Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Skadeinsekter Reply To: Skadeinsekter

  • hexlax

    Member
    2010-05-19 at 22:17

    Jag skulle nog inte rekommendera att du “badar” hela plantan som du säger själv så är det risk att du stressar sönder henne..

    Vitvinsvinäger funkar i alla lägen även på en blommande “olivbuske” se till att du inte blandar det för starkt bara och sen är det ett par andra saker som kan vara värt att tänka på.

    Edit.
    Jag glömde ju att säga att vitvinsvinäger är en bra början på diverse problem..det skadar inte växten och det innehåller inget som skadar dig(dessutom perfekt att tvätta fönster med/ta bort fläckar på tyg med osv osv).spär du det dessutom 1:10 till att börja med och sen provar dig fram så kan du knappt misslyckas.

    (gäller kanske inte specifikt detta problemet utan mer generellt.)

    1 En växt som sprejas med oavsett vad det är om det så bara är vanligt vatten mår inte bra av att stå i direkt solljus på nån timme efter duschen(dvs låt bladen torka först)annars finns det en ganska stor risk att du får förstoringsglas effekt där dropparna ligger..och du får brända blad.

    2 Kemikalier (i detta fall vitvinsvinäger) gör ingen verkan I jorden (om det nu inte Är kem framtaget för just att stoppas i jorden)så med detta menar jag att försök undvika att få för mycket “suspekt” I jorden..Om du nu inte plantar utomhus, då borde marken i sig kunna ta hand om det själv.

    3 Om det är problem med ex småflugor du har..så ÄR det i själva jorden de lägger ägg och det kan vara ett riktigt H**** att bli av med dom.
    här är regel 2 undantagen då grön/gul såpa går bra att hälla lite av direkt i jorden.
    Eventuellt planta om eller eventuellt gör flugfällor -google har bra svar på det.

    Kan dessutom tillägga att jag sett på många ställen på forumet att personer tror att dom fått kryp i jorden efter att ha köpt billig jord.Så behöver inte alls vara fallet utan det räcker med att du har oflyt och har liite för varmt i rummet i kombination medd välluckrad fuktig jord så kan du ha en infestation av små äckliga flugor på bara nån dag.Bara för att du köper en dyrare jord är det inte en garanti i sig.

    ledsen att jag drog iväg lite från topic men jag hoppas att det kan vara till nån nytta. :)
    /Hex