Fra & Usa

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Användarvisningsbild
BigBanana
Guleböj

Fra & Usa

Inlägg av BigBanana » 2008-06-29 10:54:19

http://www.nytimes.com/2008/06/28/washi ... 93s/IvileA

"Issued June 10, the statement declared that “the fight against transnational crime and terrorism requires the ability to share personal data for law enforcement,” and called for the creation of a “binding international agreement” to aid such transfers while also ensuring that citizens’ privacy is “fully” protected."

- Jaha, det var bara ett beställningsjobb från den amerikanska federationen, så kul! :evil:
Användarvisningsbild
Garderobsblomma
Småodlare

Inlägg av Garderobsblomma » 2008-06-29 11:50:16

Hur gick det såhär fort? den personliga integriteten är fullkomligheten bortblåst. Media säger nästan ingenting och folk lallar på som om ingenting vore förändrat!
[b]ALLT[/b] är förändrat och storebror ser [b]på[/b]
Vill du se nästa steg i utvecklingen så åk till London där sk CCTV ser allt du gör i varje gatuhörn.
Sorry för OT BB
Användarvisningsbild
maja
Ganjaman

Inlägg av maja » 2008-06-29 11:55:12

Ya man, you need sunglasses to see in the dark.

Looptroop har redan sagt det va? Burn it down? :roll:

Men det är lugnt, det är bara svensson och dom småkriminella som kommer råka illa ut, joina mig och mina terroristkompisar eller bli grovt kriminell så klarar du dig. Vi har väntat på det här länge, äntligen kommer vi kunna göra vad vi vill när vi vill. :D 8) Peace
"Expressing opposition of society through actions speaks louder than the words that no one listened to" // Tucker
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-29 13:09:08

Förvånar mej inte det minsta om det är USA som ligger bakom. Och Rainfeldt det elaka mumintrollet sitter och finssar bakom sitt skrivbord, med tanken "jag lurade dom igen" snurrandes i den ihåliga valnöten till hjärna

Vad har sverige att oroa sej över terrorisom? Om jag inte minns galet så diggar fan to.m Bin laden det här djälva "kuk-landet"

Dessutom så vet jag, att de grova kriminella, och terrorister vet hur man skyddar sej mot avlysning!

Skype stavas det, krypteringen är helt fenomenal! Går inte att höra vad som sägs, eller se mällan vilka parter som sammtalet äger rum! Akilis hälen är din E-post, men även det kan man skydda sej genomt att tex använda hushmail.com annonymt och fint! :)

Summa kardemumma så blev det bara så fel igen, tack vare en inkompetent regering! Och landet tar ytterligare ett stort kliv mot att bli ett U-land!
Användarvisningsbild
Radix
Ganjaman

Inlägg av Radix » 2008-06-29 19:36:32

[quote="Garderobsblomma"]Hur gick det såhär fort? [/quote]
Jag säger detsamma..! 8O jag hade gissat att det skulle dröja ytterligare några år och inkludera nåt slags fejkad omröstning åtminstone.

Jag brukar inkludera en signatur med kanske 100 eller så random övervakade ord längst ner i botten av mejlet bland reklam o sånt, textstorlek liten eller vad det heter, i mejl jag skickar. Det gör att jag och de jag postar till (givetvis oskyldiga ickekriminella typ äldre släktingar o så heheh) kommer registreras i echelon, carnivore, FRA och andra och ansamlar rätt snabbt misstänkt ordfrekvens-statistik som någon levande agent så småningom måste ta sig tid att analysera i någon utsträckning. Varpå de till slut givetvis finner att man är en harmlös datornörd eller liknande, [i]möjligen[/i] skyldig till ringa narkotikabrott eller nåt sånt, men de facto löjligt långt ifrån deras uppmärksamhetssfär.
Rätt mysigt sätt att markera sitt missnöje på tycker jag. 8)
Användarvisningsbild
BigBanana
Guleböj

Inlägg av BigBanana » 2008-07-01 22:05:58

Ja, det gick sjukt snabbt. Men då fattar man ju att dom låg bakom det all along...

Usa är så jävla sjuka bara, who knows liksom, dom skulle kunna hitta på vad som helst nu när dom kört in sin långa hullingförsedda åderpåle in i sveriges trånga jävla röv...
Användarvisningsbild
anybodysmoker
Ganjaman

Inlägg av anybodysmoker » 2008-07-02 8:33:28

Vad är det som säger att Sverige inte är SOM USA? Reinfeldt skrev ju i sin bok 'Det Sovande Folket' ifrån 90-talet att en rolig sak:

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd. "

Säg what? Det är precis vad det är, politiken är ett [i]skådespel[/i]. Vi kan aldrig ändra något genom politik. Och FRA är bara ett bevis på hur mycket "terrorismen" påverkar oss.

