Stavningsdiskussionen, OT från Haschasktråden

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
Daniel
Gräsfläckar på knäna
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Daniel » 2008-08-15 18:56:56

[quote="squall"]Fan vad det hadde varigt kul att få debbatera med dessa![/quote]
Om du ska debattera med dem, så måste du först visa din duglighet genom att lära dig stava.

Sorry för dissen, men vafan.

/Daniel

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-16 15:59:48

Sorry för OT

[quote="Daniel"][quote="squall"]Fan vad det hadde varigt kul att få debbatera med dessa![/quote]
Om du ska debattera med dem, så måste du först visa din duglighet genom att lära dig stava.

/Daniel[/quote]

Vem har sagt att man måste stava 100%-igt för att kunna debbatera? Utväkla gärna!

Och vad har min stavning med med denhär tråden att göra? Både onödigt och otrevligt med utalande av den här typen!

Det finns faktiskt ett handikapp som heter [b] dyslexi [/b], något som jag har. Därav min stundtals bristande stavning.

Squall finner såna här påhopp Oacceptabla!

PapaiNoel
Tomtenisse
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby PapaiNoel » 2008-08-16 19:36:46

Squall: Även dyslektiker kan använda den moderna IT-världens rättstavningsfunktioner.

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2008-08-16 22:41:27

[quote="PapaiNoel"]Squall: Även dyslektiker kan använda den moderna IT-världens rättstavningsfunktioner.[/quote]

Det finns till och med inbyggt i de nya web läsarna... åtminstone vad avser stavning... dvs man behöver inte ens klistra in det i ett worddokument längre :D Squall, om du har problem med stavningen kan det vara ett bra drag, vi är fler som inte är helt säker på hur allt stavas.

kramar till alla

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-16 23:18:55

[img]http://i35.tinypic.com/jso7io.jpg[/img]
Den inbyggda stavningskontrollen funkar inte hos alla, men visst kan den vara ett bra hjälpmedel..

Jag har för övrigt full förståelse för att folk inte stavar perfekt, men när dessa är så medvetna om det att de slår i från sig med att de är dyslektiker blir jag surig.. Att strunta i hur man stavar och låta alla som läser rätta till det i huvudet isf att själv använda en ordbehandlare vittnar om disrespekt och likgiltighet för sina forumkamrater och då ska man få stå ut med smädelser..

squall; jag har tidigare reagerat på din stavning och stämplat dig som en fjortonåring men för att inte sprida mer negativ stämning har jag knipit, det tänker jag inte göra mer eftersom du är medveten om ditt handikapp och därmed kan rätta till det..

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-16 23:27:53

Måste säga att kritiken mot Squall känns lite väl överdriver?

Personligen har jag inte haft några som helst problem att förstå det du skriver Squall, så mig stör du inte det minsta.

Stavfel kan jag absolut leva med, jag kan därimot inte acceptera att man skriver grötigt med tusentals punkter och kommatecken, utan versaler etc. Det om något är disrespect.

Må väl
[i]Not here.[/i]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 0:25:18

Jag måste hålla med undercoverhippie, sluta reta upp er på strunt saker. Jag har heller inte några som helst problem att förstå squall och ifall jag skulle ha det så skulle jag börja fundera på ifall det är min egen intelligens som inte hänger med riktigt. Visst kan det vara [u]lite[/u] problem ibland att förstå vad folk skriver men det är ju bara att läsa om, man behöver inte reta upp sig på det för den skull.

Sen så tycker jag physicist ide lät väldigt rolig. Kanske skulle få några människor där ute i Sverige att komma till insikt om hur fel deras uppfatting gällande cannabis är. Det är ju det de handlar om, okunskap!

alfred5000
Gräsfläckar på knäna

Postby alfred5000 » 2008-08-17 1:54:14

Personligen har jag inget emot stavfel. Något jag däremot stör mig på är när folk skriver onödiga inlägg som inte tillför diskussionen något överhuvudtaget med enda syfte att klanka ner på andra användare.

Det är ironiskt att man kräver att omgivningen ska acceptera ens drogbruk när man själv inte ens accepterar en annan persons handikapp.

Cerpa
Gräsfläckar på knäna

Postby Cerpa » 2008-08-17 2:31:33

Det jag har något enormt emot är att i varje jävla tråd är det någon som gnäller på stavningen istället för hyllar retoriken och åsikten?

[quote]"Look at the stars.. *pointing finger towards stars*"
SMACK
"Dont look at the hand, you will miss out on the beauty of the sky"[/quote]

Gammal kung fu sampling mellan en mästare och hans lärling.. smacket är en bitchslap för att han felar. Den bitchslapen går ut till er andra som whinar på stavningen också, förstår ni vad han säger? dåsa.

Tjafsar ni med folk som kan dålig svenska IRL också? Förstår ni så finns det inget mer att tjafsa om, speciellt om personen har dyslexi. Visa lite jävla respekt.. Jesus.
- Thats ah! thats ah!...ah!

