Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Guds vänner i USA Reply To: Guds vänner i USA

  • jesus

    Member
    2008-06-13 at 15:24
    Hjulben wrote:
    Nej verkligen inte. Ta till ex. uppenbarelseboken, de flesta tror att det är en gammal anekdot från svunna tider, då Adam och Eva sprang nakna omkring i en trädgård och Gud var en gubbe i skyn med vitt skägg som skapade allt som en legomodell.

    Bibeln lär att först fanns enbart ordet. Tänk er ett nyskapat foster i sin mammas sköte, vad finns? Jo enbart ljud/ordet. Barnet föds, Gud sade varde ljus.
    Först var det människa och Gud. Det har bedrivits forskning kring detta, och det har bevisats att ett nyfött barn inte uppfattar var sin fysiska kropp slutar och var omgivningen börjar. Alltså, enbart Gud och människa existerar för barnet. Bibeln lär att Adam fick namnge alla djur mm.
    Och är det verkligen så att vi lär oss prata? Jag tror istället vi alla namnger våran omgivning, och illusionen av lärdomen är en illusion egot håller uppe, just för att uppfatta oss frånskiljda från omgivningen.
    Adam fick även kvinnan av gud, det tror jag symboliserar då vi blir medvetna om andra individer runtomkring oss.

    Syndafallet kom då Eva valde att äta frukten från kunskapens träd, ser ni ett sammanband? Det är i samma stund som barnet tar det första steget från gud som syndafallet sker, det händer alla oundvikligen i.o.m. att den fria viljan upptäckts, då barnet först identifierar sig som en fysisk kropp.
    Då kommer rädslan för att inte existera in i bilden.

    Papainoel; Jag ger mig inte. Våld och ond bråd död finns enbart där du väljer att se det, och att välja att se det är att göra det till en del av ens verkligehet, och tyvärr ofta en del av andras verklighet.

    Ditt flummiga sätt att tolka bibeln må vara bättre än vissa andras tolkningar. Detta förändrar inte vad bibeln faktiskt säger. De allra flesta väljer att inte tolka den som dig utan på sitt eget sätt, ibland bokstavstroget. Om det står alla fritt att tolka bibeln precis hur de vill är kan den omöjligen vara en bra guide till god moral, eftersom man isåfall redan måste ha god moral för att kunna tolka den utan “missuppfattningar”.

    Jag ser att du verkar vilja behandla vetenskap och forskning på samma sätt som du behandlar bibeln, du tolkar den selektivt. Du tar upp vetenskap när det finns forskning som du anser stödjer din tolkning av bibeln. Jag undrar vad du anser om all forskning som direkt motsätter påståenden i bibeln, som exempelvis jordens ålder? Skall hela bibeln tolkas metaforiskt? I så fall har jag svårt att se vad som är så speciellt med just denna bok, att den kan användas som grundfundament i en världsomspännande religion. Det står egentligen ingenting i bibeln som inte står att läsa i både äldre och nyare böcker.