Tänkvärt.

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Användarvisningsbild
atos
Gräsfläckar på knäna

Tänkvärt.

Inlägg av atos » 2008-05-25 21:54:11

Saxade från ett annat forum. Men tyckte att det var rätt tänkvärt.

När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar kaffe:

En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar. Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.

Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna. Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.

Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Sanden fyllde upp resten av tomrummen. Han frågade ännu en gång om burken var full. Återigen svarade studenterna med ett enhälligt "ja".

Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.

Nu, sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni tänker er att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna som familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv. Småstenarna representerar andra saker som betyder något, som hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.

Om ni lägger sanden i burken först, fortsatte professorn, går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig. Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om "golfbollarna" först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.

En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar. Professorn log och sade; -Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän...
Lagens_brutna_arm
FlowerPower

Inlägg av Lagens_brutna_arm » 2008-05-25 22:21:14

Ja, visst är det tänkvärt!

Jag har hört precis samma historia men då var kaffekopparna utbytta mot en kall öl.. :D

Se till att inte cannabis blir en golfboll i era liv. Är burken full av rök ser man inte vad som finns i den och man missar många viktiga saker.. :roll: Fyll burken i rätt ordning och belöna er med en feting efter väl utfört arbete...
Användarvisningsbild
atos
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av atos » 2008-05-25 22:24:15

Amen to that.
Användarvisningsbild
Snoris
Ganjaman

Inlägg av Snoris » 2008-05-25 22:30:20

Kul tanke. Låter klokt. :)
tokuno
Garderobssnille

Inlägg av tokuno » 2008-05-25 22:31:54

Vackert, så vackert. De som sägs är helt rätt och måste hålla med LBA.

Tack för go läsning.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-05-26 7:34:41

Cannabis "ligger passionerat i mitt hjärta" och "betyder verkligen nåt" för mig. Jag tycker visst att cannabis kan vara en golfboll, bara det inte är den enda golfbollen.
Användarvisningsbild
anybodysmoker
Ganjaman

Inlägg av anybodysmoker » 2008-05-26 9:54:09

Wow vacker historia.
Och vad golfbollarna är kan ju vara upp till var och en, så länge man mår bra. Men det är viktigt att se skillnad på kärlek till sig själv och sina nära och kära och kärlek till t.ex. en bil (materiella ting).

tack atos :)

peace
Användarvisningsbild
DONKEY
Garderobssnille

Inlägg av DONKEY » 2008-05-26 10:36:06

Cannabis är lätt en av mina golfbollar här i livet :P

Mvh
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-26 13:52:06

Värkligen tankvärt!
Suklle inte se CB som en golfboll i mitt liv. Tror inte att det blir så lyckat om man bygger sitt liv runt CB. Men det är helt klart mycke av småstenen som igentligen är buds :wink:
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-26 14:37:57

Odling är en golfboll för mig[oavsett vad]..men å andra sidan har jag en ganska stor burk oxå.. ;)

Må bäst...
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-05-26 14:42:21

[quote]Värkligen tankvärt!
Suklle inte se CB som en golfboll i mitt liv. Tror inte att det blir så lyckat om man bygger sitt liv runt CB. Men det är helt klart mycke av småstenen som igentligen är buds [/quote]

Jag menar inte att jag bygger mitt liv runt cannabis, men det är en så viktig del att jag vill räkna det till golfbollarna. Och då menar jag inte bara konsumtion av cannabis, utan odling och annat som hör den så kallade cannabiskulturen till. Mitt liv känns lyckat just nu och cannabis hjälper till att göra mitt liv bra.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-26 15:45:50

[quote="PapaiNoel"]
Jag menar inte att jag bygger mitt liv runt cannabis, men det är en så viktig del att jag vill räkna det till golfbollarna. Och då menar jag inte bara konsumtion av cannabis, utan odling och annat som hör den så kallade cannabiskulturen till. Mitt liv känns lyckat just nu och cannabis hjälper till att göra mitt liv bra.[/quote]

Åhh det var värklingen inte menat som en pik till någon!!

Så som jag menade det var att cannabis är viktigt

["Men det är helt klart mycke av småstenen som igentligen är buds :Wink:"]

Men det är något som man ska ha ett sånt förhollande till att man kan leva utan. Så att hela livet inte skulle rasa samman för att det inte finns, eller att man väljer bort att t.ex bilda familj, för att det av någon anleding inte går att kombinera med CB.

