Swecan är farligt och fel

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Swecan är farligt och fel

Inlägg av reaper » 2008-06-06 18:35:51

Jag undrar vad det är för typ av människor som startar en sån här sajt? Vem i hela världen vill främja användandet av droger som är det enda den här sidan syftar till? Är ni friska över huvud taget? Om ni har det enda uns av hjärnceller kvar i era huvuden vet ni att marijuana är en inkörsport till tyngre droger.
Jag har en son som började röka. När vi föräldrar fick veta vad han sysslade med försökte vi naturligtvis stoppa detta men utan framgång. Han var helt säker på att han klarade sig utan att trilla dit på tyngre saker. Men det gjorde han inte. I dag sitter han som ett kolli på ett hem utan liv, utan hjärna kvar och helt utan framtid.
När jag nu läser detta hoppas jag verkligen att ni går att stoppa. Polisen måste få möjlighet att stoppa den här typen av hemsidor. Vem vet vad ni ställer till med. Det kanske sitter små barn och läser vad ni skriver och går på att det är ofarligt? Har ni inget samvete alls?

[color=red][size=9]Flyttad och rubrikändrad ifrån Cannabisodling. |Gin[/size][/color]
Användarvisningsbild
DrBengele
Småodlare

Re: Nyfiken någon?

Inlägg av DrBengele » 2008-06-06 19:02:34

[quote="stam"]Jag undrar vad det är för typ av människor som startar en sån här sajt? Vem i hela världen vill främja användandet av droger som är det enda den här sidan syftar till? Är ni friska över huvud taget? Om ni har det enda uns av hjärnceller kvar i era huvuden vet ni att marijuana är en inkörsport till tyngre droger.
Jag har en son som började röka. När vi föräldrar fick veta vad han sysslade med försökte vi naturligtvis stoppa detta men utan framgång. Han var helt säker på att han klarade sig utan att trilla dit på tyngre saker. Men det gjorde han inte. I dag sitter han som ett kolli på ett hem utan liv, utan hjärna kvar och helt utan framtid.
När jag nu läser detta hoppas jag verkligen att ni går att stoppa. Polisen måste få möjlighet att stoppa den här typen av hemsidor. Vem vet vad ni ställer till med. Det kanske sitter små barn och läser vad ni skriver och går på att det är ofarligt? Har ni inget samvete alls?[/quote]

Sidan har faktiskt 18års gräns, vi vet att det säkert inte är alla som följer dessa riktlinjer men det är inte vårat fel, om moderatorerna kommer på någon minderårig på forumet blir dem bannade direkt..

Sidan är inte till för att främja droger, sidan har strikta regler om att inte skriva om några andra droger än cannabis.

Att cannabis är en inkörssport till tyngre droger finns det inga bevis till, därimot att personer som säljer droger försöker trycka på köparna annat än cannabis är det stora problemet, själva cannabisen är ingen inkörssport , det är just därför dem har skapat denna sidan, genom att ta bort langaren så försvinner dem flesta problemen, dem problemen som är kvar är dem legala.

Jag är ledsen för din sons skull, men att skylla på oss här på forumet istället för langaren/langarna som säkert tryckte på din son tyngre droger, tycker jag inte om..

Och att din son inte har någon framtid är inte sant hur långt ner har nu än har åkt i träsket av tyngre droger så finns det alltid en möjlighet för han, om han nu är villig att ta den..

Jag säger inte att marijuana är bra, det är farligt och röka vad som helst, med det är bekräftat enligt forskning att cannabis är betydligt mindre farligt än vissa andra legala droger som t.ex. Alkohol eller vissa utskrivna mediciner..

PS. Jag ber för din son, det är inte hans fel att han har fastnat i "träsket", men det är inte heller vårat här på forumet..

MVH,
Dr. Bengele
alfred5000
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av alfred5000 » 2008-06-06 19:06:41

Hej Stam! Genom att odla sin egen cannabis behöver man inte komma i kontakt med kriminella element för att få tag på sin drog. Därmed exponeras man inte för tyngre droger som många langare försöker få dig att köpa när du enbart är ute efter cannabis. Det är tråkigt att din son hamnat snett, men det har nog mer med hans umgänge att göra än att han rökt lite brajj.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 19:06:44

Visst, men ni måste ju vara gamla nog att förstå att ni främjar droger genom vad ni skriver här? Ok om Cannabis inte är så farligt, men sen då?

Ni vet precis som jag fått lära mig att det kan räcka med ett enda felsteg så är det kört. Min son sa till mig att han ville köpa gräs men att hans langare sålde på honom nåt annat och bad honom testa det. Det var förstås lika underbart som den första gången han rökte cannabis. Men sedan kom begäret efter mer som han inte kunde tygla. Ett enda felsteg räckte.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 19:10:22

[quote="stam"]Visst, men ni måste ju vara gamla nog att förstå att ni främjar droger genom vad ni skriver här? Ok om Cannabis inte är så farligt, men sen då?

Ni vet precis som jag fått lära mig att det kan räcka med ett enda felsteg så är det kört. Min son sa till mig att han ville köpa gräs men att hans langare sålde på honom nåt annat och bad honom testa det. Det var förstås lika underbart som den första gången han rökte cannabis. Men sedan kom begäret efter mer som han inte kunde tygla. Ett enda felsteg räckte.[/quote]

Ifall nu langaren sålde på din son tyngre grejer, vad har då vi med detta att göra?..
Användarvisningsbild
DrBengele
Småodlare

Inlägg av DrBengele » 2008-06-06 19:13:08

[quote="stam"]Visst, men ni måste ju vara gamla nog att förstå att ni främjar droger genom vad ni skriver här? Ok om Cannabis inte är så farligt, men sen då?

[b]Ni vet precis som jag fått lära mig att det kan räcka med ett enda felsteg så är det kört. Min son sa till mig att han ville köpa gräs men att hans langare sålde på honom nåt annat och bad honom testa det. Det var förstås lika underbart som den första gången han rökte cannabis. Men sedan kom begäret efter mer som han inte kunde tygla. Ett enda felsteg räckte.[/b][/quote]

Exakt, och genom att ta bort langaren så får man inte dem problemen.

Och jag vet att ett enda felsteg räcker, jag har haft kompisar när jag var yngre som gått samma väg, det var just därför jag började odla själv..

Jag dricker varken alkohol eller tar några tyngre droger.. det gäller bara att man själv vill..

Jag har rökt till och från i ca. 6 år och har inte haft några problem med personer som försöker sälja tyngre saker till en sen jag började odla själv..

Och jag vet många med mig som har rökt cannabis länge utan att få några problem med tyngre droger.. tack vare att de odlat själv..

MVH,
Dr. Bengele
mortal
Småodlare

Inlägg av mortal » 2008-06-06 19:16:36

förlåt, men när du nu börjar snacka om felsteg hit och dit, vilken är då felstegsdrogen nummer ett? den fullt lagliga spriten!

Förlåt jag var otrogen, men ja var full, och så bara hände det,
Förlåt att jag slog dig min fru, men ja var full och arg, så slog det bara slint
Förlåt, jag mena inte det, tänkte mig inte för, skulle bara åka och köpa ett paket cigg, när jag råkade köra över 3 barn, för jag var lite full
Förlåt, jag var lite förfull och provade lite amfetamin för att inte vara så full något mer.

