Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Hur lycklig är du ? Reply To: Hur lycklig är du ?

#432116

brun
Member

Roligt att det kom upp en sån här tråd. Stod precis i köket och funderade på detta. Har funderat på detta så himla länge (alltså över flera års tid, inte bara nu i köket). Och ja har nog kommit fram till att ja aldrig kommer vara helt lycklig. Glad är jag, mår bra det gör jag. Men ja känner mig väldigt ofta mer num intill, inte olycklig.

Jag studerar för tillfället och trivs jätte bra med det, har en examen tillsommaren. Jag har bra vänner, en bra flickvän. Och så vidare, jag är ingen deppig person alls. Men jag kommer nog helt enkelt aldrig känna mig helt lycklig, det låter väldigt konstigt men jag har kommit underfund med att det beror på att jag helt enkelt inte hör hemma här (visst låter det töntigt och pretto och emo, allt möjligt :P )

Jag vill inte jobba hela mitt liv, vad tjärnar det till? köpa ett hus. skaffa en familj. Alltså dom sakerna är jätte fina och inget fel att ha, men under vilka omständigheter. Jag har ingen lust och skaffa det i nuläget så som det ser ut, så som vi lever. Dessa ständiga måsten och normer som denna världen bygger på. Jag klarar inte av det. Och jag är rätt övertygad om att världen kommer gå under, ja menar det är dit vi är på väg. Och ja tycker nog att det är rätt skönt, och hoppas på att det som kommer efteråt blir bättre.

Och tyvärr klyschigt som det låter så beror detta pga pengar. Och det tror jag ändå att dom flesta är medvetna om. Detta som får människor att ljuga till helt sjuka höjder. Eftersom det är de vi lever i idag. I en stor lögn. Att vi lever i ett så kallat “informations samhälle” är ett skämt. Vi får inte reda på något, inte ens i skolan säger dom sanningen till oss. Om vi ska ta ett konkret exempel, varje valår. Alla partier går ut och säger det som folk vill höra. Lägger ut miljoner på reklam kampanjer, som inte säger dig som människa något. Stora plakat där det står “Ni ska få fler jobb”, “mer pengar till skola och omsorg” Under allmänna presskonferanser så handlar det om allt annat än om hur man ska kunna göra den värld vi lever i bättre. Det är alltid prat om gud, säger fina saker som vi vill höra. Istället för att faktiskt berätta vad dom vill ändra på och hur, och till vilka priser. Hela det nuvarande politiska systemet är ett skämt. Och folk röstade på moderaterna för att få en ändring på saker och ting. Folk borde ge fan i att rösta istället och sluta putta det onda hjulet runt. Men det är så det fungerar. NU ska vi generalisera.

Johan, 21 jobbar som svettsare. Inte så politisk intresserad, med andra ord så gör han inte som många gör, tar reda på information om valen som vi har. (ja har många sånna här vänner, absolut inget fel med det, politik är trams) Han e trött på sossarna, och vill ha ändring. Reinfelt säger rätt ord, han går på det, röstar. Rätt åt han kanske många säger, du får väl ta dig tid att läsa på vad du röstar om. Ja och nej. Jag tycker att det är ett skämt att politik i dag behandlar människor som dom vore barn. Om dom verkligen ville förändra på samhället så hade dom gått ut och verkligen informerat folk om hur, var och till vilka konstader. Utbildat folk med pengarna som dom får för sina kampanjier istället för att ta snygga kort på sig själva. Anställa något reklambolag för att få snygga slogans för att “köpa” till sig röster hos dom som inte är tillräckligt “upplysta” (åter ingen, inget illa menat med det) som i detta fallet är Johan. Och det finns många “Johan” i världen, och ja tycker inte att det är hans fel. Visst alla kan inte ha ett intresse för det, men det är inte så att politikerna har ett intressa av att upplysa johan heller. Det är bättre att han vet mindre, återgår till sitt jobb och röstar på oss var 4e år.

Ett annat exempel som vi alla vet är cannabis. Alla vet hur hela världen är bedragen av en enda stor lögn skapan av rika vita män. Som betalar för att få forskning nerlagd, betalar för att någon ska utger sig för att vara något (forskare) för att sedan ljuga igen. Ljuger man för en befolkning under tillräckligt lång tid så blir det sanning, dessvärre. Och alla vet att det är så rotat nu så att alla tror att det är farligt, vi lär oss det till och med i skolan. Och det måste ha slagit många fler än bara mig, är detta det ända man går in så hårt för att ljuga om?

