• fractal-256

    Member
    2011-08-21 at 10:22

    @cthullu wrote:

    OT, men ja, snubben på ledgrow.eu gillar jag, han är ärlig och säger rakt ut att hps är bättre även om han har som slutmål att komma upp i med sina 2×45=90W paneler ungefär vad en 150W hps ger. Hans senaste skörd var på 53 gram i en setup helt designad för att utnyttja led belysning optimalt så än så länge knappaste imponerande även om det är kul att följa hans experiment varje år.

    Jag har haft lite kontakt med killen och han skall ha props för att han försöker bygga en LED panel men han kör lite mer trial and error än att designa ett system. Om någon hade tid och pengar att arbeta med LED skulle de nog få mycket bättre resultat än vad han fått i sina försök. Enligt mina erfarenheter kan man inte ha LEDs monterade på de sättet han gjort i sina försök då han har för långt avstånd mellan plantorna och ljuskällan. Bygger man en LED panel skall man försöka att ha dem spridda så de är en tum från topparna för bästa resultat, annars försvinner för mycket åt sidorna. Spridningen LEDs har är för stor och det är omöjigt att rikta dem utan att förlora en massa ljus i linser, linser har han övergett för länge sedan kan nämnas…

    Fortfarande fick han ut 97 g på 63 kwh vilket jag betvivlar du kan få från HPS eller något annat än just LED. Jag tror att killen kommer få ut rikigt fina resultat om ett år eller två, han har stadigt ökat sina skördar och kommer nog att börja arbeta mer metodiskt nu när han fått ordning på de problem han hade i början. Jag tror att han skulle kunna få något riktigt bra om han t ex körde med riktiga kylflänsar istället för en kylplåt . De paneler han skall börja sälja tror jag slår allt kina skräp ni hittar på ebay med hästlängder!