Hurpass nära är vi en avkriminellisering/legalisering?

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
RodTjur
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hurpass nära är vi en avkriminellisering/legalisering?

Postby RodTjur » 2008-09-08 16:38:22

Den här frågan har gnagat i min hjärna ett tag nu och nu vill jag ha lite svar från experterna! Det känns som att Sverige är ett av de mest icke-drogliberala länderna i världen, och att vi då kommer bli ett utav de sista länderna i världen som legaliserar cannabis, ligger det något i det? Jag ser helst att en legalisering träder i kraft inom 5 år, så jag kan röka öppet under mina sista guldår, eller är 10-20 år mer realistikt? Frågan om en cannabis legalisering finns ju inte ens med på den politiska agendan här i sverige, det tyder väl på att det kommer dröja ett bra tag?

Är det verkligen så att cannabis kommer bli lagligt, eller sitter vi alla och håller tummarna för något som inte kommer hända? Jag snackar nu inte om medicinsk cannabis utan en "total" legalisering som i holland (även fast det egentligen är olagligt där med), kan man förvänta sig det inom 5 år? Eller åtminstone 10?

Puss och kram

Edit: En avkriminellisering skulle duga bra, så jag ändrar rubriken lite. Nu uppskattas fler svar om när vi kan få se en [b]avkriminellisering[/b]
Last edited by RodTjur on 2008-09-10 19:19:31, edited 1 time in total.
"The reason that drugs kill people is that drugs is drug"
-Sofia Modigh [KD]

Who need drugs when there is weed?

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-09-08 16:43:27

Typ aldrig. Är vad jag tror iaf

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 17:14:09

Klimathotet kommer hinna före. Är vad jag tror iaf.
Efter det om det nu blir någon överlevande så är det legaliserat.
Inget vi kommer få uppleva.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-08 17:17:27

När 40-50-60-talisterna har kolat så är det dags.

reaper
Lieman

Re: Hurpass nära är vi en legalisering?

Postby reaper » 2008-09-08 17:17:56

[quote="RodTjur"]Den här frågan har gnagat i min hjärna ett tag nu och nu vill jag ha lite svar från experterna! Det känns som att Sverige är ett av de mest icke-drogliberala länderna i världen, och att vi då kommer bli ett utav de sista länderna i världen som legaliserar cannabis, ligger det något i det? Jag ser helst att en legalisering träder i kraft inom 5 år, så jag kan röka öppet under mina sista guldår, eller är 10-20 år mer realistikt? Frågan om en cannabis legalisering finns ju inte ens med på den politiska agendan här i sverige, det tyder väl på att det kommer dröja ett bra tag?

Är det verkligen så att cannabis kommer bli lagligt, eller sitter vi alla och håller tummarna för något som inte kommer hända? Jag snackar nu inte om medicinsk cannabis utan en "total" legalisering som i holland (även fast det egentligen är olagligt där med), kan man förvänta sig det inom 5 år? Eller åtminstone 10?

Puss och kram[/quote]

Tja
tror att 5 år är bara drömma om , om de ens skulle bli nåt nånsin , jag är ingen expert på de här men de jag har sökt/läst o hittat angående legalisering i sverige ser inte så jätte ljust ut dom närmaste åren iallfall . Kanske de finns nån där i babyloon som öppnar ögonen och tar tag i de här nån gång ordentligt .
Men nån sorts legalisering tror jag faktiskt på isfall som du säger medicinks , och inte för o släppa de frit för dom som behöver de utan för att de kommer antagligen vara billigare än medicinen dom hade behövt o ge annars . Tror att 5-10 år är inte omöjligt för det .
Listan om legalisering i sverige var de bara runt 400 pers som skrivit på
:roll: e alla för nojiga för skriva på ?
Men jag bara diskutera lite , vill också gärna höra va dom som rotat djupare i den här har o säga :)

Bless!!

