2x90 W Ufos (samma planta) Återvegg+blom 2 gånger SKÖRD 2.0

Bilder relaterade till cannabis.

Moderator: Gin

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
LEDproject
Nyfrälst och hög
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

2x90 W Ufos (samma planta) Återvegg+blom 2 gånger SKÖRD 2.0

Postby LEDproject » 2012-02-09 23:52:21

Test av led + blandat teknik.

2x90W UFO RA 6-7 Edition.
20Liters kruka+ vanligt blomjord med lite torkat hästskit.
Innetempratur 21 grader, Luftfuktighet 20-30 %
1 fläkt som blåser på plantan dygnet runt.
------------
Ljus under vegg
18/6 i ca 30 dagar
Sedan minskade jag med en timme ljus varje dag under 6 dagar. tills den hamnade i 12/12 läget. Upplever det som att plantan börjar blomma fortare och blir mindre stressad av att direkt dra ner till 12.
-------------
Frön: Okända (misstänker lowrider korsning /autoblommade.

Augusti 2011- Sättes 7 st på prov av alla högsta grad. De ska bli överlevare mot alla odds, och inte bara det, de ska bli större och starkare överlevare efter varje skörd de genomgår samtidigt som det enda näringen de får är vanligt ika blomnäring+ piss/10 vatten ibland.
De har dessutom inget regelbundet värme och bra luft reglage, dem får det som rummet ger beroende på tempraturer och luft ute.

Varför har jag gjort detta ?
Svar: jag ville lära mig något nytt från början om plantan efter att ha sett att de är otroliga överlevare och mest avancerade rotsystemet av alla och jag ville mig LED tekniken på allvar, har odlat med led länge nu.

Eftersom jag får fram en planta som klarar av alla odds och tester och utan riktigt näring så betyder det att när jag väl ger den redig näring+ rätt luft omständigheter och mäter Ph mm, så kommer den att bli ännu större, och ge extra stora blommor. Detta är inräknat i projektet. Man kan nog köra på detta sätt i kanske 7 år med samma planta men man kan ta sticklingar närsomhelst också ;)

Det som hade varit intressant är att också använda HPS under sista blom tiden. (inget jag kommer pröva)

Av 7 stycken överlever bara en. Hade jag haft erfarenheten jag nu har skulle alla 7 ska överleva, det finns ett sätt och plantan är förbered för det , som säkert många känner igen, men dem som inte vet. Lyssna här nedan.

Många väljer att helt rensa underdelen av plantan innan blom och även efter, dessutom vid skörd rensar de flesta helt rent på allt och kliper av viktiga delar av plantan.
Om ni vill få plantan att överleva skörden och vegga om + blom om och få den mycket större, LÅT nedersta gren skotten vara. Man kan hugga av stammen så långt som de näst sista sido grenarna, kvistarna börjar växa. oftast är de minimala grenar som är lätt böjbara och har ljusare färg, eller så är det minimala buds. Det är de som kommer att kunna veggas om och börja utveckla ännu mera grenar. Ju Flera skott ni har desto mera stammar får ni.

Att ha endast blad kvar på plantan fungerar inte, bladen kommer överleva länge men inga grenar kommer utvecklas ,
därför ska man inte klippa bort reservsystemet.

Om någon väljer att köra denna metoden rekommenderar jag er att också använda nät , scrog metoden för ännu bättre resultat.

[b]Någong gång Augusti 2011[/b]

Förutom denna bil visar jag endast bilder på en och samma planta , den som har överlevt, Bilden från 28 September 2011 kan jämföras med de från 7:e Februari 2012. Det är en och samma planta, från 2 olika blom tider. Jag tog tyvär inga bilder av den när jag skördade, men det enda jag lämnade kvar var mindre än halva stammen och bara nedersta skotten som växte nästan längst ner på stammen.