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-17 6:50:30

Ja, det var ju trist att den här diskussionen mynnade ut i ett evigt tjat om stavning. Om squall och alla andra följde denna regel: "Stava så gott du kan.
(Läs gärna igenom vad du skrivit innan du postar. Mycket slarvfel ger ett oseriöst intryck och svårlästa inlägg.)", så skulle vi slippa ta denna diskussion överhuvudtaget. Stava så gott du kan betyder inte att man kan skriva totalt felstavade inlägg och sedan hänvisa till läs- och/eller skrivsvårigheter. Läs Drullis inlägg ovan och använd stavningskontroll.

ONT: Kanske kan vi höra av oss till Hassela, utan att referera till Swecan, och be att få köpa ett gäng såna där askar, "för att använda i kampanjer", och sedan kunde vi göra något kul med dem. Fylla dem med gräs t.ex.

Selk
Gräsfläckar på knäna

Postby Selk » 2008-08-17 7:57:54

För mig personligen är stavfel inget stort problem, visst retar jag mig lite på det men det är som sagt inget stort problem...

Jag tror inte heller Daniel syftade på läsbarheten i trådarna utan snarare på risken att vi cannabisförespråkare framstår som okunniga tonåringar i debatten. I så fall kan jag bara instämma. Det ligger i motståndarens intresse att få den befintliga bilden av "knarkare" bekräftad.

I alla debatter är trovärdighet enormt viktigt. När vi skriver inlägg på olika forum och diskussioner där även folk med mindre kunskap om cannabis vistas är det enormt viktigt att vi inger förtroende. Det gör vi genom att formulera oss väl, använda rätt argument och inte ge motståndaren gratispoäng genom så enkla saker som stavfel!

Vi ska även tänka på att de som börjar intressera sig för cannabis (kanske genom de debatter vi deltar i) kommer att besöka swecan i sitt sökande efter information. Då kommer dom att läsa inlägg i forumet, om de 3 första inläggen innehåller stavfel eller är allmänt dåligt skrivna kommer dom att dra slutsatsen att alla cannabisrökare har stannat på en 12-årings mentala nivå, det skulle jag ha gjort!
[i]-Now what kind of a Masked Man are you anyway?[/i]

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2008-08-17 9:01:14

[quote="SamLowry"]Den inbyggda stavningskontrollen funkar inte hos alla [/quote]

Ser ut som du använder dig av engelsk (eller annan icke svensk) avstavning. Högerklicka i rutan där du skriver, längst ner i menyn som dyker upp (åtminstone i firefox för mac, mest troligt även för pc) så kan du välja språk. Saknar du den svenska avstavningen så finns alternativet "lägg till ordlista"...

svårare behöver det inte vara... :D

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 9:31:23

[quote="Drullper"]
Ser ut som du använder dig av engelsk (eller annan icke svensk) avstavning. Högerklicka i rutan där du skriver, längst ner i menyn som dyker upp (åtminstone i firefox för mac, mest troligt även för pc) så kan du välja språk. Saknar du den svenska avstavningen så finns alternativet "lägg till ordlista"...

svårare behöver det inte vara... :D[/quote]
Jo, jag kanske borde använt smiley, jag är restriktiv gällande såna.. Stavningen har jag oftast under kontroll, grammarn kan bli aningens lidande när jag är stukad dock, därför har jag inte brytt mig om stavningskontroll. Jag är även en aning paranoid och gör mitt bästa för att dölja mitt undergroundforumsurfande, därför använder jag bl a FF-portable på usb vilket endast fanns på engelska när jag installerade, tror inte det kommit på svenska än. Just FF-portable kan jag rekommendera åt de som vill lämna minimalt med spår på datorn, alla kakor mm verkar lagras på samma enhet som applikationen ligger på (max att motståndarlaget kan få ut något av växlingsfilen men enbart den blir svårt att ha som bevis).

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-17 9:36:54

[quote="SamLowry"]Jag är även en aning paranoid och gör mitt bästa för att dölja mitt undergroundforumsurfande, därför använder jag bl a FF-portable på usb vilket endast fanns på engelska när jag installerade, tror inte det kommit på svenska än. [/quote]Det spelar ingen roll vilket språk själva FF har, du kan alltid lägga till och välja språk på ordlistan som du vill.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 10:06:41

[quote="friggs"]Det spelar ingen roll vilket språk själva FF har, du kan alltid lägga till och välja språk på ordlistan som du vill.[/quote]
Jag kollade och försökte hitta men trots att jag är gammal tekniker hittade jag inget annat än "preferred language" och det drabbade inte stavningskontrollen, men jag hittade en uppgradering till 3.0 på deras hemsida vilket var positivt. Jag har inte så stor nytta av en svensk kontroll jag har mer nytta av den engelska, den tillsammans med lexicongadget i sidopanelen gör att jag aldrig får anmärkningar på stavning på engelska forum.

On/Off-topic; Som trådskapare ser jag gärna att mod kan gärna bryta ut stavningsdiskussionen till '/swecan' så kan vi fortsätta där, ämnet verkar ha en del diskussionsunderlag.

