Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Om alternativa sanningar, konspirationer och teorier om dem Reply To: Om alternativa sanningar, konspirationer och teorier om dem

  • dock

    Member
    2009-01-10 at 22:33
    monkey wrote:
    Friggs, den där var jävligt läsvärd. Karla McLaren har skrivit en riktigt, riktigt bra artikel. Kan inte annat än att hålla med WuTangIFC.

    Jag tror att alla läser den, dock så stöter några vilsna själar nog på den där väggen som Karla just skriver om.

    Jag sticker ut näsan och erkänner mig stolt till dom starka skeptikerna.

    Quote:
    Varje handling, känsla, hälsosymptom, dröm, olycka, födelse, död eller idé har en direkt länk till inflytande från stjärnorna, chi, tidigare liv, förfäder, energifält, interdimensionella varelser, engram, deva, älvor, andeguider, änglar, utomjordingar, karma, Gud eller Gudinnan.

    Just sånt här hokus pokus är ett typiskt exempel på sånt jag ser som ingenting annat än människors “sökande” och alternativa svar genom alla tider. För mig är till exempel kristendom och en tro på”gud” ett av dom största självbedrägerierna. Fast det beror ju naturligtvis på att jag är en “de facto ateist”.

    De facto ateist = “I cannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there.”

    Anledningen till att jag inte säger mig vara en “stark ateist” (det sista och slutgiltiga steget efter “de facto ateist”) är att min “gud” är vetenskapen. Och det gör, av praktisk skäl, det omöjligt för mig att vara en “stark ateist”. Precis som Richard Dawkins. :)

    Men naturligtvis accepterar jag, och respekterar andras rätt till deras tro. Även om jag tycker att dom blir lurade. 😉