#553648

cthullu
Member

Nej, jag förstår precis argumenten. Men när verkligheten inte stämmer med den teorin måste något vara fel med teorin eller tolkningen av teorin.
Verkligheten stämmer alltid per definition.

Ärligt talat, jag törs sticka ut hakan med ett exempel:

Detta är en enda (av ca 5 per planta) gren från min senaste fröodling.
Två plantor i jord delade på 250W standard hps, glesta ställda så mycket ljus gick dessutom till spillo. Långt ifrån maxat för att vara hpsodling mao.
Det är antagligen mer buds på bara denna gren (kan titta på knytnäven längst ned som storleksreferens, grenen är ca 0.5 meter) än vad jag någonsin sett någon få på en hel planta som står helt ensam direkt under ett 90W LED ufo. Räknar även in hydro odlingar under LED.

Men jag skulle bli glad om du kan visa att jag har fel? Det var ett litet tag sedan jag iddes leta runt…

Så verkligheten pekar faktiskt åt att det krävs _minst_ 4 90W UFO n för att generera lika bra resultat som t.ex. en enda ensam 400W Sylvania GroLux HPS.

Själv bryr jag mig inte så mycket om teorin bakom, men skulle tro att det beror på att plantan i blom faktiskt behöver ett bredare spektrum än de smala spikar LED ger, dvs det funkar inte att bara läsa av röda och blå toppen på photosyntes spektrat och lägga allt krukt som två smala spikar på just de frekvenserna.
Det tog ett tag för LED tillverkarna att fatta det, därav har de börjat göra 5 och ännu fler punkts spektrum med bättre resultat, men fortfarande inte tillräckligt för att leva upp till LED myten.

Som sagt, om LED verkligen är så bra som anhängare hävdar, var är alla bilderna på feta resultat? För anhängare finns det ju gott om.
Och varför används de inte professionellt? Skulle ju dra ned kostnaden till 1/4 vi snackar stora pengar att hämta om det fungerade. Så ny är faktiskt inte tekniken att de inte skulle hunnit anpassa sig om det finns sådana summor att hämta.

men ja som sagt, många VILL tro på magiska dioder, speciellt de som betalat mycket pengar, är läsaren fortfarande inte övertygad går det nog inte.

EDIT: Däremot köper jag argumenten att det _kan_ finnas en nisch i små och trånga utrymmen. Å andra sidan är nog t.ex. t5 lysrör helt överlägsna led där med….

EDIT2: Finns föresten riktigt små sådana man t.om. borde kunna få in i ett PC chassi hos vissa akvarie handlare, ofta använda för nano-saltkar.