Beroende...

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
JimRob
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby JimRob » 2008-09-10 21:33:15

[quote="RodTjur"]bla bla bla ...för cannabis har inga bevisade ämnen som framkallar ett direkt beroende.[/quote]

För övrigt är det väl ganska ointressant hur du personligen definierar "beroende". Det finns vedertagna, vetenskapliga definitioner för detta begrepp.

En annan tanke som slog mig är att de av er som förnekar problematiken mest ihärdigt kanske är de som har de allvarligaste problemen. Det sägs ju att förnekelse är ett symtom på allvarligt missbruk. Kanske är eran argumentation en slags försvarsmekanism för att ni inte ska behöva rannsaka erat eget bruk. Om inte, så har jag mycket svårt att hitta någon ursäkt för den genomruttna människosyn som vissa har givit uttryck för i tråden.

RodTjur
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby RodTjur » 2008-09-10 21:42:37

[quote="JimRob"][quote="RodTjur"]bla bla bla ...för cannabis har inga bevisade ämnen som framkallar ett direkt beroende.[/quote]

För övrigt är det väl ganska ointressant hur du personligen definierar "beroende". Det finns vedertagna, vetenskapliga definitioner för detta begrepp.

En annan tanke som slog mig är att de av er som förnekar problematiken mest ihärdigt kanske är de som har de allvarligaste problemen. Det sägs ju att förnekelse är ett symtom på allvarligt missbruk. Kanske är eran argumentation en slags försvarsmekanism för att ni inte ska behöva rannsaka erat eget bruk. Om inte, så har jag mycket svårt att hitta någon ursäkt för den genomruttna människosyn som vissa har givit uttryck för i tråden.[/quote]

Du får gärna tro att jag är beroende, för all del. Det jag tror är att känner man sig själv och har bra självkänsla ska man inte hamna i ett drogberoende, varesej det är cannabis eller kokain, även om kokain är myyyyyyyyycket svårare att inte bli beroende av.

Det är vad jag [b]tror[/b], jag kan bara tala för mig själv, jag känner ibland om jag har tråkigt för att röka, men det är inte svårt att säga nej och jag får inte någon abstinens om jag är utan röka. Då kommer man ju in på det här om bruk och missbruk igen och det orkar jag inte ta upp. Jag har sagt mitt här nu iaf, tycker jag drar upp bra saker men jag är inte mer värd än du, min åsikt är min åsikt, din åsikt är din åsikt.

Puss & kram
"The reason that drugs kill people is that drugs is drug"
-Sofia Modigh [KD]

Who need drugs when there is weed?

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-10 21:49:15

Jag är fullständigt övertygad om att vi alla egentligen håller med varandra, men att vi tyvärr talar förbi varandra. Det är så jag menade med det jag sa.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 8:04:23

[quote="BigBanana"]Tydligen förändras allt det där när man levt längre och rökt kilon... :roll:[/quote]

Detr där var uppenbarligen en pik mot mig. Eftersom du tycks ha svårt att förstå vad jag menar så kanske jag skall förklara igen.

Cannabis är beroendeframkallande och det går även att missbruka, dock är det en mycket mild drog med jämförelsevis små bieffekter. Röker man lite då och då, kanske främst på helgerna och kanske tom ibland en vecka eller tre i sträck så upplever man på sin höjd att man är lite seg dagen efter och att manske tycker det är lite tråkigare att kolla film eller lira X-box eller likande när man inte röker.

Har du däremot ett långt och intensivt bruk, där du röker säg 5 g/dagen i 3-4 år och sedan slutar tvärt, kan jag nästan garantera att du kommer uppleva en mängd obehagliga abstinenssymptom. Därav mitt påstående att man måste röka "i år och kilon" för att drabbas av detta.

I övrigt tycker jag hela attityden där det hävdas att människor som "inbillar sig" att de är beroende av cannabis är sjuka, svaga och några slags undermänniskor är jävligt obehaglig och jag måste säga att jag blir mycket förvånad?! Beroende och missbruk är att betrakta som sjukdomar. Är alla sjuka människor svaga undermänniskor och har enbart sig själva att skylla?

Dessutom tror jag att den här attityden där man totalt förnekar att cannabis kan ha negativa konsekvenser för brukaren innebär att man totalt skjuter sig i foten när det kommer till en uppluckring av lagstiftningen och på sikt en legalisering. Det går öht inte att ta legaliseringsförespråkare som helt förnekar dessa saker på allvar. Och det är väl där vi står idag, där MMM och den mikroskopiska legaliseringsrörelsen i Sverige betraktas som förvirrade flummare och new age tomtar som tror att cannabis är en helig ört och som är totalt harmlös.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-11 12:36:54

[quote="Yogi"][quote="BigBanana"]Tydligen förändras allt det där när man levt längre och rökt kilon... :roll:[/quote]

Detr där var uppenbarligen en pik mot mig. Eftersom du tycks ha svårt att förstå vad jag menar så kanske jag skall förklara igen.
[/quote]

Eller mot mig :roll: Saken är ju bara att vi ser olika på det, fast vi brukat i många år.

jag bryr mig inte om att förklara igen.
Alla har rätt eller alla har fel.
Vi är alla olika.
Vi är alla lika.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-11 14:20:23

"Nästan garantera" det håller inte i rätten.