Är 28 idag, har rökat cannabis i 14 år, dvs halva mitt liv, har jobb och fru o barn, allt funkar jätte bra. Förutom dagen efter jag druckit, dem dagar funkar inte lika bra.
Senast redigerad av 1 mortal, redigerad totalt 2008 gånger.
Användarvisningsbild
Bone
Ganjaman

Inlägg av Bone » 2008-06-06 19:19:35

Först vill jag beklaga det som hänt er son, väldigt tråkigt att höra.
Men du kanske skulle ta och läsa faktan vi har på denna sidan innan du kommer med grundlösa argument. Tex det om att cannabis är en inkörsport till tyngre droger. Jag kan slå vad om att din son tex började dricka alkohol före han började röka, men det kanske är skillnad iomed att alkohol är lagligt? :roll:
Alkohol dödar fruktansvärt många människor per år, cannabis har aldrig dödat någon.
Cannabis kan orsaka kortsiktiga skador vid långvarigt bruk, tex genom rökning. Men om man istället brukar det oralt så är det ofarligt.

Det är 18-års gräns på denna sidan och vi rekommenderar inte heller någon under 18 år att använda cannabis.

Legalisera cannabis istället, så att det kan säljas statligt under kontroll.
Då får man även bort langarna, som egentligen vill sälja tunga droger som folk verkligen blir fysiskt beroende av.
Away-N/A-Utomlands.
Användarvisningsbild
DrBengele
Småodlare

Inlägg av DrBengele » 2008-06-06 19:19:59

[quote="mortal"]förlåt, men när du nu börjar snacka om felsteg hit och dit, vilken är då felstegsdrogen nummer ett? den fullt lagliga spriten!

Förlåt jag var otrogen, men ja var full, och så bara hände det,
Förlåt att jag slog dig min fru, men ja var full och arg, så slog det bara slint
Förlåt, jag mena inte det, tänkte mig inte för, skulle bara åka och köpa ett paket cigg, när jag råkade köra över 3 barn, för jag var lite full
Förlåt, jag var lite för full och provade lite amfetamin för att inte vara så full något mer.[/quote]

Precis, den ändra drogen jag kan komma på som leder till något tyngre är alkoholen..

MVH,
Dr. Bengele
Användarvisningsbild
DrBengele
Småodlare

Inlägg av DrBengele » 2008-06-06 19:23:59

[quote="Bone"]Först vill jag beklaga det som hänt er son, väldigt tråkigt att höra.
Men du kanske skulle ta och läsa faktan vi har på denna sidan innan du kommer med grundlösa argument. Tex det om att cannabis är en inkörsport till tyngre droger. Jag kan slå vad om att din son tex började dricka alkohol före han började röka, men det kanske är skillnad iomed att alkohol är lagligt? :roll:
Alkohol dödar fruktansvärt många människor per år, cannabis har aldrig dödat någon.
Cannabis kan orsaka kortsiktiga skador vid långvarigt bruk, tex genom rökning. Men om man istället brukar det oralt så är det ofarligt.

Det är 18-års gräns på denna sidan och vi rekommenderar inte heller någon under 18 år att använda cannabis.

Legalisera cannabis istället, så att det kan säljas statligt under kontroll.
Då får man även bort langarna, som egentligen vill sälja tunga droger som folk verkligen blir fysiskt beroende av.[/quote]

Amen till det, det är politikerna som är ignoranta, om vi hade haft obligatorisk information till alla i skolan om den riktiga faktan om drogen istället för dessa "cannabis får dig att sjuta din kompis"-propagandan som jag fick lärd till mig när jag växte upp..

MVH,
Dr. Bengele
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 19:29:18

Stam : jag lider med dig över att ditt barn har farit illa ut, det är varje förälders mardröm o så även min.

Jag kan inte ge dig några visdomsord (o de vill du inte ha) i din förtvivelse, men.., jag kan inte "köpa" det när du skyller på cb o swecan.

Jag har (o säkert även du) sett alkoholen o vad den kan ställa till.

M.V.H en i samhället annars laglydig, arbetande, skattebetalande o fullt funktions mässig Palmer.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 19:49:30

Har jag sett starkare saker men aldrig fallit mig in att börja med nåt sånt, visst har man provat diverse skit, men det är ju bara för man inte fått tag på Cb tråkigt nog, Hade det varit som det var i Criss lr amsterdam så hade man kanske inte ens kommit i kontakt med såna tragiska droger.

Att alkoholen skader mer en Cb upptäckte jag redan i början,
sägs efter användningen av Cb dagligen i 15år nu.
Familj, ordnad tillvaro! är 30+

Varför ska staten lägga sig i om jag gör så med mitt liv det är ju trots allt jag sjv som valt det!
Hade Alkoholen,cigg,snus koffien? kommit idag så hade det nog blivit förbjudet,
Men varför inte ändra det nu? Varför utsätter sig staten sina medborgare för fara=allt styr av pengar samt blivit accepterat i allas ögon!

Alkohol kan du dö av under kvällen du drack för mycket ,kräkningsmedel läggs i men finns fortfarande folk som kolar.
Aldrig hört nån som dött av Cb som är helt naturligt i naturen gud måste haft ett syfte med det!

Å nej sitter inte skyltar med Cb framför barn lr andra människor inte för att jag nojig utan bara för att folk får upptäcka saker sjv om dom vill ha,
Inte sitta å dricka alkohol längs utekrogar, parker ,båtar mm å skylta med det framför våra barn som det skull vara bra? Tydligen efter som det ser ut så i sverige idag.
Användarvisningsbild
JimRob
Garderobssnille

Inlägg av JimRob » 2008-06-06 20:42:36

[b]Stam[/b], även jag beklagar såklart att din son råkat illa ut. Jag har själv inga barn, så jag kan inte förstå hur det känns, men jag har flera syskonbarn och en starkt utvecklad empati. Jag har full förståelse för att man söker syndabockar och utlopp för sin frustration när någonting så fruktansvärt inträffar.

Men jag tycker inte att man har rätt att sprida falsk information eller att kasta skit på oskyldiga oavsett hur dåligt man mår. Tragedier sker hela tiden runt omkring oss, och ofta helt utan anledning. Det tar mig emot att uttrycka mig kallt och rationellt inför dig som drabbats av en svår tragedi. Men utav ren omtanke så skulle jag vilja dela med mig av några tankar som jag hoppas kan hjälpa dig.

Använd din frustration till någonting konstruktivt. Ta dig tid att göra en snabb sökning här på forumet efter länkar till seriösa artiklar om cannabis i vetenskapliga tidskrifter. T ex så nämns ofta en artikel i The Lancet och en rapport av kanadensiska staten i debatten. Om du tar dig tid att leta upp vad som är baserat på seriös forskning, och sedan läser igenom det noga, så tror jag att du kommer att komma till en del nya insikter. Om du fortfarande känner likadant efter att ha läst detta så kan du väl återkomma. I det läget tror jag att flera hade tagit dig på allvar även i sak, och inte enbart känslomässigt.

