Guds vänner i USA

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Användarvisningsbild
Bluntman
Zappaist

Guds vänner i USA

Inlägg av Bluntman » 2008-06-06 0:36:31

jag hoppas att många ser på det programmet som gör mig såååå upprörd :x
Jag är så arg att jag kokar :x

Bluntman
have i ever lie to you,have i ever seen you before.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 9:11:31

ja, det är helt sanslöst sjuk. dom verkligen hjärntvättar dom stackars barnen. fyy.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 13:17:50

Jag har haft en gås oplockad med religion, ända sedan min alkoliserade far tyckte det var bättre idé att be jesus om förlåtelse, än mig och min syster, som for illa tack vare honom...

Så program om religion som gör mig arg, passar alltid in på min sinnesstämning. Jag bor i Tyskland så... vilken kanal gick det här programmet på (och vet ni om det finns som webcast nånstans)?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 14:39:32

det visades i SVT 1 eller 2.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 14:55:16

[quote="janbanan25"]det visades i SVT 1 eller 2.[/quote]
Tack! Jag blev glad över att det var SVT som sänt dem, för de brukar ju ha sina program på webben ett tag. Men den här dokumentären lyckades jag inte hitta..

Jag får leta på lite piratställen istället...
Herr J
Ganjaman

Inlägg av Herr J » 2008-06-06 14:57:25

Religion är roten till nästan allt ont i denna värld.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 15:28:29

[quote="Herr J"]Religion är roten till nästan allt ont i denna värld.[/quote]
Mja, jag skulle säga att pengar kommer på första plats :)
Efter det kanske misstolkningen av religionerna.
Människor som gör gud till nåt de själva tycker passar deras värderingar och åsikter bäst.
Jag tror alltid uppkomsten av religioner vart i gott syfte, men det går ju tydligen åt pipan nästan hela tiden.
Herr J
Ganjaman

Inlägg av Herr J » 2008-06-06 15:34:40

Religion är den största ursäkten i världs historien till en massa skit korståg terorism MM listan kan göras hur lång som helst.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 15:37:29

[quote="Herr J"]Religion är den största ursäkten i världs historien till en massa skit korståg terorism MM listan kan göras hur lång som helst.[/quote]
Må vara, men det är människor som utför handlingarna och inte religionen.
Som jag sade tidigare, många människor anpassar sig inte efter gud. Utan hittar istället på en gud som är anpassade efter dem.
Sedan förklär dom sin agenda i en massa svammel som låter så godhjärtat, men ack blir så fel.
Användarvisningsbild
anybodysmoker
Ganjaman

Inlägg av anybodysmoker » 2008-06-06 18:14:07

Att förlåta är gudomligt.
Man måste kunna förlåta sig själv och andra.
Man måste framförallt respektera varandra.
Fri Vilja är din gud. Men respektera andras fria vilja.

= Recept för en lyckad och harmonisk bebodd planet ;)

Så berätta inte för mig vad jag ska tro på, för annars inkräktar du på min fria vilja och det är en negativ handling? Då hycklar dem, för negativa handligar ska väl straffas enligt dem? hycklare hela högen - MEN. Dem har inte fattat det bara. Dem är nog väldigt förda bakom ljuset också, så vi är inte bättre som hatar dem, vi borde lära dem, men hur? Just det, så länge dem inte rör min fria vilja så rör jag inte deras :).
Herr J
Ganjaman

Inlägg av Herr J » 2008-06-06 18:16:54

[quote="Hjulben"][quote="Herr J"]Religion är den största ursäkten i världs historien till en massa skit korståg terorism MM listan kan göras hur lång som helst.[/quote]
Som jag sade tidigare, många människor anpassar sig inte efter gud. Utan hittar istället på en gud som är anpassade efter dem.
Sedan förklär dom sin agenda i en massa svammel som låter så godhjärtat, men ack blir så fel.[/quote]

Men människorna utför dom pga religionen
Användarvisningsbild
xxdc
Småodlare

Inlägg av xxdc » 2008-06-06 19:53:32

[quote="Herr J"][quote="Hjulben"][quote="Herr J"]Religion är den största ursäkten i världs historien till en massa skit korståg terorism MM listan kan göras hur lång som helst.[/quote]
Sedan förklär dom sin agenda i en massa svammel som låter så godhjärtat, men ack blir så fel.[/quote]

Men människorna utför dom pga religionen[/quote]

Håller helt med Herr J. Vist människor kanske "böjer" de olika religionerna något för att få dem att stödja deras viljor. Men, det de gör är ju egentligen samma sak som de styrande ledarna inom de olika religionerna alltid har gjort. De tar bara saken i sina egna händer.
Nej religion är inget annat än en snuttefilt för folket. Något de kan kasta över huvudet och trycka in i öronen när de ser något de inte gillar.
Alternativt använda till att kväva folk som inte delar deras uppfattning.
Det kanske märks att jag inte är så förtjust i religion, men det är enbart för att jag inte står ut med folk som t.ex. Kent Howind och andra liknande personer.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 22:07:19

Vilka dagar går detta eller är de en film eller nått?
Användarvisningsbild
xxdc
Småodlare

Inlägg av xxdc » 2008-06-06 23:17:38

Jag såg själv inte documentären. Men har jag rätt när jag säger Guds vänner i usa= "Jesus Camp"? Jag bara gissar men Jesus Camp finns upplagd i sin helhet på blandannat google video. Om det inte är den filmen så skulle även jag bli glad av att få veta vad det är?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-06 23:54:20

Organiserad religion är i grunden fel,
sen att nästan all religion är organiserad gör inte hela saken bättre :oops:
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 0:14:10

[quote="Herr J"][quote="Hjulben"][quote="Herr J"]Religion är den största ursäkten i världs historien till en massa skit korståg terorism MM listan kan göras hur lång som helst.[/quote]

Nej, människor utför negativa handlingar p.g.a. av egen agenda.
Sen att maskera det med "religion" verkar falla många in, då man då enklare kan "lura" de godtrogna.

Om jag tolkar dig rätt då skulle alltså ansvaret tas från den enskilda individen och istället läggas på religionen?
Ungefär likaså vi tagit ansvaret från den enskilda individen och illegaliserat marijuana.

Jag såg en dkumentär för ett tag sedan, av samma snubbe som gjorde Supersize me. De hade en "troende" all jolly american som skulle bo i ett bögkvarter i Californien i 30 dagar.
Snubben i fråga hade inga problem att, i sin tro, hitta en väg runt budordet ; "du skall icke dräpa", men kunde ändå inte acceptera homosexuella i samhället. Det ser jag som ett praktexempel på att göra Gud till något han/hon/det inte är.

Tycker det är synd att det oftast är den synen av tro som blir exponerad också. Det gör i sin tur, som jag upplever här, att människor får en negativ syn på Gud.
Men att ni fäster så stor vikt vid det tycker jag är knasigt. Större acceptens borde råda för olika religioner, och framför allt förståelse.