Jag tolkade texten som så att golfbollarna är dom olika kärnorna som man anpassar allting annat runt. Småstenen var ju den lyx som man skaffar sej, flott hus, grym hemmabio, fräsig/ny bil, röka CB osv.
Användarvisningsbild
Jultomten
Ganjaman

Inlägg av Jultomten » 2008-05-26 15:46:38

.. Själv skaffar jag mig en större burk om jag behöver mer grus eller golfbollar.. :roll:
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-05-26 16:23:15

Jag tog det inte som en pik, men förklarar gärna min syn på det hela. Jag tycker att man kan leva utan det mesta, men det jag valt ut som verkligt viktigt i mitt liv är golfbollarna. Och där finns cannabis, men också familj och en hel del annat. Det viktiga med liknelsen, som jag ser det, är inte [i]vad [/i]man väljer, utan [i]att [/i]man gör det.

[quote]...Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv. [/quote]

Detta passar in på både min familj och cannabis. :lol:
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-26 18:37:16

Vafalls 8O sitter ni och röker golfbollar = = låter inte bra kanske tom är skadligt.

Jag gillar också "historien"och om jag inte mins fel har den använts i ngn film också kan bara inte komma på vilken.

Jag ska nu ut på banan och leta upp ngr bollar stoppa ner dom i bongen och FUSCH får vi se.
undercoverhippie
Småodlare

Inlägg av undercoverhippie » 2008-05-26 19:06:12

Jag ser definitivt cannabis och allt runtkring det som en utav golfbollarna i mitt liv.

Självfallet har jag ett par fler golfbollar såsom familj, vänner och resor!

Om min golfbong är ett hinder för en kanske framtida respektive så är denne fröken inget annat än en basketboll och kommer således inte att få vistas i min burk!

Det var mina 5 hästar.

Adjöken
[i]Not here.[/i]
Användarvisningsbild
Powerpuffgirl
Kifferin

Inlägg av Powerpuffgirl » 2008-05-26 22:14:36

Jag har läst den förr (ett antal vänner har skickat den som kedjebrev, en i förra veckan, en för några år sedan), men nog är den bra, alltid! :D
Hier riecht es komisch, das ist weil - wir kiffen.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-26 23:56:53

Det svåra är väl att ge alla golfbollar lika mycket utrymme. Även jag skulle nog se cannabis/droger som en golfboll i mitt liv, men jag skulle inte vilja att den golfbollen växte sig för stor och började inkräkta på andra golfbollars utrymme.
Gäller att passa upp bara, röka medvetet och hålla en skön linje, så kan man nog ha det bra med en golfboll som Cannabis.
Min cannabisgolfboll är färgad i häftiga psykadeliska mönster i gult, rött, gissa vilken färg till? jo grönt! :D

Frid!

:hemp:
Lagens_brutna_arm
FlowerPower

Inlägg av Lagens_brutna_arm » 2008-05-27 18:51:21

[quote="squall"]
Jag tolkade texten som så att golfbollarna är dom olika kärnorna som man anpassar allting annat runt. Småstenen var ju den lyx som man skaffar sej, flott hus, grym hemmabio, fräsig/ny bil, röka CB osv.[/quote]

Precis min tolkning också!

Jag tycker inte det låter som ett hälsosamt tecken om man anpassar sitt liv efter en drog hur harmlös den än må vara..

[quote="PapaiNoel"][quote]
...Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.[/quote]

Detta passar in på både min familj och cannabis. [/quote]

Men om allt annat gick förlorat så hoppas jag att det du har många saker om du hellre ska berika ditt liv än cannabis.

[quote="Jultomten"].. Själv skaffar jag mig en större burk om jag behöver mer grus eller golfbollar.. :roll: [/quote]

Burken representerar ditt liv, om du inte har tid och plats för det du vill kan du knappast skaffa ett större/till liv... Det gäller att prioritera vad som ska läggas i först och få ta störst plats. Känns det inte som att vissa saker har en tendens att ta över och inkräkta på andra bollars plats..

Cannabis är en viktig del av mitt liv också, mest odling och planering av mina setuper, aktivism samt läsa och skriva här på swecan. Jag röker ganska sällan och skulle inte tveka en sekund om jag var tvungen att välja mellan röka och jobb, utbildning, familj, vänner osv. Cannabis är en krydda i mitt liv och så ska det få förbli..

