#544049

baralillajag
Member

@gizmoquak wrote:

Kör du perlit/vermikulit som medium under hela levnadsstadiet, dvs även efter att du satt dem i ebb o floden?, vilken blandning kör du?

Japp – kör det hela tiden – olika blandningsförhållande. Tycker det verkar som om 50/50 funkar bäst.
Men jord/perlit+vermikulit 50/50 fungerar också väldigt bra, men då bör man nog köra riktigt små krukor, och vattna vanligt första tiden, så att inte jorden förstör Ph på näringen. Låta plantan förbruka en hel del av det kalciumet och annat som är i jorden.

Har du ngn gång råkat ut för mögel i behållaren, reservoaren?

Undrar för att jag själv råkade ut för det i behållaren på mitt drippsystem då jag hade för dålig lutning och avrinning därmed det blev kvar en liten pöl efter varje bevattning.

Tänkte om detsamma kanske kunde hända om man körde krukor i en ebb o flod, borde kanske vara lite annorlunda om man täcker hela behållaren med medium.

Nej, inget mögel nånstans ännu. Har bara kört mitt nuvarande ebb-flod i en månad eller så – innan körde jag handvattnad ebb-flod, men det var ohållbart (för mycket jobb).
Ebb-flod spolar igenom på helt annat sätt än vad drippsystem gör – blir inget som blir liggande som svampmat längre stunder. 😉