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-08 17:25:48

Each one teach one, så ska ni se att vi till slut vinner.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 17:30:20

Nu lägger jag ner det här...
Last edited by reaper on 2008-10-14 22:00:36, edited 1 time in total.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-08 17:34:17

[quote="Familyman"][quote="BigBanana"]När 40-50-60-talisterna har kolat så är det dags.[/quote] Och varför är det inte dags förrän jag ha kolat? :cry:[/quote]

Du tillhör inte majoriteten, majoriteten inom dom åldersgrupperna är otroligt fasta i sitt skeva invridna inskränkta tänkande och går knappast att omvända. Dom har levt sitt liv i trist missär. Dom är irriterade och arga, dvs inte öppna för diskution...

Edit: Tyvärr måste jag ju tillägga, jag älskar alla människor!
Edit: [b]Familyman[/b] du får se till att träna, äta sund kost och vara ute i det fria ofta, så ska du se att du överlever de flesta vanliga Zombierna!!
Last edited by BigBanana on 2008-09-08 17:36:41, edited 1 time in total.

Blomsterkungen
Gräsfläckar på knäna

Postby Blomsterkungen » 2008-09-08 17:36:25

Helt rätt bananen... men om vi tittar på EU? Vilka möjligheter finns det att Sverige harmoniserar straffskalor och "brott" med övriga EU, ta t.ex. Rastas i Italien, de får ju röka av religiösa skäl, borde inte det gälla i hela unionen? Likaså de som får det utskrivet på recept mm... Klarar vi svennar av att ihuvudtaget bedriva opinionsbildning i dessa frågor? Kanske skall vi söka humanitärt stöd och hjälp från lyckade rörelser i Amerika? I de länder som det är en lite mjukare attityd till cb, har det ju varit stora "smoke-outs" som har skapat rubriker i media... I Sverige så skall allt vara så försiktigt, var ej stenad på demos, klä dig i gåbortkostymen mm... så står vi ju där vi står också...

slut på mitt svammel.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-08 17:40:01

Yup, vi måste bubbla upp mer, men det är lugnt. Undomar idag vet vad det är...

Hörde i busskuren när jag passerade:

-Shit såg du videon på Shan Banan?
-Jaa, den har jag sett, shit han måste ju vart helt blazead asså!

Att dom använder ord som Blaze visar på en uppmjukning, och att dom inte håller käft även fast jag, säkert 15 år äldre än dom passerar visar ju också på vad det är för mentalitet som råder hos våra FINA tonåringar idag.

Älskar ungdomar, barn, fria sinnen!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 17:42:09

Nu lägger jag ner det här...
Last edited by reaper on 2008-10-14 11:38:57, edited 1 time in total.

RodTjur
Garderobssnille

Postby RodTjur » 2008-09-08 17:43:19

En legalisering kanske inte är rimligt, men att polisen ska börja se genom fingrarna? Jag läste nyss lite på wikipedia om alla länders inställning till cannabis och det är rätt många länder där små mängder för eget bruk är "okej", det kanske sker innan en direkt legalisering?

-Sofia Modigh [KD]

Blomsterkungen
Gräsfläckar på knäna

Postby Blomsterkungen » 2008-09-08 17:44:16

Vad finns det för organisationer som verkar (bedriver lobbyism) inom EU för en legalisering av cannabis?

Blomsterkungen
Gräsfläckar på knäna

Postby Blomsterkungen » 2008-09-08 17:45:48

Rodtjur, vad de gör är att de har en lag mot cannabis, men de har en tillämpning av lagen också, den (tillämpningen) varierar ju från land till land, de flesta länder har ju skrivit under någon sorts deklaration inom FNs ramar..

Blomsterkungen
Gräsfläckar på knäna

Postby Blomsterkungen » 2008-09-08 17:47:55

Avkriminalisering i första steget för att senare legalisera och kontrollera, skatta och allt vad det innebär, jag vill ha konsument rättigheter som cannabisbrukare. som det är idag så kan man som cannabiskonsument riskera glas, bly och andra ämnen i de varor som man inhandlar.

EDIT: Puffpuff, bara för att få högre postcount :wink:
Men jag tar lärdom och trycker på editknappen... :lol:
Last edited by Blomsterkungen on 2008-09-08 19:50:04, edited 1 time in total.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-08 18:53:22

[quote="BigBanana"]När 40-50-60-talisterna har kolat så är det dags.[/quote]
De behöver inte kola, det räcker med att de går i pension (40- och 50-talister). Och där är vi snart. Efter det kan det gå riktigt fort.

