• gunjab

    Member
    2011-02-18 at 16:02

    @Koi wrote:

    @Gunjab wrote:

    @FlipFlop wrote:

    Jag har själv tänkt odla i sommar och har samma problem.

    Vad tror ni om Exotic’s idée att torka det utomhus? Kan det fungera?

    Utmärkt. Har praktiserats av många under många år… och görs än idag. Det är ju vad september & october lämpar sig bäst för, torra och svala månader…
    Jag gör det själv också! Sen om någon vill fylla på med teorin, nedbrytning etc. så varsågod, rent praktiskt så funkar det utmärkt i alla fall.;)
    Allt är bättre i det fria. :D

    Det går åtminstone inte där jag bor. Vi har mellan 75-95% luftfuktighet i September-November.
    På alla forum där det har diskuterats har de med erfarenhet sagt att de misslyckats och att det inte är värt att försöka ens.
    Vilka som praktiserar det, förutom du vet jag inte. Använder du pressening? I vilket typ av utrymme torkar du det ute?

    Nej, nej, nej nu snackar vi om en koja/välbyggd låda som han pratade om. Alltså väggar och tak.
    Jag använder mig av ett uthus, med väldigt glest emellan brädorna för såväl tobak som ganja. Luftfukgigheten har jag ingen aning om, aldrig mätt, men hos mig i zon 4 så funkar det aldelles utmärkt. Med torra menar jag på nederbörd. Och det är väl så människor har gjort i alla år, tobakstorkning/kurering går traditionellt till så, det är först på senare tid man börjat med stora torkhallar o dyl. Sen beror det ju givetvis på om man nu ställer “kojan” i det daggiga gräset eller placerar den lite smartare än så men det säger väl vanligt sunt förnuft, och att man utnyttjar solen(så gott det går).
    Men visst är det så många som har taskiga erfarenhet av det så är ju givetvis ett varningens finger att utfärda då, allt hänger ju givetvis på location, location, location(och hur mkt förnuft man har och hur pass väl man trimmar det). Men det går IRL, oavsett vad som sägs på nätforum(kanske inte direkt världens elit som hänger på nätforum?!).

    Ha de