• reaper

    Member
    2008-05-16 at 11:22

    Tja. Era idéer verkar i stort sett vara ganska bra. Det här är vad jag skulle kunna påpeka:

    1. Det behövs inte två fläktar. Speciellt inte i ett så minimalt utrymme. Jag har ventilerat ett utrymme i samma storlek med en 8cm datorfläkt… Då hade jag visserligen bara en LE, men med en CO fläkt som förmodligen är 5-10 ggr effektivare än min datorfläkt bör du klara dig riktigt bra. En fläkt som utsug, kopplad till termostaten, och ett hål som insug.

    Det är också enklast i alla avseenden eftersom du inte behöver fundera kring vad som händer om in-fläkten börjar pumpa mer än ut-fläkten så att du får övertryck. Men för att ändå besvara den frågan; Ja, det kommer att stinka då. OM du inte har byggt utrymmet så att det är hermetiskt tillslutet och ingen luft kan ta sig ut på något sätt annat än genom filtret. Men det händer inte. Man tror gärna det men det blir nästan aldrig så.

    2. LED-lampor är i princip värdelösa vid odling. Det behövs för många och dom är för dyra. Satsa hellre dom pengarna på att klä utrymmet i mylar och skaffa en bra reflektor till dina LE. Det kommer att öka deras effektivitet avsevärt.

    3. 1G/W är absolut helt omöjligt. Med tanke på era mått så antar jag att ni kör i nåt skåp i väggen. I ert utrymme har ni hursomhelst plats för maximalt 2 plantor om ni ska köra scrog. Vikten ni får ut kommer att bero på många saker. En av dom viktigaste är vad ni odlar för strain. Men Någonting jag vågar påstå ganska säkert är att om ni lyckas med 100 gram på en skörd i det utrymmet så ska ni vara riktigt stolta. Oavsett hur många watt eller lumen ni kastar in.

    För i slutändan kommer det att handla om att en kruka eller liknande kommer att ta ifrån er minst 10 viktiga centimetrar på höjden. LE kommer att ta i från er 15cm + 10 cm som säkerhetsavstånd till plantorna. Kvar har ni 55 cm på höjden, och det är inte så vidare mycket. Scrognätet måste vara åtminstone 15 cm upp eller så, och därifrån har budsen altså 40 cm kvar att leva på.

    Det är fullt genomförbart och kommer säkert att bli smaskens, men jag tror inte att ni kommer att kunna vänta er så stora skördar. Min gissning skulle nog vara runt 50-75 gram torkat om ni sköter det bra. Och inte har nåt extremt low-yielding strain.

    PowerPlant eller K2 rekommenderas STARKT. Gärna i den ordningen också. Powerplant är skitbra i början av två huvudskäl: Den ger riktigt bra skörd, och den är mycket lättodlad. Den producerar bra röka också. K2 Har nästan lika stora skördar, en liten aning mindre, och det är definitivt starkare än Powerplant. Men den är också lite svårare att odla.