#545960

reaper
Member

Har inte sett exempel på där LED har vunnit över HPS i gram/kvm. Däremot kan LED kanske knäcka HPS, HPS/MH och CMH i gram/watt. Läs mer här.

För det första ser jag ingen anledning att använda HPS längre överhuvudtaget såvida man inte redan har en bulb. Ser gärna att någon motbevisar att CMH är bättre än HPS eller HPS/MH. Sen kan jag förstå att man väljer HPS eller HPS/MH, de flesta gamla odlingsguider är skrivna innan CMH och LED-tekniken slog igenom, och många som börjat med HPS eller HPS/MH och tycker det fungerar bra fortsätter med det.

Då LED i nuläget fortfarande håller på att utvecklas, finns det idag en jungel med LED-lampor på marknaden. De så kallade 90W ufona är nog de vanligaste, och de finns i en mängd olika utförande och kvalitet, men ser nästan identiska ut för en lekman. Hur mycket de olika ufona skiljer i yield är inte heller riktigt klart. Men de viktigaste sakerna man måste ha koll på är, våglängderna på ljusdioderna och fördelningen (ration) mellan de olika ljusdioderna. Det är inte klart exakt vilken ratio eller vilka våglängder som man ska ha heller.

Parallellt med detta (att man inte vet exakt) försöker alla sälja sina gamla LED-lampor från tidigare generationer, och då predikar ju de självklart att deras LED-lampor är bäst och ytterliggare förvirring skapas.

De som är mest ansedda är väl förmodligen LEDgirls på hydro grow, men det är inte klart hur mycket bättre dessa är de andra ufona på ebay. Andra LED-lampor av senare generation är illuminator och HydroponicsHut.Com. Den senare är jag minst sagt skeptisk till, men om allt som de skriver stämmer så är den intressant. Skulle gärna vilja veta mer om vad som händer när man trycker på knappen som är på den. Den ska vad jag har förstått växla mellan vegg och blom. Har inte heller sett något annat ufo som har IR.

Vill man köpa från Sverige finns autema och Grönt Ljus AB. Den förstnämnda är billig och den sistnämnda är dyr. Ingen av dem har ufon av senaste generationen.

Slutsats
Säkerhet: hydro grow
Experimentera: HydroponicsHut.Com
Ekonomi: ebay
Helt säker: CMH