.
Nu när jag har eu-subventionerade hamp-fält utanför min stad undrar jag när detta kommer att ske.[/quote]

Några konspirationsteorier av det slag du nämner har jag aldrig hört, däremot att plastindustrin en gång i tiden lobbade för att förbjuda hampa, vilket är en logisk följd av ful kapitalistisk konkurrens.

Hampa kommer säkerligen inte att rädda denna sargade värld, men kommer att bli ett miljövänligt alternativ på en massa skilda områden.
Redan nu används hampa som biobränsle, byggmaterial, textil, hudvårdsprodukter, inom bilindustrin som kompositmaterial mm mm.

Mvh/Nesta/ Ingen naiv hippie.

maja
Ganjaman

Postby maja » 2008-09-30 19:43:20

Antar att du var seriös med den här tråden prokunin :roll: [img]http://www.clipartof.com/images/thumbnail/2396.gif[/img] 8) Peace

Groddarn
Ganjafanatic

Re: När kommer hampan rädda världen?

Postby Groddarn » 2008-09-30 20:59:38

[quote="prokunin"]När får vi se den perfekta hampa-världen?[/quote]
Aldrig. All form av monokultur är förkastlig. Allt handlar om rätt växtföljd och DÄR kan Hampa spela en stor roll.

Return to “Coffeeshopen”