[quote="Familyman"]Och varför är det inte dags förrän jag ha kolat? :cry:[/quote]
Gamla människor är generellt mer konservativa. Generation "Köttberget" har även äran att vara den mest bortskämda generationen någonsin. De växte upp med den mest liberala tidsålder hittills. Haschet var bra, billigt och nästan lagligt. Arbetslösheten var i stort sett noll. Krävdes knappt hörgstadie för att för att få jobb. Lägenheter fanns gott om. Osv, osv.

Din bortskämda generation växte upp och blev som sina föräldrar, konservativa. De skaffade massa prylar (utan att riktigt förstå hur det gick till) som de nu är livrädda att förlora. Därför blir allt främmande ett hot.

Bla, bla, bla...

/Fylle-Jesus

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2008-09-08 18:58:48

Haha Blomsterkungen, det finns en knapp som heter Edit.

Edit: Väl talat Jesus, ibland gillar jag dina inlägg :)

Jag känner av en allt mer avslappnad attityd mot cannabis bland unga.
Var väll ett ungdomsparti som ville förändra lagarna kring cannabis?
Det är ju ett gott tecken, för får vi inte politiker med mer liberal syn, så är vi på rätt väg iaf.
Räknar inte med att dom kommer ta tag i frågan, men med tanke på allt media skriver om overgrow osv, så finns de en chans till debatt även i sverige. Hoppas jag iaf... Kanske är naiv, men jag vill så gärna tro på en legalisering snarast att jag kanske inbillar mig :P

Tror även att USA's framtida cannabis politik kommer förändra synen runt hela världen, jag snackar ju om en "Supermakt", det är vad dom är.
Och med ny president kanske de finns en chans. Se bara på Cali, dom kämpar för sina rättigheter, tror det kommer ge goda resultat.
Var inte Obahma liberal inför "medical marijuana" med?

Ja jag tror och hoppas på en snar förändring. Man måste hålla hoppet vid liv.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 19:18:26

Propagandaapparaten och så ngt annat också måste få sin tid iaf där den har sitt fäste.

[quote]nu vill jag ha lite svar från experterna![/quote]

Ja ngn expert är jag inte men vill ändå vara med :wink: Jag HMMHM HMM om tio år, och om det vill så hm hmmm hm om 7 år i kanske Malmö :idea:

Men en medicinsk legalisering borde ju kunna komma till stånd när som inom 4-5 år.

http://www.namninsamling.com/site/get.a ... a_cannabis

Atouk
Toker

Postby Atouk » 2008-09-08 20:34:38

Tid är relativt, ibland kan ett år kännas som tio men tio kan kännas som om det var ett. Ett som är säkert är att vi aldrig varit närmare än nu och avståndet minskar i samma takt som klockan tickar.

När sprickan i dammen nått en viss storlek så rämnar murarna.

* Tänk positivt * :hippie:

RodTjur
Garderobssnille

Postby RodTjur » 2008-09-08 20:46:03

[quote="Atouk"]Tid är relativt, ibland kan ett år kännas som tio men tio kan kännas som om det var ett. Ett som är säkert är att vi aldrig varit närmare än nu och avståndet minskar i samma takt som klockan tickar.

När sprickan i dammen nått en viss storlek så rämnar murarna.

* Tänk positivt * :hippie:[/quote]

Så sant, bra skrivet!

-Sofia Modigh [KD]

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-08 21:16:33

[b]Jesus[/b] jaa, att jag inte tänkte på att det finns en gråzon innan dom kolar vippen. Fan va nice, nu fick jag en parabel till i min stora ekvation som givetvis = Legalisering.