Det är ju just när misstolkningar av detta slag sker som våld och andra otäckheter kan födas.
Användarvisningsbild
xxdc
Småodlare

Inlägg av xxdc » 2008-06-07 1:01:22

[quote="Hjulben"][quote="Herr J"][quote="Hjulben"][quote="Herr J"]Religion är den största ursäkten i världs historien till en massa skit korståg terorism MM listan kan göras hur lång som helst.[/quote]

Sen att maskera det med "religion" verkar falla många in, då man då enklare kan "lura" de godtrogna.

Om jag tolkar dig rätt då skulle alltså ansvaret tas från den enskilda individen och istället läggas på religionen?
Ungefär likaså vi tagit ansvaret från den enskilda individen och illegaliserat marijuana.

Jag såg en dkumentär för ett tag sedan, av samma snubbe som gjorde Supersize me. De hade en "troende" all jolly american som skulle bo i ett bögkvarter i Californien i 30 dagar.
Snubben i fråga hade inga problem att, i sin tro, hitta en väg runt budordet ; "du skall icke dräpa", men kunde ändå inte acceptera homosexuella i samhället. Det ser jag som ett praktexempel på att göra Gud till något han/hon/det inte är.

Tycker det är synd att det oftast är den synen av tro som blir exponerad också. Det gör i sin tur, som jag upplever här, att människor får en negativ syn på Gud.
Men att ni fäster så stor vikt vid det tycker jag är knasigt. Större acceptens borde råda för olika religioner, och framför allt förståelse.

Det är ju just när misstolkningar av detta slag sker som våld och andra otäckheter kan födas.[/quote]

Men allvarligt, vadå för misstolkningar? De flesta religioner är fientliga mot varandra och är inte rädda för att predika för våld. Vad de än säger så är både Kristendomen, Islam och många andra för våld mot oliktänkande, i allafall i deras heliga böcker. Ex:
Femte Moseboken, Kapitel 17 Vers 12
"Men om någon gör sig skyldig till den förmätenheten att icke vilja lyssna till prästen, som står och gör tjänst där inför Herren, din Gud, eller till domaren, så skall den mannen dö: du skall skaffa bort ifrån Israel vad ont är. "

[quote="Hjulben"]Om jag tolkar dig rätt då skulle alltså ansvaret tas från den enskilda individen och istället läggas på religionen?
Ungefär likaså vi tagit ansvaret från den enskilda individen och illegaliserat marijuana.[/quote]

Det går inte änns att jämföra de två. Om en religion aktivt/dolt predikar för att något skall genomföras, och sedan en person gör det så, tycket iallafall jag att den skall della skulden till vad som genomförts.
Cannabis predikar inte för något, altså kan den personligen inte ta skulden för något. vad folk gör med den är helt deras egna ideer för den kan inte påverka.
Senast redigerad av 1 xxdc, redigerad totalt 2008 gånger.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 1:03:38

[quote="Hjulben"][quote="Herr J"][quote="Hjulben"][quote="Herr J"]Religion är den största ursäkten i världs historien till en massa skit korståg terorism MM listan kan göras hur lång som helst.[/quote]

Det är ju just när misstolkningar av detta slag sker som våld och andra otäckheter kan födas.[/quote]

Struntprat, det är religionen i sig som är problemet. Ingen acceptans alls borde råda - om jag fick råda. Hokus pokus och hjärnspöken är just precis vad det är och inget annat.

Något jag stör mig på är människor som påstår att all skit som kommer med religion inte har med religionen att göra. Det jämställer jag med påståenden som t.ex. att nazism inte har med judehat att göra, att det var bara människorna i Tyskland under 30-talet som feltolkade grundtanken och missbrukade sanningen...

Religion är politik och borde behandlas därefter..
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 2:09:03

mm, och Hitler bar ingen personlig skuld över förintelsen :roll:

Jisses... suck...

Vad personer tar till sig av religion är upp till dem, vill man lägga tyngd vid hat och det negativa så var så god. Bibeln, Koranen och andra religiösa skrifter är upp till fri tolkning för varje enskild individ. Välj vad ni anammar, läs skrifterna själva istället för att få dem projicerade på er av fanatiker.

Och kom igen, tror ni inte skrifterna redigerats en hel del under årens gång av människor som inte ansett att gud övernsstämt med deras personliga/egoistiska vilja..?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 2:25:11

[quote="xxdc"]
Det går inte änns att jämföra de två. Om en religion aktivt/dolt predikar för att något skall genomföras, och sedan en person gör det så, tycket iallafall jag att den skall della skulden till vad som genomförts.
Cannabis predikar inte för något, altså kan den personligen inte ta skulden för något. vad folk gör med den är helt deras egna ideer för den kan inte påverka.[/quote]
Man predikar för en tro och för en religion, likaså som många väljer att predika för Cannabis, och allt vad detr innefattar, här på detta forum t.ex.
Paralellen är hur tydlig som helst.
Enligt mig är det alltid den enskilde individen som utför handling och väljer sina val, inte ideologin.
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-07 10:46:20

Det finns ett citat av Steven Weinberg som lyder något i stil med:[quote]Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.[/quote]
--------------
[quote="Hjulben"]mm, och Hitler bar ingen personlig skuld över förintelsen[/quote]
Hitler utrotade inte miljontals människor på egen hand, han fick hjälp av folk som blint trodde på ideologin.

[quote="Hjulben"]Vad personer tar till sig av religion är upp till dem, vill man lägga tyngd vid hat och det negativa så var så god. Bibeln, Koranen och andra religiösa skrifter är upp till fri tolkning för varje enskild individ. Välj vad ni anammar, läs skrifterna själva istället för att få dem projicerade på er av fanatiker.[/quote]
Lätt att säga när du bor i en sekulär demokrati, argumentet håller dock inte för större delen av världen. Även här i sverige blir människor hjärntvättade av sina föräldrar från det att de föds, att blint tro och inte ifrågasätta religion.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-07 11:12:36

[quote="Hjulben"]mm, och Hitler bar ingen personlig skuld över förintelsen :roll:

Jisses... suck...

Vad personer tar till sig av religion är upp till dem, vill man lägga tyngd vid hat och det negativa så var så god. Bibeln, Koranen och andra religiösa skrifter är upp till fri tolkning för varje enskild individ. Välj vad ni anammar, läs skrifterna själva istället för att få dem projicerade på er av fanatiker.