Och röker man femmor om dagen år i sträck, ja, då har man sig själv att skylla, vad i helvete liksom, kom inte och gnäll att du svettas om nätterna eller att din aptit är försvunnen.

Antagligen får man liknande abstinensbesvär av ungefär vad som helst om du tryckt i dig omåttliga mängder över år och dagar... (antagligen skulle du vara död på det mesta annat)

Det är andra som belyser det jag säger med den sortens värderingar, att du tycker det väcker obehag hos dig kan jag tyvärr inte stå för.

Nej, sjuka människor har inte sig själv att skylla, däremot behövs det ett kraftigt skyddsnät där dessa individer känner sig väl omhändertagna.

Så alla ni som röker 25-30 gram själva i veckan, kom för i helvete inte och böla sen.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 16:07:34

[quote="BigBanana"]
Och röker man femmor om dagen år i sträck, ja, då har man sig själv att skylla, vad i helvete liksom, kom inte och gnäll att du svettas om nätterna eller att din aptit är försvunnen.[/quote]

Vem är det som gnäller? Jag konstaterar bara fakta. Du borde däremot lägga ner din stöddiga attityd och inse att du kanske inte har så bra koll på läget som du tror.

[quote="BigBanana"]Antagligen får man liknande abstinensbesvär av ungefär vad som helst om du tryckt i dig omåttliga mängder över år och dagar... (antagligen skulle du vara död på det mesta annat)[/quote]

Antagligen håller inte i rätten det heller. Omåttliga mängder? Det är knappast intressant. Ni förnekar att man kan bli beroende av cannabis, punkt. Då skall det inte spela någon roll vilka mängder man intar. Din jämförelse i övrigt faller helt platt. Om man nu dör av tex att spela tv-spel över år och dagar så gör det knappast cannabis mindre beroendeframkallande.

[quote="BigBanana"]Så alla ni som röker 25-30 gram själva i veckan, kom för i helvete inte och böla sen.[/quote]

Åter igen, lägg ner din ruttna attityd, det är ingen som bölar. Säger du samma sak till en alkoholist som dricker 70 cl om dagen, att han får skylla sig själv? Väx upp!

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-11 16:12:54

Som sagt, olika språk.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 16:18:50

[quote="BigBanana"]Som sagt, olika språk.[/quote]

Knappast, vi talar uppenbarligen svenska båda två. Kom med något bättre. :roll:

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-11 16:21:21

[quote="Yogi"][quote="BigBanana"]Som sagt, olika språk.[/quote]

Knappast, vi talar uppenbarligen svenska båda två. Kom med något bättre. :roll:[/quote]

Ord är värdelös kommunikation, thats all.

Det handlar om att aktivt tänka och att inse konsekvenserna av sitt handlande.
Last edited by BigBanana on 2008-09-11 16:25:32, edited 1 time in total.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 16:25:12

[quote="BigBanana"]Ord är värdelös kommunikation, thats all.[/quote]

Jaha, vi kanske borde kommunicera på telepatisk väg istället? Vad gör du på ett forum om du tycker det är värdelöst att kommunicera via språket?

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-11 16:26:51

[quote="Yogi"][quote="BigBanana"]Ord är värdelös kommunikation, thats all.[/quote]

Jaha, vi kanske borde kommunicera på telepatisk väg istället? Vad gör du på ett forum om du tycker det är värdelöst att kommunicera via språket?[/quote]

Du är så fucking jävla boring. På ett forum duger ord att förmedla kunskap och information, men när man debatterar om lösa jävla begrepp kan orden komma i vägen, sluta för i helvete att klanka ner på mig, ditt.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-11 16:34:04

Har inte läst hela tråden, men många av cannabis "bieffekter" efter rökt en lång tid, försvinner som helt (för mig) genom att motionera, hålla dygns rytmen och äta rätt, sen ser jag dem intensiva drömmarna som något att se fram emot haha.

Altså med regelbunden motion tappar man inte aptiten av cannabis, man måste inte röka jointen för att kunna klämma en hel pizza, tror det sitter i huvudet.

det kanske inte funkar för alla men funkar för mig, har du inte provat gör det, man märker skillnad snabbt..

Fred mina vänner och lev väl

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 16:46:51

[quote="BigBanana"]Du är så fucking jävla boring. På ett forum duger ord att förmedla kunskap och information, men när man debatterar om lösa jävla begrepp kan orden komma i vägen, sluta för i helvete att klanka ner på mig, ditt.[/quote]

Ja, du är inte så jävla rolig du heller. Varför inte bara inse att dina argument tog slut för länge sen och lämna den här tråden. Du har ändå inget att tillföra.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-11 16:48:46

Sluta projicera.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 16:51:39

Men kan du ge upp någon gång, du vet inte ens vad projicera betyder.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-11 17:09:28

[quote="Yogi"]Ja, du är inte så jävla rolig du heller. Varför inte bara inse att dina argument tog slut för länge sen och lämna den här tråden. Du har ändå inget att tillföra.[/quote]

Nu får du ge dig. Vad tror du att du tillför till den här tråden? De enda som kallat cannabismissbrukare för "undermänniskor" i den här tråden är DU och JimRob. Inte dem du försöker argumentera emot. Sluta försöka få det till att alla som inte delar din syn på vad som är ett beroende ser ner på cannabismissbrukare.