[img]http://img29.imageshack.us/img29/3350/2011aug.jpg[/img]

[b]2011-28-september- Så här såg hon ut vid ca 40 dagars blom[/b]
[img]http://img194.imageshack.us/img194/9715/28spetember2011.jpg[/img]

2011-8 December vaggas om. Efter att ha skördat henne lät jag henne återveggas. Här hade det gått ca 2 & halv veckor.
[img]http://img85.imageshack.us/img85/6254/8dec2011.jpg[/img]

2012-21 januari 21 dagar blom. Hon sattes i blom 12 /12 1 Januari 2012
[img]http://img26.imageshack.us/img26/4105/201221january2.jpg[/img]
[img]http://img94.imageshack.us/img94/1240/201221january.jpg[/img]

[b]2012-07-Februari 38 dagar blom[/b]
[img]http://img836.imageshack.us/img836/1830/201207february2.jpg[/img]
[img]http://img850.imageshack.us/img850/1733/07feb.jpg[/img]
[img]http://img267.imageshack.us/img267/8277/201207febryary.jpg[/img]
[img]http://img534.imageshack.us/img534/7200/07feb4.jpg[/img]

Bild på gamla och nya stammen+ de skott ni måste låta vara för att låta veggas om, allt annat kan ni klippa vid skörd.
[img]http://img29.imageshack.us/img29/69/img2075kopia.jpg[/img]

Det var allt från mig, återkommer...
Last edited by LEDproject on 2012-03-28 17:33:54, edited 5 times in total.
\"There is a natural mystic wind blowing thrught the air, if you listen carefully , you will hear.\" B.M

Sliten
Nyfrälst och hög

Re: 2x90 W LED PROJECT (Intressant)

Postby Sliten » 2012-02-11 12:26:32

Kanske är trög men har du skördat den en gång å veggat om henne å blomat igen?

y=kx+m
Småodlare

Postby y=kx+m » 2012-02-11 12:54:13

Robmarley
Småodlare

Postby Robmarley » 2012-02-11 14:15:17

En mer beskrivande rubrik skulle vara passande!

Fett projekt dock, kör hårt!

Newcannabis
Småodlare

Postby Newcannabis » 2012-02-11 14:21:17

hade dock varit roligare att se från frö tycker jag men lycka till!
If the ocean was whiskey and I was a duck,. I\'d swim to the bottom and never come up. But the ocean ain\'t whiskey and I ain\'t no duck,. So lets go to the city and have us a fuck.

Supaman
Småodlare

Postby Supaman » 2012-02-11 14:44:06

Från frö ser man ju i hundratals trådar. Detta är verkligen spännande. Ska följas. :clap:
Just watching grass grow.

TheDefender
Nyfrälst och hög

Postby TheDefender » 2012-02-11 17:52:25

Häftigt! :D Denna kommer att följas!

sonofjah
Nyfrälst och hög

Postby sonofjah » 2012-02-11 18:55:55

:clap: Snyggt ... kommer följa

LEDproject
Nyfrälst och hög

Re: 2x90 W LED PROJECT (Intressant) Återvegg+bloom efter skörd.

Postby LEDproject » 2012-02-11 21:24:16

Tackar, förlåt att jag inte beskrev allt i detalj och inte haft mera bilder från tidigare. Hade inte planerat från början att lägga ut detta, men blev tvungen dela med när jag ser vilken stor skillnad det har blivit.

Förutom att att den blir mycket större andra gången, så slipper man också sjukdomarna som kunde uppstå första gången och blir mera stresstålig och kraftigare stammar . Eftersom jag har kört med led så har jag också kunnat ha den närmare plantan hela tiden och på det sätt fått buds att växa efter hela dess stammar nerifrån och upp nära varandra.

Kommer att lägga ut fler bilder med tiden och såklart vid skördedagen, tror det är ca 50- 60 dagar kvar.
\"There is a natural mystic wind blowing thrught the air, if you listen carefully , you will hear.\" B.M

attila
Gräsfläckar på knäna

Postby attila » 2012-02-12 21:28:28

Hmm mycket intressant..tror jag måste prova på mina white rhino

LEDproject
Nyfrälst och hög

Re: 2x90 W LED PROJECT (Intressant) Återvegg+bloom efter sk

Postby LEDproject » 2012-02-16 22:37:51

Här kommer en uppdatering. 48 dagar blom. Utökat med ett ufo till . Nu totalt 3 st 90w ufo.