Jag har sett beroenden utvecklas och sett människor gå ner sig i missbruk av olika slag. Det är en djupt tragisk och mycket komplicerad process. Själv har jag lyckats klara mig ifrån detta trots ett visst mått av experimenterande när jag var yngre. Jag har rökt cannabis i princip dagligen under 12 år och mår bra, har bra jobb och lever i övrigt laglydigt och tycker själv att jag har mer integritet och moral än många andra i min omgivning. Dock har jag med tiden insett att jag har en "beroende-mentalitet" och avstår därför numera från andra droger samt är ytterst sparsam med alkohol. Under perioder har jag även mått dåligt av att röka cannabis, och fastnat i depressioner och negativa beteendemönster. Cannabis kan, i likhet med sex, mat, alkohol, andra droger etc etc, bli ett medel för en männsika att fly från en obehaglig verklighet. Genom att analysera mig själv så har jag lyckats ta mig bort från de problem (mindre allvarliga ska väl tilläggas) som jag upplevt under ovan nämnda perioder. Den stora insikten var när jag förstod att dessa problem inte berodde på cannabis, utan på mig själv. Cannabis var inte orsaken till dem. Jag använde cannabis i ett felaktigt syfte eftersom jag mådde dåligt. Det kunde lika gärna varit något annat. När jag lyckades förändra mina invanda (negativa) tankebanor så försvann också problemen. Jag behövde ta ett par långa uppehåll från cannabis för at kunna inse detta, men när jag började röka igen så kom problemen INTE tillbaka. Sedan dess har jag som sagt mått bra, och cannabis är för mig kanske mer som snus är för en snusare än som heroin för en heroinist. En "last" som skänker mer glädje än bieffekter.

Missbruk drabbar oss slumpvis och utan förvarning. Det är ingens fel lika lite som cancer är det. Den hårda sanningen är att det handlar mer om tur/otur om man hamnar snett. Bara för att det sitter alkisar i parken så betyder det inte att du kommer att hamna där om du dricker en öl. Tar man bort alla droger så hittar människor andra sätt att skada sig själva om de är av en viss mentalitet. Som sagt, jag känner starkt med dig, men jag tror att du kommer göra dig själv mer olycklig om du letar efter syndabockar. Jag hoppas att du kan finna någon slags frid till slut och gå vidare trots att det själsliga ärret alltid kommar finnas kvar.

Frid
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-07 0:54:49

Men snälla människor, märker ni inte att stam är ett troll? Han/hon vet inte ett skit om varken narkotika eller missbruk och jag är övertygad om att sonen är påhittad.

[quote="JimRob"]Missbruk drabbar oss slumpvis och utan förvarning. Det är ingens fel lika lite som cancer är det. Den hårda sanningen är att det handlar mer om tur/otur om man hamnar snett.[/quote]

Den mest seglivade myten om narkotika. Tur/otur/ödet/gud har ingenting med saken att göra. Vill du veta vilka som blir missbrukare bör du titta på vad missbrukare har gemensamt. Trassliga familjesituationer, sexuella/fysiska/psykiska övergrepp, frånvarande fäder mm som i sin tur leder vidare till stökigt beteende, skolk, snatteri mm. Spiralen går vidare.
Läs Ted Goldbergs bok "Samhället i Narkotikan" för en ingående förklaring i hur en avvikarkarriär ser ut.

Även om stam verkligen har en son så är det tarvligt att komma hit och gnälla. Stams egna misslyckanden/otillräckligheter som förälder är garanterat mer bidragande till sonens missbruk än all drogförskönande propaganda i världen.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 8:05:15

Jesus: Word, luktar skit lång väg.
Användarvisningsbild
grodden
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av grodden » 2008-06-07 8:33:08

Kan vi sluta mata forumtrollet nu?
Användarvisningsbild
BigBanana
Guleböj

Inlägg av BigBanana » 2008-06-07 10:13:39

Jesus, jag bugar, sanningen.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 10:29:40

Efter att ha skrivit massor och suddat och hållt på kom jag fram till samma sak.
Jag skickade inte men allt gick ut på 'Jag köper inte spelet'

Tragiskt att spela ut sådana saker här för att skapa kaos och negativa känslor.

Men det funkar uppenbarligen inte på alla
=

Tack och hej då Stam önskar @.

Ps: skulle kunna sätta en peng på en Fmn:are.
Herr J
Ganjaman

Inlägg av Herr J » 2008-06-07 12:37:09

Tror att jag sätter mig här och gråter en skvätt.. Seriöst Skyll inte på oss att din son inte har någon karaktär. Har rökt endast hemodlat känner folk som säljer annat men jag har artigt men bestämt att jag nöjjer mig med rökat. Det handlar bara om att kunna säga nej Jag är inte ett dugg sugen på att ens testa övriga droger. Även om jag säkert skulle kunna knarka gratis det första 2 månaderna
Användarvisningsbild
Jultomten
Ganjaman

Inlägg av Jultomten » 2008-06-07 13:50:27

Jag tycker gott att vi kan mata forumtrollet om det nu överhuvud taget rör sig om ett forumtroll. Diskussionen är urgammal men något slutgiltigt svar på gåtan om cannabis som inkörsport har vi ju inte.

Jag skulle säga såhär: jag har aldrig provat en ny drog utan att vara berusad på alkohol, omdömet brukar ju falla ihop som ett halvkasst lego-slott efter en öl för många och eftersom jag står för att jag inte varit någon ängel så kan jag säga att jag testat både det ena och det andra. Detta skyller jag för det första på mig själv som person och för det andra på den skeva syn som samhället verkar ha på cannabis som var den första narkotikaklassade drog jag testade. Risken ligger ju i att när man väl testat cannabis och fått veta att den överdrivna propagandan och alla dumheter som media öser över drogen inte stämmer. Då har man faktiskt tänkt "om det här inte är så farligt, vad säger då att det samma inte gäller för andra droger". Det är där risken ligger.
Jag förespråka DROGUNDERVISNING i skolorna från tidig ålder, inte en dag per tre läsår när lärare vrålar ut gamla skrönor om apelsinmannen. Cannabis är inte en drog som kommer att förstöra ett liv, den kommer inte att göra dig permanent korkad, den kommer inte att tvinga dig att ta andra droger och den kommer INTE att sänka din livskvalitet om du själv inte gör det personliga valet. Cannabis är inte skurken i det här dramat.

Givetvis är det sorgligt för de personer som verkligen går ner sig i det beryktade knarkträsket, det går inte att neka. Om nu signaturen Stam faktiskt har en son, vilket jag starkt betvivlar, så kan jag bara råda Stam att lära sig något av detta genom att tala med sin son och faktiskt lyssna på vad han säger. Lärdom är det bästa vapnet du kan ha om du nu verkligen har tänkt driva ett korståg mot narkotika, men glöm inte att ifrågasätta alla källor, din son, media och statliga institutioner. Alla ljuger i en viss mån och den ende som kan finna sin personliga sanning är personen som ställer frågorna. Någon mall som passar alla missbruksmönster och alla snedsteg finns inte och man kan inte som klok och ifrågasättande människa komma fram till att cannabis skulle vara den gemensamma nämnaren för allt som kan gå fel vid droganvändning.

PS. Igår drack jag några öl, grillade korv och rökte mig stenad. Igår drack de flesta firande människor sprit och vrålade nationalsången med gylfen öppen. Vem mår bäst idag och vem behöver inte ha ångest över gårdagen då dennes värsta misstag bara var att gapskratta åt riktigt dåliga skämt? Rikta ditt korståg mot supandet istället så kanske du tillslut lyckas rädda någon som verkligen behöver räddas.