Och kom igen, tror ni inte skrifterna redigerats en hel del under årens gång av människor som inte ansett att gud övernsstämt med deras personliga/egoistiska vilja..?[/quote]

Precis, du ser ju samma problem som jag. Religion är politik och inget annat. Därför kan man mycket väl jämföra kristendom med nazism. Kristendomen började väl som en politisk anti-romariket-rörelse om jag inte missuppfattat det hela? Jesus var sin tids Che Guevara och i sig jävligtr cool. Gud har väl egentligen inget med saken att göra? Gud är ett abstrakt begrepp som inte längre hör hemma i vårt samhälle - i alla fall inte i samhällsdebatten. Ungefär som nazismen, deras hypoteser blev ju motbevisade redan Innan Hitler kom till makten. Sök upp lite artiklar i Journal of Physical anthropology från 20talet och se hur förbannade majoriteten av världens forskare var på nazisterna. Att behandla religion, och därmed en politisk ideologi, som något man inte får kritisera i sak, något som ska ha speciella rättigheter etc. är så jäkla korkat och fel.

Du talar om religion som att det finns En sanning som typ alla religiösa feltolkar. Hur kan du vara så naiv? Klart människor påverkar, omtolkar och utnyttjar. Det ligger i sakens natur, eller hur? Religion är vad man gör det till, oavsett om manhar goda eller onda avsikter. Vi håller med varandra, men kommer till olika slutsatser? Strunt samma, nog för mig!
Användarvisningsbild
KruCan
Småodlare

Inlägg av KruCan » 2008-06-07 11:39:04

[quote="xxdc"]Jag såg själv inte documentären. Men har jag rätt när jag säger Guds vänner i usa= "Jesus Camp"? Jag bara gissar men Jesus Camp finns upplagd i sin helhet på blandannat google video. Om det inte är den filmen så skulle även jag bli glad av att få veta vad det är?[/quote]
Dokumentärilmens engelska titel är Friends of God, läs mer här: http://www.hbo.com/docs/programs/friends_of_god/index.html
Användarvisningsbild
xxdc
Småodlare

Inlägg av xxdc » 2008-06-07 14:19:18

[quote="KruCan"][quote="xxdc"]Jag såg själv inte documentären. Men har jag rätt när jag säger Guds vänner i usa= "Jesus Camp"? Jag bara gissar men Jesus Camp finns upplagd i sin helhet på blandannat google video. Om det inte är den filmen så skulle även jag bli glad av att få veta vad det är?[/quote]
Dokumentärilmens engelska titel är Friends of God, läs mer här: http://www.hbo.com/docs/programs/friends_of_god/index.html[/quote]

Aha, tackar! Den får jag ta och kolla in. För övrigt rekommenderar jag "Jesus Camp" om ni vill se just hur sjuk religionen har blivit i USA och hur de hjärntvättar barnen för att få sin vilja igenom.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-09 11:13:09

[quote="sunn"][quote="Hjulben"]mm, och Hitler bar ingen personlig skuld över förintelsen :roll:

Jisses... suck...

Och kom igen, tror ni inte skrifterna redigerats en hel del under årens gång av människor som inte ansett att gud övernsstämt med deras personliga/egoistiska vilja..?[/quote]

Precis, du ser ju samma problem som jag. Religion är politik och inget annat. Därför kan man mycket väl jämföra kristendom med nazism. Kristendomen började väl som en politisk anti-romariket-rörelse om jag inte missuppfattat det hela? Jesus var sin tids Che Guevara och i sig jävligtr cool. Gud har väl egentligen inget med saken att göra? Gud är ett abstrakt begrepp som inte längre hör hemma i vårt samhälle - i alla fall inte i samhällsdebatten. Ungefär som nazismen, deras hypoteser blev ju motbevisade redan Innan Hitler kom till makten. Sök upp lite artiklar i Journal of Physical anthropology från 20talet och se hur förbannade majoriteten av världens forskare var på nazisterna. Att behandla religion, och därmed en politisk ideologi, som något man inte får kritisera i sak, något som ska ha speciella rättigheter etc. är så jäkla korkat och fel.

Du talar om religion som att det finns En sanning som typ alla religiösa feltolkar. Hur kan du vara så naiv? Klart människor påverkar, omtolkar och utnyttjar. Det ligger i sakens natur, eller hur? Religion är vad man gör det till, oavsett om manhar goda eller onda avsikter. Vi håller med varandra, men kommer till olika slutsatser? Strunt samma, nog för mig![/quote]
Jag är inte naiv, jag till skillnad från de flesta andra (vad jag tror iaf) här har läst bibeln. Bibeln förespråkar aldrig våld, dom eller annat.
Det enda den fäster punkten på är den egna personliga relationen till gud.

Det står att döm och du skola själv bli fördömd, eller ungefär iaf, jag orkar inte slå upp det nu. Och det som så kallade kristna håller på med i USA och andra ställen har inget med bibeln att göra! Det är totalt deras eget djävulskap som de har maskerat. Det står prefetior i bibeln om att falsk lära skall råda och om falska präster. Det är just de som dömer homosexuella och andra minorditeter den syftar på.
De som inte lär ut skriften i kärlekens och rättfärdighetens namn.

Bibeln förespråkar kärlek, kärlek och inget annat än kärlek.
Det mänskliga egot är däremot inte mottaglig för det alla gånger.
Kalla det vad ni vill, man kalla det inte Guds vänner!

Jag är vän med gud, jag känner mig varje dag älskad och är av varje, av honom, givet ögonblick tacksam för mina steg på jorden.

Jag älskar mörkhyade, homosexuella, alkoholister, mörkhyade och alla människor av alla de slag. Inför Gud är vi alla lika, även det lär bibeln.

Och jag vill inte bli associerad med dessa falska läror som huserar runt om i världen och maskerar sig som "kristendom".

Ni som inte läst bibeln men ändå fördömer den, tycker ni inte att våra politiker har gjort lite samma sak angående Cannabis? De har grundat lagarna snarare på befängdeheter än på fakta.
Läs bibeln först om ni skall döma, och framförallt, lägg vikten vid det positiva och nte det negativa här i världen.
Detta är bara en paralell, jag vet att det är skillnad på fakta och tro.

Missuppfatta mig inte, jag vill inte bjäbba på något vis med er, det ända jag vill att ni inte skall förkasta Jesus bara för att det finns några som gjort kristendomen till nåt den inte är. Likaså som er så kan jag känna väldigt stor frustration över det.

Puss o kram på er allihop!
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-09 12:01:23

[quote="Hjulben"]Jag är inte naiv, jag till skillnad från de flesta andra (vad jag tror iaf) här har läst bibeln. Bibeln förespråkar aldrig våld, dom eller annat.
Det enda den fäster punkten på är den egna personliga relationen till gud.[/quote]
Skitsnack. Antingen har du inte läst bibeln eller så tolkar du den otroligt selektivt.