Robmarley
Småodlare

Postby Robmarley » 2012-02-16 22:45:03

Att plantan är 1 årig betyder ju inte att den inte kan blommas mer än 1 gång, men mer att den dör efter 1 livscykel då förutsättningarna inte finns någon stans på planeten där det går fårn 12/12 tillbaka till +12/-12 efter att blommningen är klar

Hur som gillar jag projektet som fan! Ska bli kul att se slutkrämningen på plantan!

mosse
Nyfiken Grön

Postby mosse » 2012-02-20 13:35:13

jag har antagligen missförstått då ja trodde att en autoflower inte kan
re-veggas. eller så är denna växt inte af och dom andra var det (dom som dog)?

DoctorDoom
Ganjaman

Postby DoctorDoom » 2012-02-20 14:09:31

Intressant och tilltalande!

Hade varit trevligt med lite bilder på hur mycket du lämnade efter första skörden, alltså vad som var kvar att återvegga.

Kanske skulle testa själv då jag har en LR x WD som ser otroligt fin ut och luktar fantastiskt :)

LEDproject
Nyfrälst och hög

Postby LEDproject » 2012-03-03 23:58:34

Hon börjar biffa upp sig nu och blir fetare varge dag, samtidigt som hon blir mer klibbig och mera kristaller fast bara i budsen och knappt på bladen.. har för mig att en stark sort brukar även ge mycket kristaller på bladen , Tråkigt att jag inte vet vad det är för sort men får se när hon är klar.
Huvudsyftet med denna project är då mest i experimets syften och jag har lärt mig mycket värdefull kunskap om plantans gener och egenskaper.

samtidigt har jag har jag endast använd led och gett tekniken chansen att visa vad den går för, måste säga att jag är mycket imponerad av nu än jag varit innan.

I stort sett hela plantan från nedre delen av stammen där det börjar växa nåt så är det buds överallt., jag har dock också fått mycket blad, och har trimmat på det första 2 veckorna in i blom, samt lite små kvistar, annars är det bara buds :) jag kommer trimma henne och ta bild innan skörd.

Efter skörd kommer jag att återvegga henne en 3:e gång och blomma om henne bara för att se om det blir som andra gången. Jag ska samtidigt börja med 2 st Blue Mystic nirvana som jag satt på grodd.) Blue mystic ska jag köra båda två hela vägen normalt , jag kommer ta stickling från av dem innan blom, och sedan blomma de båda, därefter kommer jag att återvegga dem och samtidigt blomma deras sticklingar.

Efter detta har jag fått en stor översikt vilket som ger bäst och enklast.
Jag är 85% säker på att Modern kommer vinna över både allal frön och sticklingar men jag ska ändå ta reda på det.

Nu till nåt annat. Jag har lite beskymer nu då det blivit brända fläckar på bladen och gul/rostfärgade prickar.. började ge henne lite närig fick av en polare, biobuzz tror jag det är. jag fick också ph sticks , jag mäter vattnet + näringen i och får ca 5 i ph. med vanligt vatten är det 7.

Bör jag öka phn? , och hur isåfall. jag la i 2 teskedar bakpulver i vattnet i går och vattnade med det.

AzteK
Garderobssnille

Re: 2x90 W LED PROJECT (Intressant) Återvegg+bloom efter skö

Postby AzteK » 2012-03-04 1:35:08

Ser riktigt fint ut!
Inte för att vara den som är den men..
Men vore det inte en idé att ändra rubriken, t.ex ta bort (intressant).
Även fast jag håller med om att det är intressant så har det ju inte så mycket att göra med själva odlingen.
Sen till det andra, ibland blandar du svenska och engelska ord i meningar. Det är ju inte så jobbigt att förstå sig på, men sen ser jag även en del stavfel och grammatiska fel i meningsuppbyggnader. Och med tanke på det kan det vara lite jobbigt att förstå till 100% hur du menar. Så jag undrar om du hade kunnat använda MS word eller liknande för att kunna förbättra den delen lite tro? :)

önskar dig all lycka med odlingen och hoppas att du får ut ett bra resultat i din lilla studie! :)
AzteK
Mvh
AzteK

Stickyicky
Småodlare

Postby Stickyicky » 2012-03-04 1:44:25

AzteK
Garderobssnille

Postby AzteK » 2012-03-04 10:52:47

Mvh

AzteK

LEDproject
Nyfrälst och hög

Postby LEDproject » 2012-03-04 12:55:39

Tack för berömmen och, ursäkta mig för stavnings felen, När man tar en feting och skriver så kan det bli en del stavfel, dessutom är jag inte släkt med Carl Gustav ännu. Ska försöka göra mitt bästa.