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-17 10:33:11

[quote="SamLowry"]Jag kollade och försökte hitta men trots att jag är gammal tekniker hittade jag inget annat än "preferred language" och det drabbade inte stavningskontrollen[/quote][b]Högerklicka[/b] i rutan [i]där du skriver[/i]. Längst ner i menyn som dyker upp ska det stå "[u]L[/u]anguages". Klickar du där ska du kunna få upp en ny undermeny som det står "[u]A[/u]dd dictionaries..." på. Med den kan du lägga till fler ordböcker för stavningkontrollen. Men du måste alltså vara inne på en sida som du kan skriva på för att denna meny ska komma fram. Exempelvis kan du gå in på sidan som är till för att svara på det här inlägget. Du kan föresten använda flera språk samtidigt.

Det du hittar som heter "preferred language" är till för att ställa in vilket språk hemsidor (som är programmerade att vara flerspråkiga) ska använda. Men det kommer upp när du är i Tools->options och letar, och där ska du alltså inte vara.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 10:55:39

[quote="friggs"][b]Högerklicka[/b] i rutan [i]där du skriver[/i]. Längst ner i menyn som dyker upp ska det stå "[u]L[/u]anguages". Klickar du där ska du kunna få upp en ny undermeny som det står "[u]A[/u]dd dictionaries..." på. Med den kan du lägga till fler ordböcker för stavningkontrollen. Men du måste alltså vara inne på en sida som du kan skriva på för att denna meny ska komma fram. Exempelvis kan du gå in på sidan som är till för att svara på det här inlägget. Du kan föresten använda flera språk samtidigt.

Det du hittar som heter "preferred language" är till för att ställa in vilket språk hemsidor (som är programmerade att vara flerspråkiga) ska använda. Men det kommer upp när du är i Tools->options och letar, och där ska du alltså inte vara.[/quote]
Det första man blir blind på är ögonen, jag hade bara kollat menyerna.. Nu har jag även svenskt i men låter eng stå som default, har trots allt mer användning av det. Bra dock för de som vill köra med FF-portable och samtidigt göra ett seriöst intryck genom att stava optimalt.

OnNewTopic: Eftersom det är 18-årsgräns på swecan kan man förutsätta att samtliga gått ut nio år i grundskola och därmed ska man ha fullgod utbildning i att läsa och skriva, visst finns det de som faller igenom men att så många ska hitta hit(och till andra liknande forum, som fb t ex) vore rejält dålig reklam för cannabisaktivisterna. Vill man måla fan på väggen så kan man hävda att de som röker hasch är desamma som gav f*n i skolan och den bilden vill ingen förmedla. Nu tror jag sanningen ligger någonstans mittemellan åldersgräns och skolprestation, dvs åldern hos de som skriver på fragbitehaxxorspråk eller stavvar såm en krata har några år kvar till 18, då har man ingen rätt att hålla på med droger, lika lite som att man kan gå på krogen irl. Nu är ju inte cb tillåtet för 18+ heller så det är väl lite av en gråzon, själv började jag röka vid 16 och hade definitivt funnit min plats på nätet om det funnits då, men precis som med allt annat med åldersgränser så lär man anstränga sig för att verka äldre och klokare om man är inne på otillåten mark.

Summasummarum om mina åsikter; det spelar ingen roll vem du är, har man stavningsproblem så bör man skärpa till sig om man vill bli tagen seriöst. Struntar man i vilken bild man förmedlar får man svälja att bli dissad lite då och då(nu menar jag inte att man ska skriva perfekt svenska ála nationellt prov men det finns gränser). Visst finns det undantag, t ex invandrare som inte kan språket, de är ju ursäktade, om de lär sig efter vägen vill säga.

Sen anser jag att om man enbart skriver ett inlägg för att påpeka stavningen har man tillfört ännu mindre än felstavaren, kritik kan komma i förbifarten om man ändå svarar på topic..

Och slutligen, ang det som nu blev trådstart.. Ska man debattera över internet är man kokt om man inte kan stava eller formulera sig, det är fakta..

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 10:58:51

Jag stör mig också på att vissa stavar dåligt. Jag säger dock ingenting om det då jag vet att jag själv inte alltid stavar rätt. Fel kan alla göra, stora som små. Vet man däremot med sig att man inte är galet bra på just stavning så kan man ju dubbelkolla om man känner sig osäker. Jag brukar ofta kolla upp ord som jag känner mig osäker på. Det gör jag för att jag inte vill att andra ska få ett intryck av mig att vara slarvig eller omogen. Jag säger inte att man är omogen bara för att man inte stavar bra, men det är det intrycket folk får av en som stavar dåligt. Att kolla igenom det man har skrivit en gång eller två kan alla göra.

Dyslexi eller inte, vem vill inte stava rätt? Är dyslexi ett "frikort" att kunna uttrycka sig som helst?

Amram
Garderobssnille

Postby Amram » 2008-08-17 11:40:22

Jag vill egentligen aldrig klaga på någons stavning eftersom det lätt uppfattas som gubbgnäll och viktigpetteri. Men jag håller med om att upprepade felstavningar kan se lite barnsligt ut.

Något jag stör mig lite på är:

"[b]värkligen[/b]" som ska stavas [b]verkligen[/b].

"[b]Dem[/b] säger alltid..." som ska skrivas "[b]De[/b] säger alltid".

Fler exempel på vanliga felstavningar?

Hälsningar från

///Amram.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 11:58:45

Min brorsa är dyslektiker, pluggar teknisk fysik och stavar fan så mycket värre än något jag sett här.