Jag skulle kunna rabbla exempel hela dagen men nöjer mig med första bästa jag hittade:
[quote="Bibeln, 4 Mos 32-36"]Medan nu Israels barn var i öknen, ertappades en man med att samla ved på sabbatsdagen. Och de som ertappade honom med att samla ihop ved förde honom fram inför Mose och Aron och hela menigheten. Och då det inte var bestämt vad som borde göras med honom, satte de honom i förvar. [b]Och Herren sade till Mose: "Mannen skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret."[/b] Då förde hela menigheten ut honom utanför lägret och stenade honom till döds, som Herren hade befallt Mose.[/quote]

Gud ger en direkt order att en man som plockat pinnar på fel veckodag skall torteras till döds. Trevlig kille, din vän gud.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-09 12:16:47

[quote="Hjulben"][quote="Herr J"]Religion är roten till nästan allt ont i denna värld.[/quote]
Mja, jag skulle säga att pengar kommer på första plats :)
Efter det kanske misstolkningen av religionerna.
Människor som gör gud till nåt de själva tycker passar deras värderingar och åsikter bäst.
Jag tror alltid uppkomsten av religioner vart i gott syfte, men det går ju tydligen åt pipan nästan hela tiden.[/quote]

Jag skulle då vilja påstå att VI, du och jag och alla här på Tellus i det mänskliga är roten om vi nu ska kalla det för en Rot,roten till allt ont.
Vi är dömda att misslyckas om man nu då ska ta Bibeln som Källa. Jag har läst Bibeln delvis men kan inte påstå att jag kan min Bibel,men om jag förstått allt rätt så sket det väl sig redan när dom nallade av äppel trädet = = eller =

Sade inte Bossen att dom skulle ge sjuttsingen i det =

@ vet absolut inte men tycker det är en underhållande tråd.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-09 14:50:03

[quote]Bibeln förespråkar aldrig våld, dom eller annat[/quote]

Men snälla nån. Hela gamla testamentet är ju späckat med våld och uppmaningar till våld. En "favorit" i sammanhanget är ju den där passagen som säger att om ett folk tror på en annan gud så ska man grusa deras städer och ha ihjäl dem allihopa, eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-09 16:26:19

[quote="PapaiNoel"][quote]Bibeln förespråkar aldrig våld, dom eller annat[/quote]

Men snälla nån. Hela gamla testamentet är ju späckat med våld och uppmaningar till våld. En "favorit" i sammanhanget är ju den där passagen som säger att om ett folk tror på en annan gud så ska man grusa deras städer och ha ihjäl dem allihopa, eller nåt sånt.[/quote]

Ja eller hur!!visst är det underhållande :lol:
Användarvisningsbild
xxdc
Småodlare

Inlägg av xxdc » 2008-06-09 18:42:12

[quote]Bibeln förespråkar aldrig våld, dom eller annat[/quote]

[quote="Femte Moseboken, kapitel 13 med början på vers 6:"]
Om din broder, din moders son, eller din son eller din dotter, eller hustrun i din famn, eller din vän som är för dig såsom ditt eget liv, om någon av dessa i hemlighet vill förleda dig, i det han säger: "Låt oss gå åstad och tjäna andra gudar, som varken du eller dina fäder hava känt"

- gudar hos de folk som bo runt omkring eder, nära dig eller fjärran ifrån dig, från jordens ena ända till den andra -

så skall du icke göra honom till viljes eller höra på honom. Du skall icke visa honom någon skonsamhet eller hava misskund och undseende med honom,

utan du skall dräpa honom: först skall din egen hand lyftas mot honom för att döda honom, och sedan hela folkets hand.

Och du skall stena honom till döds, därför att han sökte förföra dig till att övergiva HERREN, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.

Och hela Israel skall höra detta och frukta, och man skall sedan icke mer göra något sådant ont bland dig.

Om du får höra att man i någon av de städer, som HERREN vill giva dig till att bo i, berättar

att män hava uppstått bland dig, onda män som förföra invånarna i sin stad, i det att de säga: "Låt oss gå åstad och tjäna andra gudar, som I icke kännen",

så skall du noga undersöka och rannsaka och efterforska; om det då befinnes vara sant och visst att en sådan styggelse har blivit förövad bland dig,

så skall du slå den stadens invånare med svärdsegg; du skall giva den och allt vad däri är till spillo; också boskapen där skall du slå med svärdsegg.

Och allt byte du får där skall du samla ihop mitt på torget, och därefter skall du bränna upp staden i eld, med allt byte du får där, såsom ett heloffer åt HERREN, din Gud; den skall bliva en grushög för evärdlig tid, aldrig mer skall den byggas upp.

Låt intet av det tillspillogivna låda vi din hand, på det att HERREN må vända sig ifrån sin vredes glöd och låta barmhärtighet vederfaras dig och förbarma sig över dig och föröka dig, såsom han med ed har lovat dina fäder att göra,

om du nämligen hör HERRENS, din Guds, röst, så att du håller alla hans bud, som jag i dag giver dig, och gör vad rätt är i HERRENS, din Guds, ögon.[/quote]

Nejdå, kristendomens gud är alltid snäll :wink:

Vi kan ha lite mer roligt, en sak jag brukar dra upp är att bibeln på många ställen motsäger sig själv. Jag menar, om det nu är "guds ord"/jesus ord, varför kan han inte vara konsekvent med sina åsikter?
Speciellt om man skall förväntas följa dem.
T.ex. kan inte gud bestämma sig?
[quote="Från Jeremia"][b]Kapitel 3 vers 12:[/b] Gå bort och predika så norrut och säg: Vänd om, Israel, du avfälliga, säger HERREN, så vill jag icke längre med ogunst se på eder; ty jag är nådig, säger HERREN, jag behåller icke vrede evinnerligen.

Men sedan, bara några kapitel bort:
[b]Kapitel 14 Vers 4:[/b] Och du skall nödgas avstå - och detta genom din egen förskyllan - från den arvedel som jag har givit dig; och jag skall låta dig tjäna dina fiender i ett land som du icke känner. Ty I haven upptänt min vredes eld, och den skall brinna till evig tid. [/quote]
Jesus är inte mycket bättre han:
[quote="Från Johannes"] [b]Kapitel 5 Vers 31:[/b] "Om jag själv vittnar om mig, så gäller icke mitt vittnesbörd. "

[b]Kapitel 8 Vers 14:[/b] "
Jesus svarade och sade till dem: "Om jag än vittnar om mig själv, så gäller dock mitt vittnesbörd, ty jag vet varifrån jag har kommit, och vart jag går; men I veten icke varifrån jag kommer, eller vart jag går. "[/quote]
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-09 22:47:32

Det är onekligen skruvat att vända sig till en bok som skrevs för en värld som den såg ut för över tusen år sedan. Det finns inget i bibeln som lär oss hur vi ska överleva som art, nu när vi nått en teknologisk nivå där hela vår civilisation kan förintas med blott några knapptryckningar.

Religion har en funktion i och med att den ger folk en känsla av samhörighet. Vad den tyvärr också gör är ger oss en mängd nya låtsasbrott, kallat "synder". Till skillnad från riktiga brott, så får man inte fängelse för att man tycker illa om sin alkoliserade far, eller för att man nuppar innan ens låtsaskompisar välsignat tillhörigheten. Istället måste man söka förlåtelse, vilket blir ett slags opiat, och placerar dess anhängare i en beroendeställning. En ventil för dåligt samvete.