Om det krävs åratal och kilon för att utveckla abstinenssymptom värda namnet, vad är det då med cannabis som skapar beroendet? Är det kanske någonting annat än drogen i sig som skapar beroendet? Kanske brukarens psykosociala hälsa?

På dig låter det som om den enda faktorn som avgör om en person blir cannabismissbrukare är cannabisen i sig, men det tror jag inte du tror själv ens. Eller har jag missuppfattat?

Jag tycker du borde gå tillbaka och läsa tråden igen och försöka att inte läsa in dina egna tolkningar av vad folk skriver, utan istället försöka förstå vad folk skriver.

Själv tycker jag att ingen egentligen kan kallas cannabisberoende, pga att abstinenssymptomen som uppstår även efter åratal av tungt missbruk är ganska lätta. Cannabismissbrukare finns det däremot gott om. Cannabismissbrukare blir man av samma orsaker som man blir heroinmissbrukare, alkoholmissbrukare eller sexmissbrukare: Negativ självbild orsakad av omgivningen, främst under uppväxten men även senare i livet.

PS:

:crap:

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 17:29:36

[quote="Jesus"]Nu får du ge dig. Vad tror du att du tillför till den här tråden? De enda som kallat cannabismissbrukare för "undermänniskor" i den här tråden är DU och JimRob. Inte dem du försöker argumentera emot. Sluta försöka få det till att alla som inte delar din syn på vad som är ett beroende ser ner på cannabismissbrukare.[/quote]

Till och börja med försöker jag hålla mig till sakargument istället för att anklaga folk för att vara veklingar som bölar. Du läser in saker som jag aldrig har hävdat. Läser du dock tråden lite noggrannare så ser du rätt lätt att det finns folk som tycker man är svag och man blir beroende av cannabis och att det inte har med drogen att göra utan med personliga brister att göra. Tydligen är det väldigt provocerande när man anmäler en avvikande åsikt. Det är ju mycket enklare om alla håller med och dunkar varandras ryggar.

[quote="Jesus"]Om det krävs åratal och kilon för att utveckla abstinenssymptom värda namnet, vad är det då med cannabis som skapar beroendet? Är det kanske någonting annat än drogen i sig som skapar beroendet? Kanske brukarens psykosociala hälsa?

På dig låter det som om den enda faktorn som avgör om en person blir cannabismissbrukare är cannabisen i sig, men det tror jag inte du tror själv ens. Eller har jag missuppfattat?[/quote]

Allt beroende är givetvis en kombination av olika faktorer där forskningen har visat att just psykosociala faktorer har en stor inverkan. Dock är det svårt att bli beroende av något som inte är beroendeframkallande.

[quote="Jesus"]Själv tycker jag att ingen egentligen kan kallas cannabisberoende, pga att abstinenssymptomen som uppstår även efter åratal av tungt missbruk är ganska lätta. Cannabismissbrukare finns det däremot gott om. Cannabismissbrukare blir man av samma orsaker som man blir heroinmissbrukare, alkoholmissbrukare eller sexmissbrukare: Negativ självbild orsakad av omgivningen, främst under uppväxten men även senare i livet.[/quote]

Håll i minnet att det här med "år och kilon" var ett exempel. Det finns en hel del som får abs efter betydligt mindre mängd men det är är på det hela ointressant. Håller med dig och att beroende är svårt att definiera och kanske inte ens meningsfullt att prata om. Missbruk är betydligt enklare att definiera även om jag föredrar termerna rekreationsbruk kontra problematiskt bruk som används av bla Ted Goldberg. Orsakerna ytill missbruk kanske borde tas i en egen tråd, men som jag sa handlar det ffa om psykosociala faktorer, men visst kan en "negativ självbild" (hur du nu definierar det?) vara en del i det hela.

[quote="Jesus"]
PS:

:crap:[/quote]

Instämmer

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-11 19:02:42

[quote="Yogi"]Läser du dock tråden lite noggrannare så ser du rätt lätt att det finns folk som tycker man är svag och man blir beroende av cannabis och att det inte har med drogen att göra utan med personliga brister att göra.[/quote]

Men det har ju med personliga brister att göra! Men vad gör det? Alla har vi svagheter och brister. Det betyder inte att man är en "dålig" människa. Brister hos en individ är inte något som uppstår främst pga individen själv utan personer och händelser i individens omgivning.

