mindfulness

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

mindfulness

Inlägg av reaper » 2008-07-05 18:27:23

[quote]Mindfulness handlar om att vara närvarande i nuet. För det är i nuet vi lever; det förflutna är förbi och framtiden har ännu inte inträffat. Det låter enkelt, men kräver träning. Den som tränar regelbundet genom meditationsövningar blir bättre rustad att möta vardagens stress och utmaningar. Det är vetenskapligt prövat likväl som det vilar på en erfarenhet som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden. Mindfulness är en meditationsteknik med rötter i zenbuddismen. Avskalad från religiösa inslag har den visat sig göra stor nytta. [/quote]

[quote]De vanligaste anledningarna till långtidssjukskrivning i Sverige är smärttillstånd och psykisk ohälsa, vilka är besvär som ofta är stressrelaterade. Mindfulness har visat sig verksamt på alla dessa områden och kan utgöra ett kraftfullt komplement till psykoterapi och läkemedel för en mycket stor grupp människor.
Mindfulness kan hjälpa dig att bli mer närvarande i nuet. Det kan vara ett sätt för dig att hitta tillbaka till dig själv och det som är viktigt i ditt liv. För om du inte lever här och nu, när ska du då göra det?
[/quote]
http://mindfulness.se/index.asp?page=mindfulness

tycker det här låter precis som när man har rökt på? man uppfattar massa detaljer och smaker, ja ni vet ju själva. det lär inte bli mycket debatt här eftersom alla är ju marijuanavänliga på det här forumet, men jag tror att de hälsosamma inslagen av cannabis överträffar de negativa. frågan är väl hur många vanliga svenssons som vet om det?
Användarvisningsbild
Holken
Garderobssnille

Inlägg av Holken » 2008-07-05 19:13:28

Det är väll därför vi brukar :)

Pz
-420
Användarvisningsbild
Doktor_Knark
Ganjaman

Inlägg av Doktor_Knark » 2008-07-05 20:37:44

Var nån Göteborgare som snacka om det i p4 när jag hälsa på morsan nån helg sedan och när jag hörde honom prata, så insåg jag att hela konceptet med mindfulness har uppfunnits av nån flummare. Gubben krängde nån bok om hur man tränar sig att vara mer mindful i vardagen.

Jag tänkte att varför läsa böcker och hålla på och träna sig för att få ut mer av livet när man kan åstadkomma samma sak med en halv spliff. All träning man behöver finns i spliffen! Sen kan du göra samma nykter, tog iofs mer än en spliff innan man klarar det nykter, men det ser jag inte som en nackdel. :)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-07-06 3:26:06

Ja.. i Indien m.m har väl cannabis bruket varit en del av kulturen under rätt lång tid/ meditation / zen / hinduism.. Lite generaliseringar här, men känns som inte allför långsökt att påstå att cannabis är relaterat till mindfullnes. Antar att munkar o sånt använt sig av örten som hjälp för att uppnå dessa stadier, såväl bäng som nykter.

Finns mkt att lära :)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-07-06 4:04:06

Sativa med huvudrus = 200% lättare att höja vibrationerna än när man e nykter. 8)
Användarvisningsbild
anybodysmoker
Ganjaman

Inlägg av anybodysmoker » 2008-07-06 21:29:56

word hiptothehop!

Och word till mindfullness!
Det är så man ska leva, och staten gör ett bra jobb att få oss så långt ifrån det som möjligt.

Som jag hörde en säga om Bruce Springsteen konserten som var i GBG "Nu kan jag leva på detta ett par veckor", syftandes på att nu blir det tråkigt jobb igen.

Är inte det sjukt? Och folk flyr verkligheten med Alkohol... usch usch, vad pågår om inte ett sjukt samhälle där vi inte kan se sanningen för att vi lever i framtiden eller dåtiden...

Prisa Cannabis för den hjälp vi får att nå de högre vibrationerna och stilla vårt sinne. Bob Marley sa: "Smokin' the herb reveals you to yourself", och det kunde inte varit en bättre förklaring.

Tack carlitoh för infon! :D
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-07-06 22:01:27

:)

ja det känns som att det är nåt fundamentalt fel på vårt samhälle. varför ska vi jobba 8 timmar om dygnet och stressa med en massa saker på fritiden när vi egentligen inte behöver det?
sex miljarder (6.5?) människor och med den tekniska utvecklingen vi har haft sedan 100 år tillbaka borde ju betyda att vi inte behöver jobba lika mycket som då, men ändå gör vi det (tror jag, rätta mig om jag har fel).
vi skulle klara oss väl med att jobba ett par timmar om dan och flumma betydligt mer. nu är inte jag personligen någon "flummare" utan ska snart börja jobba med ett bra jobb på ett stort företag i sthlm men jag tycker ändå att vi föoserar vårt välbefinnande på helt fel saker idag. det är något som är fundamentalt fel.
Användarvisningsbild
anybodysmoker
Ganjaman

Inlägg av anybodysmoker » 2008-07-07 3:46:57

[quote="carlitoh"]:)

ja det känns som att det är nåt fundamentalt fel på vårt samhälle. varför ska vi jobba 8 timmar om dygnet och stressa med en massa saker på fritiden när vi egentligen inte behöver det?
sex miljarder (6.5?) människor och med den tekniska utvecklingen vi har haft sedan 100 år tillbaka borde ju betyda att vi inte behöver jobba lika mycket som då, men ändå gör vi det (tror jag, rätta mig om jag har fel).
vi skulle klara oss väl med att jobba ett par timmar om dan och flumma betydligt mer. nu är inte jag personligen någon "flummare" utan ska snart börja jobba med ett bra jobb på ett stort företag i sthlm men jag tycker ändå att vi föoserar vårt välbefinnande på helt fel saker idag. det är något som är fundamentalt fel.[/quote]

en väl påläst arbetspolare till mig hade en utläggning om exakt hur de gjort så vi jobbar nästan lika mycket nu som förr. Vi har gemensamt nått en enda lösning, att vi är lika förslavade idag som förr, fast med tron att vi är "fria".

Du är en MODERN SLAV. Citat ifrån sidan:
[quote]Med modernt slaveri menar vi att att samhällets välmående (högkonjuktur vs lågkonjuktur) styrs av inflation genom räntesänkningar, skapande av pengar t.ex.. Den som styr den ekonomiska toppen har samma makt som den som håller i trådarna på en dockteater. Att lösa inflation med inflation är inte att lösa det riktiga problemet. Det är bara att kapa trådarna så är inflationen fri och [b]man kan skapa den perfekta ekonomin ifrån ett gammalt och föråldrat system[/b]. [/quote]
Skriv svar