Å ja, vi har nog aldrig varit närmre nu. Media skriver faktiskt och ger OSS utrymme för första gången på LÄNGE... Nästa år kommer Overgrowcirkusen explodera, jag är pepp som fan att sätta ut en miljard plantor, har alltid tyckt att det kommer ju ändå inte uppmärksammas, men shit, det är ju precis det gör!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 21:23:29

Tror att vägen till legalisering går via det medecinska bruket.
Det är sprickan i väggen som avdramatiserar rekreations bruket.

anybodysmoker
Ganjaman

Postby anybodysmoker » 2008-09-08 21:32:20

Hela samhället är på vippen till att ändra sig..
Det är bara en tidsfråga.. Allt har blivit helt galet konstigt, fel och för många av oss vet inte vart vi är påväg, vilka vi är eller vad vi egentligen vill..

Det är bara en tidsfråga innan vi skjuter oss fria och störtar regeringen, men jag tror vi kommer lösa allting ganska fredligt..

[b][size=18][/size][/b] <- stöd en legalisering idag! och SPRID ADRESSEN! :D

När ett paradigmskifte sker så kommer det ganska snabbt, och vi har ett flertal paradigmskiften att vänta oss. Det finns mycket information som är förtryckt emot alla logiska och rationella förklaringar (om man inte vill tro konspirationer) så, det är bara en tidsfråga!

Bra sagt Atouk om tiden, och som alltid är det som mörkast innan det blir ljust!

Glöm inte att Internet är ett underbart verktyg vi kan använda till att göra världen bättre, om vi bara orkar ta oss lite tid att fundera hur vi kan ändra saker och ting istället för att fly verkligheten!

peace bros and sis'!
- anybodysmoker

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 21:54:41

Ärligt talat tror jag inte att det kommer hända under vår livstid i Sverige. Eller kanske någonsin. Varken avkriminalisering, medicinsk legalisering eller något i den stilen. Det är en väldigt liten grupp som brukar drogen och inte ens alla av dem vill nog att det ska legaliseras.
Vi har en helt annan kultur än i t.ex Holland eller USA, Sverige är så fruktansvärt oliberalt i jämförelse med andra länder. Att "de äldre" snart dör eller pensionerar sig har nog mindre betydelse då de fört sina värderingar vidare till sina barn och barnbarn. I nästan alla fall funkar det så. Visst tänker vissa själva och ifrågasätter men just när det gäller sådana här radikala frågor är det nog ett litet fåtal.
Det är nog lätt att se fritänkande och liberala människor i sådana här forum men hur många är det i jämförelse till befolkningen? En promille?
Tyvärr, men jag hade gärna motbevisats.

Edit:
Och med rådande lagstiftning och hur samhället ser på brukare förstår jag verkligen att det inte finns många som frivilligt jobbar aktivt för en legalisering eller liknande. Jag har ingen större lust att riskera socialt liv, jobb och min frihet för någon fråga över huvudtaget, jag gillar mitt liv för mycket. Det blir som man säger ett dödläge. Det finns nog en del skarpa hjärnor som kunnat argumentera och jobba för frågan, men som sagt, är det värt det?
Last edited by reaper on 2008-09-08 22:11:48, edited 1 time in total.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 21:58:18

Det kommer att ta lång tid att legalisera här i Sverige. Men jag tror det som händer i andra länder i norden och resten av Europa kan påverka situationen här. Finland och även Norge är nog mycket närmare ett medicinskt program eftersom man i dem länderna har mycket större delar av läkarkåren på sin sida. När läkarna förstår att cannabis inte är någon dödsdrog kanske dem slutar larva sig på Karolinska institutet också.

Men det skulle nog vara mycket lättare legalisera i Sverige om man bara hade mer pengar och mänskliga resurser. Därför är jag för en mycket stark och inkluderande legaliseringsrörelse (se , vi har nog snart något på gång).

Vi måste få med oss alla! Även de som inte röker, t.ex anhöriga till offer för den orättvisa lagen. Inte bara är vi avhängiga av medlemsavgifter och frivilligt arbetande, men vi måste också skapa mycket mera entusiasm. Vi borde även ha enbart sociala träffar också, för att ha trevligt, möta nya människor och få lite hopp om att det vi gör betyder någonting.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-08 22:21:23

[quote="Palmer"]Tror att vägen till legalisering går via det medecinska bruket.[/quote]

Jag tror att vägen går via att omyndigförklara den svenska narkotikapolitiken, inte bara cannabispolitiken.