[quote="Yogi"]Allt beroende är givetvis en kombination av olika faktorer där forskningen har visat att just psykosociala faktorer har en stor inverkan. Dock är det svårt att bli beroende av något som inte är beroendeframkallande.[/quote]

Och väldigt få personer blir beroende av cannabis. Om det är cannabisens kemiska verkan som skapar beroende borde betydligt fler bli problematiska konsumenter. Det är svårt att bli beroende av cannabis. Eftersom det är så svårt att bli beroende av cannabis borde förklaringen till varför vissa blir beroende ligga hos individen och inte drogen.
(Här använder jag ordet "beroende" trots att jag kanske hellre borde använda något annat uttryck.)

[quote="Yogi"]Håll i minnet att det här med "år och kilon" var ett exempel. Det finns en hel del som får abs efter betydligt mindre mängd men det är är på det hela ointressant. Håller med dig och att beroende är svårt att definiera och kanske inte ens meningsfullt att prata om. Missbruk är betydligt enklare att definiera även om jag föredrar termerna rekreationsbruk kontra problematiskt bruk som används av bla Ted Goldberg. Orsakerna ytill missbruk kanske borde tas i en egen tråd, men som jag sa handlar det ffa om psykosociala faktorer, men visst kan en "negativ självbild" (hur du nu definierar det?) vara en del i det hela.[/quote]

Ted Goldberg talar i sin bok "Samhället i Narkotikan" om stämplingsteori. "Negativ självbild" är ett uttryck han använder sig av i boken när han förklarar stämplingsteorin. Jag har tyvärr lånat ut mitt exemplar av boken till min mamma (:lol:), annars hade jag kunnat citera lite om denna teori. Har du läst boken? Om du gjort det förstår jag inte riktigt varför du reagerar/resonerar som du gjort i den här tråden. Goldberg lägger väldigt mycket fokus på brukaren i sina teorier, inte drogen i sig.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-11 20:12:13

[quote="Jesus"]Men det har ju med personliga brister att göra! Men vad gör det? Alla har vi svagheter och brister. Det betyder inte att man är en "dålig" människa. Brister hos en individ är inte något som uppstår främst pga individen själv utan personer och händelser i individens omgivning. [/quote]

Det är först och främst attityden till dessa brister jag reagerar på. Att förringa folks upplevelser och besvär genom att kalla dom svaga, att de bölar osv. Nedlåtande värdeomdömen helt enkelt.

[quote="Jesus"]Och väldigt få personer blir beroende av cannabis. Om det är cannabisens kemiska verkan som skapar beroende borde betydligt fler bli problematiska konsumenter. Det är svårt att bli beroende av cannabis. Eftersom det är så svårt att bli beroende av cannabis borde förklaringen till varför vissa blir beroende ligga hos individen och inte drogen.
(Här använder jag ordet "beroende" trots att jag kanske hellre borde använda något annat uttryck.)[/quote]

Är det väldigt få? Har du statistik som styrker detta? Jag misstänker att det är betydligt fler än vad de flesta tror. Detta då om man håller sig till den vedertagna definitionen av beroende. Du är säkert bekant med DSM/ICD men jag klipper in det iaf:

- Ett starkt behov ("sug") eller tvång att ta substansen.
- Svårigheter att kontrollera konsumtionen av substansen.
- Förekomsten av abstinenssymtom.
- Toleransökning.
- Tilltagande ointresse av andra saker pga substansen.
- Fortsatt konsumtion trots kroppsliga eller psykiska skador.

Är tre av ovanstående sex kriterier uppfyllda kvalar man in i diagnosen beroende. Som synes krävs det inte speciellt mycket. Men håller vi oss till begreppet problematiska konsumenter blir det svårare då det är ett kontinum från rekreationsbruk till problematiskt. Jag misstänker att betydligt fler än vad som erkänns ligger närmare den problemtiska ändan. Vilket inte betyder att det för den skull är många.

Var orsaken ligger kan man diskutera i oändlighet men det är inte det som är frågan. Frågan var OM man kan bli beroende av cannabis.

[quote="Jesus"]Ted Goldberg talar i sin bok "Samhället i Narkotikan" om stämplingsteori. "Negativ självbild" är ett uttryck han använder sig av i boken när han förklarar stämplingsteorin. Jag har tyvärr lånat ut mitt exemplar av boken till min mamma (:lol:), annars hade jag kunnat citera lite om denna teori. Har du läst boken? Om du gjort det förstår jag inte riktigt varför du reagerar/resonerar som du gjort i den här tråden. Goldberg lägger väldigt mycket fokus på brukaren i sina teorier, inte drogen i sig.[/quote]

Jo jag är väl bekant med Goldberg. Har Demystifying Drugs i någon låda här. Kan rota fram den, men det får bli i morgon. Jag förstår dock inte vad det är i mitt resonemang som du inte tycker går ihop med Goldbergs. Tror att det är du som läser in saker som jag faktiskt aldrig uttryckt. Kortfattat skulle jag kunna sammanfatta det som:

- Ja, man kan bli beroende av cannabis.
- Ja, cannabis kan orsaka abstinenssymptom.
- Det finns ett stort mått av förnekelse inom "cannabiskulturen" angående drogens negativa baksidor som i förlängningen är kontraproduktiv om man stävar mot en liberalare lagstiftning.