Han använder inte rättstavningsprogram i regel och sannerligen inte till forum od. I officiella texter är det lite annorlunda.

För forum är det enormt tidsödande för en dyslektiker att använda rättstavningsprogram pga att man ofta vill skriva många olika korta meddelanden den ofta korta tiden som man är inne och kollar av det som intresserar en.

Och som sagt. Att sitta här och begära att omvärlden ska vara mer tolerant och acceptera att vi brukar knark och sen vara så fruktansvärt låg att man hoppar på folk för att de skriver dåligt om än fullt förståligt är ett tecken på att personligheten hos skribenten i fråga kan ifrågasättas.

Jag menar, varför? Läs, garva lite om ni vill men hoppa inte på folk. Ingen vill framstå som dum så det enda ni gör är att få personen att vända taggarna utåt, orsaka dålig stämning samt förstöra en hel tråd för de som har behållning av den. Samt visar att ni är svaga små osäkra personligheter som gärna vill ta varje chans att hoppa på någon så fort ni hittar ett område där ni är bättre än dem. Det bevisar bara att ni är underlägsna i det mesta och tar revanch där ni kan.

Puffzter

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-17 12:14:15

[quote="Selk"]...I alla debatter är trovärdighet enormt viktigt. När vi skriver inlägg på olika forum och diskussioner där även folk med mindre kunskap om cannabis vistas är det enormt viktigt att vi inger förtroende. Det gör vi genom att formulera oss väl, använda rätt argument och inte ge motståndaren gratispoäng genom så enkla saker som stavfel!

Vi ska även tänka på att de som börjar intressera sig för cannabis (kanske genom de debatter vi deltar i) kommer att besöka swecan i sitt sökande efter information. Då kommer dom att läsa inlägg i forumet, om de 3 första inläggen innehåller stavfel eller är allmänt dåligt skrivna kommer dom att dra slutsatsen att alla cannabisrökare har stannat på en 12-årings mentala nivå, det skulle jag ha gjort![/quote]Word!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 12:34:35

Det kan jag hålla med om i vilket fall om den nivån skulle vara lägre här än vad den är i medel på andra intresseforum vilket den absolut inte är.

En person som uttrycker sig väl och för fram sitt budskap på ett vettigt sätt kommer inte att ses som en utvecklingsstörd 12 åring även om han stavar fel.
I slutänden så kan man vara mycket säker på att personen i fråga är medveten om sitt problem för han har hört det hundratals gånger så att ens ta upp det och kasta det i ansiktet på honom är totalt meningslöst om nu inte målet är att få en eventuellt kunnig person att bli mindre villig att posta eller stanna som medlem i forumet.

Puffzter

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 12:51:31

Hej !
Jag har svårt med vissa ord så jag brukar alltid förhandsgranska . Jag har hängt upp mig lite på att det meddelande vi får via mail vid svar på inlägg har så många fel , " du kan använder " ? , " inga fler meddelande " ? samt " tills du besöka ämnet " .
Må Gott

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 12:53:08

Hej !
Ovanstående blev dubblerat , så edit , det jag menar med förhandsgranskningen är att när man ser det hela i skrift så märker man felen lättare .
Lev Väl
Last edited by reaper on 2008-08-17 13:21:08, edited 1 time in total.

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-17 13:02:28

Väl talat Puffzter! Lite roligt det Stonehead påpekar med tanke snacket om trovärdighet, haha.
[i]Not here.[/i]

Selk
Gräsfläckar på knäna

Postby Selk » 2008-08-17 13:06:20

[quote="Puffzter"]Det kan jag hålla med om i vilket fall om den nivån skulle vara lägre här än vad den är i medel på andra intresseforum vilket den absolut inte är.[/quote]
Är nog svårt att hitta någon medelnivå, har sett forum som är både bättre och sämre. Verkar mest vara relaterat till vilket intresse det är och vilken åldersgrupp som använder forumet. Jämför man med engelska och amerikanska cannabis-forum så har dom en mycket högre nivå än swecan. Tittar man på FB så är nivån på cannabisforumet pinsamt låg, även jämfört med dom andra drog-forumen. Jag tror det beror på att genomstnittsåldern är låg på cannabisforumet men det räcker med en handfull puckon för att sänka ett forum... Som bekant är det ofta dom som har minst att säga som hörs mest...

[quote="Puffzter"]En person som uttrycker sig väl och för fram sitt budskap på ett vettigt sätt kommer inte att ses som en utvecklingsstörd 12 åring även om han stavar fel.[/quote]
Nu drar du det till en ytterlighet men jag hävdar att chansen är större att det tas emot väl om man stavar rätt.

Dessutom tror jag aldrig jag läst något inlägg som varit väl formulerat men innehållit många stavfel. Har man dyslexi så har man väl även svårt med ordföljden och meningsbyggnaden så det brukar hänga ihop. Det betyder inte att jag tycker att personer med dyslexi inte ska få använda forumet, bara att jag tycker att personer utan dyslexi ska föra vår talan i debatten.