Kram
Användarvisningsbild
Optimisten
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av Optimisten » 2008-06-07 15:50:49

Jag känner en mängd framgångsrika, högpresterande rökare, akademiker etc som har ett avslappnat förhållningssätt till cannabis... (Avslappnat = de röker när de vill, de röker inte när de inte vill)

Sen känner jag en del som hamnat in på tyngre droger också.
Av dem är det väl 50-50 som "klarat sig" och inte. Jag har försökt prata förnuft med en del av dem jag tyckt mig stå nära, med varierande resultat.

Det ligger onekligen en hel del i tidigare påståenden om att trassliga hemförhållanden etc ofta ligger bakom, liksom Alkohol (den hemliga "inkörsporten" :wink: )

I slutändan är allt upp till individen.

Trafiken är farlig - Ska vi förbjuda folk att prata om bilar?
Teknik kan vara farlig - ska vi förbjuda utvecklingen av ny teknik?

Min poäng är såklart att Grens argumentation leder till ett grymt ofritt samhälle, om man hårdrar den. Och egentligen finns det väl ingen anledning att [i]inte[/i] göra det? Vart slutar ett sådant resonemang annars vara tillämpligt egentligen?

Diskutera måste vi ju ha tillåtelse att göra! Gren kan hålla sina 1984-fasoner för sig själv. Det räcker med FRA-lagen just nu.

Tack för flera bra inlägg, Jesus m.fl. Bra läsning!
Användarvisningsbild
JimRob
Garderobssnille

Inlägg av JimRob » 2008-06-07 16:28:22

[quote="Jesus"]
[quote="JimRob"]Missbruk drabbar oss slumpvis och utan förvarning. Det är ingens fel lika lite som cancer är det. Den hårda sanningen är att det handlar mer om tur/otur om man hamnar snett.[/quote]

Den mest seglivade myten om narkotika. Tur/otur/ödet/gud har ingenting med saken att göra. [/quote]

Jag tycker i alla fall att jag haft tur som inte trillat dit i yngre år. Men om du tycker att jag är starkare och smartare (eller vad det nu är för egenskaper du menar) än andra så får jag väl tacka för komplimangen. Själv upplever jag det inte så.

P.S. Jag matar gärna troll. På så vis kan man locka ut dem i solen...
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 16:41:42

Ganska uppenbart troll ja, man ignorerar sådana där öppningsposts :P
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-07 17:37:41

[quote="JimRob"]Jag tycker i alla fall att jag haft tur som inte trillat dit i yngre år. Men om du tycker att jag är starkare och smartare (eller vad det nu är för egenskaper du menar) än andra så får jag väl tacka för komplimangen. Själv upplever jag det inte så.[/quote]

Alla är olika och har olika förutsättningar. Individen, dess signifikanta andra (vanligtvis föräldrar), mötet med samhället under uppväxten etc är alla viktiga faktorer som lägger grunden för missbruk. Men vissa klarar sig undan missbruk trots frånvarande pappa, missbrukande mamma, sexuellt utnyttjande styvfar, pissiga socialhandläggare osv, osv. Antingen har du väl haft "tur" och fått en relativt normal uppväxt, eller så är du helt enkelt en sällsynt stark individ. Grattis till dig.

De som blir missbrukare har inte haft samma "tur". Om problemet någon gång skall få en lösning måste folk sluta inbilla sig att tur, ödet eller annan valfri påhittad metafysisk nonsensförklaring är verkliga faktorer som avgör om en person blir missbrukare eller inte.

Vi kanske har olika uppfattning om vad ordet tur betyder. För mig är tur förknippat med slumpmässighet, och det är fanimig inte slumpen som avgör vem som blir missbrukare, om man inte betraktar hela sitt liv som ett enda stort kosmiskt lotteri förstås (vilket missbrukare ofta gör). I samma ögonblick din pappa befruktar din mamma upphör slumpen att vara en faktor.

Hoppas jag inte låter alltför grinig, det är inte min avsikt...
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 18:17:20

Mycket bra skrivet Jesus =

Alla har olika förutsättningar!det som skrämmer mig är en del som tror/tycker tvärtom att ALLA har samma förutsättningar,Jag har själv träffat sådana människor i livet och det är personer jag aldrig ALDRIG vill vare sig ha med att göra eller har någon som helst respekt för.

Det är en av de få saker/inställningar jag faktiskt känner ren Avsky för.

Vidare så ställer jag mig frågan 'varför mata ett troll' = för att få fram det i solen,eller leka hink och spade.

Använda sig av historier så som 'Min son har blivit ett Kolli'
FY SKÄMS = hoppas att himmelen trillar ner.
Användarvisningsbild
DrBengele
Småodlare

Inlägg av DrBengele » 2008-06-07 22:32:22

Är det bara jag som tycker att den här topicen borde klistras?..

MVH,
Dr. Bengele
tokuno
Garderobssnille

Inlägg av tokuno » 2008-06-07 23:09:42

Intressant detta.

Tokuno håller med DrBengele.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 23:41:34

Nu kanske jag själv "matar"trollet men kom på att jag på något vis har utgått ifrån att Trollet är en Kvinna.
Det har kanske att göra med den moderliga omtanken.
Jag tycker också att det är ganska intressant men är försiktig att inte nappa på kroken.

Om det är så att h*n tycker att Sc är ett "knark-forum"och om h*n har gett sig dän på att förstöra så kanske man borde organisera om lite mellan raderna och på så vis skapa en krok som h*n själv hugger på.

Är detta vanligt att sådant händer här,att folk reggar sig och försöker plantera bad seeds = nu menar jag inte troll som Torro123 utan just sådana som Stam.
Jag har varit här i ett år styvt och detta var den första av denna sorten.

Jag tänker på "sådana"personer som fanatiskt försöker polis anmäla Knarkare och gör allt i sin makt för "sin sak"
Personer som anser att sådana som vi borde sitta bakom lås och bom.
Vad exakt försöker Stam uppnå med denna tråd = kanske inget alls utan ville kanske bara säga vad h*n tycker om Sc och oss,vad vet jag skulle på ngt vis vara underhållande om trådskaparen kunde komentera.

Och tänk om JAG har fel i allt jag skrivit,om det är så som Stam skriver med sonen så är ju h*n jätte ledsen nu.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-08 1:26:34

Amen Jesus!

Till vartenda ord.
Användarvisningsbild
Optimisten
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av Optimisten » 2008-06-08 1:49:56

Troll eller inte, sann historia om sonen eller inte, det är egentligen inte det viktigaste. Självklart är det alltid beklagligt när någon genom missbruk eller på annat vis tillfogar sig själv skada.

[b]Men vad som är viktigt[/b], som jag ser på det, är att här har vi en person som uppenbarligen inte tycker om vad SC står för, som har en klassiskt skräckslagen inställning till alla berusningsmedel som inte är godkända av svensk lag, och som utifrån personliga erfarenheter vill inskränka andras fri- och rättigheter så till den grad att de [i]inte ens ska få diskutera vad de vill![/i]

[b]Vissa menar[/b] att Stam skulle kunna skapa problem på siten. Jag ser inte hur han/hon skulle kunna göra det... Jag menar, det lär väl inte vara så att siten gått lagens långa arm spårlöst förbi i alla dessa år? Vad skulle Stam ändra i det avseendet? Och de flesta av oss har väl lärt sig att vara försiktiga?

[b]Jag tycker definitivt[/b] att man [i]ska[/i] mata troll, åtminstone så länge det inte urartar i grova påhopp och meningslöst beteende. Annars låter vi ju Stams fördommar stå oemotsagda! Själv vägrar jag bli hopbuntad med gatupundare eller sådana som använder kemiska droger, framförallt vägrar jag låta Stam bestämma vad jag kan diskutera.