Jag tror också att vi, för att komma vidare, måste försöka skala bort religionen, och behålla andligheten. Vi måste bli mer ödmjuka och inse att vi blott är små varelser på en liten liten planet bland många många andra, och att vår korta existens inte är viktig för någon annan oss själva, och dem omkring oss. Att slösa den tiden på något trivialt som att oroa sig för vad fantasifigurer tycker om vad man gör, är nog den enda riktiga synden.

Jag skrev ett underligt litet inlägg om det här i "Musik, film och livsstil" kallat "Matematisk oändlighet och mänsklighetens öde", som också berör det jag mumlar om.

Eller vad tror ni? :)
MrBurns
Garderobssnille

Inlägg av MrBurns » 2008-06-10 0:18:46

-----
Senast redigerad av 1 MrBurns, redigerad totalt 2008 gånger.
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-10 6:04:48

[quote="MrBurns"]Som Fan läser bibeln...

...gör även Ni Swecannare. Bibeln är ett hopkok av berättelser varav vissa traderats muntligt genom årtusenden och andra är av senare dato. Större delen av gamla testamentet är dessutom nedtecknat under den babylonska fångenskapen, varför det inte är underligt att osmaklig nationalism och stamtänkade frodas på vissa sidor. Det är förhållandevis få troende människor som läser bibeln som en manual innehållande Guds direkta order och sanning till oss människor.

[i]Älska Gud av hela ditt hjärta och hela ditt förstånd, och älska Din nästa såsom Dig själv. På dessa två bud vilar hela lagen[/i][/quote]

Bibeln är förmodligen världens mest spridda och lästa bok. I min bibel är gamla testamentet 903 sidor, nya testamentet 408 sidor. Den är som du säger ett hopkok av berättelser skrivna av en mängd olika författare under en lång tidsperiod. Bibeln är inte konsekvent för fem öre. Ingen människa kan läsa den som en direkt manual eftersom den är så motsägelsefull. Alla som läser bibeln är tvungna att tolka den och det är upp till var och en att avgöra vad som är rätt tolkning. Vill du inte tolka bibeln själv finns det präster och påvar som är villiga att göra det åt dig. Genom historien har bibeln använts för att rättfärdiga häxjakter, inkvisitioner, korståg, slaveri, folkmord, könsstympning, barnmisshandel mm mm. Listan över illdåd som folk rättfärdigat genom sitt oundvikligt selektiva tolkande av dessa texter kan göras hur lång som helst. Det finns mer än en miljard kristna och judar idag, och av dessa läser många miljoner bibeln just som en manual till moraliskt beteende. Precis som förr läser de texterna selektivt och använder bibeln för att rättfärdiga sitt förtryckande och dominerande av andra människor.

Som fan läser bibeln gör alla som inbillar sig att bibeln är något annat än skönlitteratur från bronsåldern.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-10 7:21:17

Min kommentar var egentligen bara menad som svar på hjulbents felaktiga påstående, och inte menad som en kritik mot hela bibeln och de religioner som bygger på den. Men även om man inte läser bibeln som en manual och följer den till punkt och pricka, så har jag ändå svårt att se vad för gott som ska komma ur en bok som innehåller så mycket våld och uppmaningar till våld. Visst kan man hitta en del bra tips också, men liknande tips kan man ju få från andra religiösa urkunder där man slipper detta vältrande i våld och död.

För övrigt älskar jag passagen om att en son som är uppstudsig mot sina föräldrar ska föras till stadsporten och stenas till döds. Inga curlingföräldrar där precis: [quote]Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: 'Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.' Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket.
5 Mos 21:18-21[/quote]
MrBurns
Garderobssnille

Inlägg av MrBurns » 2008-06-10 15:50:09

------
Senast redigerad av 1 MrBurns, redigerad totalt 2008 gånger.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-11 7:59:21

[quote]Personligen tycker jag om att läsa bibeln dels för att den är en fantastisk länk till vårt förflutna; en litteraturskatt, och dels för att den faktiskt behandlar människors grubblerier kring Gud och existensiella spörsmål på ett mycket inspirerande sätt. Det är orättvist och ett bevis på bristfällig analysförmåga att lyfta några blodsdrypande verser ur sitt sammanhang och presentera dessa såsom representativa för hela den kanon som inspirerat människor genom årtusenden.[/quote]

Som sagt, vi tog ju upp de här bloddrypande verserna för att visa att Hjulben hade fel när han hävdade att Bibeln [i]aldrig[/i] predikade våld eller dom. Dessutom tycker jag inte att det är rätt att påstå att det handlar om [i]några[/i] verser. Det finns många, många fler exempel än de som framkommit här i tråden. Men jag vill också tillägga att det finns mycket i Bibeln som är bra också. Själv gillar jag t.ex. Predikaren skarpt. Läs den, ni som inte har gjort det!
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-11 23:40:26

[quote="MrBurns"]Men det kan vara värt att bära med sig tanken att vi människor har olika typer av verklighetsuppfattning och man kanske bör ödmjuka sig inför sin egen otillräcklighet i att veta allt. Själv dyvlar jag säkert på mina barn idéer som kanske inte är så sanna som jag upplever dem att vara. Så har mina föräldrar gjort med mig, skolan har gjort likadant...vi är alla hjärntvättade om än i olika utsträckning.[/quote]

Även om vi har olika verklighetsuppfattning så lever vi i samma verklighet. Bibeln och andra religiösa texter (och givetvis även sekulära dogmatiska texter och teorier) förkunnar en falsk bild av verkligheten samtidigt som de oftast hävdar att den bild de förmedlar är den enda sanna och alla andra är falska. Bibeln har ett enormt kulturhistoriskt värde och det är inte fel att läsa den. Problemet uppstår när folk tror att det som står i den är sant. Att vi alla till viss grad är hjärntvättade är ingen anledning att acceptera hjärntvätt som någonting ofrånkomligt.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-12 21:33:53

Jag har alltid tolkat det så att det är det onda inom en som skall dräpas och att det är det bibeln lär, inte dra ut och stena andra människor till döds.
Vet inte varför ni ser det på det viset?

Bibeln är riktad till individen, det är den egna kontakten med gud som är i fokus, inte det som händer runtomkring oss.
Allt bibeln är, i mina ögon, är metaforer kring olika sinnestillstånd.
Hur man skall avleda svertsjuka, avund, girighet mm. omsatt till bildligt tal.