Jag hoppas att ni förstått hur man går tillväga för att återvegga dem med gott resultat, för det är det som är poängen med denna tråd, jag är inte här för att visa upp min planta utan en teknik som jag tror mig ha funnit och kan vara användbart.

Jag kommer att rapportera i detalj nästa 3:e fas för att hoppas att ingen missförstår..

Så här långt kan jag återigen säga, Löven har ingen betydelse alls på en planta som ni vill återvegga, ni kan ha 100 löv på den , men inget mer kommer ske, inga skott kan utvecklas, och skulle de med tur göra det kan tänka mig tar minst 2 månader. Så skippa löven och stammen, sido grenerna , endast nyutvecklade delar av plantan ska vara kvar, alltså skotten längst ner.

Återkommer

windowlicker
Småodlare

Re: 2x90 W LED PROJECT (samma planta) Återvegg+blom efter skörd.

Postby windowlicker » 2012-03-04 13:33:12

Verkligen ett coolt projekt! Sån enorm skillnad på plantan efter återveggningen, blev jävligt sugen själv på att testa, har en riktigt fin planta jag kört FIM på som hade blivit ett monster om den hade ökat i proportioner med din.

Lycka till! Ser fram emot fas 3 :D

AzteK
Garderobssnille

Postby AzteK » 2012-03-04 14:36:03

Jag ser också fram emot fas 3! Men LEDproject, skulle du kunna länka lite andra trådar om det här på andra forum? Vore kanske en ide att sätta in de i originalposten och sen hade du ju kunnat försöka jämföra ditt projekt med de andra projekten? :)

http://boards.cannabis.com/basic-growin ... enjoy.html

Ovan är en länk med mycket fakta osv om återveggning och även lite om utförelse. länka gärna lite mer! :)

AzteK
Mvh

AzteK

LEDproject
Nyfrälst och hög

Postby LEDproject » 2012-03-04 22:16:53

Jag kan inga länkar om sånt, och jag brydde mig endast om att lägga upp här, jag trodde faktist att detta var vanligare.. Hur som ska jag göra mitt bästa för att visa upp för er vad jag får och hur det utvecklar sig...

Att köra rediga frön med HPS, Rullande-sog-Hydropompic/cocos med denna metoden borde ju bli overkill. Skulle vara mycket roligt om någon annan också kunde köra igång ett project.

tänk er hur många av er har inte haft en planta som man ej tagit sticklingar på och blommat som visat sig vara värdens fetaste planta , man ångrade sig att man inte tog avkomma, nu behöver det inte bli så längre.

en sån här tar man då och då i väntan på skörd :))

LEDproject
Nyfrälst och hög

Postby LEDproject » 2012-03-05 22:41:59

Jag , hittade nyligen fröbildning i budsen, ser ut och vara ganska många, då fröna kom ifrån ett sånt gräs så kanske är det hermis gen...

Plockade några frön de var gröna och skalen hade bildats på några av de och var på väg att mogna. Vad tycker ni jag ska göra , klippa´ner den direkt eller vänta 3 veckor till ?

AzteK
Garderobssnille

Postby AzteK » 2012-03-05 23:25:57

Nu när du ändå är så långt in i blom hade jag väntat ut skiten. fröerna kan du ju alltid ge bort till en polare eller så igen om du vill, men jag ser ingen ide i att slänga plantan såhär långt in i blom! :)

AzteK
Mvh

AzteK

LEDproject
Nyfrälst och hög

Postby LEDproject » 2012-03-06 16:34:59

ok tackar för rådet jag använder då fröna som tecken på mognad, när dem är mogna borde väl plantan vara i bäst form för skörd.

Trollkarln
Småodlare

Postby Trollkarln » 2012-03-06 17:36:58

Är den spliffen doppad i olja? :P

LEDproject
Nyfrälst och hög

Postby LEDproject » 2012-03-08 17:52:47

Japp det är den ;) men inte jag som gjort den.

