Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Hesi närings kit jord Reply To: Hesi närings kit jord

#505258

reaper
Member

@Gaviota wrote:

Jo, det kan nog vara så att jag har vattnat för mycket.Mindre vatten blir det.
Men, använder ni root complex o super vit från start, full styrka, eller halveras det eller kanske inget alls de första veckorna.
Nu är de understa bladen riktigt gula och resten är väldigt ljus grönt. Kommer det här ordna sig eller är det bara att börja om???
Börjar jag om så tror jag inte jag vågar använda root complex och supervit från start.

Hej du.
Ser att det var ett tag sen tråden var på tapeten..
Hur gick det med din planta..?

Hadde en fundering om du inte åkt på en näringslåsning med “svajande” ph i jorden.

Testa med att ta 1.L vatten (Med supervit och Rothcomplex) och så blanda i ½ dl aska (T.ex från grillen eller när du röker) skaka om och vattna igenom ordentligt så ska du se att det kommer lösa sig..
Den grå hinnan du får överst i krukan kommer frigöra aska vid vattning hela tiden tills det löst upp helt.
Askan stabiliserar ph och förhindrar näringslåsning i jorden.

=================================================
Vattnar man mycket och sällan i stora krukor så sjunker ph nivån i jorden sakta men säkert.
Sen när du vattnar så skenar ph nivån i höjden med stressad planta som resultat.
Bättre att ha väldrenerad jord och vattna lite varje/varannan dag enl min egen upfattning.
Jag blandar ren jordodling med med 80% Hasselfors U-Jord blandat med 10% perlite och 10% mediun stora lecakulor och vattnar plantorna varje dag (Kör 4.L krukor).
Alltså=
8.L U-Jord (P-Jord går lika bra)
1.L Perlite
1.L mediumleca
= Fantastik och synnerligen fin och väldrenerad jord.
(Lecan drenerar jorden mycket effektivare än perliten som är bättre på att kapsla vätskan så kombinationen blir riktigt effektiv)
=================================================
>>>Bara ett välmenade tips<<<