Det är det som blir så fel, människor är i allmänhet alldeles för upptagna med att se alla andras brister och synder istället för sina egna. Och då är det lätt hänt att man tolkar bibeln och tro som något som skall projiceras på andra människor. Det tar jag helt avstånd från.
Nu igen, det är detta bibeln inte lär på något vis.
Det är alltså det onda inom dig som skall avledas med tro. Inte det onda runtomkring dig, för det onda runtomkring dig kommer bara att vara ont så länge som du ser det som ont. Och jag förespråkar inte ondska eller våld, jag tar helt avstånd från det och försöker att inte projicera sådana tankar om mina medmänniskor.

Tycker det verkar som de flesta tolkar bibeln väldigt hatiskt här.
Hatet och destruktiviteten finns inom en, och det är man själv som väljer hur mycket man matar det eller "stenar" det.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-13 1:54:07

Ge upp nu Hjulben, att alla de regler som finns nedtecknade i Gamla Testamentet med påföljder i form av stening och annat våld skulle handla om att bekämpa det onda inom en själv är rent struntprat. Det är bättre att erkänna att det är galna regler från en svunnen tid, så kan man ägna sin tid åt de delar av Bibeln som faktiskt är vettiga.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-13 9:07:09

Nej verkligen inte. Ta till ex. uppenbarelseboken, de flesta tror att det är en gammal anekdot från svunna tider, då Adam och Eva sprang nakna omkring i en trädgård och Gud var en gubbe i skyn med vitt skägg som skapade allt som en legomodell.

Bibeln lär att först fanns enbart ordet. Tänk er ett nyskapat foster i sin mammas sköte, vad finns? Jo enbart ljud/ordet. Barnet föds, Gud sade varde ljus.
Först var det människa och Gud. Det har bedrivits forskning kring detta, och det har bevisats att ett nyfött barn inte uppfattar var sin fysiska kropp slutar och var omgivningen börjar. Alltså, enbart Gud och människa existerar för barnet. Bibeln lär att Adam fick namnge alla djur mm.
Och är det verkligen så att vi lär oss prata? Jag tror istället vi alla namnger våran omgivning, och illusionen av lärdomen är en illusion egot håller uppe, just för att uppfatta oss frånskiljda från omgivningen.
Adam fick även kvinnan av gud, det tror jag symboliserar då vi blir medvetna om andra individer runtomkring oss.

Syndafallet kom då Eva valde att äta frukten från kunskapens träd, ser ni ett sammanband? Det är i samma stund som barnet tar det första steget från gud som syndafallet sker, det händer alla oundvikligen i.o.m. att den fria viljan upptäckts, då barnet först identifierar sig som en fysisk kropp.
Då kommer rädslan för att inte existera in i bilden.

Papainoel; Jag ger mig inte. Våld och ond bråd död finns enbart där du väljer att se det, och att välja att se det är att göra det till en del av ens verkligehet, och tyvärr ofta en del av andras verklighet.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-13 11:20:15

[quote="Hjulben"]

Tycker det verkar som de flesta tolkar bibeln väldigt hatiskt här.[/quote]

Menar du Swecan överlag eller tråden i sig :roll:
Användarvisningsbild
Bluntman
Zappaist

Inlägg av Bluntman » 2008-06-13 13:53:34

[quote="Hjulben"]Jag har alltid tolkat det så att det är det onda inom en som skall dräpas och att det är det bibeln lär, inte dra ut och stena andra människor till döds.
Vet inte varför ni ser det på det viset?

Bibeln är riktad till individen, det är den egna kontakten med gud som är i fokus, inte det som händer runtomkring oss.
Allt bibeln är, i mina ögon, är metaforer kring olika sinnestillstånd.
Hur man skall avleda svertsjuka, avund, girighet mm. omsatt till bildligt tal.

Det är det som blir så fel, människor är i allmänhet alldeles för upptagna med att se alla andras brister och synder istället för sina egna. Och då är det lätt hänt att man tolkar bibeln och tro som något som skall projiceras på andra människor. Det tar jag helt avstånd från.
Nu igen, det är detta bibeln inte lär på något vis.
Det är alltså det onda inom dig som skall avledas med tro. Inte det onda runtomkring dig, för det onda runtomkring dig kommer bara att vara ont så länge som du ser det som ont. Och jag förespråkar inte ondska eller våld, jag tar helt avstånd från det och försöker att inte projicera sådana tankar om mina medmänniskor.

Tycker det verkar som de flesta tolkar bibeln väldigt hatiskt här.
Hatet och destruktiviteten finns inom en, och det är man själv som väljer hur mycket man matar det eller "stenar" det.[/quote]

Phiuhhh!

Va precis på väg att stena min son som säger emot mig (han gillar inte CB)

Nu äntligen ser jag ljuset och den rätta tolkningen?
Undrar om jag va sist av hela jorden befolkning att tolka fel?

ska in och se om det finns nån annan religon som passar mig bättre :evil:
jag gillar att kasta stenar

always look at the bright side of life

Bluntman
have i ever lie to you,have i ever seen you before.
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-13 16:24:23

[quote="Hjulben"]Nej verkligen inte. Ta till ex. uppenbarelseboken, de flesta tror att det är en gammal anekdot från svunna tider, då Adam och Eva sprang nakna omkring i en trädgård och Gud var en gubbe i skyn med vitt skägg som skapade allt som en legomodell.

Bibeln lär att först fanns enbart ordet. Tänk er ett nyskapat foster i sin mammas sköte, vad finns? Jo enbart ljud/ordet. Barnet föds, Gud sade varde ljus.
Först var det människa och Gud. Det har bedrivits forskning kring detta, och det har bevisats att ett nyfött barn inte uppfattar var sin fysiska kropp slutar och var omgivningen börjar. Alltså, enbart Gud och människa existerar för barnet. Bibeln lär att Adam fick namnge alla djur mm.
Och är det verkligen så att vi lär oss prata? Jag tror istället vi alla namnger våran omgivning, och illusionen av lärdomen är en illusion egot håller uppe, just för att uppfatta oss frånskiljda från omgivningen.
Adam fick även kvinnan av gud, det tror jag symboliserar då vi blir medvetna om andra individer runtomkring oss.

Syndafallet kom då Eva valde att äta frukten från kunskapens träd, ser ni ett sammanband? Det är i samma stund som barnet tar det första steget från gud som syndafallet sker, det händer alla oundvikligen i.o.m. att den fria viljan upptäckts, då barnet först identifierar sig som en fysisk kropp.
Då kommer rädslan för att inte existera in i bilden.

Papainoel; Jag ger mig inte. Våld och ond bråd död finns enbart där du väljer att se det, och att välja att se det är att göra det till en del av ens verkligehet, och tyvärr ofta en del av andras verklighet.[/quote]

Ditt flummiga sätt att tolka bibeln må vara bättre än vissa andras tolkningar. Detta förändrar inte vad bibeln faktiskt säger. De allra flesta väljer att inte tolka den som dig utan på sitt eget sätt, ibland bokstavstroget. Om det står alla fritt att tolka bibeln precis hur de vill är kan den omöjligen vara en bra guide till god moral, eftersom man isåfall redan måste ha god moral för att kunna tolka den utan "missuppfattningar".

Jag ser att du verkar vilja behandla vetenskap och forskning på samma sätt som du behandlar bibeln, du tolkar den selektivt. Du tar upp vetenskap när det finns forskning som du anser stödjer din tolkning av bibeln. Jag undrar vad du anser om all forskning som direkt motsätter påståenden i bibeln, som exempelvis jordens ålder? Skall hela bibeln tolkas metaforiskt? I så fall har jag svårt att se vad som är så speciellt med just denna bok, att den kan användas som grundfundament i en världsomspännande religion. Det står egentligen ingenting i bibeln som inte står att läsa i både äldre och nyare böcker.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-13 20:07:40

[quote]Papainoel; Jag ger mig inte. Våld och ond bråd död finns enbart där du väljer att se det, och att välja att se det är att göra det till en del av ens verkligehet, och tyvärr ofta en del av andras verklighet.[/quote]

Kan du då snälla förklara för mig vad alla de där reglerna och upmaningarna till stening egentligen betyder? Vad är de metaforer för? I Moseböckerna kan man läsa sida upp och sida ner med brott som ska bestraffas med stening. Är den metaforiska innebörden att man ska stena sig själv mentalt om man gör sig skyldig till något av alla dessa brott, eller hur menar du? Har du läst Bibeln överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-14 16:47:52

Förstår mig inte direkt på människor som på nästintill ett besatt vis kallar sig ateister och så fort det kommer på tal, kastar ur sig sina slagord likt mantran, om hur religioner sprider krig och ondska,"tanke-fel", galenskap, krigsföring, mord och förtryck.
Denna starka och numera så välspridda övertygelse om vad som är fel med religion och varför religionen med alla medel borde undvikas och snarare smutskastas, påminner mig rätt mycket om en religion självt..

krigsförning i religions namn = att uppröras över andra människors tro-system/värderingar =

Att det sen finns människor som dom i programmet, vilket jag visserligen inte sett,, men kan tänka mig vad det handlar om. Ja, det förekommer väl minst lika mycket hemskheter som inte sker i "religionens namn" , mord och orättvisor utfört av icke-troende personer.. Är det skäl nog för att dum-förklara allt vad "vanliga" människor tror eller inte tror på?

Att dessutom använda gamla testamentet som referens till kristendomen osv känns rätt billigt med tanke på att det inte direkt sammanfattar vad kristendomen går ut på.

:dead:

skjut budbäraren.. om han missat poängen
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-14 18:02:00

[quote="Hjulben"]
Våld och ond bråd död finns enbart där du väljer att se det, och att välja att se det är att göra det till en del av ens verkligehet,[/quote]

:rofl: Alltså allvarligt talat!Jag ser att du borde fundera lite på vad du skriver,kanske du också hade mått bra av ngn form av Terapi.

Jag vill bara med detta säga att JAG köper inte ditt spel.
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-14 20:42:01

[quote="yoline"]Förstår mig inte direkt på människor som på nästintill ett besatt vis kallar sig ateister och så fort det kommer på tal, kastar ur sig sina slagord likt mantran, om hur religioner sprider krig och ondska,"tanke-fel", galenskap, krigsföring, mord och förtryck.
Denna starka och numera så välspridda övertygelse om vad som är fel med religion och varför religionen med alla medel borde undvikas och snarare smutskastas, påminner mig rätt mycket om en religion självt..[/quote]
Att påstå att de som debatterar mot religion själva skulle vara religiösa är larvigt. Argumenten mot religion är rationella och grundar sig i observationer av verkligheten. Religiösa har bara cirkelargument och påstår till råga på allt att de, och bara de, har sanningen om meningen med livet och vad som är den rätta moralen och de sanna värderingarna. Jag påstår inte att jag sitter inne på "den ultimata sanningen", men jag vet att religiösa inte gör det heller. Att du tycker att de som debatterar mot religion på ett frenetiskt sätt själva beter sig nästan som religiösa visar ju att du själv tycker att religionens rätta ansikte är fanatism.
Det är viktigt att bekämpa religion. Eftersom religion bygger på falska föreställningar om hur världen fungerar och när den växt sig stark också söker att utöva sin makt även över de som inte är religiösa. Här i sverige är vi "bortskämda" genom att vi relativt länge har varit ett sekulärt land, där religion inte får något stort utrymme och alla har rätt att tro vad de vill. Detta gäller dock inte för större delen av världen. Du skulle inte vilja vara kvinna i Saudiarabien.

[quote="yoline"]krigsförning i religions namn = att uppröras över andra människors tro-system/värderingar = [/quote]
Krigföring i religionens namn är inte att bara uppröras av andras värderingar, utan att försöka tvinga sina värderingar på andra.
Så länge religiösa försöker tvinga sina värderingar och seder på andra har vi ett problem. En del av problemet är religionens negativa inverkan på barns frihet. Barn till religiösa får i regel inte själva bestämma vad de skall tro. De blir påtvingade en religion innan de är gamla nog att fatta egna beslut. Ibland är även regelrätta övergrepp på barn en del av religionen, som exempelvis könsstympning.

[quote="yoline"]Att det sen finns människor som dom i programmet, vilket jag visserligen inte sett,, men kan tänka mig vad det handlar om. Ja, det förekommer väl minst lika mycket hemskheter som inte sker i "religionens namn" , mord och orättvisor utfört av icke-troende personer.. Är det skäl nog för att dum-förklara allt vad "vanliga" människor tror eller inte tror på?[/quote]
Icke troende personer brukar inte försöka tvinga sina värderingar på andra. Det finns givetvis de som är icke-religiösa som ändå är troende i den bemärkelsen att de har en blind tro på exempelvis en dogmatisk politisk ideologi som de försöker förtrycka folk med. Detta är ingen anledning att inte kritisera det förtryck religion utövar.

[quote="yoline"]Att dessutom använda gamla testamentet som referens till kristendomen osv känns rätt billigt med tanke på att det inte direkt sammanfattar vad kristendomen går ut på.[/quote]
Du menar att gamla testamentet inte sammanfattar vad DU anser att kristendom går ut på. Många kristna håller inte med dig. Dessutom kan du hitta lika mycket hemskheter i nya testamentet. Uppenbarelseboken? Det är dessutom inte förrän nya testamentet som helvetet dyker upp. Du vet det ställe där syndare och otrogna skall torteras och lida i all evighet.