Kompakt cannabisrök skulle istället för kaffet eller ölen kunna vara det som uppfyllde hålrummen mellan bollar, sten och sand. Nånting som får plats hur full burken än kan tyckas vara... :)
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-05-27 19:44:09

[quote]Men om allt annat gick förlorat så hoppas jag att det du har många saker om du hellre ska berika ditt liv än cannabis. [/quote]

Bara för att jag skrev att det passade in på både min familj och cannabis, så skrev jag väl inte att det var de enda två "golfbollarna"? Jag tolkar
"...Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv", som att "allt annat" betyder allt annat än "golfbollarna", och alltså har jag ju familjen, cannabis och de andra "golfbollarna" att berika mitt liv med om allt annat går förlorat. Cannabis skulle naturligtvis inte ersätta familjen, men det var ju inte det saken gällde heller. Dessutom, jag har redan skrivit att jag inte syftar bara på konsumtionen av cannabis - skulle det vara något konstigt att låta en hobby som odling vara viktig i livet? Du behöver inte oroa dig för mig... :roll:

Det är lustigt att många här verkar vara ambivalenta gentemot sitt eget cannabisintresse. Som om dom/ni är livrädda för att cannabis ska vara viktigt i livet. Om cannabis är dåligt så låt bli att använd det. Cannabis är inte bara en drog, som jag ser det, utan en medicin, en guide, en drog osv.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-27 20:15:51

Ambivalent = Tack första saken/ordet jag har lärt mig idag.

Jag är absolut inte ambivalent gentemot Cb,och naturligtvis är familj och deras hälsa det viktigaste i livet tätt därefter kommer Cb.

Ojj = kranen ringer och bestämmer tid just precis när jag ska gå på bio 8O vad göra?bio eller en 10:a svårt val :roll:

Ojj!kranen vill träffas just precis när svärmor(the dragon)kommer med tårta med sur grädde,drakens äckliga tårta eller kranen :roll:

Ojj!kranen ringer precis när skolan vill prata om grabben,kranen eller skolan :roll: ja det är ju inte så svårt att sortera ut bollarna.
Användarvisningsbild
Forest
Ganjaman

Inlägg av Forest » 2008-05-27 21:08:01

[quote="Lagens_brutna_arm"][quote="squall"]

Jag tycker inte det låter som ett hälsosamt tecken om man anpassar sitt liv efter en drog hur harmlös den än må vara..

[/quote]

varför inte låta cannabis anpassa sig efter livet istället
lika naturligt som att tända en cigg, cannabis är helt klart en av mina golfbollar.

men som jag tror du mena är att röker man mycket och inte kan röra sig bland folk och sköta sina sysslor och anpassar livet efter det så ligger man ju riktigt illa till
Lagens_brutna_arm
FlowerPower

Inlägg av Lagens_brutna_arm » 2008-05-27 21:16:39

[b]Papai:[/b]
Jag menar det verkligen inte som något personligt mot dig. Jag är övertygad att du kan hantera det på ett bra sätt och ha distans till ditt bruk.

Vad jag snarare oroar mig för är att det finns många som inte kan hantera det på ett lika bra sätt. Att ge uttryck för att det är helt ok att ha cannabis som en av de viktigaste delarna i livet får nog en tråkig effekt för dem som inte kan hantera det så bra som du och jag...

Jag är verkligen inte ambivalen gentemot mitt cannabisintresse. Jag använder det med respekt som en krydda i livet. Jag anser dock att cannabis är en relativt starkt psykiskt beroendeframkallande substans och att man inte ska låtsas som om problemen (med framförallt ungdomar som flyr in i ett cannabisbruk och inte ser sina andra golfbollar) inte finns...

Edit:
[b]Forest:[/b]
Precis!!
Användarvisningsbild
Doktor_Knark
Ganjaman

Inlägg av Doktor_Knark » 2008-05-27 21:26:01

[quote]Jag tycker inte det låter som ett hälsosamt tecken om man anpassar sitt liv efter en drog hur harmlös den än må vara..[/quote]
Det är ju fullt normalt att ordna sitt liv kring något så onyttigt och meningslöst som karriär, en masspsykos jag själv deltagit i litegrand. Nej då är det bättre att ordna sitt liv runt något som faktiskt skänker en lycka, att röka och odla marijuana.

Om halva ens liv består av att slava för en idiot, omgiven av andra idioter som du överhuvudtaget inte har något gemensamt med, den artbetsglädje du en gång kände har för längesedan ersatts av bitterhet och ilska. Den andra halvan består av att pyssla med marijuana, odla och röka det själv och tillsammans med vänner, detta skänker dig lycka varje dag. Vilken av dessa två delar är skadlig för dig som individ? Vilken är det som är en cancersvulst på ditt liv.