Den svenska politiken har misslyckats grovt. Upplys folk om detta och politikerna hakar på. Yngre generationer fattar betydligt bättre än köttberget.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-08 22:34:50

Köttberget :lol:

Musse: Det är såna tankegångar som sätter pinnar i hjulet! Vi ÄR många! [b]Tro mig.[/b]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 22:41:52

Ja, bara att störta den löjliga nolltoleranspolitiken skulle ju vara et jättesteg framåt. Alkohol och nikotin är ju för böveln också droger, varför vil inte folk inse det?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 23:37:34

[quote="physicist"]Ja, bara att störta den löjliga nolltoleranspolitiken skulle ju vara et jättesteg framåt. Alkohol och nikotin är ju för böveln också droger, varför vil inte folk inse det?[/quote]

Men då är båda två bevisat mer skadliga än cb.

Rigono

Mystiska_Mackan
Nyfrälst och hög

Postby Mystiska_Mackan » 2008-09-09 0:24:59

hade det inte varit för internet så skulle vi nog aldrig kunnat se en legalisering. men nu tack vare såna här sidor så tror jag iaf. att det finns en chans att få "bruk" samt att bära en liten mängd avkriminaliserat, som Norge o Finland t ex.

Vilket för mig hade varit helt OK.

mvh Mackan

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 19:41:36

[quote]Musse: Det är såna tankegångar som sätter pinnar i hjulet! Vi ÄR många! Tro mig.[/quote]

Som sagt, hoppas jag har fel. Bara hur jag ser på situationen, inte hur jag vill att den ska se ut. Ibland känns det bara som det är ett steg framåt och två tillbaka i det här landet, lite ledsamt. Men men, kämpa på ni som kan och orkar, i hemlighet finns ni i mitt hjärta :wink:

Koi
Garderobssnille

Postby Koi » 2008-09-09 20:24:23

Det här är en fråga som är otroligt svår att prata på, men det är viktigt att tänka på vad Internet bidrar till en sådan här sak.

Vi har aldrig tidigare i människans historia kunnat kommunicera så snabbt och enkelt, med människor runt hela planeten. Dessutom direkt ifrån våra hem och arbeten.

Så att inte tro att andra länders lagar, kultur och värderingar inte kommer att påverka oss är absurt, frågan är hur snabbt och när det sker.

Men jag gissar att vi inte lär se något, förrens om 10-20 år, vad det gäller dagens lagar.

Vad som behövs är att vi börjar synas, inte skäms över att vara PRO cannabis.
[i]Once a man and twice a child,
and everything is just for a while.[/i]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 21:28:30

[quote="BigBanana"]Each one teach one, så ska ni se att vi till slut vinner.[/quote]

Word!! Håller helt me dig .

Bless

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-09 23:09:12

:)

[img]http://img84.imageshack.us/img84/7562/dsc07384zh4.jpg[/img]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 16:01:48

lite OT men för mig är målet egentligen inte legalisering av cannabis , utan målet för mig är ett samhälle bortom demokratin och ännu längre ifrån diktaturen.
det jag menar är att demokrati kanske låter väldigt liberalt och att alla ska få vara med och bestämma , men vad får vi vanliga medborgare vara med och påverka egentligen, vi får rösta vilket parti som sedan ska diktera oss under 4 år o sedan samma visa åter igen...
felet med demokrati är att det ofta inte är de som påverkas av t.ex en lag som får vara med och bestämma över den.
ett exempel är ju det här med cannabis, de som vill ha det lagligt är ju i princip de som vill bruka det (+ de som vill ha ett liberalt samhälle), de som vill ha det olagligt vill väll inte ens bruka det, så det ände de behöver göra om det blir lagligt, är att inte bruka det , men det är tydligen inte tillräckligt tillfredsställande.
alltså, de som verkligen påverkas av lagen får inte tillräckligt att säga till om

får ursäkta om det är lite flummigt skrivet :britesmile:
:hippie:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 17:38:41

Diktatur? Ta en charter till Nordkorea. För övrigt har cannabisfrågan inget att göra med någon slags revolution. Det är bara önsketänkade a'la Ung Vänster. Om det händer något är det attityder och den Svenska kulturen som gradvis förändras, och sådant kommer att ta tid, om det nu ens går åt det hållet.
Men kolla med försvarsmakten om dom är med, jag tror inte vi har folk eller vapen nog för en revolution. Jag låter nog cynisk, men för i helvete, om det ska hända något så måste man se nyktert på frågan. Flum-teorier gynnar inte vårat intresse ett uns, det är jag helt fantastiskt säker på.

