Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Många som e arbetslösa ? Reply To: Många som e arbetslösa ?

#531508

reaper
Member
Quote:
Fattar ni vad det kostar att lära upp folk ? först ska en lön utbetalas, plus att en gubbe ska lära upp puckot
Med alla avgifter och skit och med nedsatt produktion så kostar det 100 000 :-/mån. minst!

Tjenare. En praktikplats kostar inte företaget en krona. Den enda kostnaden är möjligen tidsbortfall för att hjälpa praktikanten att komma igång. Att den summan skulle bli 100.000 i månaden har jag väldigt svårt att se. Tidsbortfallet har ju företaget igen ganska snabbt i o m att dom får helt gratis arbetskraft i upp till ett halvår sedan praktikanten lärt sig rutinerna. Vilket man ofta lär sig på någon dag. Är ju inte som raketforskare man erbjuds praktik allt som oftast.

Men din inställning till utsatta och svagare individer är rätt tydlig. Vi som har har det kämpigt och tvingas att ta praktikplatser är ju tydligen bara lata “puckon”

Vad det är för avgifter och skit du syftar på har jag inte en aning om. Men det har knappast du heller då dom inte existerar.

Praktikplats är egentligen inte så dumt. Men det utnyttjas av småföretag som gratis arbetskraft i några månader. Det jag stör mig mest på är ersättningen. 4000 kr för heltidsarbete?

Jag gör gärna praktik för att komma ut i arbetslivet och lära mig något nytt. Få lite rutiner och öka självkänslan. Fylla dagarna med något.

Men ge mig då i a f 7000 kr så att man har råd att betala räkningarna och överleva. Man borde väl i a f få existensminimum? Vem kan leva på 4000 kr i månaden i dagens sverige? Hur är det tänkt att man ska överleva då?

glad påsk