Intressant om våra växtvänner.

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
BigBanana
Guleböj
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Intressant om våra växtvänner.

Postby BigBanana » 2008-09-02 15:33:32

"Enkla organismer kan bete sig mycket smartare än vad forskare tidigare har trott, visar ny forskning. Egenskaper som minne, inlärning och beslutsfattande verkar finnas hos nästan alla organismer."

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2008-09-02 16:34:08

Ser rörelsen framför mig: SVAMPPLOCKNING ÄR MOOOORD! :D Sen kommer kravallerna och aktionerna mot champinionodlare.

"Mja alltså, vi tror ju att varje svamp måste få leva sitt eget liv, därför släpper vi dem fria" - Anonym aktivist

"Det är förjävligt, hur tror de att svamparna ska klara sig själva ute i det vilda?.." - Karl-Johan Sopp - svampodlare.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-02 21:03:06

Jaa men det visste vi väl redan, vi tränar och scroggar våra plantor för fullt ju, dom är duktiga och gör som man säger och lär sig. Brukar gå bra att ta sig ett snack med dom för att peppa dom (Co2 tillskott ;)) hehe.

CB odlare är såå före sin tid :D

Sovarn
Småodlare

Postby Sovarn » 2008-09-02 21:05:47

Jag säger det, en dag tar svamparna över. Det tillsammans med Kina är det jag hyser skräck för, även fast det första inte är så verklighetsförankrat.

Det finns flera aspekter hos svampar som ger anledning att frukta dem.

T.ex. att de kan sprida sig över stora områden genom utsläpp av sporer.
Och man får svindel när man tänker på allt mycel som finns under jorden ute i terrängen.
Och det är bara de med synliga fruktkroppar.
Sen har vi en uppsjö av mikroskopiska jästsvampar och mögel som har potential att frodas överallt där förutsättningar finns.

Ja, det kanske ses som löjlig, men de är i en helt annan liga än växter och djur på cellnivå, och att de när sig genom att helt enkelt suga upp allt näringsinnehåll från det medium där de växer.

Ja, det är väl ett överdrivet mardrömsscenario att svampbeståndet ska explodera och mycelet söker sig till allt organsikt och suger livet ur allt och alla.
Men TÄNK om, potentialen finns även fast svampar inte kommer att utvecklas åt det hållet. :x

(kalla mig paranoid) ;)

"Fred ut"
[size=9][i][b]The open society is one in which men have learned to be to some extent critical of taboos, and to base decisions on the authority of their own intelligence.[/b][/i] - Karl Popper[/size:4

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-02 21:21:19

citat från en FRA-debatt: "det är inte FRA vi borde va rädda för, det är svamparna "

Cheba
Garderobssnille

Postby Cheba » 2008-09-02 21:33:39

Svampar är koola, inte växter men heller inte djur. Något konstigt däremellan..

Imorgon ska jag ut i skogen. Hösten rockar hårt!! 8)

Bluntman
Zappaist

Postby Bluntman » 2008-09-02 21:54:19

Det är inte bara svampsporer som sprider ut sig, cannaherrar släpper sina små "spermier" i höstluften också :D

ska också ut i skogen till helgen, ska försöka att mörda några vilt odlade älgar/björnar, vad gör man inte för att äta ekologiskt/miljösmart mat = (icke vegan 8O )

sheba: hösten med svampar och allt vad naturen ger är fantastiskt :D

Bluntman
Last edited by Bluntman on 2008-09-02 22:18:14, edited 1 time in total.
have i ever lie to you,have i ever seen you before.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2008-09-02 22:01:41

Det är ju faktiskt inte SÅ taget ur luften det här med att svamparna tar över..

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspergillus_flavus är en intressant art av mögel, kan vara dödligt även i relativt små mängder..

http://en.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin

Tänk er en ny resistant och stark strain av mögel som sprider sig över världen.. Då jävlar är det bäst att alla vi lata stoners skärper oss på allvar, den där kastrullen med makaroner som du glömde på diskbänken i några dagar kan bli en fara, inte bara för dig, utan även för dina grannar, kanske till och med staden du bor i 8O :lol:

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-02 22:07:40

Paul Stamets, mykolog, räddar världen med svamp:

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-02 22:44:09

Undrar var dom där TED-föreläsarna hänger ut när dom inte står där å rantar. Undrar om man skulle få komma på studiebesök. Undrar om man får ta med en spliff... :D

Ja jag ska också ut å plocka svamp, fast jag är extremt feg. Kantareller å trattkantareller är väl det jag vågar plocka.