Jaha, användaren raderad, jag ger mig fan på att det var en anticannabis-lobbyist.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 17:42:31

jag tror du missuppfattar mitt förra inlägg ganska rejält , men det får stå för dig

EDIT: ursäkta om min avatar och namn är vilseledande men det är väll lite tanken :)
Last edited by reaper on 2008-09-10 17:50:03, edited 1 time in total.

Bone
Ganjaman

Postby Bone » 2008-09-10 17:42:47

[quote="musse"]Jaha, användaren raderad, jag ger mig fan på att det var en anticannabis-lobbyist.[/quote]

Nej, h*n är inte raderad. Användaren heter så :P
Smart men irriterande drag ;)

Förlåt för OT / Benet
Away-N/A-Utomlands.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 18:34:02

lol, där ser man. :D

Ja det är möjligt att jag missuppfattade, vi tar det igen.

[quote]men vad får vi vanliga medborgare vara med och påverka egentligen[/quote]

Saken är den att en cannabisbrukare tyvärr inte ses som en vanlig medborgare, där kommer vi in på det jag skrev i mitt förra inlägg, det är attityder och den Svenska kulturen som ska förändras innan någon lag kan förändras. Sedan är det faktist så att vi har val i Sverige, då är det bara att rösta på ett parti som för den politiken du tror på. Om det inte finns, starta ett eget eller lägg ned din röst i protest.

[quote]felet med demokrati är att det ofta inte är de som påverkas av t.ex en lag som får vara med och bestämma över den.
ett exempel är ju det här med cannabis, de som vill ha det lagligt är ju i princip de som vill bruka det (+ de som vill ha ett liberalt samhälle), de som vill ha det olagligt vill väll inte ens bruka det, så det ände de behöver göra om det blir lagligt, är att inte bruka det , men det är tydligen inte tillräckligt tillfredsställande.
alltså, de som verkligen påverkas av lagen får inte tillräckligt att säga till om [/quote]

En demokrati är ju när majoriteten av befolkningen bestämmer till viss del vad som ska ske. Sedan är det kanske inte alltid så att det stämmer, lagar röstar vi väl rätt sällan om t.ex, om någonsin? Vad som gäller här är fortfarande att försöka ändra attityder och få över majoriteten på sin sida.
Att de som påverkas av lagar inte har något att säga till om just den lagen, det är väl ganska självklart? Lagar är till för att skydda befolkningen(Inklusive dig själv), nu tror man att cannabis är farligt för både brukaren och brukarens omgivning, är det då så konstigt att det är olagligt? Ändra attityder, igen.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 18:52:01

jag håller med dig till fullo att det är attityden som borde ändras men som sagt är mitt mål (snarare dröm) inte att bara legalisera cannabis för att det sedan ska bli en kommersialiserad eller statlig substans , utan att samhället ska bli kärleksfullare och inte så sakfixerat, där var och en får bestämma över än själv

det lät som du trodde att jag menade att en Diktatur är mycket bättre än en demokrati , vilket absolut inte är fallet

om du missuppfattade mig på det sättet så kanske du ska börja se saker lite mindre svart/vitt och istället se saker i alla möjliga färger och toner ;)

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2008-09-10 19:49:39

legalisering kommer förr eller senare tror jag, majoriteten av ungarna idag(iaf majoriteten av personer fyllda 20 och neråt som jag känner/ser/har stött på) det enda som kan stoppa det är väl att dom som äldre influeras av sina föräldrar och ändrar uppfattning... eller att dom trots sin liberala syn inte riktigt tror på en legalisering.