Visste ni att det USA utövar är TERRORISM enligt deras EGEN defintion på terrorism. Noam Chomsky berättar om detta och faktan finns att tillgå för alla. Så USA är terrorister utefter sin egna definition och bevis på det finns att tillgå offentligt. T.ex. deras sätt att tortera fångar, och CIA's inbladning i terror-liknande attacker.

Det är vi unga som måste kriga, vi får inte bli passiva. FRA har redan nu välkomnat oss till George Orwell's 1984, snart så har vi [i]ingen [/i]frihet kvar.. Så FIGHT the system! :)
Användarvisningsbild
BigBanana
Guleböj

Inlägg av BigBanana » 2008-07-02 8:57:00

Ja, allt gick utför efter första världskriget, när alla jävla fucktards skulle ha sina "egna" land och dra sina vidriga gränser.

Amerika va också skönt i en början, innan dom blev argsinta samt ohindrat bekåtade av krig, mord samt vapen. Känns som dom går på sterioder och går runt på planeten och spöar på eller spöar på och snor saker, helt rabiata, går inte att tala vett med dom, inte ens dom själva kan tala vett med sitt land så långt har folket förts från politiken.

Jag tror allt kommer gå käpprätt åt helvete ganska snart. Tänk på att vi som modern människa knappt funnits en jävla fjärt, så kort tid har vi levt som vi lever. Å barnen som föds in i vår nuvarande värld tar givetvis den som den enda "sanningen", det låter alltid att det var bättre förr, måste det alltid bli sämre? Är det därför man går omkring och säger att det var bättre förr, för att man ska ta det naturligt att det blir just sämre sen. Nä, mentaliteten hos folket i det här landet gör att jag faktiskt tycker jorden skulle kunna besparas på en hel del lidande...

Ähh, jävla OT. Men fuck the system. As often as possible.
Användarvisningsbild
Spinoza
Garderobssnille

Inlägg av Spinoza » 2008-07-04 20:48:36

Mina personliga tankar om saken går ungefär såhär; Om jag letade terrorister på det sättet skulle jag koncentrera mig på att fånga upp all trafik mellan Sverige och säg, tja, Afghanistan. Mellan Sverige och länder som vi har anledning att tro kommunicerar med lokala terror celler. Satellit organisationer har nästan per definition någon slags kontakt med "head quarters" så att säga. Det andra alternativet är att på något sätt scanna all trafik över nätet, mellan säg, Sverige och resten av västvärlden. Peter Englund funderade briljant över saken på DN för några dagar sedan;

[quote]När jag hörde talas om förslaget ville jag bara gråta, av sympati med analytikerna på FRA. Under mina år där under kalla krigets 80-tal hade jag och mina kolleger att kämpa med ett problem som var och är gängse i hela underrättelsevärlden, nämligen hur hitta det intressanta i de laviner av trivia som var dag vällde in. [/quote]
Från den här artikeln:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=794574

Det är klart FRA filterar bort det som ger dålig utdelning, det skulle jag också göra. Försöka få en slags feedback på var resurserna ska läggas och koncentrera mig på det. Men vad kan man tänka sig få för information av att spana på signaler mellan Sverige och Afghanistan då?

Tja, vi kan kanske förvänta oss att alla signaler av intresse är krypterade, så det går [b]inte[/b] att läsa direkt i trafiken vad som sägs. Men om något är krypterat och skickas mellan Sverige och Afghanistan så är det i sig själv en indikation på "ruffel och båg" med rätt glasögon på. Och vad har vi då i händerna, jo vi har två IP adresser, avsändare och mottagare 8) Av vilken anledning skickar benke på bråkmakargatan 3 i stökinge ett krypterat meddelande till Afghanerna? Dessutom vet vi klockslag och datum .. kanske går det att knäcka krypteringen, kanske inte. Vem befann sig förresten på bråkmakargatan 3 med den IP adressen just den dagen, det klockslaget?

Terroristerna vet ju det här så klart. Så kanske använder dom steganografi? Man kan tänka att terroristen gömmer sitt meddelande med ett överenskommet one-time-pad (läs på om kryptering om du undrar vad det är) - så att säga - inbäddat i en bildfil, en jpg eller bitmap. Fullt tekniskt möjligt och det finns freeware applikationer som gör det redan idag, gratis på nätet. Så benke får ett mail med ett oskyldigt meddelande från Afghanistan och en bild, eller en ljudfil (som det går att packa in saker i också utan att det hörs) från ett bröllop.

