• fractal-256

    Member
    2011-08-20 at 07:36

    @donthomaso wrote:

    Jag vill bo kvar 3månader. kontaktade hyresgästföreningen får se om dom hjälper mig, blev medlem idag. som du gissade så handlar det om små saker. hade inget när dom grep mig men dom tog min mobil som kanske kan ställa till det för mig men jag tror det är lugnt.

    om du bara vill bo kvar i tre månader skulle jag ge dig följande tips:

    1) bestrid allt som kommer och kräv att det tas till hyresnämnden.

    2) fördröj processen genom att flytta datum och skicka brev till höger och vänster om varför du inte kan komma till förhandlingar.

    Om du skött dig och inte har klagomål från grannar, obetalda hyror och annat kommer hyresvärden ha lite problem att vräka dig snabbt.

    Du kan då med lätthet driva ärendet i en månad eller två och klara dig de tre månaderna du vill bo kvar. Jag har haft liknande problem och lyckades med brev, samtal och allmänt dräggigt beteende förskjuta ett verkställande i två månader som var all tid jag behövde för vad jag skulle göra. Tog ingen hjälp av hyresgästföreningen men har lite mer kunskap i juridik än en vanlig svensson.

    Utan en dom skulle jag säga att din hyresvärd har svårt att kasta ut dig, även om du har en dom mot dig kommer det att bli väldigt svårt. Tänk på att kontraktet mellan dig och hyresvärden kan vara väldigt viktigt i det här fallet. Har du en kort uppsägningstid kan det bli lite jobbigt.