[b]Om det är något[/b] jag märkt under den korta tid jag varit medlem här så är det att det finns en hel mängd verkligt vettiga, vänliga människor här! Förhoppningsvis kan också Stam se det, om han/hon tar sig tiden att kolla lite i forumet, eller för den delen bara kollar hur många som i denna tråd beklagat vad som hänt hans/hennes son. Det säger faktiskt en del 8)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-08 9:43:06

[quote="Optimisten"]
[b]Jag tycker definitivt[/b] att man [i]ska[/i] mata troll, åtminstone så länge det inte urartar i grova påhopp och meningslöst beteende. Annars låter vi ju Stams fördommar stå oemotsagda! Själv vägrar jag bli hopbuntad med gatupundare eller sådana som använder kemiska droger, framförallt vägrar jag låta Stam bestämma vad jag kan diskutera. [/quote]

Helt klart en poäng = bra skrivet överlag.
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-08 16:39:09

[quote="Optimisten"][b]Jag tycker definitivt[/b] att man [i]ska[/i] mata troll, åtminstone så länge det inte urartar i grova påhopp och meningslöst beteende. Annars låter vi ju Stams fördommar stå oemotsagda! Själv vägrar jag bli hopbuntad med gatupundare eller sådana som använder kemiska droger, framförallt vägrar jag låta Stam bestämma vad jag kan diskutera.[/quote]

Poängen är att du inte kan vinna en diskussion om du låter motståndaren diktera reglerna. Jag är trött på att nykterhetsflummarna konstant ljuger, samtidigt som drogliberalerna konstant ursäktar sitt beteende. Debatten hamnar på dagisnivå. Det är de som har fel, inte vi. Vi får inte låta dem ljuga och styra debatten, för då förlorar vi. Det är inte vårt fel att folk blir missbrukare. De som styr eller stödjer statens narkotikapolitik orsakar betydligt mer lidande än oss. Ta gärna diskussionen, men mata inte troll.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-08 17:07:52

[quote="snabela"]
Vidare så ställer jag mig frågan 'varför mata ett troll' = för att få fram det i solen,eller leka hink och spade[/quote]

Det var ungefär så jag upplever det också,men blir lite kluven.

Svårt att veta exakt vad som är bäst lr ger mest effekt.
Spontant tycker jag också att det hamnar på dagis nivå,ett troll är ju ute efter kaos och oordning.
Användarvisningsbild
JimRob
Garderobssnille

Inlägg av JimRob » 2008-06-08 18:41:10

[b]Optimisten[/b] uttrycker vad jag menar. Om någon utomstående råkar leta sig hit och ser påståenden som de [b]Stam[/b] framför, så tror jag det är viktigt att vi tar oss tid att försöka formulera vettiga och artiga mothugg. Att direkt gå till attack kan ha motsatt effekt. Att tiga är att ge fritt spelrum åt "motståndarna".

Jag tycker du skriver en hel massa vettigt, [b]Jesus[/b], men jag upplever det som lite konstigt att du är så tvärsäker i vissa frågor, när den samlade vetenskapen fortfarande är osäker. Personligen så tycker jag det är snyggare att redovisa vad som är personliga åsikter och vad som är fakta i de inlägg man skriver. Jag gillar att du tar upp personligt ansvar och även jag är trött på vissa människors offer-mentalitet. Men jag vill inte döma ut männsikor bara för att de haft en tuff uppväxt. Jag har sett många exempel på männsikor som haft sämsta möjliga förutsättningar, jobbat 1000 gånger hårdare än andra och sedan lyckats i livet. Dessa människor är normalt sett betydligt mer ödmjuka än "silverskedar". Jag har även sett bortskämda "rikemansbarn" som surfat räkmackan och pissat på andra när de kunnat, som sedan snortat bort hjärnan. I mina ögon framstår det som missbruk uppstår, åtminstone delvis, slumpmässigt. Men givetvis vet ingen av oss "sanningen". Kanske kommer forskingen ge oss mer svar i famtiden.

Ett stort grattis till alla här som lever väl och hjälper till att döda myten om "hasch-pundare". Varför inte klistra och hänvisa framtida troll till denna tråd...

Piis
Användarvisningsbild
JimRob
Garderobssnille

Inlägg av JimRob » 2008-06-08 18:49:37

[quote="JimRob"]Personligen så tycker jag det är snyggare att redovisa vad som är personliga åsikter och vad som är fakta i de inlägg man skriver.[/quote]

Läste om tråden och såg att jag själv slarvat med detta i mitt första inlägg. Ledsen att jag kastar sten i glashus. Vänligen bortse från den formuleringen. :oops:
Användarvisningsbild
anybodysmoker
Ganjaman

Re: Swecan är farligt och fel

Inlägg av anybodysmoker » 2008-06-08 19:38:18

[size=18]Hej Stam![/size]

Jag ser att du uppenbart haft tråkiga erfarenheter med droger relaterat till cannabis/marijuana. Jag är otroligt ledsen att höra om din son. Jag håller tummarna att allt blir bra med honom! Man vet aldrig med dagens teknologiska och medicinska utveckling - man ska aldrig säga aldrig...

MEN, och det är ett stort men. Du tar STORA ord i din mun, och du gör en jämförelelse som är att jämföra t.ex. att retas. Om någon får höra ett negativ ord, t.ex. du är ful (även om det är på skoj), så kan det skada för resten av livet - men bara får råkar ut för det.

Vad jag menar är: Cannabisbruk är lika harmlöst som att reta någon på låtsas. Det leder till lika mycket negativitet. En dum jämförelse? En annan är att säga att alkohol är lika stor inköpsport - de flesta röker på när de är fulla. Din teori eller din inställning är baserad på en felaktig syn på hur många som får problem. Inköpsporten finns inte.

Stam, jag hade din inställning förut, men så läste jag på och kollade upp statistik. Om du tillåter öldrickning så ska du veta att det är värre!

Jag har slutat dricka alkohol, och röker gräs ibland - precis som Carl Sagan gjorde som varit en väldigt inflytelserik person, astronom och forskare. Carl Sagan berättade alla fördelar med cannabis och efter att jag studerat cannabis så har det botat min migrän och mina ledvärk.

Jag har slutat med all medicin såsom Treo och alvedon. Jag sover mindre nu än förut och mycket bättre - men har mer energi. Jag har balanserat mitt sinne och löser problem snabbt och enkelt på mitt jobb. Allt tack vare att jag rökt cannabis som medicin.

Det du pratar om är rent ut sagt totalitarism eller gestapofasoner. Inget illa menat, jag tror du, liksom jag hade, har en negativ syn på cannabis. Du har inte sett fördelarna med det. Jag är ett levande bevis på hur bra ens liv kan bli med cannabis, för 4 år sedan var jag mycket mer negativ och trött på livet - idag mår jag fysiskt och psykiskt mycket bättre. Vad gjorde jag? Slutade dricka öl och började röka cannabis.

Så låt inte de negativa sidorna få döda dem positiva. Vi måste sluta låta langare finnas - vi MÅSTE legalisera. Endast då kan vi KONTROLLERA drogerna. Och endast då kan vi förhindra att fler råkar illa ut...