Tyvärr verkar det för vissa vara väldigt provocerande att uttrycka dessa åsikter.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 0:28:36

[quote="Yogi"]
[b]Ja, man kan bli beroende av cannabis.
- Ja, cannabis kan orsaka abstinenssymptom.
- Det finns ett stort mått av förnekelse inom "cannabiskulturen" angående drogens negativa baksidor som i förlängningen är kontraproduktiv om man stävar mot en liberalare lagstiftning. [/b]

[b]Tyvärr verkar det för vissa vara väldigt provocerande att uttrycka dessa åsikter[/b]..[/quote]

Precis detta borde vara rätt uppenbart för folk med lite erfarenhet och det känns pinsamt hur folk gräver ner huvudet i sanden.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-12 5:41:36

[quote="prokunin"]Precis detta borde vara rätt uppenbart för folk med lite erfarenhet och det känns pinsamt hur folk gräver ner huvudet i sanden.[/quote]

Är vi tillbaks här nu igen? Varför är det pinsamt att inte alla tycker som du? Personliga erfarenheter är bara relevant för din person, inte för alla andra. Om man definierar beroende utifrån de kriterier Yogi ställt upp så kan man vara beroende av i princip allt, inte bara substanser. Jag definierar inte beroende på samma sätt.

Cannabis kan missbrukas men jag tycker inte man kan säga att cannabis är beroendeframkallande, av samma anledning som det inte är beroendeframkallande att skära sig i armen när man mår dåligt. Allt som kan missbrukas är inte beroendeframkallande.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-12 7:13:33

[quote="Yogi"]Tyvärr verkar det för vissa vara väldigt provocerande att uttrycka dessa åsikter.[/quote]

Det är nog mest är dessa "oneliners" som provocerar.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-12 8:23:46

[quote="Jesus"]Är vi tillbaks här nu igen? Varför är det pinsamt att inte alla tycker som du? Personliga erfarenheter är bara relevant för din person, inte för alla andra. Om man definierar beroende utifrån de kriterier Yogi ställt upp så kan man vara beroende av i princip allt, inte bara substanser. Jag definierar inte beroende på samma sätt.[/quote]

Skillnaden i det här fallet är att det inte handlar om "tyckande " utan om fakta, undantaget den tredje punkten. Sen kan man alltid "hitta på" en egen definition av beroende och abstinens men du bör då vara medveten om att den är just din påhittade vilken går tvärs emot hela världens samlade forskning och expertis inom beroendemedicin och psykiatri/psykologi.

Vidare omöjliggör det helt en konstruktiv diskussion, men det kanske är det som är meningen? Det vore intressant att hör din egen definition av beroende och vad du grundar den på?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 12:28:02

[quote="Jesus"][quote="prokunin"]Precis detta borde vara rätt uppenbart för folk med lite erfarenhet och det känns pinsamt hur folk gräver ner huvudet i sanden.[/quote]

Är vi tillbaks här nu igen? Varför är det pinsamt att inte alla tycker som du? .[/quote]

Det jag citerade är rätt uppenbart tycker jag.
Det är "cannabis-är-inte-beroendeframkallande-falangen" som säger "jag har rökt så och så länge är inte beroende därför finns det inga beroende". Alltså de som antar att deras personliga erfarenheter gäller för alla och överlag. Vi som inte håller med säger inte att deras personliga erfarenheter är lögn eller att de exempel på missbruk vi tar upp gäller alla.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-12 15:13:36

:crap:

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2008-09-12 15:30:30

Kan vi enas om ett par saker?
[b]Allt[/b] går att missbruka.
Missbruk kan leda till beroende, psykiskt eller medicinskt/fysiskt.
Cannabis innehåller vad jag vet inga substanser som gör dig [b]fysiskt[/b] beroende, ni som hävdar motsatsen kan gärna hänvisa till forskning/källor, det psykiska beroendet kommer från brukarens psykiska status.
Eventuella abstinensbesvär är individuella, men handlar om hur brukaren förhåller sig psykiskt till drogen.

Eller?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 15:33:16

^ I'm with you ^

Bone
Ganjaman

Postby Bone » 2008-09-12 16:13:32

[quote="Nesta"]Kan vi enas om ett par saker?
Cannabis innehåller vad jag vet inga substanser som gör dig [b]fysiskt[/b] beroende, ni som hävdar motsatsen kan gärna hänvisa till forskning/källor, det psykiska beroendet kommer från brukarens psykiska status.
Eventuella abstinensbesvär är individuella, men handlar om hur brukaren förhåller sig psykiskt till drogen.[/quote]

AMEN!
Away-N/A-Utomlands.

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2008-09-12 16:28:59

Eventuella abstinensbesvär är individuella, men handlar om hur brukaren förhåller sig psykiskt till drogen.

Eller?[/quote]

Exakt. Jag håller med.

