Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Fördelning av lysrör? Reply To: Fördelning av lysrör?

  • baralillajag

    Member
    2010-05-17 at 14:36

    @Yggdrasil wrote:

    Ok, hur är det med Fluora lysrör? Blir det bäst om man kör med 6-8 sådana?

    Läste dock någonstans att de lyser för svagt för att vara bra nog.

    Kan inte göra så mycket åt temperaturen i min låda, har bra ventilation, men det hjälper inte så mycket när det är 27 grader varmt i min lägenhet.

    Min setup justnu är 150w hps och 4 Fluora lysrör. I en låda som är 88hx50dx100bcm. Ventilationen är kopplat direkt till lägenhetens utsug. Man kanske kan bygga någon form av vattenkylning och radiatorer för att sänka temperaturen.

    De rören är slöseri med pengar – filtrerar delvis fram snyggare spektralkurva – men snygg kurva ger ingen tillväxt, utan det är fotoner växterna vill ha.;-)
    Vi säger att varje rör ökar tempen 1 grader – då kan det vara fördel att släcka ett eller två rör för att få 1-2 grader lägre temp (försöka lägga sig mellan 27 och 30), då de ändå minskar tillväxten pga extra värmeutstrålning.
    Men att effektivisera ventilationssystemet brukar inte vara så dyrt och är väl värt extrakostnaden. På köpet får du även extra koldioxid in i lådan vilket även det ökar tillväxten.