Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Meningen med en regernig/stat? Reply To: Meningen med en regernig/stat?

#545317

Intressanta tankar Teslakid! :D

Quote:
Fattar inte heller hur detta skulle funka. Å ena sidan är vad som är en lyxsemester relativt, men om vi antar att en lyxsemester är tex 5 skärnigt hotell med kypare och hela köret, så kräver de i princip att kyparen är lägre i klass än den som bor på hotellet. Så den typen av lyxsemester kan väl inte existera utan någon form av klass samhälle vilket i sin tur gör att det måste finnas en elit.

Jag ser en värld där alla hotell mer eller mindre är 5:stjärniga. Jag ser också en värld där man måste arbeta för att kunna göra saker, men detta arbete är betydligt mindre än dagens. Säg att det är ca 5h per dag 5 dagar i veckan kanske 30 veckor per år. Dagens 8h 5 dagar i veckan 47veckor per år är på tok för mycket. Många arbetar inte ens effektivt i 8h, 6h jobb har ju bevisats vara mer effektivt.

Kyparen behöver inte vara i lägre klass, dennes lön och tillgång till lyx skiljer sig inte ifrån gästernas.

Så den sortens lyxsemster kan mycket väl existera utan problem.

Jag jobbar gärna eftersom det är roligt att hjälpa till. Men att arbeta 47 veckor om året 8h per dag 5 dagar i veckan är på tok för mycket. Tänk på att förr jobbade vi mer än vad vi gör idag.

1963 fick vi lagstadgat om 4 veckors semster (då jobbade vi mån-lör 8h per dag). 1978 fick vi 5 veckor. 2011 fick vi 10 veckor :) ?? ;)

Om man vet hur pengar skapas och fungerar så kan man förstå förutsättningar, om man inte förstår det så bör man lära sig förstå det. (Frågar man inget får man inget veta).

Quote:
Men om man ser en lyxsemester som jag gör, som spyr på de andra alternativet och bara tycker det är tråkigt att ligga vid poolen, utan hellre luffar runt i en inredd folka buss med några kompisar eller dra på cykel semester, då funkar det.

Tänk dig en asgrym folkabuss och att allt är extremt bra kvalité eller precis så som du vill ha det. Tänk dig en asbra cykel :)

I ett perfekt ekonomiskt system så finns det bara saker av bra kvalité till ett väldigt bra pris.

Quote:
Känns som en omöjlighet att kunna behålla vissa klass-fördelar från dagens system men ändå ändra det helt.

tex kan inte alla va lika “rika” ekonomiskt och ha råd med “allt” för då tappar allt sitt ekonomiska värde, sett i pengar, och pengar blir onödiga.

Nej, pengar blir onödiga när vi alla vaknat ifrån det materiella (men detta är en annan diskussion). Däremot så kommer pengar vara värda mindre och allt kommer kosta mindre för att gå emot att bli gratis.

Spekulation såsom aktiehandel och liknande kan inte existera i ett sådant ekonomiskt system som jag pratar om. Pengar är något vi har som bytesmedel, och värdet i pengar idag mäts på ett underligt sett, speciellt med tanke på att spekulation och utlåning påverkar inflationen.

Pengarna ska fungera som en drivkraft och bevis på arbete, att man tillfört något och har rätt att få något. Det ska dock inte behöva innebära att vi jobbar som slavar i ett samhälle baserat på att konsumtion bestämmer värdet (helt ologiskt förutom med dagens system då det blivit logiskt).

Quote:
Annars får man hitta på hur det skulle kunna ses som jämlikt om jag tex ska springa runt och servera dig mat, städa efter dig och bädda din säng på hotellet.. Nån form av betalning kommer krävas och för att sätta den måste jobbet värderas på nått sätt.

Jag skulle kunna göra det, så länge jag får bra betalt.

De jobben som skulle betala mest är de som ingen vill göra, t.ex. plocka upp skit på gatan. Men eftersom arbetstiderna är så få och antal arbetare är otroligt många (i princip varenda människa) så finns det tid och resurs att utföra alla (allmänt sett) tråkiga jobb.

Hantverkare och de som sliter på kroppen skulle också få mycket mer betalt.

Men som jag sagt tidigare, någon struktur måste finnas och någon slags stat skulle existera. Bara att staten skulle vara alla medborgare och alla har rätt att komma med råd till den som åtagit sig att ta ansvar för statens beslut (som alla kan rösta om).

Staten idag ses som något som står över oss, när det är vi som är staten. Men allt idag är ju skapat för att kunna ha makt över andra. Makttekniker används för att kunna styra över oss. Varför har inte alla länder t.ex. direktdemokrati som Schweiz? Varför stänger etablissemanget ut de som hotar deras makt eller de som har avvikande åsikter ifrån systemets toppar? Varför sitter det många medlemmar ifrån hemliga sällskap i nyckepositioner i samhället?

Gemene man har förlorat förmågan att ifrågasätta och istället följer vi blint vad massmedia och våra auktoriteter i form av politiker säger.

Quote:
Men kan inte se hur dagens lyx kan finnas i ett statslöst samhälle.

Jag kan :D Har funderat på att skriva en bok om det men har inte haft tid.. Fråga gärna på så kan jag beskriva för dig :). Arbetar idag med att skapa denna världen men kan inte säga mer p.g.a. min anonymitet.

Fred & Kärlek!
– anybodysmoker, I do what I do, fuck you! Nah, I love you!