Trollkarln
Småodlare

Postby Trollkarln » 2012-03-08 22:53:59

Men du röka av den? :)
Är det najs och göra så? :)

Stickyicky
Småodlare

Postby Stickyicky » 2012-03-08 23:10:31

Folderman2
Gräsfläckar på knäna

Postby Folderman2 » 2012-03-09 8:49:25

Ja jäklar det var mäktigt. Denna tråd ska bli fräsig att följa. Jag fick två tankar när jag läste igenom tråden.

Visade denna plantan du återveggade tecken på hermis även första gången när du blommade henne, eller hade du även andra plantor som kan ha varit pollenbärare?
Jag funderar på om det kan vara den biologiska klockan som har gjort så att det är maskulina pollensäckar "de vi kallar för bananer" så hon har pollinerat sig själv.
Isf skall du absolut spara fröerna då dessa kommer vara feminiserade dock så är det ju incest eller vad man nu ska kalla det när plantan befruktar sig själv, och hur detta isf skulle påverka nästa generation (fröerna).
Vi hade en planta som gjorde just detta men den polinerade inte bara sig själv utan även andra plantor som stod intill. Dessa fröer har visat sig femmade och växer ua.
Det enda vi märkt av dessa fröer är att även dessa plantor för bananer ganska tidigt i blom.

Min andra tanke är vad händer med rötterna? efter skörd så har ju plantan ett jätte rotsystem som den inte är i behov av efter skörden.
så mycket rötter till så lite planta. Det fungerade ju uppenbarligen fint för dig denna gången men kommer det dö en massa rötter som skräpar ner?
Kan man isf lösa detta med något Zyme tillskott som käkar upp de döda rötterna?

LEDproject
Nyfrälst och hög

Re: 2x90 W LED PROJECT (samma planta) Återvegg+blom efter s

Postby LEDproject » 2012-03-18 16:17:25

Folderman2: från veg och in i blom fas fanns det inte ett enda tecken på för säckar eller hermis... Nu andra gången samma sak såg ingen ting men senare i blom hade den utvecklat ett 20 tal frön. jag ryckte bort dem jag såg och ser nu inte många fler kanske finns det det nån här och där.

Detta kan nog också påverkas av att jag inte har helt isolerad ljus i mörker skåpdörren är alltid 4 cm öppen, dessutom har jag klippt av några små grenar 2 veckor in i blom då jag tyckte hon var för buskig , kan ha stressad henne.

Angående rötterna så kan jag tala om att när jag skördade och skulle vegga om henne så lät jag krukan torka ut lite och sedan lyte jag ut henne från krukan, jag ryckte ut henne så att gamla långa och svaga rötter skulle slitas av, jag fick med en liten boll rötter som jag placerade i en ny kruka med jord blandat med torkad hästskit.
---------------------------------------------------------------------

tycker det är ganska irriterande att jag inte vet vilken sort det är, då jag kunde jämföra blomtiden. Fröna kom hursomhelst ifrån röka som bestod av ganska många frön. jag har sett att hon vekar ha lång blom tid ser ut att behöva minst 12 veckor.

En stor gren och lite mindre av plantan blev rensad av någon utomjording detta kan också stressa plantan vet jag, men detta är ett projekt och det är just sådant som man inte får göra, som jag ibland gör för att både testa plantans egenskapar och förstärka den för senare tider.

precis som vi människor har blivit starkare och smartare på grund av av viss stress/väder/krig mm har vi utvecklats till ultimata avancerade varelser, men vi kunde lika gärna ha stått i en hydda nånstans i ökenen om vi hade haft hela tiden samma klimat och förhållanden..

En liten uppdatering.
[img]http://img857.imageshack.us/img857/6199/45415642.jpg
[img]http://img12.imageshack.us/img12/8703/95763674.jpg
[img]http://img337.imageshack.us/img337/4696/93265650.jpg

Doktor_Knark
Ganjaman

Re: 2x90 W LED PROJECT (samma planta) Återvegg+blom efter s

Postby Doktor_Knark » 2012-03-18 18:34:12

Vilka härligt feta buds! Grymt att det blir så bra med LED!
[b]Born to loose, Live to win![/b]

LEDproject
Nyfrälst och hög

Re: 2x90 W LED PROJECT (samma planta) Återvegg+blom SKÖRD

Postby LEDproject » 2012-03-25 18:53:36

Då bestämde jag mig för att skörda vid sommarövergången. plantan hade minst 1 vecka kvar men jag såg att jag hade stressad henne genom att rensa några kvistar på blommor.

Jag måste säga att jag blev mycket nöjd med projektet av led och återveggnins tekniken som visade ge sig minst 10 gg mera än föra gången.

Jag fick i trimmat skick 306 g. plussar jag på det jag klippt av hamnar vi på ca 450 g otorkad.detta på jord, med LEd som många säger inte funkar, utan rätt Ph ,ec , inget totalt ljusisolering...

Jag räknar att med rätt omständigheter som ex, hydropompic/kokos, ec och ph mätare, bra näring och luftombyte så hade man hamnat på minst 700..

Jag ska låta projectet rulla på tills hon hamnar i vegg fas igen, därefter vet jag inte om jag ska låte henne blomma ut eller ej då jag inte gillar strainen, har 2 st blue mystic i vegg som jag ska göra allvar med ...

Tackar allihopa som följt här och önskar er en god vår...

http://img844.imageshack.us/img844/3431/aaaro.jpg
http://img864.imageshack.us/img864/5553/50116175.jpg

Detta blev kvar till vegg fasen.
http://img35.imageshack.us/img35/1766/vvve.jpg

I be back......
Last edited by LEDproject on 2012-03-28 17:39:44, edited 1 time in total.

LEDproject
Nyfrälst och hög

Re: 2x90 W LED PROJECT (samma planta) Återvegg+blom SKÖRD

Postby LEDproject » 2012-03-28 17:32:24

Torkat dem nu i 3 dygn under svag fläkt och fin trimmat allt. fick det till 65 gubbar nu ska det kureras 1 vecka för smakens skull.. har testat rökat och är helt nöjd med uppåt röka ... som sagt innan, då detta var project så har jag påfrestat plantan maximalt.. det viktigaste av allt var att se om det gick att bloma om och hur det fungerade, det visade sig att det gick och fungerade mycekt bra tyckte jag hittills, andra frågan var :tjänar man något på att återvegga, i form av tid, vikt,skörd jobb?

Enligt mig tjänar man 100% säkert i skörd och man får behöver inte hålla på med sticklingar och krukor och allt annat samtidigt som du får riktiga buskar . För ett perfekt system tror jag att 4 st krukor i vegg och 4 s i blom som man sedan bara byter plats på efter skörd, på detta sätt tror jag att du kan maximera din skörd speciellt om du kör mindre utrymmen som 1 meter.

om man kör i hydro bör man efter varge skörd klippa bort störrde delen av röterna och låta max motsvarande en handbolls boll storlek.

Jag har ryckt bort plantan och trimmat av rötterna och satt den i en säck av jord för 3:e vegetations fas. Om hon klarar av en ny vegg 3:e gång så ska jag inte fortsätta med henne utan kanske placera henne ute i bakgården. Kommer däremot att köra en samma process på blue mtystic nirvana frön har 2 st som veggas just nu i 2 veckor, från dem ska jag ta sticklingar innan blom och sedan bloma ut dem till skörd och återvegga, här blir det intressant för då ska jag ta sticklingar från dem återvegade honorna också, då ska jag få svar på en del obsevarade frågor.

Vi ses i sommar!

Folderman2
Gräsfläckar på knäna

Re: 2x90 W Ufos (samma planta) Återvegg+blom 2 gånger SKÖ

Postby Folderman2 » 2012-03-30 15:04:40

WOW vilka buds.. Hade det inte varit för sista bilden så hade jag inte trott på dig att det fans en stam under. det är nog den fräckaste bud skörden jag sett det var ju bara en jäkla massa main kolas. Mycket väl gjort och kul tråd.
Tackar

Folderman2
Gräsfläckar på knäna

Re: 2x90 W Ufos (samma planta) Återvegg+blom 2 gånger SKÖ

Postby Folderman2 » 2012-03-30 15:07:47

WOW vilka buds.. Hade det inte varit för sista bilden så hade jag inte trott på dig att det fans en stam under. det är nog den fräckaste bud skörden jag sett det var ju bara en jäkla massa main kolas. Mycket väl gjort och kul tråd.
Tackar

Return to “Bildbanken”