[quote="Puffzter"]I slutänden så kan man vara mycket säker på att personen i fråga är medveten om sitt problem för han har hört det hundratals gånger så att ens ta upp det och kasta det i ansiktet på honom är totalt meningslöst om nu inte målet är att få en eventuellt kunnig person att bli mindre villig att posta eller stanna som medlem i forumet.[/quote]
Ja, det är en lite känslig fråga. Har sett en del som skriver något ursäktande om sin dyslexi i signaturen. Det får i alla fall mig att ha mer överseende med fel men samtidigt påminner det lite om judestjärnan från 30-talet, vill vi verkligen att alla som har dyslexi måste skriva det i sina inlägg... nä, inte jag i alla fall.
[i]-Now what kind of a Masked Man are you anyway?[/i]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 13:25:51

Dyslexi behöver absolut inte ha något med meningsbyggnad att göra och har det i regel inte heller.
Dyslexi handlar inte om språkligt problem bara problem att koda språket i skrift (överföra det till bokstäver). Precis som du och jag så tänker de ut meningen i huvudet och skriver sen ner den. Det är omkodningen från ljud till skrift som inte fungerar som den ska. Detta drabbar ofta matematik till viss del också då man ofta blandar ihop tecken och det lika gärna kan drabba siffror som bokstäver.

Dyslektiker kan göra allt korrekt i flera meningar för att sen plötsligt skriva exakt samma ord totalt fel utan att kunna se det även om de korrekturläser 100 gånger i följd.

Men men, dyslekxi eller inte så är det ett internetforum och folk skriver inte 100% korrekt på sådana. Blir ni så oerhört irriterade på någons felstavande att ni inte klarar av det mer så sköt det i PM eller kontakta en moderator.
I tråden har det INTE att göra för personen kommer försvara sig, fler kommer ge sig in i sidospåret och tråden är förstörd.

Puffzter

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-17 14:42:23

Jag ville skriva WORD på precis samma ställe som friggs, men ville inte skräpa för mycket, eftersom det var innan tråden delades. Nu när den är delad vill jag instämma och skriva: WORD!

Det jag stör mig på är inte något felstavat ord här och där, utan när folk uppenbarligen inte anstränger sig, så att inläggen [color=red]likksom är skriva på det här sätet att det fatts punktär och komattering och är felstavade i typ varje ord med helknassig meningnsbyggnad och slarvigt språkk som om de vore urkastade i all hasst i än realtidschatt snarare än skrivna som foruminlegg......en massa pungter i stället för riktig kommatering....det är också rett störande........,,,,,,och jag tror kanppast det har nåt md dyslexi att göra...sen kan man oxo undra...prcis som några redan har dragit upp.....hur man ska kunna verka som en seriös grupp flummare om man inte ens kan komunisera nogorlunda i skrift......tack för ordet...hoppas ni har överseende med att jag stavar lite dåligt...jag är så jävla beeeeng[/color]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 14:54:48

:rofl: :rofl: :rofl:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 15:24:48

Papa:

Ungefär så skriver min brorsa. Har en annan polare som jobbar som systemtekniker som i stort sett har lika grav dyslexi som du skriver i rött men inte riktigt. Min bror har dock och han är på 4 året i Lund nu utan att ha bommat en tenta.

Han kan läsa vad han skriver 100ggr som jag sa och han ser inte det. Folk som inte känner honom eller vi när vi var små var djävligt råa mot honom.
Smyger sig stavfel in här och där beror det i regel på slarvighet men så konsekvent beror det nästan alltid på Dyslexi.

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-17 16:20:50

Pufftzer: Okej. Men inte är väl de där MSN-punkterna (........) ett resultat av dyslexi? :? För övrigt undrar jag vad du vill få fram med ditt inlägg. Att vi ska acceptera sådant språk på Swecan för att din brorsa och polare lyckas bra trots dyslexi? Att man, som man brukar få göra i skolan, ska tvingas inkomma med läkarintyg som styrker dyslexi, så att moderatorgruppen kan förbise dyslexidiagnostiserade användares brott mot regel A9? Att alla som skriver så här slarvigt har dyslexi och att vi därför borde ändra vårt regelverk? Upplys mig!

Om din brorsa har pluggat fyra år i Lund, så kan han säkert använda stavningskontroll, eller hur? Eller lämnar han in sina uppsatser okontrollerade så att de ser ut som Papais lilla röda, och ändå blir godkänd? I så fall tror jag att han har mutat lärarna med riktigt bra weed.

[quote]Smyger sig stavfel in här och där beror det i regel på slarvighet men så konsekvent beror det nästan alltid på Dyslexi.[/quote]

Du tror inte att det ibland beror på att den som skriver är väldigt slarvig, stekt eller full - eller allt på samma gång? Skriver man så på tentan beror det nog på dyslexi, men detta är Swecan och precis som att folk tenderar att skräpposta som galningar här, så tycks de också slarva med språket som galningar.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 16:43:51

Det är ett handikapp och behandlas som sådant i en utbildning. Samma sak som att en person som sitter i rullstol fortfarande får betyg i gymnastik trots att han inte kan hoppa höjdhopp.

Stavningskontroller fungerar inte så bra då de ofta inte ens ger rätt förslag om man skriver för illa och ofta förslag som är direkt fel.

