Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken klirr’s 1:a bubblertråd (40lit)-KALI MIST:updat 1 gång/v Reply To: klirr’s 1:a bubblertråd (40lit)-KALI MIST:updat 1 gång/v

  • klirr

    Member
    2008-12-16 at 21:20

    tjenare Laplandsdreads
    Jag svarar på dina bägge inlägg samtidigt :D

    sen plantorna väx och blommat ut så har ju fuktaren verkligen inte behövts längre

    Nej, de enda gångerna jag använt luftfuktare är i veggstadiet och kanske 1-2 veckor in i blomningen, och det är ju faktiskt fuktigare ute i naturen…likadant med tempen – det finns väl inga rötter ståendes i utomhusmiljö som har varmare än +5-10 grader, så det är inte så på graden om man nu ska efterlikna naturlig miljö. Däremot så växer dom lite snabbare med optimal temp, men då höjs ju också risken för skadedjur å sånt…För att undvika mögel så kan man sätta en distans mellan stam och bud för att skilja dom lite och därmed få lite luft mellan de fetaste budsen, typ gamla glasspinnar som absorberar och leder bort fukten,- bara det är trä och inte plast som brukar isolera fukten…om man nu ids som sagt…

    har du provat kali mist förut eller? den verkar ju vara ruskigt fin iaf vad jag luskat fram på nätet

    Jo, jag har prövat den ett par gånger förr, och det blir den första sorten man tänker på när man tänker tillbaks på de bästa spliffarna.
    Har också prövat de här “tunga” sorterna men för mig blir det ingen upplevelse att bara bli sänkt…- men jag föredrar ju dem ändå, framför raffinerat brunt, förstås..
    De här sorterna har jag odlat, en del har jag odlat flera ggr:
    Leda Uno
    Flo
    Blueberry
    California Orange
    Juicy Fruit
    Skunk # 1
    Super Skunk
    Northern Light
    Mazar
    Great White Shark
    Nevilles Haze
    White widow
    Spontanica
    Kali Mist
    Hashplant
    G13 X Hashplant

    I solen just nu:Kali Mist
    Nästa odling: AK-47

    har du kanske nån annan fin sativa som du kan rekomendera?

    Jag ska återkomma och skriva lite mer om varje sort, det blir till att Editera, men just nu har jag inte tid me det, det får bli lite senare, håll ögonen öppna :)

    tänkte oxå fråga om ph:n, mäter du ditt varje dag? är det så att det lätt blir ostabil ph? hur fort drabbas växterna om man lämnar dom typ i en vecka och ph:n blir fel?

    Jo, jag mäter PH minst en gång/dag, ska investera i en riktig fabrikskalibrerad PH-mätare (Truncheon) till nästa odling så jag slipper jämföra den där skalan hela tiden,- läser man av i odlingsrummet är det perfekt, men går man ut under en vanlig lampa så är det plötsligt för lågt.
    Om jag vet jag ska bort så ställer jag bara in det så det är godkänt – när jag sen kommer hem så har det inte ändrat nämnvärt, och skulle det ha gjort det så är det marginellt. Absolut ingen fara för misskötsel, kan jag då säga.

    ser framemot din nästa uppdatering, dina växer säkert så det knakar

    Jo, de har växt ca 10cm sen i lördags då jag satte dem i blom, uppdatering på lördag förhoppningsvis. Hoppas jag får 600wattaren innan helgen.

    brukar du ansa bort löv i slutskedet av blomningen? om så så hur pass sent i blomingen då? blir det nån negativ effekt på växten då? tror jag skulle behöva det så dom lägre budsen skulle få lite mer ljus.

    Ha,ha…jo, i början då jag odlade fick jag för mig att rensa alla fan-leaves då jag satte den i blom, men det blev inte så mycket kvar då,ho,ho :rofl:
    det är ju preskriberat nu, så jag kan avslöja det…uj,uj, så mycket man gick miste om när inte plantan kunde ta åt sig ljuset.
    Har ju helt lagt av att störa plantan med att göra alla olika kirurgiska ingrepp som det skrivs om. Plantan mår bäst av att bara få växa och behålla sina “solpaneler” i form av dessa fan-leaves. Varje ingrepp på plantan gör att den stannar upp å funderar. Iofs brukar jag “fimma” den planta som skjutit iväg längst av alla, för att de andra som är mindre ska hinna ikapp, men det är det enda jag gör. Sen jag slutade mixtra med alla “förbättringsgrejer” så har jag fått de största skördarna med bästa kvaliten….och minsta jobbet. EDIT: kommer dock lite längre fram (ung.mitten på sid 3) att visa hur man “bryter” grenarna, men utan att störa plantan.
    De enda löv som jag tar bort är de som gulnat helt och ändå håller på att släppa. Resten av löven får agera solpaneler, för det är dom som tillför plantan allt godis som den behöver för å producera buds. Har aldrig varit med om att det varit lika feta buds på nedre delen av stammen som på den övre delen. Däremot så kan de nedre budsen svälla upp extra mycket om man tar toppcolan när den är klar, och efter ett par veckor till skördar den nedre delen. Man kan också bara böja på plantorna mer åt det horisontella läget för att liksom separera och “sprida ut” buddarna, men då ska man helst börja med det redan första blomningsveckan så man har lite tid på sig att “styra” dem dit man vill. Poängen med det är att försöka exponera så många buds som möjligt för ljuset, och det brukar gå åt mycket snöre innan allt är klart :mrgreen:
    jaha,..nu blev det så här långt igen, hade bara tänkt ett par meningar 8)
    Ha det bra
    hälsn Klirr