Se även www.medicinskmarijuana.com

mvh
anybodysmoker
Användarvisningsbild
Optimisten
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av Optimisten » 2008-06-08 20:07:18

[quote="Jesus"][quote="Optimisten"][b]Jag tycker definitivt[/b] att man [i]ska[/i] mata troll, åtminstone så länge det inte urartar i grova påhopp och meningslöst beteende. Annars låter vi ju Stams fördommar stå oemotsagda! Själv vägrar jag bli hopbuntad med gatupundare eller sådana som använder kemiska droger, framförallt vägrar jag låta Stam bestämma vad jag kan diskutera.[/quote]

Poängen är att du inte kan vinna en diskussion om du låter motståndaren diktera reglerna. Jag är trött på att nykterhetsflummarna konstant ljuger, samtidigt som drogliberalerna konstant ursäktar sitt beteende. Debatten hamnar på dagisnivå. Det är de som har fel, inte vi. Vi får inte låta dem ljuga och styra debatten, för då förlorar vi. Det är inte vårt fel att folk blir missbrukare. De som styr eller stödjer statens narkotikapolitik orsakar betydligt mer lidande än oss. Ta gärna diskussionen, men mata inte troll.[/quote]

Tja Jesus m.fl... Intressant att detta blivit en diskussion mellan rökare medan den som orsakat allt detta inte bryr sig om att kommentera längre... :wink:

Jag tycker du haft en mängd goda poänger i diskussionen hittills, men vill dock invända att jag inte låter "motståndaren" diktera reglerna, bl.a. genom att jag inte erkänner Stams verklighetsbild.

Inte heller ursäktar jag mitt beteende, varför skulle jag? Jag står för att jag röker, och tror att det gör mig mycket gott.

[b]JimRob[/b] verkar vara inne på samma linje som mig när han skriver att "om någon annan letar sig hit" så måste vi ha bemött påhopp som Stams.

I vilket fall, ha en trevlig kväll allesammans! :supersmile: :crazy: :yeah:
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-08 22:28:23

[quote="Optimisten"]Tja Jesus m.fl... Intressant att detta blivit en diskussion mellan rökare medan den som orsakat allt detta inte bryr sig om att kommentera längre... :wink:

Jag tycker du haft en mängd goda poänger i diskussionen hittills, men vill dock invända att jag inte låter "motståndaren" diktera reglerna, bl.a. genom att jag inte erkänner Stams verklighetsbild.

Inte heller ursäktar jag mitt beteende, varför skulle jag? Jag står för att jag röker, och tror att det gör mig mycket gott. [/quote]

Vill bara tydliggöra att mitt inlägg inte var riktat specifikt till dig, utan gäller debatten i allmänhet. Nu när jag läser om inlägget ser jag att jag formulerat mig lite klantigt. Jag ber om ursäkt.

--------------------------------

[quote="JimRob"]Jag tycker du skriver en hel massa vettigt, Jesus, men jag upplever det som lite konstigt att du är så tvärsäker i vissa frågor, när den samlade vetenskapen fortfarande är osäker.[/quote]

På vilken punkt är den samlade vetenskapen fortfarande osäker? Om [b]du[/b] känner dig osäker tycker jag du skall fördjupa dig i ämnet. Det har bedrivits hur mycket forskning som helst om narkotika och missbruk, läget är glasklart.

[quote="JimRob"]Personligen så tycker jag det är snyggare att redovisa vad som är personliga åsikter och vad som är fakta i de inlägg man skriver.[/quote]

När jag presenterar fakta brukar jag nämna vad som är källan, men det här har varit en ganska generell debatt och jag har hittills inte presentarat några specifika data. Jag har i förbifarten nämnt Ted Goldbergs bok Samhället i Narkotikan som presenterar bra avvikarkarriärmodeller.

[quote="JimRob"]Jag gillar att du tar upp personligt ansvar och även jag är trött på vissa människors offer-mentalitet. Men jag vill inte döma ut männsikor bara för att de haft en tuff uppväxt. Jag har sett många exempel på männsikor som haft sämsta möjliga förutsättningar, jobbat 1000 gånger hårdare än andra och sedan lyckats i livet.[/quote]

Jag tror inte jag nämnt personligt ansvar en enda gång. Min poäng är att så gott som alla missbrukare ÄR offer. Läser du ens vad jag skriver? Verkar som att du bara ser det du vill se. Vilka människors offermentalitet är du trött på? Missbrukares? Eller folk i din närhet, vänner och bekanta? Dina egna personliga erfarenheter gällande dig själv och personer i din omgivning är inte representativa för befolkningen som helhet. Vill du ha en sann helhetsbild får du vända dig till relevant forskning. Jag tror jag måste förtydliga vad jag tidigare sagt genom att citera mig själv:
[quote="Jesus"]Alla är olika och har olika förutsättningar. Individen, dess signifikanta andra (vanligtvis föräldrar), mötet med samhället under uppväxten etc är alla viktiga faktorer som lägger grunden för missbruk. Men vissa klarar sig undan missbruk trots frånvarande pappa, missbrukande mamma, sexuellt utnyttjande styvfar, pissiga socialhandläggare osv, osv.[/quote]

[quote="JimRob"]I mina ögon framstår det som missbruk uppstår, åtminstone delvis, slumpmässigt. Men givetvis vet ingen av oss "sanningen". Kanske kommer froskingen ge oss mer svar i famtiden.[/quote]

Att du skriver "sanningen" inom citationstecken visar hur pass intresserad av sanningen du verkligen är. Sanningen är inte relativ.
Forskare kommer alltid vara närmre sanningen än dig, eftersom forskare använder vetenskapliga metoder. Du å andra sidan verkar föredra att spekulera fram den sanning som passar dig bäst för stunden.
Senast redigerad av 1 Jesus, redigerad totalt 2008 gånger.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-09 1:27:09

[/quote]

Så du medger att Cannabis inte är farligt. Så vad är problemet? Denna sidan främjar Cannabis. Alltså så är den ofarlig, enligt din egen utsago.

Dessutom så vill nog alla här ändra på samhället så att ingen ska behöva gå din sons öde till mötes, och den lösningen stavas legalisering, tillsammans med riktig och saklig information. och genom detta sätt minska användningen av sinnesförendrande substanser.

Dagens system fungerar ju uppenbarligen inte, (kolla bara på "skurken" Susanne Eriksson, verkligen en farlig individ som hör hemma i fängelse, eller?!) det är dax för nya tag i motsatt riktning!
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-09 7:46:35

[quote]På vilken punkt är den samlade vetenskapen fortfarande osäker? Om du känner dig osäker tycker jag du skall fördjupa dig i ämnet. Det har bedrivits hur mycket forskning som helst om narkotika och missbruk, läget är glasklart.[/quote]

Du kan väl inte påstå att forskarvärlden är eniga om allt som rör cannabis. Oenigheter torde finnas både inom och mellan discipliner. För varje antagen position finns det säkert en motsatt position.
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-09 10:17:12

[quote="PapaiNoel"]Du kan väl inte påstå att forskarvärlden är eniga om allt som rör cannabis. Oenigheter torde finnas både inom och mellan discipliner. För varje antagen position finns det säkert en motsatt position.[/quote]