MSN punktering är en annan femma naturligtvis. Men seriöst detta är ett forum inte ett elitistiskt reklamplank. Vi vill väl ha hit alla som är intresserade av vad vi är eller?
Är verkligen swecans huvudsyfte att göra reklam för vår sak så finns det betydligt mycket värre saker att moderera bort än dåligt skrivande. Såsom folk som säger att det skönaste som finns är att glida fram hög i bilen på natten od.
Skriver folk illa så bara skit i det. Det är i slutänden ett problem som de är medvetna om och som ENBART drabbar dem själva. Precis som att du inte säger till varenda person du känner lite löst och möter socialt att han klär sig för taskigt eller har slarvig frisyr. Det är saker som på liknande sätt kan få folk att verka oseriösa eller slarviga men det är helt enkelt inte någons sak att ständigt hacka på personen ifråga om det. Speciellt inte inför alla i öppet forum och framförallt inte i en diskussion som rör något helt annat.

PMa, om nu swecan vill inta en strikt policy mot detta så kan du tom klaga till en moderator. Låt bara alla som inte bryr sig slippa se de nedsättande kommentarerna, vem hjälper det?

Puffzter

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 17:35:22

PapaiNoel, Drullper, med flera.

Jag har vid flera tillfällen försökt att använda olika rättstavnings program, men det är som tidigare nämnts fruktansvärt tidskrävande. För att inte tala om hur man tappar tråden när det där röda sträcket dyker upp. Ibland bara för att ordet ifråga inte finns med i listan. Och andra gånger blir det endå inte rätt. T.ex [b] varigt, varit, skedde, skede[/b] är alla rättstavade, men det är lätt att fel ord smyger sej in vid fel tillfälle. För min del så är det viktigare att få ut min åsikt, än att den är rättstavad.
Men jag har tagit till mej kritiken och lovar att försöka bättra mej i fortsättningen.
Rättstavning på svenska är nu installerat i FF3. (Tack för tipset)

Om nu min stvaning är så hemsk som det verkar. Så tycker i alla fall jag att det är märkligt att jag inte har fått ett PM som uppmanar till bättring. Det hade varigt ett smidigare sett än att hänga ut mej på de viset som skedde i hessla tråden.

För att återknyta till ursprunget till denna diskution. [quote]Om du ska debattera med dem, så måste du först visa din duglighet genom att lära dig stava.

/Daniel[/quote]

Således
Dålig stavning = odugling (syftar på att jag ska visa min duglighet)
Att jag ska vara oduglig p.g.a. att jag har ett handikapp är något som jag under inga helst omständigheter kommer att acceptera. Och konstruktiv kritik kan det knappast häller kallas. Så vad är det då? Diskriminering är brottsrubriceringen, ett brott som i förlängningen kan få ett forum stängt, och ansvarig utgivare för forumet kan hamna inför rätten. Om inte de ansvariga åtgärdar problemen med den här typen av trakasserier.
(Se detta som en upplysning)

Nu är jag inte den som springer runt och anmäler, och har inga tankar på att göra något sådant häller. Vad jag vill trycka på är att uttalanden av den här typen är ett lagbrott, och kan därmed ha följder som drabbar hela forumet.

Personligen så tycker jag att det är skrämmande att mods och admin inte verkar vara på min sida i det här fallet. Självklart så försöker jag följa §9 i regelverket, men mitt handikapp gör så att jag inte kan stava 100%, trots att jag vill och försöker.
[b] [i] [u]
Själv så undrar jag hur det ligger till med §7, gäller den fortfarande??[/b] [/i] [/u]

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-17 18:18:01

När vi ändå är på gång tycker jag att vi samtidigt slår ett slag för att överviktiga personer absolut inte skall synas i debatter om cannabis.

Ser jag en överviktig person tänker jag, liksom många andra direkt på bristande självdisciplin, lathet och likgiltighet. Då kan vi väl knappast ha en överviktig person i bild med tanke på cannabis och dess påstådda effekter såsom amotivation etc.?

Personer som inte klär sig enligt normen tycker jag verkligen att vi skuffar undan.

Mina 5 cent.
[i]Not here.[/i]

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-08-17 20:27:44

[quote="squall"]PapaiNoel, Drullper, med flera.... bla bla...[/quote]

Det här är förmodligen den mest rättstavade posten du skrivit på detta forum. Jag antar att du ansträngde dig lite mer än du vanligtvis gör? I så fall: Tack! Tack för att du ansträngde dig.

[quote="squall"]Diskriminering är brottsrubriceringen, ett brott som i förlängningen...[/quote]
Du tycker inte det känns lite krystat att komma dragandes med lagboken på ett forum för cannabisodlare. :roll:

Det enda folk begär är att du gör ditt bästa, något som du gjort i denna tråd men som jag misstänker att du vanligtvis inte gör.

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-08-17 20:57:08

Vad är detta en häxjakt? Squall stå på dig.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-08-17 20:58:46

[quote="undercoverhippie"]Ser jag en överviktig person tänker jag, liksom många andra direkt på bristande självdisciplin, lathet och likgiltighet.[/quote]
Du, liksom många andra, är en inskränkt idiot. Alla som är tjocka är inte lata, vissa av oss är bara ovanligt förtjusta i fet mat (och socker :munchies:).

