• baralillajag

    Member
    2009-09-20 at 19:13

    Än så länge har jag kört T8-rör då de är grymt billiga…men fick nu tag på en massa T5 då jag köpte armaturer, så nu blir det att kombinera.

    Overdrive innebär att man kör (elektroniskt) drivdon som är märkt med större effekt än det tänkta röret, alternativt parallellkopplar flera drivdon.
    Det som händer är att en större ström skickas in i rören och de ger mer ljus.
    Deras livslängd förkortas något, men enligt de som testat är det knappt märkbart (rör är dessutom billiga).

    Tyvärr ger inte dubblering av drivdon (kallas 2OD) den dubbla strömmen, utan snarare 30-40% mer, samtidigt som effektiviteten ökar….så att man hamnar på runt 50% mer ljus.
    4OD tar ca 75% mer ström, men mer än dubblar ljuset!

    Hur effektivt det blir beror mest på vilka rör man kör (verkar det som)….gamla T12 och T8 vinner mycket på det, liksom T5 standardrör.
    De HO-rören (high output) som finns, ger betydligt mindre effektivitetsökning, mao får man sämre verkningsgrad med dessa, även om även de fungerar (åtminstone med 2OD).

    De kanske effektivaste rören som finns idag (ljus/effekt) är nog de svagare T5, t ex 35w 145cm. Troligen är det nog också dessa som vinner mest, och ger det effektivaste ljuset.
    Av en händelse är det just såna rör jag fått tag i och skall testa/leka med. Återkommer med rapport.

    Det bästa hittills om OD – http://www.plantedtank.net/forums/lighting/21257-odno-measurements-power-consumption-vs-light.html

    Ljusintensiteten från en “ljushimmel” av rör minskar inte med avståndet om man inte har ultradåliga reflektionsytor, och något krav på kort avstånd finns därför inte. Skickar du ut 600 mikromol fotoner så tas de upp av plantan förr eller senare….ju jämnare fördelat desto bättre.
    Prenetreringen blir ganska god från en ljushimmel jämfört med en punktformig ljuskälla.
    Tittar man på en tät SOG kan det tyckas att inget ljus kan komma ner, men bladen ligger i flera plan, samtidigt som en ljushimmel lyser från alla håll (inom den övre halvsfären)…menar alltså att det kommer även snett uppifrån, och därför belyser plantorna mer jämnt, och djupare ner.
    En enkel illustration: