Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Reclaim the city i lördags 8/5 ! va ni där? Reply To: Reclaim the city i lördags 8/5 ! va ni där?

  • tomster

    Member
    2004-05-10 at 13:06

    Alis:

    Om RTC handlar om något (som du säger) så finns det verkligen en bra anledning för de som tycker att det ska förekomma att sätta sig ner och ställa sig frågan varför det blir skadegörelse varje år och varför det alltid blir trubbel med polisen.

    Du gör samma sak som de som är i liknande saker alltid gör: skyller på någon annan. Du skyller på “fjortisar”, jag skyller på de som arrangerar. Det är ingen direkt organisation, men det går inte att ställa ut en bandare, dra på musik, bjuda in människor och sen inte ta ansvar för de som kommer på ens uppmaning. Istället skyller man ifrån sig: det var inte vi, det var fjortisar, nazister etc etc.

    Jag tror inte på den attityden: HUR ska RTC göra nästa år för att det INTE ska bli skadegörelse? Om man inte har ett svar på den frågan, ska man då arrangera RTC? Varför måste man ha festen just mitt inne i stan? Om det är festen man är ute efter, varför hålls den på just Stureplan och Karlaplan, där kapitalet finns och det finns riktigt fina skyltfönster att slå sönder? Duger inte Stockholms parker, varför bestämde man inte Rålis t.ex.? Det finns förvisso inga gator, men det finns mindre saker att slå sönder. Om nu festen är det centrala.

    Dessutom får alla beträda gatorna. Jag citerar även Rocky: vad är det för fel på trottoarer?

    Och om man inte får göra det som du beskriver, ha fester på stadens gator, varför stoppas inte alltihop innan det ens börjat? Tyder inte det på att man faktiskt FÅR göra det och att de som gör det inte kan sköta det tillräckligt väl?

    Du pratar om rättigheter men det finns fler än du och de som var där som har rättigheter: de som har skyltfönster t.ex.

    Du kanske tror att de representerar nåt slags storkapital eller nåt annat som gör att det är ok att slå sönder skyltfönster men då är du lite fel ute. De som äger butiker är mycket pressade ekonomiskt och en smäll i form av något som inte täcks av en försäkring (om de ens har en) kan göra att deras butik går omkull. Och då blir folk arbetslösa och kostar pengar för dig och mig.

    Därför har vi system med att då något arrangeras, fester, festivaler, konserter etc, så finns en ANSVARIG som ställs till svars om inte säkerheten tänkts på, om delar av publiken väljer att röja loss i city etc. Men det finns ingen ansvarig för RTC… och om man vill ha det så så tycker jag att då kan man starta kollektiv i skogen med likasinnade som inte heller tycker att ansvariga ska finnas och så ser vi hur länge det dröjer innan man tröttnar på folk som inte diskar…

    Att säga ordet “luktar liberal” om mig är rätt sjukt, som om det vore nåt fult… Den liberalism jag sällar mig till (som inte finns i organiserad form) handlar om den personliga friheten och rätten att göra vad man vill så LÄNGE MAN INTE SKADAR ANDRA. Jag anser i övrigt att många andra institutioner i Sverige av social karaktär är goda och andra av ondo.

    Vad luktar du, undrar jag?

    RTC skadar andra. De som håller på med det verkar dessutom tycka det är ok och anser heller inte ens att de är problemet, det är “andra” som kommer dit och förstör…

    Nu ber jag dig förklara också, för jag har inte satt in mig, du undrar om jag skulle bli glad om “Tänk dig att MMM i sthlm hade blivit stoppad av polisen av ingen anledning, arrangörerna gripna för anstifftan till brott mot narkotikalagen bla bla bla. och att det sedan hade beskrivits i media som ett geng knarkare som ville knarka mera. Hur hade du reagerat mot media och folk som ser det på TV och inte ifrågasätter Medias makt?”

    Då undrar jag om det är så det gått till (på RTC senast alltså) och vad det har med våldsamt motstånd (som man alltså inte ska använda utan anti-våldsmotstånd) att göra och sönderslagna skyltfönster?

    En stor anledning till att vi inte greps för någonting var kanske för att:
    1. Vi hade demonstrationstillstånd
    2. Inga brott begicks av oss som arrangerade under demonstrationen
    3. De brott som deltagarna begick framkallade inte fara för annan eller för egendom

    HADE det du beskrev hänt hade det varit jättetråkigt men det gjorde det inte. Vår demonstration hade ju dessutom ansvariga, rätta mig om jag har fel men är det inte så att RTC INTE har det och INTE har tillstånd?

    Poängen med mitt inlägg var heller egentligen inte att diskutera RTCs tillkortakommanden och vad som hände / inte hände utan att försöka förklara för er som tycker att samhället är helt skevt (liksom jag) och att allt är orättvist etc att hur man än bär sig åt så är det så att om man slår sönder ett skyltfönster så kommer allt bra i skymundan. Gör man INTE det är det inte säkert att rapporteringen blir bra ändå, eller ens blir av, men då KAN ingen säga att skyltfönster slagits sönder, om du förstår hur jag menar?

    Dvs, i en demonstration, om bara polisen slår och ingen annan kan man inte hävda i media (för inga bevis för detta finns) att demonstranterna var ute efter att slåss och förstöra.

    RTCs budskap är att man ska kunna ha kul och festa på en gata. Men om man slår sönder skyltfönster kan man inte hävda att det fungerar… och vem ska betala tills vi lär oss att hantera det?

    Och vad gör RTC för att garantera deltagarnas och alla boende och alla affärsidkares säkerhet? Ingenting som jag förstått det, så då kan man verkligen undra om de festerna har en plats i city?

    Återigen: jag är för att allt är tillåtet som inte stör eller skadar annan… och för att man ska vara öppen för nya saker.

    //Tommie