Det största problemet i sverige är KOMMUNIKATION mellan varandra, folk är nog mer liberala än vad deras omgivning tror... men ingen törs riktigt ta steget att säga "jag är för en legalisering" just för att de är rädda att stötas ut

Svenskar är som bekant ett tystlåtet folkslag som helst sitter i sin stuga och svär åt orättvisorna för sig själv :wink:

Sen anser jag personligen stickers med legaliserings-propaganda verkar vara lite väl underground och läskigt för svensson, ingen bra lösning alltså(min uppfattning), och nån på forumet skrev att man ska använda ord som "röka en holk i goda vänners lag" el. liknande som argument i debatten, det tycker [u]jag[/u] låter framkrystat för att låta "fint" och blir bara smålöjligt och jag får för mig att "svensson" tycker likadant... vet personligen inget bättre ord, men jordnära argument som "jag röker hellre cannabis med kompisarna än super mig redlös på stan", klingar bättre, sedan bygger man vidare på jämförelser i skador mm.

De flesta i min ålder jag möter är faktiskt positivt inställda till örten och det gläder mig :) det som saknas är någon som törs kliva fram och samtidigt dra med sig resten av folket... någon som kan hjälpa dem att överkomma sin rädsla för att bli utstötta

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-10 20:08:44

Ja aldrig att jag deklarerar att jag är örtbrukare i det offentliga rummet. Aldrig, då blir man ju kölhalad, pissad på, bajsad ned för strupen på och inkastad i en håla...

Kan vara en bidragande orsak till varför det går så långsamt i det här landet.

Sovarn
Småodlare

Postby Sovarn » 2008-09-10 20:10:39

Jag tror att en legalisering är rätt så avlägsen på grund av följande orsaker/frördomar.

(utan inbördes ordning)
1 Gamla indoktrinerade uppfattningar om att droger enbart är destruktivt och fördärvar människan och dess omgivning i största allmänhet.
2a Att man av drogens inflytande skulle tappa, enligt Babylon den "rätta" uppfattningen om att framgång = pengar, familj, flashigt jobb, sommarstuga och att vara en produktiv medborgare.
2b I makthavarnas ögon finns inga fördelar i en mer öppen drogpolitik eftersom de skulle mötas av kritik från allmänheten (se #1) och det skulle påverka partiets procentandelar och ingen, varken parti eller politiker vill driva frågan eftersom deras jobbsituation är beroende av allmän opinion och media.
2c Läkemedelslobby. Det skulle bli en hel del förlorade intäkter om det skulle visa sig att ett naturläkemedel skulle kunna ersätta minst ett halvt dussin syntetiskt framställda preparatklasser. Lättillgängligten gör att de inte kan kontrollera tillgången och därmed priset. Ja, det skulle inte vara fördelaktigt för läkemedelsföretagen helt enkelt ur profitsynpunkt.

Det sammanfattar mina tankar på ett ungefär. Jag blev lite trött mot slutet för att kunna knyta samman allt på ett elegant sätt.
Men sen förespråkar jag inte legalisering utan endast en avkriminalisering av privat bruk.
Jaja, ovanstående kan te sig lite simpelt och så, men som sagt så lyckades jag inte knyta ihop min syn av legaliseringen av cannabis vara eller icke vara på så kort varsel. :p

"Fred ut"
Sovarn
[size=9][i][b]The open society is one in which men have learned to be to some extent critical of taboos, and to base decisions on the authority of their own intelligence.[/b][/i] - Karl Popper[/size:4

RodTjur
Garderobssnille

Postby RodTjur » 2008-09-10 20:16:38

Svenskar följer jantelagen, man ska inte sticka ut, inte tro att man är något, inte tro att man kan förändra...