Vad vet då FRA?

Att benke fått ett brev om ett bröllop från en afghan med en bild eller ljudstump bifogat. Bilden är av ett bröllop och ljudstumpen är brudparets favoritlåt. Om jag jobbade på FRA skulle jag undra om bilden var ner laddad från nätet. Hur stor är filen, vad har den för checksumma och datumstämpel? Finns en bild med samma innehåll någon annanstans på nätet men med annorlunda checksumma eller annat datum? Vem har laddat ner den bilden med samma eller annorlunda checksumma senaste 6 månaderna?

Vem har laddat ner "favoritlåten" tidigare till Sverige? Och var bor dom, vilka är dom? Vem laddade upp bilden eller låten först, innan den modifierades?

Någonstans här i resonemanget har vi redan passerat den gräns som innebär intrång i oskyldiga privatpersoners liv. Insatser ska alltid så långt det är möjligt riktas, en koncentrerad insats alltså, mot det som antas ge bäst värde för pengarna. Men underrättelseverksamhet är en verksamhet beroende av statistisk analys, och statistik och verklighet har aldrig en 100% korrelation, så personer som inte har med saken att göra kommer att så att säga fångas in i nätet.

Vad värre är, när terroristerna blir skickligare och smartare så kommer dom att använda listigare och mer förslagna metoder och det är då statistisk analys kommer till sin rätt. När signalen blir svagare så att säga måste man öka förstärkningen och på internet översätts det med större håv = mer rådata till den statistiska analysen. Fler IP adresser övervakas och mer djupgående analyser av innehåll.

Nu har vi inte bara trampat ut på integritetsgräsmattan av misstag, vi är djupt inne i parken och letar pejling, sniffar och snokar.

Vad händer om terroristerna plötsligt försvinner från nätet - signalen plötsligt blir på tok för svag? Tänker då FRA att ett teknologiskt paradigm skifte inträffat? Om radiostationen försvinner så vrider man på kanalväljaren för att hitta nått värt att lyssna på.

Och vem väljer vad som är värt att lyssna på?

Det finns en princip som är fundamental för demokrati men som alltid varit under konflikt, och den är individers rätt att samlas fritt och utbyta åsikter, att diskutera, samtidigt som vårt privata liv är helgat. Erbjudandet från staten är egentligen helt självklart; Vill ni ha trygghet eller frihet? Ett fritt liv är inte tryggt inom rimliga gränser. Men alternativet från staten är inte det heller, kanske är det lite säkrare, men det kan inte bli helt och hållet säkert. Och utbytet måste vara - är per definition - asymmetriskt. En jävla massa frihet byts mot en ganska modest ökning av säkerhet.

Demokratins dilemma.

Debatt är bra och min förhoppning är att det här är en väckarklocka för höger som vänster. Jag ser uppmuntrande tecken på ökad polarisering.

Spinoza
Användarvisningsbild
Spinoza
Garderobssnille

Inlägg av Spinoza » 2008-07-04 20:50:23

Well, I'm back på gott och ont. Det är ju sommar när allt kommer kring :P Tänk dig det här scenariot; Du postar ett inlägg om något du läst på nätet med länk och allt. Varför inte ta reda på vem som läst den länken just innan du postade på swecan?

Fullt möjligt med rätt politiska vilja med FRA lagen på plats. Och vilken IP adress postade posten på swecan efter att ha läste den just innan. För att lösa det pusslet behöver FRA bara använda statistisk analys. Men som sagt, statistisk analys ger bara sannolikheter och då ... använd din fantasi.
Användarvisningsbild
Puffpuff
pass...

Inlägg av Puffpuff » 2008-07-05 0:56:28

Någon som sett filmen Southland Tales med bla Justin Timberlake?
IMDb
Mycket märklig film tänkte jag när jag började kolla på den, dom snackade om att USA nu övervakade all trafik på internet (typ FRA) och missbrukade makten nått fruktansvärt...
Jag minns att jag avfärdade att det någonsin skulle kunna hända, internet skulle förbli annonymt. Men icke, dom kanske såg rakt in i framtiden när dom gjorde denna film?
Skrämande är det iallafall.
Jag rekomenderar inte filmen den var rörig, men man kan kolla dom 10-15 första minuterna för att se likheten mellan det och FRA.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-07-05 12:21:50

Grips inte av panik, läs David Icke, Deepak Chopra, 1984 mfl så kommer allt uppenbara sig för dig med, kompis :D
Skriv svar