(Som en parentes kan jag tillägga att när jag använder ordet "religion" i den här tråden så menar jag i första hand våra monoteistiska religioner. Religion är egentligen inget bra ord att använda i sammanhanget då det är så brett. Ungefär som "sport". Det finns många olika religioner precis som det finns många olika sporter.)
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-06-15 14:17:58

[quote]Förstår mig inte direkt på människor som på nästintill ett besatt vis kallar sig ateister och så fort det kommer på tal, kastar ur sig sina slagord likt mantran, om hur religioner sprider krig och ondska,"tanke-fel", galenskap, krigsföring, mord och förtryck. [/quote]

[quote]Att dessutom använda gamla testamentet som referens till kristendomen osv känns rätt billigt med tanke på att det inte direkt sammanfattar vad kristendomen går ut på. [/quote]

Jag kallar mig inte ateist, och jag säger inte att religioner sprider krig och ondska. Det enda jag gjort i denna tråd är att motbevisa Hjulbens påstående att Bibeln inte predikar våld och dom, vilket den bevisligen gör. Att jag har valt exempel från GT borde vara okej, eftersom Hjulben själv skriver "Bibeln", och inte "Nya Testamentet".
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-06-15 21:21:07

[quote="Jesus"][quote="yoline"]Förstår mig inte direkt på människor som på nästintill ett besatt vis kallar sig ateister och så fort det kommer på tal, kastar ur sig sina slagord likt mantran, om hur religioner sprider krig och ondska,"tanke-fel", galenskap, krigsföring, mord och förtryck.
Denna starka och numera så välspridda övertygelse om vad som är fel med religion och varför religionen med alla medel borde undvikas och snarare smutskastas, påminner mig rätt mycket om en religion självt..[/quote]
Att påstå att de som debatterar mot religion själva skulle vara religiösa är larvigt. Argumenten mot religion är rationella och grundar sig i observationer av verkligheten. Religiösa har bara cirkelargument och påstår till råga på allt att de, och bara de, har sanningen om meningen med livet och vad som är den rätta moralen och de sanna värderingarna. Jag påstår inte att jag sitter inne på "den ultimata sanningen", men jag vet att religiösa inte gör det heller. Att du tycker att de som debatterar mot religion på ett frenetiskt sätt själva beter sig nästan som religiösa visar ju att du själv tycker att religionens rätta ansikte är fanatism.
Det är viktigt att bekämpa religion. Eftersom religion bygger på falska föreställningar om hur världen fungerar och när den växt sig stark också söker att utöva sin makt även över de som inte är religiösa. Här i sverige är vi "bortskämda" genom att vi relativt länge har varit ett sekulärt land, där religion inte får något stort utrymme och alla har rätt att tro vad de vill. Detta gäller dock inte för större delen av världen. Du skulle inte vilja vara kvinna i Saudiarabien. [/quote]

Tänkte mer att de som så frenetiskt "bekämpar" religioner, i mina ögon påminner om det de själva kritiserar, dvs. religiös fanatism, att sitta på den "ultimata sanningen" osv.

Att "religions-utövandet", eller själva "religionens roll" i många länder och bland många människor mer handlar om nån slags legitimiserat maktutövande över andra människors liv och moral, är en sak.
Finns miljontals med människor som missbrukar alkohol, ägnar sina liv åt att ränna på krogen, våldtäckter, misshandel och mord.
Vindruvan som används till att göra vinet har väl fortfarande bra sidor, trots att vissa missbrukar det, använder det fel, misstolkar dess användningsområde och syfte..

För precis som vindruvan kan ätas som efterrätt och ett glas vin kan avnjutas till maten, så kan ett visst citat ur bibeln, eller en österländsk filosofi fungera som nånting berikande för personen själv..så länge det inte missbrukas och blir fel....

ang Gamla testamentet så skickade väl gud enligt kristendomen ner jesus för att "frälsa" folket, förlåta deras synder, då han ansåg sig ha "misslyckats", eller att människorna på jorden hade misslyckats att följa hans ord, och istället levde i synd. Gud är "fadern", "besviken", och sonen jesus sänds ner för att "förlåta" och "försona". Jesus är det centrala i kristendomen med budskapet "förlåtelse", "älska din nästa" osv, varför det fästs eller iallafall borde fästas mer vikt vid nya testamentet för människor som utövar denna religion.
Men antar att folk* tolkar det som de själva känner för..

*edit:inkl jag då
Användarvisningsbild
Jesus
Garderobssnille

Inlägg av Jesus » 2008-06-15 23:37:17

[quote="yoline"]Tänkte mer att de som så frenetiskt "bekämpar" religioner, i mina ögon påminner om det de själva kritiserar, dvs. religiös fanatism, att sitta på den "ultimata sanningen" osv.[/quote]
Fast de som kritiserar religion (på rationella grunder) påstår inte att de sitter inne på några ultimata sanningar. Det är religionerna som gör det, och det är därför de ska kritiseras. Om religioner bara var älska din nästa och vänd andra kinden till fanns det enligt mig ingen anledning att kritisera religion.

[quote="yoline"]Att "religions-utövandet", eller själva "religionens roll" i många länder och bland många människor mer handlar om nån slags legitimiserat maktutövande över andra människors liv och moral, är en sak.[/quote]
Och det är ingen liten sak heller. Ta bara en sådan sak som att präster i afrika predikar att det är en synd att använda kondom. Samtidigt som det pågår en HIV-epidemi som skördar miljoner nya offer varje år.

[quote="yoline"]Finns miljontals med människor som missbrukar alkohol, ägnar sina liv åt att ränna på krogen, våldtäckter, misshandel och mord.
Vindruvan som används till att göra vinet har väl fortfarande bra sidor, trots att vissa missbrukar det, använder det fel, misstolkar dess användningsområde och syfte..

För precis som vindruvan kan ätas som efterrätt och ett glas vin kan avnjutas till maten, så kan ett visst citat ur bibeln, eller en österländsk filosofi fungera som nånting berikande för personen själv..så länge det inte missbrukas och blir fel.... [/quote]

I din jämförelse är det personen som inte kan hantera sin alkoholkonsumtion som är problemet, inte druvan. Bibeln är i grunden det som legitimerar det förtryck religionen utövar. Givetvis kan du hitta citat i bibeln som är berikande, men även citat som är förödande. Det är en sak att läsa den som vilken bok som helst, en annan sak att ta den på allvar och försöka grunda någon form av livsfilosofi på den.

[quote="yoline"]ang Gamla testamentet så skickade väl gud enligt kristendomen ner jesus för att "frälsa" folket, förlåta deras synder, då han ansåg sig ha "misslyckats", eller att människorna på jorden hade misslyckats att följa hans ord, och istället levde i synd. Gud är "fadern", "besviken", och sonen jesus sänds ner för att "förlåta" och "försona". Jesus är det centrala i kristendomen med budskapet "förlåtelse", "älska din nästa" osv, varför det fästs eller iallafall borde fästas mer vikt vid nya testamentet för människor som utövar denna religion.
Men antar att folk* tolkar det som de själva känner för..

*edit:inkl jag då[/quote]

Problemet med bibeln är att den inte är tydlig, den MÅSTE tolkas och lämnar massor med utrymme för "feltolkningar". Förövrigt är det inte bara gullegull med Jesus och det nya testamentet heller.
Skriv svar