Yogi jag kan ju ha fel, men tolkar det såhär.
får uppfattningen av att du är ganska negativt inställd till det du läser, innan du läst det. Ta vara på det som står ovan.
Läs igenom allt igen, men läs ifrån en positivt inställd vinkel.
Utgår man ifrån att vara negativt inställd till kommentarerna, så tolkas dom lätt som provocerande och negativa.
Tror det är det dom försöker säga till dig längre upp på sidan med.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 17:07:10

Inte dags o tända fedspipan? :wink:

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2008-09-12 17:18:03

Jo, jag meckar upp en blandning på juste haze, nl och det svarta från marocko...puffpuff pass

:hippie:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 17:58:28

Oljemissbrukare ? elektroman ? i dunno. :lol:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 17:59:13

[quote="Nesta"]Jo, jag meckar upp en blandning på juste haze, nl och det svarta från marocko...puffpuff pass

:hippie:[/quote]

passa =

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-09-12 20:56:12

För övrigt tycker jag att Bananen är skit rolig. Personligen begriper jag inte vad det tagit åt folket på swecan det ska huggas och spottas till höger och vänster.

Beroende eller inte enligt mig varierar det från person till person..

Best regards

Herr J

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 21:17:18

[quote="Herr J"]För övrigt tycker jag att Bananen är skit rolig. Personligen begriper jag inte vad det tagit åt folket på swecan det ska huggas och spottas till höger och vänster.

Beroende eller inte enligt mig varierar det från person till person..

Best regards

Herr J[/quote]

Kan hålla med där J-man. Bananen is the shit.

Jag vet inte hur NE definierar ordet "beroende" men gillar man något så mycket att man inte är "samma person" när man är utan det, är man beroende. Vare sig det är knark eller kärlek. (Enligt mig)

Edit: Meningsbyggnadsfel.

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2008-09-12 23:17:16

Jag respekterar att fredspipan går runt, och jag avser absolut inte att provocera någon. Men...

Om den nyktra verkligheten är lika lockande som ruset, hur kommer det sig då att man blir (till synes) upprörd när någon påstår någonting som "spräcker bubblan"?? Jag får intrycket av att alla som ger uttryck för (enligt mig) balanserade åsikter i denna fråga betraktas som "party-poopers" av vissa andra.

Jag är glad att så många aldrig har upplevt några problem med sitt bruk och hoppas att ni alltid kommer fortsätta att känna så. Jag har dock svårt med den (som jag upplever) nedlåtande attityden som vissa ger uttryck för. Det är självklart att alla männsikor är personligen ansvariga för sina liv och sitt välbefinnande. Men vad hjälper det att kasta sten på dem som mår dåligt? Om du ser någon som fått soppatorsk på motorvägen så skulle du säkert inte stanna och förklara för dem att dom får skylla sig själva eftersom dom inte stannat och tankat i tid. Jag tror att de flesta som stannar gör det för att ge ett handtag.

BTW jag kan inte minnas att jag sett någon beklaga sig i denna tråd. Jag kan inte ens minnas satt någon har sagt sig ha problem. Däremot har vissa pekat på det faktum att cannabis (i likhet med allt annat som kan ge dopaminpåslag) kan leda till problematiska situationer för vissa.

För övrigt vill jag bara ge uttryck för att jag upplever för övrigt Yogi´s inlägg som ytterst balanserade, insiktsfulla och välformulerade. Jag önskar att jag kunde skriva så.

Ha en bra kväll alla!! :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-12 23:49:11

Vid rätt/fel omständigheter tror jag alla kan trilla dit. tror inte det spelar nån roll vad det är för drog. nä vart tog den där pipan vägen? börjar ju piggna till här borta i hörnet! spara ett par puff till bönan som sitter här i bakgrunden oxå! :wink:

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-13 14:45:49

[quote="Puffpuff"]
Exakt. Jag håller med.

Yogi jag kan ju ha fel, men tolkar det såhär.
får uppfattningen av att du är ganska negativt inställd till det du läser, innan du läst det. Ta vara på det som står ovan.
Läs igenom allt igen, men läs ifrån en positivt inställd vinkel.
Utgår man ifrån att vara negativt inställd till kommentarerna, så tolkas dom lätt som provocerande och negativa.
Tror det är det dom försöker säga till dig längre upp på sidan med.[/quote]

Men snälla du, kan vi inte försöka hålla oss till sakfrågan här? Vill du diskutera min inställning till inläggen här eller min person så kan du starta en egen tråd om det eller PM:a mig personligen.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-13 14:59:47

Eller?[/quote]

Jag vet inte om det finns något intresse att fortsätta diskussionen men jag ger det ett försök då jag tycker detta är intressant.

"Allt går att missbruka" säger du. Gör det verkligen det, har aldrig tänkt på det sättet och jag förstår inte riktigt på vilket sätt det har med cannabis att göra. Dock kan jag förstå att det kanske känns mindre hotfullt med cannabis och missbruk om allt annat också går att missbruka.

Jag tycker indelningen i fysiskt kontra psykiskt beroende är konstlad och egentligen meningslös då det ena inte kan existera utan det andra. Kropp och "själ" är inte separerade på det sätt som vi ofta får för oss i västerlandet.