Det finns forskare som på fullt allvar tror att jorden är 6000 år gammal. Det betyder inte att forskarvärlden är oenig om jordens verkliga ålder. Det finns alltid några som avviker. Du har rätt i att det inte råder samma enighet bland narkotikaforskare som exempelvis geologer, detta pga förutfattade meningar, fördomar och det tryck samhället utsätter forskare för. Det bedrivs massor med nonsensforskning på narkotikaområdet. Ett exempel är Maria Ellgrens (Karolinska institutet) forskning på råttor för att se om gatewayteorin stämmer. Svenska och amerikanska skattebetalares pengar kastade i sjön (USA:s motsvarighet till folkhälsoinstitutet var med och sponsrade studien). Gatewayteorin lyder något i stil med "så gott som alla heroinister började med cannabis innan de gick över till heroin, alltså leder cannabis till heroinmissbruk". Men teorin faller platt när man tittar på hur många som röker cannabis och hur få av dessa som bli heroinmissbrukare (mindre än 5%). Om nu cannabis leder till heroinmissbruk, hur kommer det sig då att mer än 95% av de som använder cannabis inte blir heroinister? Kan det finnas andra förklaringar till varför nästan alla heroinister rökte cannabis innan de började med heroin? Kan det bero på att cannabis är den i särklass vanligaste narkotikaklassade drogen? Kan det bero på att cannabis är en relativt harmlös drog, en drog du inte kan överdosera och dö av och därmed inte uppfattas som lika skrämmande som annan narkotika? Varför försöker man bevisa äktheten i en teori som så uppenbart är bullshit? Kan det finnas politiska motiv i bakgrunden? :roll:

Vill du se mer nonsensforskning kan du gå in på Mobilisering mot narkotika. I "Rapport 2007" finns en lista över vilka forskningsprojekt våra skattepengar gick till 2006-2007. En del är bra men mycket är skit.

Men det finns bra forskning också. Problemet är att du måste leta upp och läsa den själv. Ett roligt exempel är UNODC:s (United Nations Office on Drugs and Crime) rapport World Drug Report 2006 som innehåller ett omfattande kapitel specifikt om cannabis. Rapporten visar tydligt att det drogliberaler sagt i decennier stämmer. Cannabis är en relativt harmlös drog och förbudet gör mer skada än nytta. Men vilka slutsatser drar UNODC av sin egen rapport? Att cannabis är dödsknark och förbud är bästa sättet att bekämpa missbruk. Man skulle kunna tro att de inte läser sin egen forskning.

Forskningen finns och har funnits länge och ger en ganska klar bild av situationen och vad man bör göra för att hantera narkotikaproblematiken. Problemet ligger i att politiker, media, intresseorganisationer m fl tolkar forskningen helt vansinnigt, alternativt skiter i den fullständigt. Forskarvärlden kommer aldrig att nå konsensus gällande narkotikafrågan så länge propagandan för ett fortsatt krig mot narkotikan är lika stark som idag.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-09 14:19:13

Jag håller med dig om det du skriver, Jesus, men ville bara påpeka att det finns oenigheter inom narkotikaforskningen, precis som inom alla forskningsfält.
Användarvisningsbild
Optimisten
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av Optimisten » 2008-06-09 18:38:59

No worrys Jesus, jag fattade att det inte var illa menat, vf, du är ju guds son och godheten själv... :P

F.ö. tror jag Goldberg får bli min sommarläsning för i år, kul att träffa nån som tagit sig tiden att verkligen lära sig lite om forskningen kring ämnet, det är mer än de flesta, och definitivt mer än mig.

peace!
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-10 19:21:57

[quote="stam"]
Ni vet precis som jag fått lära mig att det kan räcka med ett enda felsteg så är det kört. Min son sa till mig att [b]han ville köpa gräs men att hans langare sålde på honom nåt annat och bad honom testa det[/b]. Det var förstås lika underbart som den första gången han rökte cannabis. Men sedan kom begäret efter mer som han inte kunde tygla. Ett enda felsteg räckte.[/quote]

Orkar inte läsa hela tråden eftersom den verkar ha spårat ur...
Men, skulle din son ha hängt på Swecan, och odlat sitt eget gräs, så skulle han inte ha blivit bjuden på något annat (eftersom han inte ens skulle behövt en kran) , och därför kanske inte pundat sönder sej... :wink:

peace
Användarvisningsbild
JimRob
Garderobssnille

Inlägg av JimRob » 2008-06-11 1:01:05

[quote="Jesus"]Det har bedrivits hur mycket forskning som helst om narkotika och missbruk, läget är glasklart.[/quote]

[quote="Jesus"]Att du skriver "sanningen" inom citationstecken visar hur pass intresserad av sanningen du verkligen är. Sanningen är inte relativ.
Forskare kommer alltid vara närmre sanningen än dig, eftersom forskare använder vetenskapliga metoder. Du å andra sidan verkar föredra att spekulera fram den sanning som passar dig bäst för stunden.[/quote]

Jag, och säkert många andra, har en mer nyanserad bild av verkligheten än du tycks ha. Du har valt ut vissa källor som du väljer att tro på. Till exempel nämner du en bok som källa och avfärdar sedan några andra källor som "nonsensforskning". Du har säkert läst en hel del i ämnet och tycker dig vara kapabel att avgöra vad som är sant och falskt utifrån kvalificerade gissningar. Visst kan man hitta ganska tydliga statistiska samband mellan olika faktorer i uppväxtmiljön och frekvensen av missbruksproblematik. Men det säger inte mycket om kausaliteten. Du kanske även känner till att t o m de mest stringenta vetenskapliga metoderna ger stora utrymmen för fel (se flertalet exempel på förfalskade/manipulerade/felaktiga resultat i artiklar som publicerats i de mest erkända tidskrifterna). Jag vill inte anta en ohövlig ton, men personligen tycker jag att de som uttalar sig tvärsäkert om saker ofta är de som inte är speciellt insatta. Biologiska system (som t ex människan) är oerhört komplexa och det finns få "sanningar". Du skriver att läget är glasklart. Jag accepterar din åsikt, men håller inte med dig. Ok att du är [b]Jesus[/b], men du är inte gud. :wink:

[quote="Jesus"]Läser du ens vad jag skriver? Verkar som att du bara ser det du vill se. Vilka människors offermentalitet är du trött på? Missbrukares? [/quote]

[quote="Jesus"]... det är fanimig inte slumpen som avgör vem som blir missbrukare, om man inte betraktar hela sitt liv som ett enda stort kosmiskt lotteri förstås (vilket missbrukare ofta gör).[/quote]

Jag tolkade ovanstående resonemang som att du menade att missbrukare inte tar ansvar för sin situation, utan ser sig själva som offer i ett "kosmiskt lotteri". Kanske missförstod jag dig?

Jag är dock helt övertygad om att du har goda avsikter med det du skriver och undviker gärna så kallad pajkastning. Kanske så använder vi helt enkelt begreppet "tur" på olika vis. För enkelhets skull så använder jag detta begrepp för att beskriva händelser mm som står utanför en individs kontroll (som t ex uppväxtmiljö). Rent filosofiskt kan jag hålla med om att "tur" är ett missvisande begrepp, men jag tycker att det skulle bli allt för krångligt att diskutera med människor (troll?) som [b]Stam[/b] pä en sådan nivå.

Mellow out maaan... 8) :D
Användarvisningsbild
pihop
Småodlare

Inlägg av pihop » 2008-06-11 16:06:15

stam=forumtroll.