[quote="undercoverhippie"]Då kan vi väl knappast ha en överviktig person i bild med tanke på cannabis och dess påstådda effekter såsom amotivation etc.?[/quote]
En tjockis skulle göra sig utmärkt i bild. Alla tycker om en tjockis. Det är ett väl etablerat faktum att tjockisar är roliga (själv är jag fucking hilarious (dryga 90kg, 175cm)).

[quote="undercoverhippie"]Personer som inte klär sig enligt normen tycker jag verkligen att vi skuffar undan.[/quote]
Problemet löst. Folk som inte klär sig enligt normen blir i regel redan undanskuffade. Jag menar, hur många med tuppkam och jobb känner du?

--------------------------

Gott folk:
Gör ert bästa! Det är inte ovanligt att det tar mig upp emot en timme eller mer att tåta ihop ett inlägg på swecan. Det här är ett forum för cannabisodlare, inte en chat för slöa fjortisar. Om du inte anstränger dig kommer du förmodligen bli påhoppad. Så skall det vara, moderatorerna klarar inte av att styra upp detta forum på egen hand. Även folk med dyslexi skriver bra mycket bättre än den genomsnittlige användaren på detta forum, under förutsättning att de [b]anstränger sig![/b]

[quote="squall"]Men jag har tagit till mej kritiken och lovar att försöka bättra mej i fortsättningen. [/quote]

Här har vi ett exempel på någon som gör sitt bästa, och det förtjänar applåder. Om alla ansträngde sig lika mycket hela tiden skulle vi slippa denna larviga diskussion.

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-08-17 21:01:09

Jesus-WORD.

Atouk
Toker

Postby Atouk » 2008-08-17 21:04:27

Nu hejdar vi oss lite innan en fjäder blir till en höna som blir en dramaqueen.

Ingen har någonsin begärt att alla inlägg ska vara 100% språkligt korrekta och swecan är inte en underavdelning till KFHFSLMS, KamratFöreningen för Hetsiga och Fascistoida SvenskaLärare i MellanSverige.

§7 gäller definitivt. För mods och admins så handlar det inte om att "ställa sig på någons sida", absolut inte. Uppgiften består i att försöka tillämpa swecans regelverk vilket ibland innebär att vi måste uppmana enskilda eller en grupp medlemmar att skärpa sig. Ofta missuppfattas det av den tillrättavisade som uppfattar det som ett ställningstagande mot dem personligen. Så kan det vara i extremfall men i allmänhet så är det en handling som blir tillrättavisad och inte en person, det är en skillnad som de flesta kan förstå och acceptera.

Papais text i rött ovan är ett utmärkt exempel på sånt som vi vill slippa läsa här. Ingen bryr sig om en felstavning här och där men att posta ett slarvigt inlägg utan att bry sig om hur det ser ut är respektlöst mot de som förväntas att läsa det. Sen är det skillnad på t.ex. kallprat i coffeshoppen och debattinlägg och guider i U|-forumen, det som är acceptabelt i coffeshoppen är inte det i de andra.

Ta inte allt så personligt. Det jag skriver nu är lika mycket riktat till alla som läser det och inte avsett som ett påhopp på någon enskild.

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-17 21:12:31

Och så vänder vi kappan...

Squall har väl ändå alltid gjort sitt bästa för att stava rätt? Eller har jag fel Squall? Jag har iaf inte sett någon misshandel utav språket á la MSN fjortisar.

Var han bara tvungen att på något sätt böja sig i denna diskussion genom att bekräfta att han tar åt sig Er i mina ögon obefogade kritik?

Dyslexi är ett handikapp som kan te sig lite roligt ibland. Fetma är till 99% inte ett handikapp men kan som du säger vara fucking hilarious.

Ni stör er på små stavfel med resonemanget att det får swecan att se oseriöst ut? Jag stör mig på feta människor för att det får Sverige att se ut förtappat ut?

Ta åt dig kritiken och börja springa, så kan även jag ge Dig en varm aplåd.

Fucking pathetic.
[i]Not here.[/i]

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-08-17 21:24:57

Soptunnan nästa ???

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-17 21:25:35

[quote]Det är ett handikapp och behandlas som sådant i en utbildning. Samma sak som att en person som sitter i rullstol fortfarande får betyg i gymnastik trots att han inte kan hoppa höjdhopp. [/quote]

Ja, det är ju det jag syftar på när jag skriver att dyslektiker brukar få inyga att de är dyslektiker.

[quote]Stavningskontroller fungerar inte så bra då de ofta inte ens ger rätt förslag om man skriver för illa och ofta förslag som är direkt fel. [/quote]

Det är en poäng förstås, men samtidigt ser jag många felstavningar som en stavningskontroll absolut skulle fixa till. Jag har modererat några år här och hunnit se en del.

[quote]MSN punktering är en annan femma naturligtvis. Men seriöst detta är ett forum inte ett elitistiskt reklamplank. Vi vill väl ha hit alla som är intresserade av vad vi är eller? [/quote]

Nej, vi vill inte nödvändigtvis ha hit alla som är intresserade av det som vi är intresserade av. Vad får dig att tro att Swecans mål är ett ständigt ökande medlemsantal? Kvalitet går före kvantitet i min syn på Swecan.