I grund och botten är allt fysiskt eller kemiskt då det handlar om att man påverkar balansen av olika transmittorsubstanser i hjärnan då man tar en drog. När tillförseln av drogen efter en längre tids bruk stryps leder det till en obalans som ger upphov till psykiska abstinenssymptom som tex starkt sug, oro och nedstämdhet och/eller fysiska som tex svettningar. Att nattliga svettningar skulle bero på "hur brukaren förhåller sig psykiskt till drogen" har jag svårt att begripa och du får gärna utveckla det om du har lust.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-13 15:01:31

[quote="JimRob"]
För övrigt vill jag bara ge uttryck för att jag upplever för övrigt Yogi´s inlägg som ytterst balanserade, insiktsfulla och välformulerade. Jag önskar att jag kunde skriva så.

Ha en bra kväll alla!! :)[/quote]

Tack så jäkla mycket, det värmer att höra sådana ord! :D

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-13 23:54:16

[quote="Yogi"]"Allt går att missbruka" säger du. Gör det verkligen det,...[/quote]

Ja, det gör det. Därför att...

[quote="Yogi"]I grund och botten är allt fysiskt eller kemiskt då det handlar om att man påverkar balansen av olika transmittorsubstanser i hjärnan då man tar en drog.[/quote]

...detta inte gäller bara när du tar en drog, det gäller hela tiden vad du än gör. Allt påverkar balansen av transmittorer i hjärnan.

[quote="Yogi"]När tillförseln av drogen efter en längre tids bruk stryps leder det till en obalans som ger upphov till psykiska abstinenssymptom som tex starkt sug, oro och nedstämdhet...[/quote]

Räknas sug, oro och nedstämdhet som kriterier för beroende kan man vara beroende av allt, från modellplansbyggande till kärlek.

[quote="Yogi"]...och/eller fysiska som tex svettningar.[/quote]

Här gör du själv skillnad på fysiska och psykiska abstinenssymptom trots att du tidigare sade:

[quote="Yogi"]Jag tycker indelningen i fysiskt kontra psykiskt beroende är konstlad och egentligen meningslös då det ena inte kan existera utan det andra. Kropp och "själ" är inte separerade på det sätt som vi ofta får för oss i västerlandet.[/quote]

Psykisk "abstinens" (oro, nedstämdhet etc) kan bli resultatet av alla typer av missbruk (spelmissbruk, sexmissbruk, drogmissbruk etc) medan fysisk abstinens (svettningar, skakningar, illamående, död etc) är förbehållet droger.

Cannabismissbrukare har svårt att sluta (huvudsakligen) av samma anledning som en spelmissbrukare har svårt att sluta spela, inte pga biologiska förändringar i hjärnan eller biokemisk påverkan på hjärnan orsakad av en substans. Cannabis orsakar inga svåra fysiska abstinenssymptom, och de flesta klarar av dessa utan problem. Det är inte den fysiska komponenten (cannabisen) som skapar beroendet, utan den psykiska (brukaren själv).

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-14 16:07:44

[quote="Jesus"][quote="yoline"]...forskning, forskning, forskning...[/quote]

Det finns hur mycket forskning som helst om cannabis.

Läs:

[quote="EMCDDA (2008), A cannabis reader: global issues and local experiences, Monograph series 8, Volume 1"]While cannabis is the most consumed illicit drug worldwide, politically cannabis is a great divider. The illegality of the drug means that the evidence base is often patchy. Lobbyists, libertarians, prohibitionists, think-tanks and commercial interests all by definition speak to the issue from divergent positions. Even research in this area can sometimes appear to be influenced by a political as well as a scientific agenda. [b]The information base in this area is considerable[/b] and this fact alone poses a serious challenge to any reader who attempts to navigate it. The goal of this publication is to gather knowledge that will provide a base for improved policy approaches to cannabis in the future. In reaching this goal, leading experts have been asked to clarify what is known and what is not known about cannabis; on which issues scientists agree and which issues are still under debate.[/quote][/quote]

Nice!
Fast hade väl hoppats på mer utav sådan forskning som leder ut till allmänheten, typ [quote]aftonbla- extra: 1 vindruva om dagen gör dig mer alert![/quote]

Känns inte som att det är så jätte många som liksom bara får för sig att leta reda på en sånhär rapport och sen tar till sig allt som står (såvida man inte redan har ett intresse för ämnet..)[/quote]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-14 18:06:11

Ot varning, vill tacka Jesus för sitt ypperliga sätt att sätta bokstäverna på rätt plats.Jag följer tråden med vansinnigt intresse men med sådana välformulerade och komplicerade ord vågar man knappt att ta strid :wink:

Jag hävdar fortfarande att oavsett är jag ett levande exempel på att man BEHÖVER INTE bli beroende av CB, och det kvittar nog om vi snackar 5 år eller 35 år.

Magisk är hon.