Cheba
Garderobssnille

Postby Cheba » 2008-09-02 23:17:09

[quote="BigBanana"]...Ja jag ska också ut å plocka svamp, fast jag är extremt feg. Kantareller å trattkantareller är väl det jag vågar plocka.[/quote]

Äsh! Köp dej en svampbok och ha med dej ut. Inte är jag heller någon expert på svamparna vi har i våra skogar här uppe i norden, men känner igen en hel del soppar. Skivlingar låter jag bli att plocka, dem är lite för lömska för mina svamp-skills.

Annars om du inte orkar ta med dej svamp-boken ut kan du ju plugga de farliga sopparna och plocka resten. Sen när du kommer hem kan du sitta i lugn och ro och titta i din svampkorg och jämföra med dem i boken.

Brukar finnas böcker i fickformat.

hoppas du hittar mycket svamp och ha det bra ute i skogen!

:hippie:

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-02 23:27:07

Vafalls! Skulle aldrig vilja plocka en svamp i onödan på det där viset :( Blir alltid så ledsen när jag trampar på en eller råkar bryta loss den när jag bara vill peta lite...

:)

Fast jo, jag är sugen på en fin bok. Sån får det bli! Det är bara det att nästan all svamp är maskäten som jag hittar... Alltid fullt med insekter å annat, huuuuäääää.... Vidrigt.

=

Cheba
Garderobssnille

Postby Cheba » 2008-09-02 23:32:26

[quote="BigBanana"]Vafalls! Skulle aldrig vilja plocka en svamp i onödan på det där viset [/quote]

Sant, Slösar heller aldrig med mitt svampplockande. men om du pluggar på lite eller har me dej ut boken boken så slipper du det.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2008-09-03 6:06:28

Heh, jag är också ganska feg vad gäller svamp, brukar mest hålla mig till det man känner igen. Trattkantareller, kantareller, karl-johan, murklor, fingersvamp, en och annan sopp, blek taggsvamp etc. I ärlighetens namn tror jag inte att ni behöver vara så rädda för att plocka någon svamp även om det skulle vara fel, mycelet överlever nog även om en fruktkropp går till spillo. Men ska man vara helt korrekt så får man ju ta sporavtryck från en del av hatten och sen gå tillbaka och sprida ut :lol:

Anyhow, on topic: att svampar är "intelligenta" och kan lösa problem ser inte jag som något HELT galet, det är ju klart att svampens celler kan kommunicera med varandra. De har ju säkert "signalsubstanser" (eller liknande) som de kan skicka ut och nästa cell i kedjan kan förmodligen ta emot signalerna och vidarebefodra dessa. Frågan är ju hur i helvete växter kan skilja på olika skuggor, det är nog en av de underligaste saker jag hört. Allvarligt, hur är det möjligt?

EDIT: Fick för lite tid att utveckla mitt resonemang i morse, hur som helst: För att växter ska kunna skilja på skuggor krävs ju en hel rad feats till skillnad från svampars vidarebefodran om näringskällors riktning. Växterna kan ju som vi vet söka sig mot ljuset, men skuggar de sig själva så har detta lägre prioritet vad gäller tillväxtens och rörelsers riktning. Nu börjar vi alltså prata avancerade saker, vet växten hur den själv växer? Eftersom den inte har en central "hjärna" måste man ju då antaga att detta sker på cellstadiet då inget hittills har påvisat att växten har några andra "organ" för att hantera information. Hur är det då möjligt för växten att bilda sig en uppfattning om var den har sina grenar och löv? (mitt huvud kokar nu, mindfuck som fan i nyktert tillstånd) Hur avancerade är växter egentligen? Eftersom jag pysslat en del med programmering är det enklast att tänka i de banorna, och lustigt nog går detta att lägga som jämförelse till i stort sett alla naturligt förekommande utvecklingar och åtgärder. Om en gren av växten hamnar i skugga skulle man kunna tänka sig att frågeställningen om åtgärd går såhär:Cellerna ansvariga för ljusupptag ser ett problem med ljusupptaget och frågar cellerna ansvariga för tillväxt om de kan lösa problemet. Cellerna ansvariga för tillväxt konsulterar sitt minne "Var har jag stammen", cellminnet i grenen berättar från vilket håll den härstammar. Cellminnet berättar även hur växtens utformining ser ut. Vi antar att ett likadant utskott finns på andra sidan stammen (som på cannabis som är en hyfsat symmetrisk växt). Därefter rådfrågar grenens celler de celler som handhar ljusupptaget om solens riktning. Om solens riktning kan tänkas överensstämma med andra sidans gren så antar grenenatt bristen på ljus kompenseras av andra sidans upptag.