-Sofia Modigh [KD]

Sovarn
Småodlare

Postby Sovarn » 2008-09-10 20:26:48

[quote="RodTjur"]Svenskar följer jantelagen, man ska inte sticka ut, inte tro att man är något, inte tro att man kan förändra...[/quote]

Just ja, den glömde jag att ta med i ovanstående post.
Så det är också en barriär som man behöver ta sig förbi om det ska ske någon förändring.
[size=9][i][b]The open society is one in which men have learned to be to some extent critical of taboos, and to base decisions on the authority of their own intelligence.[/b][/i] - Karl Popper[/size:4

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 22:18:27

[quote]
det lät som du trodde att jag menade att en Diktatur är mycket bättre än en demokrati , vilket absolut inte är fallet

om du missuppfattade mig på det sättet så kanske du ska börja se saker lite mindre svart/vitt och istället se saker i alla möjliga färger och toner Wink[/quote]

Nej då, det jag tyckte var underligt var att Sverige skulle vara en diktatur. Visst har vi massor att jobba på men att vi att vi skulle leva i en diktatur är väl lite väl överdrivet? Lite av en förolämping till alla stackars människor som faktist lever i riktiga helveten på jorden. Kanske inte var så du menade, jag trodde det iaf.

Det som är så krångligt med den här frågan är att dom som bestämmer och uttalar sig i media inte har en aning om hur denna drog fungerar, och dom som faktist har kunskaper i ämnet har en social munkavel. Det är ett sånt dödläge för oss, helt jävla genialt om man ser från andra sidan.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 22:48:19

Min teori: Inom 5-10 år, när det blir en folkomröstning om saken kommer cannabisbruk i sverige vara som det i holland. Vill väl gissa att runt 75% av alla unga idag är för en legalisering, även ifall de inte brukar själva. Så många som förstår att cannabis inte är en inkörsport till heroin.

Ge sverige en ung karismatisk ledare med liberala åsikter! Då jävlar!

Mina tankar ;)

Sovarn
Småodlare

Postby Sovarn » 2008-09-10 23:01:42

Om jag ska vara optimistisk så tror jag att det bästa vi kan hoppas på är en motion eller i bästa fall en proposition angående medicinsk cannabis inom 10-15 år. Men kanske dessförinnan så kan det också
vara möjligt att vi kan se en omprioritering av polisens resurser då de fokuserar mer på kriminella ligor istället för att jaga efter privatpersoner, helt enkelt att de inte
spanar aktivt efter hemmaodlare men tar chansen att haffa en om de upptäcks av en slump eller tips, och det kan vi rimligtvis förvänta oss ske inom en 5-årsperiod.
Men det här är mina optimistiska förhoppningar.

General Knas
Garderobssnille

Postby General Knas » 2008-09-11 5:40:05

Jag tror det tar minst 10 år innan vi är framme vid tanken på en legalisering, däremot så tror jag en attitydförändring kan komma ganska snabbt.

Jag tror USA styr mycket också, släpper dom på lagarna så följer vi nog snart efter, iaf om det slår väl ut. Vi nordbor är av naturen fega så vi får vänta och se. (=

Har för övrigt sett en filmsnutt där Obama sågar "war on drugs" och dessutom uttalar sig positivt till att avkriminalisera cannabis.

En till på lite samma tema.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-11 11:10:06

Det var fyra år sedan Barack Obama var för dekriminalisering. Saker har förändrat sig, nu är det vita huset som gäller. Nu är plötsligt medicinska användarna et "slöseri med resurser" och ska därför sopas under mattan.

Men som president kan han faktiskt fritt ändra droglistan utan att dra in kongressen. Cannabis är nu Schedule I, tillsammans med Heroin. Han borde kunna få ner den på Schedule IV eller V, sistnämnda är för droger som accepteras som medicin i USA. Problemet är ju att då kommer ju nästa idiot och flyttar Cannabis upp på Schedule I igen. (Det samma som hände i Storbritannien när Gordon Brown blev statsminister). Det som krävs för långsiktig dekriminalisering i USA är en helt ny lag i kongressen, något Obama inte kan göra mycket åt.

Men nu ska det bli intressant att se vad som händer i valet i Canada den 14. Oktober. Man kan ju hoppas på NDP, en grupp inom NDP vill ju stoppa drogkriget. Liberala Stéphane Dion har nog bättre chans att vinna, det viktiga är ju att bli av med Stephen Harper en gång för alla. Detta valet kan faktiskt bli Marc Emery's räddning, och kan ha en enorm signaleffekt världen om.

Return to “Coffeeshopen”