Tumstock
Garderobssnille

Postby Tumstock » 2008-09-14 19:39:41

Jag rökte mer eller mindre vaje dag i tre års tid, har trappat ner nu och blossar bara på helgerna, många polare gjorde samma nedtrappning och klagade som fan på att dom inte kunde sova och att dom svettades mindre sjöar på nätterna men jag har sluppit de problemen.

Blir också på något sätt lite speciellare att röka när man rullar upp den första när man kommer hem efter jobbet på en fredag, en belöning lixom :)

Har lite svårt att tro på något tyngre beroende men man saknar det ju lite när man trappar ner, blev dock normalt på någon vecka för mig och efter ett par veckor så kände man sig lite klarare i knoppen också så det blev lite vaknare arbetstid också :)

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-14 19:42:59

Rökt dygnet runt i många år nu. Men inga problem vid de uppehåll som jag tvingas befatta mig med, annat än att det är så jävla tråkigt.

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2008-09-14 20:39:20

[quote="BigBanana"]Rökt dygnet runt i många år nu. Men inga problem vid de uppehåll som jag tvingas befatta mig med, annat än att det är så jävla tråkigt.[/quote]

Jag är glad att du mår bra. Men andra människor som befinner sig i din "situation" skulle klassificera detta som ett psykiskt beroende. Om det inte är önskvärt för dem så skulle de kanske uttrycka det som att de har problem.

Flera av oss upplever att arbete, socialt umgänge, andra hobbies etc. inte alltid fungerar klockrent när man röker 24/7. I och med detta upplever man problem, eftersom man anser sig ha behov av att vara nykter under kortare eller längre perioder, och eftersom man upplever dessa perioder som tråkiga. Med andra ord så blir det svårt att njuta av aktiviteter/företeelser som man egentligen tycker är viktiga. Det var till exempel så jag själv kände när jag, för ett par år sedan, tyckte att det var dags att förändra mina rök-vanor.

Om man inte anser sig ha behov av att vara nykter så förstår jag att det är svårt att se problematiken som har beskrivits i tråden. Det fungerar ju oftast att röka en till så mår man fint igen och allting blir roligt och meningsfullt.

Det jag skriver är ingen kommentar till dig personligen, [b]Bananen[/b], utan jag tyckte bara att det du skrev var lämpligt att relatera till för att ge ett praktiskt exempel på hur jag tror att ett psykiskt beroende kan kännas igen samt varför vissa upplever detta som ett problem.

(I mitt fall löste jag mitt "tankefel"=psykiskt beroende genom att ta flera långa uppehåll, tills annat började kännas roligt igen. Så snart jag känner att dessa tendenser börjar komma tillbaka så tar jag ett nytt långt uppehåll. Detta funkar för mig.)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-14 20:48:19

Eller?[/quote]

Vågar/Orkar inte riktigt ge mig in i den här debatten, då jag är ganska dålig på att bråka med folk (ja till o med på internet :P). Men ville bara ställa mig bakom det påståendet då det låter helt rätt i mina öron. Viktigast är "Hur brukaren förhåller sig psykiskt till drogen". Man kan röka hela tiden, men om man inte ser cannabis som "klistret som håller samman livet" så kommer det inte att ha lika stor betydelse om man tar cannabis ifrån honom. (jämnfört med någon som tycker att det är så)

Intressant tråd hursomhelst, hänger med på resan :) kärlek for all.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-14 21:51:35

Ja som sagt, jag är SJUKT psykiskt beroende. Jag ÄLSKAR att röka, haha...

Å jag är otroligt bekväm i den sitsen, för jag gör bara saker jag mår bra av och skulle jag en dag inte må bra av det längre skulle jag sluta.

Sen vet jag att jag inte kommer "orka" hålla på så jävla länge till, kärleken klingar ju av så sakterliga när åren går.

Det är helt enkelt skönt att vara "beroende" av något, jävla fel ord, men iallafall. För det är härligt att knåpa med sin hobby, och jag älskar det som sagt...

edit: Man får bara se till att hålla BÄTTRE kontroll på sitt liv än man gjort om man inte rökte. För det gör jag idag. Skriver mycket och håller extrem koll på mina mål.

edit2: Först fixa livet och sätt båten i rätt kurs SEN kan man göra vad fan man vill. Det är ju när man väljer ubåtsvarianten och tror att man ska komma undan som det uppstår verkliga problem vid uppehåll.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-15 21:22:15

bananen, din liknelse med ubåten är en fin och målande beskrivning.

Trivs du så visst. Jag dömmer dig inte. Jag som medmänniska skulle dock haja till om någon av mina polare helt plötsligt röker 24/7.

Jag skulle säga "nu får du ta dig i hampan, annars går det åt pipsvängen"

Vi har försökt enas om så mycket här.

En sak är dock säkert, ingen förnekar att det finns folk som har problem med cannabis, om det nu är så att man hade problemen innan eller ej. Folk har problem med cannabis.

Vi kan också enas om att många har det väldigt bra med cannabis.

Men så är det med alkohol också. Men nästan ingen förnekar alkoholens mörka sidor..

Return to “Coffeeshopen”