[quote]Är verkligen swecans huvudsyfte att göra reklam för vår sak så finns det betydligt mycket värre saker att moderera bort än dåligt skrivande. Såsom folk som säger att det skönaste som finns är att glida fram hög i bilen på natten od.[/quote]

Sådant har vi också regler mot, givet att du syftar på att den som glider fram hög är densamme som kör bilen. Läs regelverket och fundera på om det inte finns någon regel som förbjuder prat om att köra påverkad. Såg jag ett sådant inlägg så skulle jag moderera direkt.

[quote]Skriver folk illa så bara skit i det. Det är i slutänden ett problem som de är medvetna om och som ENBART drabbar dem själva. [...][/quote]

Nej, det drabbar också dem som vill att Swecan ska vara ett lättförståeligt och seriöst forum.

[quote]PMa, om nu swecan vill inta en strikt policy mot detta så kan du tom klaga till en moderator. Låt bara alla som inte bryr sig slippa se de nedsättande kommentarerna, vem hjälper det? [/quote]

Jag kan hålla med om att nedsättande kommentarer inte heller hör hemma här, särskilt inte om de är riktade mot en enskild individ. Angående strikt policy, så har vi redan en sådan policy. Läs reglerna, som sagt. Att implementeringen kanske inte alltid är lika strikt, handlar nog mest om att rättstavningsmoderering är tidsödande, och att vi moderatorer oftast har mer akuta problem att jobba med.

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-17 21:29:46

Undercoverhippie> Fetma syns inte på Swecan, så det lär vara rätt svårt att reta upp någon här, moderator eller annan, genom att vara fet. Dessutom har vi ju ingen regel mot fetma. Vill du att vi ska införa en sådan regel, så posta din motivering till en moderator eller admin, helst medelst PM, men flaskpost går också bra.

:idea:

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-17 21:38:54

Jag är inte efterbliven men tack för ditt svar.

Mina inlägg är riktade till de som skriver att dyslektiker inte bör ge sig in i debatt kring cannabis för att människor då skulle klassa cannabisrökare som just efterblivna.

Om det är så, ja då tänkte jag att när det kommer till GMM,TV debatter och liknande så kan vi ju inte ha fettos som representanter? Det skulle väl späda på Svenssons "fakta" om att cannabisrökare inte är mkt annat än förslappade zombies?
[i]Not here.[/i]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 22:03:32

...
Last edited by reaper on 2008-08-28 22:18:55, edited 1 time in total.

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-17 22:14:42

Indeed, im out of this.

Bananen, Bone, Herr_J. Ni gör forumet!

PEACE
[i]Not here.[/i]

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2008-08-17 22:28:52

Det här var ett längre inlägg, men efter att ha sett de inlägg som postats efter jag börjat skriva på det har det raderats, kvar finns följande:

[b]Squall[/b] Jag tror du missuppfattat gällande rättsläge. Ganska mycket dessutom. Du kan se det som en upplysning.

[b]Övriga[/b] jag tror Atouk sa det bäst "[i]Nu hejdar vi oss lite innan en fjäder blir till en höna som blir en dramaqueen.[/i]". Tyvärr verkar det ha blivit en dramaqueen, varför behagar vissa alltid söka bråk och konfrontation, varför skall vissa leva ut sina frustrationer på ett litet Internetforum om cannabis?

det är så man blir trött...

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-17 22:53:48

[quote="squall"]Jag har vid flera tillfällen försökt att använda olika rättstavnings program, men det är som tidigare nämnts fruktansvärt tidskrävande.[/quote]Men det är en tid du bör ta dig. Jag skriver själv väldigt snabbt och därför också väldigt fel och måste alltid gå igenom mina texter, ord för ord, för att få bort stavfelen. Längre texter kan många gånger ta över en timme (eller mer) att skriva för att få bort alla syftnings-, grammatik- och stavfel. Bara i det här lilla svaret har jag tvingats rätta femton stavfel och det tog det 12 minuter att skriva och rätta. Det är helt enkelt tid man måste ta sig.

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-17 23:08:24

[quote]Bananen, Bone, Herr_J. Ni gör forumet!

PEACE[/quote]

Jag gillar också Bananen, Bone och Herr_J, men att de gör forumet är kanske lite överdrivet. Om inte Swecans administratörer lade en stor del av sin fritid till att driva detta forum, så skulle den fantastiska trion inte kunna sprida sina härliga bilder och sköna stämning omkring sig här. Och ni andra skulle inte ha någonstans att bråka och leva rövare. Tänk på det. :wink:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-17 23:25:20

[quote="alfred5000"]Personligen har jag inget emot stavfel. Något jag däremot stör mig på är när folk skriver onödiga inlägg som inte tillför diskussionen något överhuvudtaget med enda syfte att klanka ner på andra användare.

Det är ironiskt att man kräver att omgivningen ska acceptera ens drogbruk när man själv inte ens accepterar en annan persons handikapp.[/quote]

Du är fan min idol. Kunde inte sagt det bättre.

Jag har oxå dyslexi och det är något man inte bara tar ett piller för att bli frisk ifrån. Tycker man ska ha mera hänsyn. Livet är för kort för att klaga.
Om ni inte förstår ordet så förstår ni säkert helheten.

Tack för dina fina ord. Uppskattas.

Return to “Coffeeshopen”