Normer, nomer om hur du och ja ska te oss. Hur vi ska leva. Hur män och kvinnor ska te sig mot varandra. Vi är styrda (kalla mig knäpp, naiv ja bryr mig inte ;P) Och eftersom ja inte left ett par tusen år så vet jag inte när det hela började, men det har blivit värre desto längre vi har kommit, hur som helst. Hela bilden av hur vi ska leva. Hus, ett bra jobb, familj, kärlek. Då är du lycklig. Detta blir vi ständigt pumpade med, ständigt. Vi går i skolan för att lära oss om saker och ting, hur välrden fungerar. Så vi kan skaffa oss ett jobb i slut ändan, eller vidare utbilda sig, sedan jobba. Allt kommer ner till att vi ska jobba. Tjärna pengar så att vi kan försörja våran familj, äta och så vidare. Vi föder upp våra barn, sedan är det deras tur att bli utsatta för precis samma sak som vi har blivit. Reklam, hur du ska bli när du blir stor. Hur du måste göra detta för att tjärna pengar. Att du ska köpa dessa nike skorna och så vidare. Så går det runt så.

Människor är så elaka mot varandra. Företag utnytjar dom fattiga länderna, inte bara på arbete utan resurser. Fick ett motargument slängt mot mig i en disskusion angående världs banken och hur dom bara går in i länder och mer eller mindre tar deras natur resurser. Minns inte på rak arm vilket land vi pratade om. Men han menade på att “dom” inte haft något i från första början. Själv klart, eftersom vi (då menar ja västvärlden, vi är bullys lika bra att insé) inte tillåtit dom att utvecklas. Men sedan så vet jag inte, om jag skulle bo i afrika i min by, med min familj ha mat. Och varit lycklig i flera generationer, så kommer det en främande man med vapen och introducerar pengar för mig, detta måste du ha. Så skulle jag också vara skeptisk. Och sedan mer eller mindre ta det dom vill ha. Och det värsta är att det har gått så långt, så om nu de riktigt fattiga länderna i afrika skulle börja utvecklas i samma utsträckning som USA eller oss så skulle inte resurserna räcka till. Det säger rätt mycket.

Det är så mycket, ja kan inte vara ensam om att ha tänkt att shitt. Det är inte så här vi är menade att leva. Under dessa hemska omständigheter som vi faktiskt lever i, och ja vet om att ja inte är ensam om att tycka det. Leva under måsten och tvång och lögner. Ständigt! dom vill inte att du ska tänka, bara den saken att du måste ansöka om att få ha en demonstration är löjligt, om dom inte gillar den kan dom bara neka, och det gör ingen skillnad ändå. Det är dax att droppa demokrati som något ultimat sätt att leva på. Om man tänker efter så har det aldrig fungerat. Det var aldrig menat att det skulle fungera heller. Första “fungerade” demokratin (har jag för mig) var antika rom. Dom hade slavar, kvinnor var värda ungefär lika lite som idag. Dom som hade pengar drog i spakarna, vilket var kyrkan. Paralell till det, kolla på vilka som styr världen idag, ja påstår att det är USA. Rika, kristna vita män. Precis som på medeltiden, och långt innan det också.

När jag har disskuterat välrden och ja framför min åsikt så har ja ofta fått mot kommenterer som, -vad gör du åt saken då? inte så mycket en ensam medel klass snubbe på 23 år kan göra emot ett hundra tal rika män som har makt precis över allt. Ja kan inte göra så mycket mer än att försöka upplysa människor. För ja vill påstå att ja har rätt, och ja menar det är inte så svårt att lista ut hur det fungerar bara man ger det en tid att tänka på.

Nu har jag pladrat mycket, hoppas någon förstår hur ja menar. Jag är väldigt dålig på att förklara mina känslor och tankar, och ja vet faktiskt inte varför. Det låter oftast bättre i mitt huvud.

Jag tror tyvärr inte på någon revolution. Och jag tror inte att alla dom människorna som måste komma till insikt för att det ska ske en drastisk förändring av livssituationen som den ser ut idag, kommer att göra det.

Vad gör jag? tja ja tänker inte flytta ut i skogen och bo i en hydda, jag är realist och tar hand om saken så gott det går. Ja kommer säkerligen hitta något som ja trivs med i detta liv. Men lycklig kommer jag aldrig riktigt att bli för jag vill egentligen inte leva så här.

Nu ska ja kolla på barber shop 2 hehe. Detta låter religöst många gånger, men det är verkligen inte det de handlar om.

ursäkta alla eventuella stav fel.
Peace!

Edit: Nej ja har inget exempel på hur vi skulle kunna leva istället, tyvärr. Förhoppningsvis så har någon annan det, eller så kanske det är just det som är felet. Vi förlitar oss på att hela tiden andra ska göra det åt oss. Eller är det så dom vill ha det? (hö, hö) ni förstår bilden. Undra om världen hade sett lika dan ut som vi fick göra om allt igen.