Inte e ja bitter... :)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-27 21:56:30

Som jag skrev i mitt förra inlägg, cb är helt klart en golfboll i mitt liv.
Kanske jag även skulle kunna gå så långt som att säga att det är en speciell golfboll, en golfboll som har lärt mig hur viktigt det är att vörda de andra golfbollarna, och framför allt en golfboll som skänker mig inre harmoni och lugn.
Min cannibisgolfboll är lite av en medlare mellan alla de andra de andra golfbollarna, som guidar och visar en vägen till att få fina välmående golfbollar och framförallt golfbollar som syncar med varann och kommer överens :)

Även jag jag blir som Papainoel lite fundersam över er inställning till cb..?
man ska inte tvinga nåt att vara golfbollar som inte kan fylla ut det utrymme en golfboll kräver tror jag.
Vissa blir illa behandlade av sina föräldrar och försöker ändå tappert ha kvar familjen som en golfboll. Vissa blir "tvingade" till en inställning då cannabis inte skulle kunna vara en golfboll av samhällets normer.
Och samhällets normer är nåt som ALDRIG kommer att bli en golfboll för mig :P
Jag tycker; låt golfbollarna vara nåt ni känner är bra, och inte vara nån uppfattning av vad som är "rätt".

Frid!
undercoverhippie
Småodlare

Inlägg av undercoverhippie » 2008-05-27 22:03:24

Jag håller med Doktor_Knark. Enda gången jag kan kalla något för missbruk vad gäller cannabis, det är när personen i fråga mår dåligt pga att denne röker, när tankar som "-Fan, jag måste sluta, jag måste ta uppehåll det här funkar inte." etc dyker upp.

Om Benke verkligen trivs med att röka 10 spliffs om dagen var dag, så är det för mig inte ett missbruk. Självfallet är det inte nyttigt för kroppen och han lär vara rätt slow mot äldre dar, men vad spelar det för roll om han är nöjd? Om han ler när han vaknar på morgonen och tänder sin spliff? När han pysslar med sin odling?

Missbruk är inviduellt.

Jag arbetar idag heltid i slipsvärlden, allt handlar för människorna omkring mig om karriär, att klättra inom företaget. Det är vad dem lever för.
Inget fel i det, det är absolut helt upp till dem, dem har valt det.
Dock så kan jag utan att blunda säga att det är farligt, pga stressen och den enorma pressen att följa alla dessa moraliska\etiska regler som där finnes.

Minsta snedsteg leder till en skvallerexplosion som i sin tur "krossar" människan pga att det är detta den lever för, en halvtaskit parallell men det är lite som att sätta ovan nämnda Benke i fängelse.

Dem senaste två månaderna har 2st gått in i väggen, i sin riktiga bemärkelse. Och detta är endast på min relativt lilla avdelning.

För min del så slutar jag innan detta år är över, för att hitta ett litet extrajobb där jag kan "vara mig själv" och ha mycket fritid.
Jag mår inte bra utav att jobba varje dag och samtidigt ha en mask på mig, jag får grov ångest.
För min del så missbrukar jag idag arbete då [u]jag[/u] verkligen inte mår bra utav att ha brutalt mycket ansvar på axlarna vaaarje dag.

Jag brukar cannabis i runda slängar en gång i veckan, och jag missbrukar arbete fem dagar i veckan. :)

Puss och kram förfan!
[i]Not here.[/i]
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-05-27 23:04:26

[quote]Jag anser dock att cannabis är en relativt starkt psykiskt beroendeframkallande substans och att man inte ska låtsas som om problemen (med framförallt ungdomar som flyr in i ett cannabisbruk och inte ser sina andra golfbollar) inte finns... [/quote]

Nej, det ska man inte. Och just därför kan vi försöka dela med oss av hur vi brukar cannabis och kanske inspirera någon till ett mer positivt förhållningssätt.

Många tänkvärda inlägg nu. Jag håller faktiskt med varenda inlägg sen mitt senaste. 8O :D När jag först skrev att cannabis kan vara en golfboll, så ville jag dra igång lite diskussion kring detta, och det lyckades visst. :idea: :D
Användarvisningsbild
Forest
Ganjaman

Inlägg av Forest » 2008-05-30 21:39:52

synd att det verka ta slut där=(
intressant tråd
Användarvisningsbild
Fightkuk
Småodlare

Inlägg av Fightkuk » 2008-06-24 14:46:23

Den var skön! Jag log i slutet och blev nästan tårögd. Vackert.
Nu har jag ringt en vän och bjudit över honom på en kopp kaffe och joint. :D
Skriv svar