Detta resonemang är givetvis grovt tillyxat, växten måste ju även ta hänsyn till fotoperiod för sina enstaka delar eftersom solens läge inte är fixerat dygnet runt. Hoppas ni förstår teorin, detta skulle vara hyfsat enkelt att simulera via programmering och som vi alla vet kan såväl växter, svampar och djur vara bra mycket mer komplexa i sin konstruktion än ett C++ program :D

Hur som helst lyder min slutsats: hur fan är detta möjligt!? Det kan tyckas "enkelt" i teorin men i praktiken.. ja jävlar.. Där har vi miljoner och åter miljoner variabler som knappt ens går att föreställa sig! Wow säger jag bara, ju mer man lär sig om livet desto löjligare ter det sig att allt skulle ha kommit till av en slump :/

Gevalia
Gräsfläckar på knäna

Postby Gevalia » 2008-09-03 9:33:45

[quote="Cheba"]Svampar är koola, inte växter men heller inte djur. Något konstigt däremellan.. [...][/quote]
Jag trodde att det där var en faktoid. Men rätta mig gärna om jag har fel.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-03 10:29:20

Nu har ni ju missat att "svampen" som tråden i början handlade om är inga svampar, utan amöbor. Se på Wikipedia.

När det gäller faktoiden så stämmer det att utvecklade sig från växter och är en stamgrupp till svamp- och djurriket. Men det betyder inte att man kan säga att svampen är hälften växt och hälften djur, eftersom likheterna slutade på amöbstadiet för många miljoner år sedan.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-03 11:16:35

det är ju inte amöbor heller physicist,men det är varken svampar, växter eller djur heller

[quote="Wikipedia"][b]Systematik[/b]

De är inte alls nära släkt med svamparna. Som jämförelse kan nämnas att djuren är närmare släkt med svamparna än slemsvamparna är.

Traditionellt har slemsvamparna räknats till svamparna (Fungi) och studerats av botaniker. I detta sammanhang används ofta namnet Myxomycetes. Man använder fortfarande i hög grad mykologisk terminologi i diskussioner om slemsvamparna.

Det är också vanligt att slemsvamparna klassificeras av zoologer. Då betraktas de som klassen Mycetozoa i stammen Amoebozoa.

Slemsvamparna får alltså olika rang beroende på om de betraktas av botaniker eller zoologer.[/quote]

det står också att slemsvamparna har rekordet i antalet kön, de har hela 507 stycken.:crazy: (enligt okänd källa)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-03 11:32:18

[quote="Gevalia"][quote="Cheba"]Svampar är koola, inte växter men heller inte djur. Något konstigt däremellan.. [...][/quote]
Jag trodde att det där var en faktoid. Men rätta mig gärna om jag har fel.[/quote]

De är definitivt inte växter;
"Svampar (Fungi) bildar vid sidan om djur, växter och protister ett eget rike bland organismerna"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svampar
Blir man bannad om man säger att man gillar knarksvamp?

Bluntman
Zappaist

Postby Bluntman » 2008-09-05 19:36:36

[quote="Cheba"][quote="BigBanana"]...Ja jag ska också ut å plocka svamp, fast jag är extremt feg. Kantareller å trattkantareller är väl det jag vågar plocka.[/quote]

Äsh! Köp dej en svampbok och ha med dej ut. Inte är jag heller någon expert på svamparna vi har i våra skogar här uppe i norden, men känner igen en hel del soppar. Skivlingar låter jag bli att plocka, dem är lite för lömska för mina svamp-skills.

Annars om du inte orkar ta med dej svamp-boken ut kan du ju plugga de farliga sopparna och plocka resten. Sen när du kommer hem kan du sitta i lugn och ro och titta i din svampkorg och jämföra med dem i boken.

Brukar finnas böcker i fickformat.

hoppas du hittar mycket svamp och ha det bra ute i skogen!

:hippie:[/quote]

Hej!
alla soppar går att äta förutom en, djävulssoppen! men den växer bara på Gotland!

själv äter jag bara dom goda svamparna! tex. kantarell,trattkantarell,trumpetsvamp,carl-johan,röd-brun sopp, champinjoner(se till att det är brunt på skivorna/sporer, så det inte är en vit flugsvamp, huh) och taggsvampar.

orkar lägga energi på halvgoda svampar :roll:

Bluntman
have i ever lie to you,have i ever seen you before.

Return to “Coffeeshopen”