Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Angiverisystem skall införas Reply To: Angiverisystem skall införas

#475071

bigbanana
Member

Det är SÅ sjukt att behöva lagsätta civilkurage, det ska komma INNIFRÅN, det ska handla om KÄRLEK. Inte om att hålla sin rygg ständigt fri.

Saken är den att i det här landet finns det många som anser att mycket är brott som begås, eftersom våra lagar är helt uppåt väggarna.

Så länge det juridiska klimatet ser ut som det gör i det här landet vill jag INTE SE vanliga medborgare, drönare som jag brukar kalla dem, börja döma andra.

När det kommer till att avbryta till exempel en misshandel eller annat som är direkt våldsamt och förenat med fara så kommer ingen lag plötsligen skänka dem civilkurage från ovan, så som vissa verkar tro.

Inger Davidson tror att en lag kan göra att folk frivilligt vågar gripa in, och inte bara känner sig tvingade. Om man vet att man är skyldig att hjälpa till är det lättare att ta första steget eftersom folk omkring en kommer att ansluta, säger hon.

Tvingade av VEM???*

Bullshit säger jag. Ska folk skrämset se på varandra och finna driften att hjälpa sin medmänniska genom att göra tanken – vill inte vara olaglig, andra ser på mig, jag måste hjälpa. Nej, det är helt fel sätt att tänka om man ska ge sig in i att avveckla en hotfull situation.

Man måste själv först och främst bära den enorma styrka det är, att sätta sitt egna välbefinnande på spel för en främmande individ. För det måste man släppa sitt ego, finna enorm empati och tappa den så hårt rotade själviskheten som bor djupt i vårat samhålle och kultur.

Dom vill bara täcka sina egna ryggar, ja, se vi har gjort det som behövdes, nu är vi “off the hook” och strålkastaren vänds återigen på folket istället för på staten.

Ingen kan döma någon annan, allt är illusion, allt är påhittat, och den som sitter på den universala sanningen kan vi antagligen aldrig komma fram till. Desto fler som tror på något gör det inte mer sant.

Kan vi inte göra en lag att folket ska upplyfta sig själva och sina tankar, hitta inre harmoni, ta itu med sina psykiska problem osv osv…

Nej, Lagar är bara en del av den stora vidriga pråm som vi kallar för den moderna världen som just nu är jävligt nära kanten av världshavet. Skulle behövas en re-boot av mänskligheten känner jag, tänk om att alla på hela jordklotet berövades alla sina minnen samma natt… ALLA sina minnen, och att alla fick nya utseenden. Undrar om inte folk skulle bli lite jävla snällare mot varandra då… Kanske att man i samma veva berövades sitt språk också, eller att alla efter samma natt plötsligen talade samma språk.

Sorry för OT.

* Så Inger ser hellre att folk tvingas av en lag än att dom tvingas av kärleken. Hon är inte riktigt hemma i kontoret, det är en sak som är säker.