DON'T FEED THE TROLL!
Användarvisningsbild
Forest
Ganjaman

Inlägg av Forest » 2008-06-11 19:59:04

Varför inte mata trollen?
Information är viktigt för alla.
Kul tråd men jag tror inte Stam är något troll.
Så typiskt här på forumet, alla är så satans nojjiga,
men visst troll finns här på forumet och jag hoppas verkligen att dom läser den här tråden.

Mvh
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-11 21:28:30

Jag tycker att mata är Ok om jag kan få fram information om trollet och vad det är ute efter,annars ser jag ingen mening med det.

Jag är inte vill jag bestämt säga Nojjig,inte överlag iaf utan ser till att ha ögon och känsla med mig tycker att det kan vara en klar fördel om man "ser"en polis lr en blåsare tex och där kan det vara bra att göda.

Lika så gäller barn och ungdomar som inte fyllt 18.
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-11 23:02:56

[quote="JimRob"]Jag, och säkert många andra, har en mer nyanserad bild av verkligheten än du tycks ha. Du har valt ut vissa källor som du väljer att tro på.[/quote]
Det kan bli svårt för mig att övertyga dig på den här punkten, men jag är övertygad om att det är jag som har den mer nyanserade bilden. Man får inte glömma bort att alla i det här landet (och stora delar av världen) under lång tid har utsatts för en enorm mängd antiknarkpropaganda. Jag tror att de flesta på det här forumet skulle hålla med mig om att det finns många myter om cannabis. Om du frågar en medelsvensson vad han vet om cannabis kommer han för det mesta bara känna till myterna och inget annat, men ändå tro att han är välinformerad. Detsamma gäller folks kunskap om narkomani och dess bakomliggande orsaker. Jag kopierar ur Ted Goldbergs bok som jag nämnt tidigare:
[quote="'Samhället i Narkotikan, Ted Goldberg, s.229'"]Redan 1968 vädjade dåvarande statsminister Tage Erlander till tidningar och Sveriges Radio (SR) att inte tona ned farorna med droger. Tidigare under året hade rikspolischefen Carl Persson ställt som krav för att överhuvudtaget delta i TV-program om narkotika att människor som ansåg att cannabisrökning inte var farligt inte fick beredas plats på TV. Förmodligen som svar på detta tillsattes en arbetsgrupp inom Sveriges Radio (som då hade monopol på båda radio- och TV-sändningar i landet) för att koordinera informationen om droger och ge råd till programmakarna. Målet för SR:s policy var att bidra till att få slut på drogkonsumtion och hindra spridning. Detta skulle vara den vägledande principen för programmens innehåll och och för valet av vilka som fick delta. Parallellt med detta producerade myndigheterna som ansvarade för drogfrågor en broschyr med "grundläggande fakta" om narkotika och krävde att denna skulle ligga till grund för all vidare information som producerades av offentliga organ och organisationer som fick pengar av myndigheter. Vi ser alltså redan på 60-talet tanken att vi kan minska efterfrågan på narkotika genom att hindra människor som ifrågasätter vissa "sanningar" från att sprida sina åsikter.[/quote]
Och så här såg det ut fram tills relativt nyligen. De allra flesta i sverige är uppfostrade till att blint tro på en kraftigt förenklad och totalt onyanserad bild av narkotikamissbruk som ett problem som uppstår pga att vissa substanser förvandlar den som brukar de till någon typ av hjärndöd zombie. Samt att enda anledningen till att folk blir missbrukare från första början är att de är för "korkade" för att förstå att knark är något man helt enkelt säger nej till. Jag uppfattar det tyvärr som att även många som betraktar sig själva som ganska drogliberala och upplysta har en liknande uppfattning, fast bara gällande droger de själva inte använder.

[quote="JimRob"]Till exempel nämner du en bok som källa och avfärdar sedan några andra källor som "nonsensforskning". Du har säkert läst en hel del i ämnet och tycker dig vara kapabel att avgöra vad som är sant och falskt utifrån kvalificerade gissningar.[/quote]
Jag nämner ofta denna bok i sammanhanget eftersom den bok jag hittills läst som bäst belyser alla aspekter av den svenska narkotikasituationen. Jag avfärdar inte några källor rakt av bara för att de inte stödjer min ståndpunkt. Det som ligger till grund för mitt avfärdande av viss forskning (som exempelvis Maria Ellgrens råttstudie jag nämnt tidigare) är hur den är utformad. Mycket av den forskning som bedrivs bygger på långtgående antaganden som det helt enkelt inte finns belägg för.

[quote="JimRob"]Visst kan man hitta ganska tydliga statistiska samband mellan olika faktorer i uppväxtmiljön och frekvensen av missbruksproblematik. Men det säger inte mycket om kausaliteten.[/quote]
Hur menar du? Att folks (ödesbestämda?) framtida missbruk ger dem en dålig uppväxtmiljö? Kausaliteten i det här fallet är helt uppenbar.
För övrigt är de statistiska sambanden inte ganska tydliga, de är [i]väldigt[/i] tydliga.

[quote="JimRob"]Jag tolkade ovanstående resonemang som att du menade att missbrukare inte tar ansvar för sin situation, utan ser sig själva som offer i ett "kosmiskt lotteri". Kanske missförstod jag dig?[/quote]
Missbrukare tror ofta att de inte kan påverka sin situation, att det är ödesbestämt att de hamnat där de hamnat och att det inte spelar någon roll hur mycket de än försöker. De ser inte sig själva som offer utan som skyldiga till i stort sett allt som gått snett i deras liv. De tror att det gått dåligt för dem i livet för att de helt enkelt är "dåliga" människor och att det är något de själva inte kan ändra på.

Du verkar tycka att den här frågan är för komplicerad för att kunna avgöras, och att du är mer nyanserad om du inte har någon väl uttalad ståndpunkt. Jag håller med om att frågan är komplex men om man skalar bort myterna och antagandena blir frågan betydligt enklare. Tyvärr är det svårt att helt skaka av sig den massiva propaganda vi utsatts för under nästan 50 år.
Min egen ståndpunkt är att man måste ta en missbrukares hela liv, samhällets agerande, drogers biokemiska verkan samt alla andra faktorer i beaktande om man skall kunna förstå hur ett missbruk uppstår och hur det skall lösas. Drogmotståndarnas ståndpunkt är att problemet kan härledas till drogernas egenskaper i sig och inget annat. Du verkar vilja lägga dig någonstans mittemellan, och om så är fallet anser jag att av dig och mig så är det jag som har den mer nyanserade bilden av verkligheten.
generalen
Nyfrälst och hög

Inlägg av generalen » 2008-06-11 23:25:10

Nojjan...ett nödvändigt ont!

Var en sak jag hakade upp mig lite på angående forskning. Forskning är aldrig 100%, paradigmer kommer och går...en gång i tiden trodde man jorden var platt och vi är uppenbarligen inte överdrivet mer intelligenta nu än då, eller?

Siffror hit och dit, en miljard kineser kan ha jävligt fel. Att en majoritet anser en sak innebär faktiskt ingenting. Retoriken blir väldigt auktoritär när man tror sig stå på en obestridbar grund baserad på "sanningar". Det blir lätt svart och vitt då. Vetenskap är inte 100% och ofta handlar det om antaganden eller förhoppning/tro. När det gäller jordens ålder är bevisen för att jorden är äldre än 6000 år inte utan alla tvivel. Vad man väljer att tro på är upp till var och en, men att säga hur saker och ting "verkligen" ligger till när man inte är 100% säker är vilseledande
Skriv svar