Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Kalmars dricksvatten? Reply To: Kalmars dricksvatten?

  • vanmakt

    Member
    2010-02-26 at 14:49

    Haha, jo jag märkte rätt snabbt i början att man kan pilla alldeles för mycket med. Klart att jag haft lite strul, men det har främst berott på värme. Tar man en välgödd jord så brukar det inte bli nåra problem. Mina små stackare klarade sig till och med i Proffsodlarjord efter att de kommit upp en centimeter. Nåja, lite OT kanske.

    Hur som helst har inte vattenhårdhet och Ph någon direkt påverkan på varandra vad jag hittat. Det som mäts är andelen kalk och magnesium, ju mer destå hårdare vatten. Kalk kan visserligen användas för att höja Phvärdet, men det är som jag förstått det inte tillräckliga mängder i hårt vatten för att det ska höja Phvärdet. I stort sätt är det väl Skåne, Öland och Gotland som har hårdare vatten på grund av den större mängden kalksten i berggrunden. Däremot kunde det ju inte skada att pytsa i lite citronsaft för att sänka Pht lite. Man strävar väl efter att hålla dricksvattnet runt 7-9 i Sverige så i regel kan man väl säga att allt dricksvatten är för basiskt för att odla örtmedicin i.

    Värst iofs är kvinnor med låga Phvärden i underlivet.